Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Wall Controller :/


Marc

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt en haug av diverse Z-wave utstyr som jeg leker meg med (med homeseer).

Blant annet Fibaro sensor (øye) og wallplug, og nexa dimmeplugg, devolo bevegelsesensor, termostat osv.

Og alt virker relativt greit, helt til jeg kom til det som jeg trodde skulle være noe av det letteste, en enkel veggbryter!!

Det er en Devolo Home Controll Switch som det er prat om ( https://www.dustinhome.no/product/5011018824/home-control-wall-switch?ssel=false&_ga=2.99556569.613401595.1546632936-1195352136.1546632936 )

 

Nå har jeg faktisk sittet i timesvis og prøvd å få den til å styre noe så lett som en av/på veggplugg.

Jeg har googlet og lest en haug om den, blant annet så var disse trådene gode:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1677475&page=2

 

og 

 

Men alikevel så klarer jeg ikke å få det til. For det første så er det utrolig frustrerende og aktivere veggcontrolleren for å endre på parameter. En klarer kanskje treffe "programmeringsvinduet" 1/10 forsøk, og når det står at kommandoen blir lagt i kø til neste gang den våkner, kan en stole på det? Kan jeg da bare gå til neste parameter? Det er så tungvint at en ikke lett kan se hva ulike parameter står på.

 

Det virker ut som om den beste måten og bruke disse wall controllerne er ved direkte kontroll, og så en event etterpå som aktiveres når det som blir direktekontrollert blir aktivert.

Men det som skal aktiveres er endel 433mhz plugger (til lys) i kjelleren, så de må vel innom homeseer siden de ikke er z-wave.

 

Utifra det jeg har lest så virker det ut som om jeg kan få den til å sende forskjellige scener til homeseer, og så få aktivert event etter scenene. Men dette har jeg ikke klart..

Jeg får opp i homeseer når knappene blir trykket inn på controlleren. Det som kommer opp når jeg trykker på knapp 1 nå er: Scene 005 key Pressed 1 Time.

Men det sier meg ikke stort.. Et av de største problemene er at jeg ikke har en ide om hva parametrene står på, for det er vanskelig og alltid se hva som kommer igjennom osv. Kan en klare å finne ut hva de forskjellige parametrene er? Jeg har brukt sikkert timer bare for å prøve å konfigurere noen parameter, og det siste jeg klarte var at jeg så i loggen at en av de jeg forandret ble forandret. 

Alle de andre som jeg forandret så ut til å gå fint, fikk ingen feilmeldinger, og den "timet" ikke ut. Men alikevel så kommer det ikke i loggen..

 

Det jeg har prøvd er å endre er:

parameter 1 og 2 = 0 (for å få bryterne separert)

parameter 11-14 = 4 (for å få den til å sende scener)

 

https://products.z-wavealliance.org/products/1143/configs

https://www.vesternet.com/mwdownloads/download/link/id/1414/

 

??

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå gjennom homeseer skolen til@moskus.
For å bruke den som scene kontroller må du lage eventer som trigges.
Du kan også assosiere en bryter med en eller flere noder for å sikre grunnfunsjoner når homeseer har nedetid.

Dette tar litt tid. Men når du har kommet deg opp på lærekurven så kommer lyset i tunnelen [emoji3]

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset ?

Jeg har gått igjennom den ett par ganger og jeg har ikke problemer med å lage event som trigges av feks bevegelsessensorer eller lignende. 

Problemet er at jeg ikke klarer å få denne bryteren koblet med noen event. Jeg klarer å få feks "Scene 002 Key Released", men hvordan skal jeg få det til å utløse en event?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, clio75 skrev:

Prøv "change and becomes"

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

 

Bedre med «set to», slik:

456270D6-9C61-4210-8EB9-0A69A7EA4F2A.thumb.jpeg.7f5a7a0397d6aed43faf62102fb16097.jpeg

 

1 time siden, Marc skrev:

Et av de største problemene er at jeg ikke har en ide om hva parametrene står på, for det er vanskelig og alltid se hva som kommer igjennom osv. Kan en klare å finne ut hva de forskjellige parametrene er?

 

Ja, hvis du lar «value» være blank når du sender parameteren, så vil den hente nåværende value fra noden og fylle den ut i value-feltet. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve litt igjen, men det siste problemet som dukket opp igår var at jeg nå ikke klarer å få inkludert bryteren i Homeseer.

Det har seg sånn at jeg har prøvd å styre med veggkontrolleren i timesvis og har dermed resatt den til factrory innstillningene og både slettet den i Homeseer og eksludert den ett noen ganger...

 

Hver gang jeg prøver å inkludere den får jeg nå feilmeldingen:

 

A new node is being added... 

Error - Add  Node Failed reported by controller - you may try again. A "restart" has been done on your controller.

 

error.jpg

 

 

Og jeg får samme feilmeldingen på begge veggkontrollerne jeg prøver å legge til (jeg har slettet, resatt og eksludert begge før).

Jeg prøvde derimot legge til en Fibaro veggplugg som jeg ikke hadde tuklet med før, og den la seg inn med en gang.

 

Så hva kan feilen være? 

 

Endret av Marc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus Du har garantert rett, det er slik det burde vært gjort ?

(Har skrevet ned den rekkefølgen på en lapp her nå ?)

 

 

Men nå ble det ikke gjort sånn, så har du noen ide om hvordan en kan få rettet opp i det hvis en har dummet seg litt ut?

 

De er jo slettet og resatt og så ekskludert... Det er forresten ingen problem og eksludere de, men jeg klarer ikke å få de inkludert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da klarte jeg faktisk omsider og finne ut av hvordan få den inkludert igjen..

Det er litt flaut, men jeg får si det for at ikke andre skal gjøre samme dumme tingen (hvis mulig).

 

Når jeg inkluderte så gjorde jeg det samme som jeg har gjort i x antall timer nå, trykker på alle 4 knappene på controlleren fåpr å aktivere den.

Først prøvde jeg bare trykke på en gang men da fikk den ikke kontakt. Men når jeg da trykte de 4 raskt inn så fikk den kontakt med en gang, men den feilmeldingen kom.

Så da tenkte jeg det vare noe feil. Senere etter en god stund (etter at hodet hadde resatt seg), så prøvde jeg klikke masse på en av knappene og da virket det...

 

Jaja, tilbake til problemene. 

 

Her er screenshot av hva som skjer når jeg trykker på knappene på controlleren.

 

Så det jeg trenger å gjøre er å finne ut hvordan en kan lage en event som trigges av det som skjer når jeg trykker på knappene...

 

 

 

 

 

error.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marc skrev:

 det jeg trenger å gjøre er å finne ut hvordan en kan lage en event som trigges av det som skjer når jeg trykker på knappene...

 

Her: :) 

19 timer siden, ZoRaC skrev:

slik:

456270D6-9C61-4210-8EB9-0A69A7EA4F2A.thumb.jpeg.7f5a7a0397d6aed43faf62102fb16097.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @ZoRaC ?

Men jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg skal klare å finne den. 

 

Her er jo valgene jeg har :

 

error.jpg

 

 

og det er jo kun den nederste som har med scener og gjøre, men der er jo valgene kun "Scene ID 001", "Scene ID 002" osv:

 

 

error2.jpg

Endret av Marc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg finner fortsatt kun Scene ID 001 osv.. 

 

I loggen så står det Central Scene set to 1000, jeg får ikke opp scene ID som ser ut til å være triggeren

 

error.jpg

Endret av Marc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Marc skrev:

Men jeg finner fortsatt kun Scene ID 001 osv.. 

 

I loggen så står det Central Scene set to 1000, jeg får ikke opp scene ID som ser ut til å være triggeren

 

error.jpg

 

Hvis du går inn på den «central scene»-devicen og «status graphics», så ser du hva de forskjellige verdiene er. :) 

 

Godt mulig det som står som 1000 i loggen er den i skjermbildet over («001 key presses 1 time»). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ZoRaC Det virker som om du er inne på noe!

 

Her er status graphic:

 

Og det som står i loggen når jeg trykker på knapp 1 er jo " Node 33 Z-Wave Central Scene Set to 1000, så det vil jo være det samme som scene 001 Key Pressed 1 Time tipper jeg.

 

error.thumb.jpg.14bea4a019f5c400152d1064058d2991.jpg

 

 

 

Så hvorfor virker ikke denne?

 

 

 

error2.jpg.87a5673b0fc6a5631515caf6d37223d6.jpg

 

Jeg er rimelig sikker på at jeg har brukt minst 6-8 timer på å få den bryteren til å virke nå, begynner blir litt frustrerende (og har måttet kjøpe mer batteri...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ZoRaC, du har helt korrekt!

 

Jeg så på hva jeg selv hadde postet lenger opp, og kopierte det, men det var selvfølgelig feil.. Jeg syntes til og med at koden så veldig rar ut, men trodde merkelig nok at den ikke var "min". 

Men nå etter par dagers jobbing så virker bryteren endelig ?

 

Jeg håper virkelig at ting går litt bedre i fremtiden.

 

Takk, takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.