Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva er ditt strømforbruk når "alt er av"?


Anbefalte innlegg

Vi har alt en fin tråd som omfatter strømforbruk på årsbasis, opp mot byggeår og størrelse på hus 

denne tråden: 

 

 

Årsforbruk er fint å vite det, men jeg synes kanskje det er hakket mer interessant å se hva som faktisk bruker strøm, og hvor man evt kan kutte ned på de forbrukere som står på hele tiden.

Har gått igjennom analysene i Tibber appen, og ser at mitt "idle" strømforbruk, dvs det forbruket jeg har de timene i døgnet der alt av lys, brunevarer, og slikt er avslått.

 

Jeg ser at i sommer så var jeg aldri under 1Kw, men da kjørte vi varmepumpe på kjøling døgnet rundt. Da hadde vi også leieboer som hadde kjøl/frys + en pc som stod på 24/7. Egentlig helt greit med 1kw i bunn. Vi hadde også et oppvarmet spabad som stod på i sommer.

 

Nå i desember ser jeg at dette tallet er gått opp til 2kw. Noen dager også 3 kw. Vi har fortsatt bare èn varmepumpe som står på om natten. Alt annet er av. Leieboer har flyttet ut, og vi varmer nå kun opp 1 etg. (VVB på 200l)

 

Med 2kw som utgangspunkt, så bruker jeg aldri mindre enn 48kwh på et døgn, eller snaue 17.500 kwh på et år. Helt drøyt spør du meg. Totalforbruket for 2018 ble 34.000kwh..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leieboer og derfor ikke helt oversikt over når alt er av.  Har hatt tibber pulse montert siden uka før jul, og det laveste strømforbruket jeg har sett så langt er ca. 530W

Normalt ligger det mye høyere.  Strømforbruk 2018: 24000 kWh (eller ca. 2,7 kW hver eneste time hele året)

 

Endret av Øyvind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Gjelsvik skrev:

Jeg ser at i sommer så var jeg aldri under 1Kw, [...]

Nå i desember ser jeg at dette tallet er gått opp til 2kw. Noen dager også 3 kw.

 

Dette er veldig kjent for meg. Men vi ligger gjerne under 1 kW når alt er av om sommeren. Men gjerne 2-3 kW om vinteren. Hos oss er vel sjeldent ting "helt av" om vinteren, må ha noe grunnvarme i huset.

 

Akkurat nå bygger vi om og har følgelig noe høyere forbruk enn vi normalt har, ettersom deler av huset i praksis ikke har isolasjon (det er kun trebord mellom inne og ute). Det øker strømforbruket en god del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vertikaldelt "enebolig" (en godt isolert vegg mot nabo), bygget i 2011.

Totalforbruk 2018: 15 483 kWh (mesteparten av tiden bare to voksne i husholdningen)

 

Siste 24 timer er laveste øyeblikksverdi 384 W.

image.png.a81c67e41ccc1e221577d78b1f5b3ed1.png

 

Jeg er imidlertid i tvil om hvor mye informasjon det er i en slik 10-sekunders øyeblikksverdi.

 

Her er gjennomsnittsverdier for hele timer samme periode:

image.png.ae8d8fda876b130adff892661d61c4d6.png

Laveste time er i natt. Jeg har ikke somlet meg til å synkronisere NodeReds midling vs klokketime, så dette stemmer ikke ennå med strømleverandørens timeavregning - men det gir et bilde som er lettere å lese enn instantanverdiene ovenfor.

Det ultimate målet er å få styrt lastene slik at denne grafen går i "motfase" med timeprisen. ?

Endret av ArnieO
Illustrasjonene overlevde ikke klipp/lim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebolig på 240m2 fra 1980, ca 37000kW i året. Har snitt ca 3500W vinter  og ca 1000W sommer om natten, kjører ikke nattsenking enda, kun ned 2 grader på stue innimellom. Har laget flere virtuelle termomstater og venter på å få installert Heatit termostater samt vil ha litt sammenligning så venter med å kjøre nattsenking/regulering til jeg har litt mere datagrunnlag fra AMS leser jeg satte i drift i May-18, vil ha et par vintermåneder med data før jeg regulerer for å se som det har noen effekt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, aleks said:

I gjennomsnitt er det et kontant forbruk på ca 2500w om natten på sommerstider og 3500w om natten på vinteren når "alt" er i sovemodus. Tomannsbolig på 140kvm fra 1973

Endelig noen som jeg kan relatere meg til.

 

Har sammenlignbare hus blandt venner og bekjente, "alle" bruker halvparten så mye som meg i strøm... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMS-måler fra august. ~200 kvadrat, fra 60-tallet, etterisolert, l-l vp.

 

Minste 2-sekunds-måling: 331 watt, maksimal måling: 14.4 kW

 

Minste timesgjennomsnitt: 508 W, maks 11.8 kW

Minste døgngjennomsnitt: 750 W, maks: 5.2 kW

 

Statistikk hentet fra Influx med disse kommandoene:

select min(value) from AMSPower
select max(value) from AMSPower
select min(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(1h))
select max(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(1h))
select min(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(24h))
select max(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(24h))

 

Endret av berland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, berland skrev:

Minste timesgjennomsnitt: 508 W, maks 11.8 kW

Minste døgngjennomsnitt: 750 W, maks: 5.2 kW 

 

Statistikk hentet fra Influx med disse kommandoene:


select min(value) from AMSPower
select max(value) from AMSPower
select min(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(1h))
select max(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(1h))
select min(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(24h))
select max(mean) from (select mean(value) from AMSpower group by time(24h))

 

 

Minste timesgjennomsnitt: 770 W, maks 13.2 kW

Minste døgngjennomsnitt: 1080 W, maks: 7 kW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.