Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kabel-opplegg til kamera og multisensor 6


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt hjelp og råd for å få skjult strøm til 4 kameraer og 4 multisensorer. Har utsatt dette lenge fordi jeg har planlagt for dårlig. 

 

Da jeg bygget huset, så trakk jeg trekkerør (16mm tror jeg), til riktig plassering for 4  multisensorer og 4 kameraer. 

Dessverre tenkte jeg ikke på at disse kablene tar plass i røret, så det er ett grensystem av rør der det går 2 rør fra teknisk rom til boks 1. Her splittes rørene til 2 nye bokser osv. 

Resultatet er at det kommer til å bli veldig trangt i noen av rørene. 

 

Jeg hadde egentlig håpet å bruke POE til kameraene og 5V strøm til multisensorene - men det blir rett og slett ikke plass i rørene til å bruke nettverks-kabler. 

Kameraene kan kobles til med wifi, men trenger uansett strøm. Batteri er ikke ønsket (men kan bli nødløsningen). 

 

Akkurat nå står jeg derfor igjen med svakstrøm og usb-tilkobling for både kamera og multisensor. Svakstrøm kan forgrenes i koblingsboksene, og da kan jeg enten bruke

 

24V: 

"buck-converter" 24v til 5v ved hver enhet.

 

5V:

https://www.ebay.com/itm/382393719462 5v til usb overgang ved hver enhet. 

 

 

Er det noen andre løsninger jeg ikke tenker på?

POE kan vel ikke splittes uten å ha ny strømforsyning? (noe det ikke er plass til ved hver boks)

 

Forgrening av svakstrøm er vel heller ikke noe problem, så lenge man tar høyde for spenningsfall?

 

Hvordan er det med IP-kamera med wifi og USB-strømforsyning? Er det noen som har eksempler på gode, pene billige slike? Bør kunne integreres i Homeseer. 

 

Dersom det blir plass i rørene, så hadde det vært kjekt med en nettverkskabel frem til ett ekstra aksesspunkt. Er det noe problem å legge nettverkskabel og 24V/5V i samme trekkerør?

 

 

 

 

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen plass til en POE switch på mellomveien?

Normalt sett får du vel bare 1x cat6 kabel med strekker inn i et 16mm rør, men kan være heldig med 2 cat5 av en tynnere type (mange på ebay selger cat5-kabler som er ca halve tykkelsen fra f.eks de på clas ohlson, og fungerer bra på gbit). Hvis du bare skal overføre noe data _kan_ det være mulig å trekke cat-kablene som enkelttrådet, og da vil du klare å få 4-5 kabler gjennom røret. 

Den løsningen jeg ville anbefalt er å bruke en POE-switch på mellomveien hvis du klarer det.

 

Alternativ nummer to er vel hvis kameraene kjører på 10/100 så kan du komme ut av det med å bruke to par pr kabel, og da klare å splitte to POE-devices pr kabel, og da trekke to kabler gjennom som er tynnere. Hvor mye du får trukket kommer jo veldig ann på hvordan du har lagt rørene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, aleks skrev:

Det er ingen plass til en POE switch på mellomveien?

Normalt sett får du vel bare 1x cat6 kabel med strekker inn i et 16mm rør, men kan være heldig med 2 cat5 av en tynnere type (mange på ebay selger cat5-kabler som er ca halve tykkelsen fra f.eks de på clas ohlson, og fungerer bra på gbit). Hvis du bare skal overføre noe data _kan_ det være mulig å trekke cat-kablene som enkelttrådet, og da vil du klare å få 4-5 kabler gjennom røret. 

Den løsningen jeg ville anbefalt er å bruke en POE-switch på mellomveien hvis du klarer det.

 

Alternativ nummer to er vel hvis kameraene kjører på 10/100 så kan du komme ut av det med å bruke to par pr kabel, og da klare å splitte to POE-devices pr kabel, og da trekke to kabler gjennom som er tynnere. Hvor mye du får trukket kommer jo veldig ann på hvordan du har lagt rørene.

 

Ved en av boksene er det mulig å sette inn en POE-switch. Dersom jeg bruker strømkabler til sensorene, og cat5 til kamera, vil det da på det verste strekket ligge to cat5 og en strømkabel. Mulig jeg får plass til det, det bør være få bend på den strekningen. 

Da blir spørsmålet om det er lov å ha cat5 og 24v/5V i samme trekkerør... Begge er jo svakstrøm?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Armas said:

 

Ved en av boksene er det mulig å sette inn en POE-switch. Dersom jeg bruker strømkabler til sensorene, og cat5 til kamera, vil det da på det verste strekket ligge to cat5 og en strømkabel. Mulig jeg får plass til det, det bør være få bend på den strekningen. 

Da blir spørsmålet om det er lov å ha cat5 og 24v/5V i samme trekkerør... Begge er jo svakstrøm?

 

 

CAT5/6 kan jo i teorien før strøm selv (PoE). Så eneste problemet jeg kan se med det er støy som forårsakes av strømkilden mot nettverksskabelen. Datatrafikk liker vel ikke så godt støy.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Armas said:

 

Ved en av boksene er det mulig å sette inn en POE-switch. Dersom jeg bruker strømkabler til sensorene, og cat5 til kamera, vil det da på det verste strekket ligge to cat5 og en strømkabel. Mulig jeg får plass til det, det bør være få bend på den strekningen. 

Da blir spørsmålet om det er lov å ha cat5 og 24v/5V i samme trekkerør... Begge er jo svakstrøm?

 

 

 

Du kan bruke POE passthrough på en kabel. Er mange selvdrevne POE-switcher f.eks den jeg linket til - eldre, men vil gjøre jobben for kameraer etc. Tviler på de fleste kameraer tar mange w å drive. Sjekket kameraene mine som er større utekameraer og de bruker 2,4w fra POW switchen akkurat nå, så du skal kunne drive en god del kameraer med passthrough.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.