Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber Pulse - MQTT?


Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Charlie skrev:

Hos meg sender Tibber Pulse til 52.50.48.219 (ec2-52-50-48-219.eu-west-1.compute.amazonaws.com) på port 8883

 

Det rimer. Port 8883 er MQTT over SSL. Det kommer også som forslag i web-grensesnittet når Pulse står i AP-modus. Hvis du finner "mqtt_topic_sub", så kan du  prøve "mosquitto_pub -h mqtt_url -t mqtt_topic_sub -m update". Da kan du sniffe hvilken adresse den prøver å oppdatere fra. I ettermiddag har jeg dumpet APKen fra appen vi Linux strings uten å finne noe som ligner topic-string

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fått meg en Tibber Pulse. Den sender rådata til egen Mosquitto MQTT broker etter å ha blitt satt opp som anvist i ElWiz guiden (uten SSL/TLS).

Jeg slo av autentisering i Mosquitto midlertidig - for så langt jeg kan se logger ikke Tibbe Pulse seg på med et brukernavn (?).

 

Antar jeg må sette opp autentisering med sertifikater for at Tibber Pulse skal logge seg på som en bruker?

 

Endret av teeko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, teeko skrev:

Endelig fått meg en Tibber Pulse. Den sender rådata til egen Mosquitto MQTT broker etter å ha blitt satt opp som anvist i ElWiz guiden (uten SSL/TLS).

Jeg slo av autentisering i Mosquitto midlertidig - for så langt jeg kan se logger ikke Tibbe Pulse seg på med et brukernavn (?).

 

Antar jeg må sette opp autentisering med sertifikater for at Tibber Pulse skal logge seg på som en bruker?

 

 

Du trenger ikke nødvendigvis sertifikater med autentisering. Uten sertifikater går trafikken ukryptert. Det kommer an på hvordan du setter opp mosquitto. Jeg håper du har nytte av programmet.

Jeg regner med å utvide med mulighet for å hente spotpriser fra Nordpool. Jeg tester det nå, og bare venter på midnatt for å se hvordan den takler overgangen til nytt døgn. Prisfangsten blir med et annet frittstående program, men delvis integrert. Inkludering av priser blir alikevel sømløst.

 

Du må gjerne avgi rapport om hvordan det funker for deg. Hvis du bruker annen måler enn Kaifa, vil det også være interessant informasjon.

Endret av iotux
Tilleggsinformasjon
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iotux skrev:

Du trenger ikke nødvendigvis sertifikater med autentisering. Uten sertifikater går trafikken ukryptert. Det kommer an på hvordan du setter opp mosquitto

 

Kommer med flere tilbakemeldinger, men vil bare sikre MQTT brokeren først. Vil gjerne ha brukerautentisering og aksesskontroll, og da må Tibber Pulse logge seg på som en bruker. Tenkte det kanskje ville gå hvis jeg benyttet TLS, "use_identity_as_username" og lage en bruker "tibber" gjennom å sette CN i klientsertifikatet til "tibber". Men... feilsøking...

Endret av teeko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2020 den 17.31, iotux skrev:

Du må gjerne avgi rapport om hvordan det funker for deg. Hvis du bruker annen måler enn Kaifa, vil det også være interessant informasjon.

 

Nå har jeg fått orden på Tibber Pulse og MQTT. Med litt triksing fungerer autentisering gjennom sertifikat som ønsket :). Flytter fokus over på ElWiz

 

Et par første tilbakemeldinger

1) pulse/status og pulse/notice - ser ut til å fungere, men har ikke testet mye

2) pulse/meter må som du indikerer kanskje ha tilpasset datatolkingen. Jeg har Aidon_V2. Rådata i buf[2] er ikke 39, 121 eller 155, men 42...

1) En bagatell: Måtte justere "userName:" i pulse.mqttOptions til "username:" med kun små bokstaver for at pålogging skulle fungere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElWiz har nå fått funksjonalitet for å hente priser fra den nordiske kraftbørsen. Programmet for å hente priser heter fetchprices.js og kan brukes uavhengig eller sammen med ElWizDet finnes en rekke parametre som kan justeres for tilpasse måten programmet oppfører seg på. For de som bruker Linux vil det være enklest å kjøre det fra cron. Der er imidlertid lagt inn mulighet for å bruke node-schedule for de som ikke har tilgang til cron. Dette styres ved hjelp av et parameter i konfigurasjonsfila. Muligheten for å bruke begge programmene uavhengig av hverandre, styres også av et parameter. Det er gode eksempler i dokumentasjonen.

 

Ved å kjøre begge programmene sammen, får man i tillegg data som ser slik ut:

{
  "customerPrice": 1.3513, // Lokal valuta
  "lastHourCost": 1.9432,  // Lokal valuta
  "spotPrice": 0.6163,     // Lokal valuta
  "startTime": '2020-08-12T11:00:00',
  "endTime": '2020-08-12T12:00:00'
}

Her får man ferdig utregnet kostnaden per time ut fra forbruk og pris i de forskjellige leddene. I tillegg får man spotprisen tillagt MVA som info. Lokal valuta kan være EUR, DKK, NOK eller SEK. Prisene i de forskjellige sonene kan være svært forskjellig, så det er viktig å konfigurere riktig sone for å få riktige priser.

Endret av iotux
Korrigering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har skaffat en Tibber Pulse och prövat ElWiz, det fungerar finfint. 

Testade inte funktionerna ift elpris utan har bara kopplat pulsen mot en mqtt broker, sedan pushar ElWiz tillbaka förbruket som home-assistant plockar upp med en mqtt sensor och skriver det vidare till en influxdb.

 

La upp en image på dockerhub och forkade @iotux repo och la till en Dockerfile + en docker-compose om någon är intresserad:

 

https://github.com/dmncr/ElWiz

https://hub.docker.com/repository/docker/dmncr/elwiz

 

All cred till @iotux som gjort de tunga lyften! Mkt bra jobbat! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2020 den 10.40, Mathias skrev:

Mulig det står i beskrivelsen og kanskje er nevnt over her, men jeg spør allikevel. Fungerer EIWiz parallelt med integrasjonen mot Tibber sin app slik at man kan kjøre begge deler samtidig?

Når du installerer appen, vil den sette inn Tibber sin broker, og din tilgang til Pulse vil være avskåret. Kommunikasjonen vil etter det gå mellom Pulse og Tibber. Derfra er så vidt jeg kan skjønne den eneste muligheten å bruke Tibber sitt API.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2020 den 22.23, dmncr skrev:

Har skaffat en Tibber Pulse och prövat ElWiz, det fungerar finfint. 

Testade inte funktionerna ift elpris utan har bara kopplat pulsen mot en mqtt broker, sedan pushar ElWiz tillbaka förbruket som home-assistant plockar upp med en mqtt sensor och skriver det vidare till en influxdb.

 

La upp en image på dockerhub och forkade @iotux repo och la till en Dockerfile + en docker-compose om någon är intresserad:

 

https://github.com/dmncr/ElWiz

https://hub.docker.com/repository/docker/dmncr/elwiz

 

All cred till @iotux som gjort de tunga lyften! Mkt bra jobbat! :)

Takk for hyggelige ord, @dmncr Jeg bruker ikke docker selv, men det er skikkelig kult at du har forket ElWiz og laget en dockerfile. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Har testet Pulse med Tibber sin app, og får vist sanntidsdata men med mindre man betaler penger så får man jo ikke allverdens nytte av den. Det er ingen muligheter der så langt jeg kan se.

 

Derfor har jeg nå lagt inn Mosquitto og elwiz, resatt Tibber Pulse og endret i oppsettet på nettsiden som vises når man har lokal kobling mot Pulse. (lokal MQTT, nettverk osv). Pulse lyser grønt etter at jeg har trykket send, men blinker vekselvis blått/rødt når den kobles til HAN-porten. Får denne meldingen fra elwiz:

 

C:\Program Files\ElWiz-master>node elwiz.js
ElWiz is performing, PID:  6444
Pulse is offline!

 

Jeg ser dette i MQTT

1605468923: New connection from 192.168.0.129 on port 1883.
1605468923: New client connected from 192.168.0.129 as mqttjs_4764125e (p2, c1, k60).
1605468923: Will message specified (0 bytes) (r0, q0).
1605468923:     pulse/notice
1605468923: Sending CONNACK to mqttjs_4764125e (0, 0)
1605468923: Received SUBSCRIBE from mqttjs_4764125e
1605468923:     tibber/# (QoS 0)
1605468923: mqttjs_4764125e 0 tibber/#
1605468924: Sending SUBACK to mqttjs_4764125e
1605468924: Received PUBLISH from mqttjs_4764125e (d0, q0, r0, m0, 'pulse/notice', ... (19 bytes))
1605468938: Received PUBLISH from mqttjs_4764125e (d0, q0, r0, m0, 'pulse/notice', ... (14 bytes))
1605468998: Received PINGREQ from mqttjs_4764125e
1605468998: Sending PINGRESP to mqttjs_4764125e
1605469058: Received PINGREQ from mqttjs_4764125e
1605469058: Sending PINGRESP to mqttjs_4764125e

 

Er det slik at Pulse krever cert eller? (Han Solo edt)

Hvordan får man enklest skuffet data videre (når man først får det) videre til et regneark eller annen visning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Oppdatert: Måtte resette den engang til, så gikk det :-)

 

Sliter med å logge på SSIDen på Stormtrooper Editon "Tipper Pulse".
Har resatt den slik at den er i AP modus, men det 9 tegns passordet som er innrammet på baksiden fungerer ikke.
Får "Feil passord" Har prøvd med både store bokstaver og små og selvsagt med bindestrek i mellom ;)

2021-02-01 17.04.20.png

Endret av KetilCom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Har anskaffet en Tibber Pulse som jeg har forsøkt satt opp mot lokal MQTT (i hht tidligere info i denne tråden). Den kommer opp med Web-snitt helt OK, viser versjonen som 1.1.13. Men både uten sertifikater (port 1883) og med selvgenererte sertifikater (port 8883) får jeg ikke noe forsøk på oppkobling mot lokal MQTT.

Jeg ser at den kobler til lokal-nettet og svarer på to-tre ping-pakker før den returnerer til Web-snittet.

Er det noen som har lykkes med å koble opp denne versjonen av firmware til lokal MQTT ?

PS: Ser at det er gjort endringer på HW etter det bildet som er vist tidligere i tråden. Nå er tilkoblingene på SuperCAP'en vendt mot ESP32 og debug-pinnene ligger rett ved prosessoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ralm skrev (På 11.10.2021 den 12.08):

Har anskaffet en Tibber Pulse som jeg har forsøkt satt opp mot lokal MQTT (i hht tidligere info i denne tråden). Den kommer opp med Web-snitt helt OK, viser versjonen som 1.1.13. Men både uten sertifikater (port 1883) og med selvgenererte sertifikater (port 8883) får jeg ikke noe forsøk på oppkobling mot lokal MQTT.

Jeg ser at den kobler til lokal-nettet og svarer på to-tre ping-pakker før den returnerer til Web-snittet.

Er det noen som har lykkes med å koble opp denne versjonen av firmware til lokal MQTT ?

PS: Ser at det er gjort endringer på HW etter det bildet som er vist tidligere i tråden. Nå er tilkoblingene på SuperCAP'en vendt mot ESP32 og debug-pinnene ligger rett ved prosessoren.

 

Det kan eventuelt tyde på at du ikke får lagret innstillingene. Vær obs på at du også må fylle ut "update_url" for å få det til å virke. Jeg er usikker på hvordan "Send form data to the device" og "Try the current settings" virker i forhold til hverandre. Du kan prøve litt forskjellig rekkefølge. Det er flere som har fått dette til å virke. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg fik kontakt fra Pulse stormtrooper firmware v. 1.1.12 i dag til lokal mqtt på port 1883.

 

Opsætningen blev lettere da jeg tog mig tid til at vente på svar efter at trykke på Apply knappen. De første mange gange fik jeg ikke noget svar og request til Pulse blev lagt ned med connection_error. Men da jeg ramte en rigtig kombination af SSID, password, mqtt server, topic og update url, så svarede Pulse faktisk tilbage med en status 200 og en lille uid, i browseren. Wifi-forbindelsen til Pulse blev oprethold hele vejen igennem verificering af opsætningen (Apply), så det var bare at vente til den var færdig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fikk satt opp Pulse (firmvare 1.1.12) i går til å sende til lokalt mqqt broker på port 1883. Jeg fulgte ElWiz oppskrift på github.

 

I tillegg brukte jeg denne forklaring på fargekoder: https://support.tibber.com/en/articles/4605625-pulse-han-problems-pairing

 

Trinn for trinn:

  1. Opprett en lokal mosquitto broker for eksempel på din laptop og start den. Hvis det er mosquitto v2.0: Vær sikker på at den aksepterer forbindelser fra ditt hjemmenettverk (Jeg skrev i .CONF fil:   listener 1883   allow_anonymous true  og fikk varsel om å åpne firewall).
  2. Reset Pulse med binders (trengs kanskje ikke hvis den er ny?)
  3. Plugg Pulse i HAN-porten. Den blinker hvit-rødt-ikke. Det betyr at den har forbindelse til strømmåler men er ikke satt opp.
  4. Bring en USB-powerbank og koble i USB-kontakten. (Ikke koble fra HAN-port). Nå lyser den grønn. Det betyr at den har opprettet wifi aksesspunkt med SSID Tibber Pulse.
  5. Bring for eksempel en ipad og koble til AP med passord som står bak på Pulse. Går til http://10.133.70.1/
  6. Fyll ut webform. Følg oppskrift: https://github.com/iotux/ElWiz
  7. Klikk på SEND
  8.  Klikk på APPLY. Pulse begynner å blinke med sterk blå lys. Den prøver å koble til ditt netverk og finne din lokale mqtt broker. I din ruter kan du se at tibberxxxxxx dukker opp på 2.4GHz nett (xxxx er en nummer)
  9. Bare vent. Ikke koble fra powerbanken. Hvis den klarer å få kontakt til din broker etter ca ett minutt begynner den å lyse svak blå og du få en melding i browseren tilbake med xxxxx (ellers får du en feilkode. Da begynner du igjen på 5 og prøver på nytt).
  10. Se at telegrammene kommer inn i broker.
  11. Nå kan du koble fra powerbanken.
Endret av Patrick
Presisering
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er maintainer av https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant/, som er en custom component integrasjon til Home Assistant. Integrasjonen har frem til nå kun støtte data fra serieport og TCP/IP, men er nå utvidet til å støtte MQTT. Det hadde vært hyggelig om noen av dere som har satt opp Tibber Pulse med MQTT og benytter Home Assistant har anledning til å sjekke hvordan den fungerer for dere. Den er nå bare publisert til HACS som beta-release, så hvis man benytter HACS til å installere må man krysse av for "Show beta versjons" for å få frem versjonen med MQTT-støtte

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/01/2022 at 00:51, Tore Amundsen said:

Den er nå bare publisert til HACS som beta-release, så hvis man benytter HACS til å installere må man krysse av for "Show beta versjons" for å få frem versjonen med MQTT-støtte

Integrasjonen https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant/ har nå blitt testet litt med MQTT og Tibber Pulse, og er ikke lenger beta-release.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noen som har fått til å sette opp Tibber Puls mot Mosquitto i HA med username og password, eller klart å sette opp Mosquitto i HA for anonomous login?

Får Tibber Puls til å snakke med lokal MQTT med anonomous login, men får ikke Tibber Puls til å snakke med Mosquitto i HA selv om loggen viser at den kobler til....

Endret av OveBj
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har fått det til slik Patrick rett over her har beskrevet. Kan lese data fortløpende til feks MQTT-Explorer. Dessverre er det som sendes lite nyttig.... Noen som kan tipse meg hvordan en kan dekode dette? Starten på linjene kommer fra et script, og ikke fra Tibber. Altså "4.4.2022.................MQTT_test:" er ikke fra Tibber.

 

1734112677_Tibberpulselog.thumb.png.cf5b2dde8a69f04c1d76441338e6e8b2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har hatt problemer med å konfigurere MQTT til Mosquitto på Pulse i det siste, ser ut til at innstillinger blir lagret men anonymous login ikke virker og den går tilbake til gamle innstillinger etterhvert og blir stående og blinke tre farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I am having a similar problem.  If I send and save the information, I get a blinking green light, but the wifi reactivates.  If I remove it from the power supply, then I get the white red blank blinking sequence, and the settings disappear.  No luck in sending any information to the broker.  I have firmware version 1.1.13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.