Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Råd for det (snart) automatiserte hjem


Anbefalte innlegg

Hei alle. 

Jeg innser at jeg trenger noen råd og hjelp fra noen som kan dette her (smiske smiske) ;D.

 

Jeg har en futurehome Hub, IDLock 101, Spotter som styres av Fibaro Dimmer 2, som er koblet til Schneider Electric Exxact RF brytere (Det fungerer helt fint, men de dukker ikke opp i Futurehome).

Bruker også Arlo, med fire pro 2 kameraer(kjøpt via Amazon. Svinedyrt i Norge) som er "integrert" med Futurehome via IFTTT. Hos oss er det full standardisering på apple, så vi har kun laptops, iPhones og iPad. Har et Ubiquity hjemme wifi nettverk, så jeg håper jo samarbeidet med Home Assistant kommer seg.

På barnerommene har jeg nå tenkt å kjøpe inn en Philips Hue led stripe.

Vi har lenge tenkt på noen løsninger for belysning utendørs, og nå som Hue kom med utendørs led strips++, så ble det løsningen min estetiske halvdel gikk for. 

IKEA sitt opplegg er jo også lokkende, så på sikt blir sikkert det også noe som skal i hus.

 

Så tips til hvordan dette kan integreres, gjerne med Apple Home (via via), så er jeg med. Jeg har tenkt at alt som kan kjøre i skyen er bra. (Liker veldig godt ubiquity sin løsning med cloudkey).

Vil helst ikke tilbake til å ha en server eller maskin stående lokalt. Regner jo med å måtte hub til Hue og eventuelt IKEA, men forsøker i det lengste å unngå å ha en server/Rasberry PI som må stå å kjøre.

 

 

Min første pri er å finne ut hvordan jeg kan styre lysene. Det lar seg vanskelig gjøre med dagens kombinasjon av brytere og hub. Bryterne er nå koblet rett mot dimmerne for hver sin sone, og det fungerer fint. Ønsker meg mulighet for å  styre lysene via automasjoner (scener) og via mobil/app. Det neste er å finne ut hvordan jeg kan koble lys til Arlo, via IFTTT. F.eks. at når man skifter modus til away, så skrus lysene av. Så skal led lysstriper kjøpes og kobles opp via Philips Hue. (Skal lese meg litt opp her).

 

Tar veldig gjerne imot råd om utstyr, kombinasjoner man bør unngå og generelle råd og anbefalinger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Forøvrig ref. annen tråd).

 

Hvis du synes skytjenester er ypperlig, så kan vel SmartThings være aktuelt. :)

Den kan gjøres betydelig mer avansert enn FutureHome kan.

 

Men man må jo i alle tilfeller ha en hub kjørende. Og det finnes jo mange måter å løse det på som gjør at automasjonen fungerer selv når nettet eller skyen er nede. HomeSeer og Home Assistant kjører jo utmerket på en Raspberry Pi, så det er jo ikke akkurat verdens kraftigste server man trenger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Moskus said:

(Forøvrig ref. annen tråd).

 

Hvis du synes skytjenester er ypperlig, så kan vel SmartThings være aktuelt. :)

Den kan gjøres betydelig mer avansert enn FutureHome kan.

 

Men man må jo i alle tilfeller ha en hub kjørende. Og det finnes jo mange måter å løse det på som gjør at automasjonen fungerer selv når nettet eller skyen er nede. HomeSeer og Home Assistant kjører jo utmerket på en Raspberry Pi, så det er jo ikke akkurat verdens kraftigste server man trenger.

 

 

Var ikke klar over at smarthings var mulig å få i Norge. Ser det er "lett" å koble sammen med Hue, gitt at man har hubben, men at den er US only.
Vet du om det fungerer med fibaro dimmere / exxact knapper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Richard Åstrand said:

Hei alle. 

Jeg innser at jeg trenger noen råd og hjelp fra noen som kan dette her (smiske smiske) ;D.

 

Jeg har en futurehome Hub, IDLock 101, Spotter som styres av Fibaro Dimmer 2, som er koblet til Schneider Electric Exxact RF brytere (Det fungerer helt fint, men de dukker ikke opp i Futurehome).

Bruker også Arlo, med fire pro 2 kameraer(kjøpt via Amazon. Svinedyrt i Norge) som er "integrert" med Futurehome via IFTTT. Hos oss er det full standardisering på apple, så vi har kun laptops, iPhones og iPad. Har et Ubiquity hjemme wifi nettverk, så jeg håper jo samarbeidet med Home Assistant kommer seg.

På barnerommene har jeg nå tenkt å kjøpe inn en Philips Hue led stripe.

Vi har lenge tenkt på noen løsninger for belysning utendørs, og nå som Hue kom med utendørs led strips++, så ble det løsningen min estetiske halvdel gikk for. 

IKEA sitt opplegg er jo også lokkende, så på sikt blir sikkert det også noe som skal i hus.

 

Så tips til hvordan dette kan integreres, gjerne med Apple Home (via via), så er jeg med. Jeg har tenkt at alt som kan kjøre i skyen er bra. (Liker veldig godt ubiquity sin løsning med cloudkey).

Vil helst ikke tilbake til å ha en server eller maskin stående lokalt. Regner jo med å måtte hub til Hue og eventuelt IKEA, men forsøker i det lengste å unngå å ha en server/Rasberry PI som må stå å kjøre.

 

 

Min første pri er å finne ut hvordan jeg kan styre lysene. Det lar seg vanskelig gjøre med dagens kombinasjon av brytere og hub. Bryterne er nå koblet rett mot dimmerne for hver sin sone, og det fungerer fint. Ønsker meg mulighet for å  styre lysene via automasjoner (scener) og via mobil/app. Det neste er å finne ut hvordan jeg kan koble lys til Arlo, via IFTTT. F.eks. at når man skifter modus til away, så skrus lysene av. Så skal led lysstriper kjøpes og kobles opp via Philips Hue. (Skal lese meg litt opp her).

 

Tar veldig gjerne imot råd om utstyr, kombinasjoner man bør unngå og generelle råd og anbefalinger. 

 

Forsøkt å lese meg opp litt på erfaringene til folk her inne.

Ser ut som den eneste som har fått Schneider sine Exxact brytere til å virker er Japasu som skriver om det her:

Jeg er ikke fremmed for å bytte ut hverken knappene eller futurehome hubben, så hva vil være å anbefale av bryter og hub kombinasjoner?

Finnes det et en hub som da også vil støtte Philips hue (kjøpe LED strips nettopp), IFTTT og Apple HomeKit (på et eller annet vis).

Om hubben i tillegg kan styre IDLock er det et meget sterkt pluss, ellerså får Futurehome bare stå på for å styre den.

Tips mottas med stor takk.

 

-rå

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Moskus said:

(Forøvrig ref. annen tråd).

 

Hvis du synes skytjenester er ypperlig, så kan vel SmartThings være aktuelt. :)

Den kan gjøres betydelig mer avansert enn FutureHome kan.

 

Men man må jo i alle tilfeller ha en hub kjørende. Og det finnes jo mange måter å løse det på som gjør at automasjonen fungerer selv når nettet eller skyen er nede. HomeSeer og Home Assistant kjører jo utmerket på en Raspberry Pi, så det er jo ikke akkurat verdens kraftigste server man trenger.

 

 

Vil du anbefale meg å kjøre SmartThings i kombi med HomeSeer / Home Assistant? 

-rå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Richard Åstrand skrev:

Vil du anbefale meg å kjøre SmartThings i kombi med HomeSeer / Home Assistant? 

Nei, jeg ser ikke hva du skal med det? Hva er hensikten?

Bruk en av dem i begynnelsen, så kan du utvide senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.