Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimming med batteribryter


axling

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med at brytere på batteri ikke fungerer optimalt.

 

Er det noen der ut som har batteridevicer som fungere bra mot dimmere for å slå på/av og dimme. 

 

Jeg har prøvd 2 typer uten at jeg er spesielt fornøyd.

 

SR-ZV9001K8-DIM fra sunricher (https://www.intin.no/produkt/sunricher-4-kanals-tradlos-dimmebryter/)

Gikk greit å legge inn denne (non-secure).

Hadde litt problemer med å assosiere den med dimmeren gjennom HS3, men etter gjentatte forsøk ble det vellykket. 

Device i HS kommer opp og det er mulig å styre events basert på central Scene

image.thumb.png.3d9dcd607a80cb57f5589feff6e9ada9.png

 

Etter at denne er assosiert med ønsket dimmer går det fint å skur lyset av/på, men det er noe forsinkelse på dimmingen som gjør den ubrukelig til dette. 

Det er også et problem at om jeg dimmer for lang ned så skrur den av lyset helt. Den stopper ikke på 1% men går helt til OFF. Dette problemet har jeg også med WALL2-C bryteren. 

 

Finnes det noe måte å få batteribrytere til å stoppe på laveste dimmeverdi og ikke få helt til OFF?

Det er veldig vanskelig å dimme lyset lavest mulig uten at det blir skrudd av. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, axling said:

Finnes det noe måte å få batteribrytere til å stoppe på laveste dimmeverdi og ikke få helt til OFF?

Det er veldig vanskelig å dimme lyset lavest mulig uten at det blir skrudd av. 

 

Jeg kjenner ikke dimmeren du bruker og kjenner ikke HS, men her er min erfaring med Nexa dimmere og automatisering i Domoticz:

Dimmerene jeg bruker går ikke trinnløst fra 0% til 100%, de har et antall trinn. Dersom man angir en prosentverdi som avrundes til mindre enn det laveste trinnet så vil de derfor skru helt av.

 

Forsøk med et større tall for "minimum dimming"!

 

EDIT:
Mulig dette er opplagt for deg, men siden jeg surret med dette selv i starten: Det er ikke fjernkontrollen ("senderen") du har på veggen som avgjør "oppløsning" på dimmingen, det er mottakeren som er koblet til lyset.

Endret av ArnieO
Presisering: Dimmer vs remote
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, axling skrev:

Etter at denne er assosiert med ønsket dimmer går det fint å skur lyset av/på, men det er noe forsinkelse på dimmingen som gjør den ubrukelig til dette. 

Jeg har kun testet den eldre versjonen, men der skjer det mer eller mindre direkte (som forventet).

 

Blir det bedre hvis du går nærmere dimmeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg har kun testet den eldre versjonen, men der skjer det mer eller mindre direkte (som forventet).

 

Blir det bedre hvis du går nærmere dimmeren?

Hei Moskus

 

Nei jeg står rett ved dimmeren når jeg prøver dette. Det er forsåvidt greit at det er litt forsinkelse, men problemet er at jeg ikke klarer å dimme ned til laveste verdi. Hadde bryteren stoppet på 1% og ikke til OFF så hadde det ikke vært noe problem slik som den gjør når jeg dimmer med impulsbryteren koblet direkte på dimmeren. 

 

Skal prøve å assosiere denne med en fibaro dimmer idag og se om det er samme problem. Dimmeren jeg har prøvd nå er en aotec nano dimmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, ArnieO skrev:

Jeg kjenner ikke dimmeren du bruker og kjenner ikke HS, men her er min erfaring med Nexa dimmere og automatisering i Domoticz:

Dimmerene jeg bruker går ikke trinnløst fra 0% til 100%, de har et antall trinn. Dersom man angir en prosentverdi som avrundes til mindre enn det laveste trinnet så vil de derfor skru helt av.

 

Forsøk med et større tall for "minimum dimming"!

 

EDIT:
Mulig dette er opplagt for deg, men siden jeg surret med dette selv i starten: Det er ikke fjernkontrollen ("senderen") du har på veggen som avgjør "oppløsning" på dimmingen, det er mottakeren som er koblet til lyset.

Hei

 

Skal prøve dette. Ja det er en minimums verdi som er satt i dimmeren. Da jeg ikke er spesielt fornøyd med noen av z wave dimmerene og hvor lavt de kan dimme(med bypass) så har jeg satt denne verdien så lavt som mulig. Mulig det er en avrunding som du sier som setter den til OFF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, axling skrev:

Det er forsåvidt greit at det er litt forsinkelse, men problemet er at jeg ikke klarer å dimme ned til laveste verdi. Hadde bryteren stoppet på 1% og ikke til OFF så hadde det ikke vært noe problem slik som den gjør når jeg dimmer med impulsbryteren koblet direkte på dimmeren. 

Aha, ja jeg ser den. Det tror jeg ikke er mulig med direkte assosiasjon, controlleren vil bruke hele skalaen, og 0 er dessverre på den skalaen. :( 

 

Kan evt. programmere scener til å sette predefinerte nivåer, eller øke/redusere lysstyrken med 10%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Moskus skrev:

Aha, ja jeg ser den. Det tror jeg ikke er mulig med direkte assosiasjon, controlleren vil bruke hele skalaen, og 0 er dessverre på den skalaen. :( 

 

Kan evt. programmere scener til å sette predefinerte nivåer, eller øke/redusere lysstyrken med 10%.

Har du oppskrift på en scene som kan øke/redusere lystyrken med X % ?? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, axling skrev:

Har du oppskrift på en scene som kan øke/redusere lystyrken med X % ?? 

 

@Moskus  Jeg fant ut hvordan jeg lager en slik scene med easy trigger, men fungerte dårlig. Etter 1 trykk på knappen må en annen knapp trykkes før den vil registrere nytt trykk. Løste det delvis med long press da den gir release command etter trykk, men bryteren takler ikke mange trykk etter hverandre før alt går i surr og den henger seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, axling skrev:

Etter 1 trykk på knappen må en annen knapp trykkes før den vil registrere nytt trykk. Løste det delvis med long press da den gir release command etter trykk, men bryteren takler ikke mange trykk etter hverandre før alt går i surr og den henger seg.

Hvordan ser det ut? Kan du ta et skjermskudd (forumet støtter å lime inn direkte i posten)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

Hvordan ser det ut? Kan du ta et skjermskudd (forumet støtter å lime inn direkte i posten)?

Hei Moskus

Kommandoene ser slik ut. 

image.png.d6eec3ca2f6b458e3a0c44da1c0af729.png

image.png.b9114dfef76b4cc0d1f6d0bcb1ade2ca.png

Etter en "held down" så går den til "released" så da kan jeg kjøre en held down igjen. 

Etter å etterforsket  litt på det idag har jeg funnet dette

image.png.f78ae84737ca3324df8423aaaea7f0a6.png

 

Skal prøve å fjerne avhukking her å for å se om den da oppdaterer hvert trykk. 

 

Er uansett ikke spesielt fornøyd med noen av de batteribryterene jeg har testet. 

Har du noen å anbefale som fungerer godt? Skulle helst passet i elko ramme. 

 

Håper heatit sin z-dim blir bra. Den ser lovende ut, men heatit er ikke akkurat kjappe med å lansere sine produkter og jeg trenger gode produkter når jeg skal kjøpe inn til mitt nye hus som skal kompletteres i april. 

image.png.a3026a6eb20fd9a6558b0b976f51df9c.png 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Moskus skrev:

Problemet er høyst sannsynligvis her: image.png

Endre den til "This device is set to", og se om det går bedre. :) 

Takker. Det fungerte bedre :)

 

Av en eller annen grunn fungerer bryteren mye bedre nå også assosiasjonene en nå brukbare. 

Mye kjappere respons når jeg trykker på knappene og de responderer hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.