Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fibaro eller Aeotec til multisensor, dimmer og wall plug


Krima

Spørsmål

Jeg er ganske ny på hjemmeautomasjon. Har egentlig bare Philips hue. I første omgang ønsker jeg å få automatisert styring av panelovnene og automatisering og dimming av de lysene hvor jeg ikke har LED.  Ser at både Fibaro og Aeotec har dimmere, multisensorer og wall plugs. Tenker det er greit å gå for samme merke på alt slik at jeg ikke behøver å  begynne å bruke systemer som Open Hab eller HASS enda. Så lenge det kun er et par apper (Philips Hue og Fibaro/Aeotec) behøver jeg ikke et system som samler det. 

 

Hva anbefales av disse to merkene? Er det eventuelt noen andre som er bedre?

Endret av Krima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
11 timer siden, ZoRaC skrev:

Hvilken gateway har du tenkt å bruke? 

Har du gammelt hus? Ikke alle dimmere kan kobles til med bare en leder tilgjengelig (som det er i eldre hus). 

Jeg har ikke bestemt meg for hvilken gateway jeg skal bruke, må se an ut i fra hvilken leverandør jeg går for. Jeg bor i en leilighet som er 12 år gammel. Har du noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutter siden, Krima skrev:

Jeg har ikke bestemt meg for hvilken gateway jeg skal bruke, må se an ut i fra hvilken leverandør jeg går for. Jeg bor i en leilighet som er 12 år gammel. Har du noen anbefalinger?

 

Ok, for det er vel bare Fibaro som lager egen Gateway. Aeotec og de andre har ikke det. Så hvis du absolutt vil ha samme merke over hele linja, så er vel Fibaro Home Center eneste valg. 

 

Det kan ellers være at du kan klare deg med FutureHome eller Homey. Selv bruker jeg HomeSeer og vil anbefale det, men til bare å dimme noen lys så blir det litt overkill. :) 

 

Jeg har Fibaro Dimmer 2 nesten over alt. De virker med bare en leder til bryteren (2-wire) og jeg synes de fungerer veldig bra. Men, jeg har ikke prøvd dimmerne fra noen av de andre heller da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har hatt homey i 4 månter å er ganske fornøyd. Har tilkoblet mange fibaro dimmer 2, telldus plugger nexa Innbyggingsmoduler og mange ikea pærer. Eneste ulempen jeg har møtt på er att ikea pærene ikke lager mesh nettverk so får ikke forlenget rekkevidden, men ser ikke dette som ett problem i en leilighet.

Velger du homey så får du mulighet til å styre Z-wave, ZigBee, WiFi, bluetooth, 433 osv.

https://apps.athom.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fibaro dimmer 2 kan anbefalast, eg har mange av denne og dei dimmar veldig fint. 

Av multisensor vil eg anbefale Aeotec MS6, fordi den kan køyrast på 230V vha micro-usb forsyning. Dermed slepp du å skifte batteri til stadigheit. Har erfart at denne nok er litt mindre følsom enn Fibaro, men likevel "god nok" og fordelen er større enn ulempen. 

 

Ser uansett ikkje poenget med å absolutt kun bruke éin leverandør, alle z-wave produkt skal prate med kvarandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.