Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

TIBBER som strømleverandør


Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Moskus skrev:

Samme her. :) 

Hyggelig at dere har fått slike gaver, men det kan nok ikke ha noe med hvor mye strøm man bruker. Jeg tror nok jeg ligger i det øvre sjiktet med mine 45000kWh i året, men noen gave i posten er det ikke blitt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har nettopp blitt tibber kunde, og det er vist lang bestillingstid på tibber pulse nå, så gleder meg til det kommer på lager igjen. Planen min er å ha en hjemme og en på hytta. På hytta er planen etterhvert å få kjøpt netamo værstasjon og bruke smartstikk til panelovnene for å kontrollere tempen på hytta. Kunne også tenkt meg et ute camera for å følge med hytta, tilkomsten og snøforhold. Noen som har produkter å anbefale?

her kommer invite fra meg til dere som vurderer å bli kunde. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det fins billigere avtaler, men hvis de er for billige, så taper strømselskapet på deg.

 

GE har for eksempel en avtale "GE spotpris" med 0 øre/kWh påslag, og 9 kr/mnd. Men i vinter var det en annen avtale som hadde dette, og en tidligere versjon "GE Spotpris Goo 15" koster nå hele 33 kr/mnd og 6.9 øre/kWh påslag

 

Like greit med Tibber hvor du vet at de drar inn 39*12=468 kr/året på deg. Tipper de har kostnader på 100-200 kr per kundeforhold, så det er ikke mye å gå på å spare til en billigere leverandør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibber med 39 kroner i fast månedsavgift er en av de dyre leverandørene når strømprisene er så lave som nå.

Billigste leverandør er vel en av de som har prismatch, som Fjordkraft, og prismatche mot billigste konkurrent hver måned. Eventuelt lage script som henter pris fra eksempelvis strømpris.no og sender mail automatisk mail til Fjordkraft om prismatch. :) 

 

Billigste per nå, og som har vært billigst en stund, er Agva med påslag på minus 13,60 øre per kWh - med 6 måneders periode uten månedsavgift. Det vil si de sponser strømmen i 6 måneder :) .

 

Jeg brukte 882 kWh i Juni måned, med TIbber sitt påslag på 39 kr måned blir det 4,5 øre per kWh i påslag.

 

GE, som eisa01 nevner ovenfor, hadde jeg før Elhub ble lansert. Da var det kjapt å bytte abo innenfor samme kraftselskap. GE har "alltid" en av spotpris-avtale på kampenje. Nå er det "GE Spotpris" som er den rimelige, om 6 måneder komer vel Høst-spotpris, så Vinter-Spotpris og så videre. Veldig fin oversikt over forbruk hadde de også, med grafer over strømforbruk og utetemperatur og slikt knasj.

 

Jeg har hatt Tibber rundt 1 år, fordi jeg gikk lei av å bytte leverandør, følge med på priser hos andre leverandører, og Tibber har grei oversikt, ihvertfall kombinert med Pulse.

Regnet på det for en tid siden, og på det tidspunktet måtte jeg over ca 650 kWh per måned for at Tibber skulle være billigere enn GE. Da hadde GE rundt 6 øre i påslag.

 

Edit: Skal være såpass ærlig og si at hadde det ikke vært for Tibber Pulse og ett par andre integrasjoner som låser meg litt så hadde jeg bytta leverandør tvert. :) 

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MrE skrev:

Tibber med 39 kroner i fast månedsavgift er en av de dyre leverandørene når strømprisene er så lave som nå.

Så lenge påslaget, enten månedspris eller forbruk, ikke er i prosent av strømprisen (som ingen opererer med), så betyr det ikke noe hva strømprisen faktisk er. ;)

 

3 timer siden, MrE skrev:

Edit: Skal være såpass ærlig og si at hadde det ikke vært for Tibber Pulse og ett par andre integrasjoner som låser meg litt så hadde jeg bytta leverandør tvert. :) 

For å spare 15 kr pr måned? Høres bortkastet ut. 

 

Man bruker Tibber for å støtte en mer fremtidsrettet strømleverandør. De er ikke alltid billigst, men det er ikke så langt unna heller. Og ikke svarte pokker om jeg orker å shoppe rundt for å få den "råeste" strømavtalen akkurat nå. Det er for mye arbeid med altfor liten gevinst.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

Så lenge påslaget, enten månedspris eller forbruk, ikke er i prosent av strømprisen (som ingen opererer med), så betyr det ikke noe hva strømprisen faktisk er. ;)

Du har rett i det, men jeg har fulgte med mye ifjor på strømprisene, og jeg så ikke så store avslag som det vi har hatt i det siste. GE hadde vel ifjor rundt -4 øre i påslag med Tour de Spot. Nå kan man få sponset årsforbruket i strøm, med 6 måneders intervall på leverandørbyttet.

 

8 minutter siden, Moskus skrev:

For å spare 15 kr pr måned? Høres bortkastet ut. 

 

Man bruker Tibber for å støtte en mer fremtidsrettet strømleverandør. De er ikke alltid billigst, men det er ikke så langt unna heller. Og ikke svarte pokker om jeg orker å shoppe rundt for å få den "råeste" strømavtalen akkurat nå. Det er for mye arbeid med altfor liten gevinst.

Vel, jeg ligger på 200 kr i gjennomsnitt de siste 6 månedene. Skifter man til leverandør med negativ påslag, så er det 200 i måneden spart. Det blir litt penger av det altså..

Men Tibber ligger ett hestehode foran i brukervennlighet og grensesnitt - så de beholder meg som kunde - selv om jeg ikke fikk julegave 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MrE skrev:

Du har rett i det, men jeg har fulgte med mye ifjor på strømprisene, og jeg så ikke så store avslag som det vi har hatt i det siste. GE hadde vel ifjor rundt -4 øre i påslag med Tour de Spot. Nå kan man få sponset årsforbruket i strøm, med 6 måneders intervall på leverandørbyttet.

Ja, men du kan være bombesikker på at disse folkene skal tjene penger i andre enden. Ellers er de jo konkurs, de driver garantert ikke med veldedighet.

Må følge altfor mye med til at det vil lønne seg, iallfall for meg. ;) 

 

2 minutter siden, MrE skrev:

Vel, jeg ligger på 200 kr i gjennomsnitt de siste 6 månedene. Skifter man til leverandør med negativ påslag, så er det 200 i måneden spart. Det blir litt penger av det altså..

Jeg betaler gladelig 200 kr for å slippe arbeidet med å skifte strømleverandør hver måned, hvert kvartal eller halvår. :) 

Og fremdeles er jeg sikker på at jeg betaler "betydelig" mindre enn gjennomsnittet, så alt er helt OK.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en titt på den listen her om dagen, og den er helt latterlig

 

Nordlys Energi i A kategorien kan jeg ikke se leverer opprinnelsesgarantier på vannkraft (de linker til sin egen innboks hos Gmail)

 

Fjordkraft i klasse C får blant annet tyn fordi en random nettside med «vind» i navnet har laget en selskapsprofil på dem

 

Tibber i klasse C får tyn fordi noen små eiere har indirekte interesser/søkte koblinger til vind, men får ikke creds for å ha opprinnelsesgarantier på vannkraft (som er et minstekrav hvis man ikke vil ha vindstrøm)

 

Hvis man skal følge den listen så må man ihvertfall slutte å handle hos Kiwi (Asko) som har bygget vindkraftverk for strøm til butikkene og lagrene, men har ikke sett noen boikotte dem

https://asko.no/nyhetsarkiv/asko-satser-videre-pa-vindkraft/

 

Quote

Eies bl.a. av BKK Spring 3,812 %, som eies av BKK. Tibber har Statkraft 1,839 %, Statkraft IH 1,839 %, Statkraft Sf 1,839 %, og BKK som indirekte eiere. Strawberry Holding har 14,215 % eierskap i Tibber, og disse har også 50,9 % eierskap i Ecohz, som igjen betyr link til TrønderEnergi Kraft, Hafslund og Troms Kraft.


Og det er veldig merkelig å publisere den listen på Facebook, som har tegnet flere kraftkjøpsavtaler med norske vindkraftverk?

https://renewablesnow.com/news/facebook-strikes-294-mw-wind-ppa-in-norway-613628/
 

Samme med Google, og jeg lurer på om Apple har gjort det samme 🤔

Endret av eisa01
  • Like 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har Gudbrandsdalen Energi - Social avtalen, vil et bytte til Tibber være tilsvarende pris pr.mnd?
Kommer til å flytte i hus snart og vurderer å bruke Tibber i stedet for Gudbrandsdal Energi.

Forbruket kommer nok til å øke dramatisk på ny adresse.


Her er forbruket mitt for November.

image.png.ae87fbe3aca4552131507be026118eb5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, c0d3x skrev:

Jeg har Gudbrandsdalen Energi - Social avtalen, vil et bytte til Tibber være tilsvarende pris pr.mnd?

 

Du kan jo sjekke selv her:
https://tibber.com/no/smart-stromavtale

Litt ned på siden kan du sammenligne Tibber med ditt selskap.

 

Edit:
Ta også med i betraktningen at Tibber har et påslag på 39,- / mnd.

Endret av HSv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, c0d3x skrev:

Jeg har Gudbrandsdalen Energi - Social avtalen, vil et bytte til Tibber være tilsvarende pris pr.mnd?
Kommer til å flytte i hus snart og vurderer å bruke Tibber i stedet for Gudbrandsdal Energi.

Forbruket kommer nok til å øke dramatisk på ny adresse.


Her er forbruket mitt for November.

image.png.ae87fbe3aca4552131507be026118eb5.png


Prisen på strøm varierer mellom landsdelene så vanskelig å si når vi ikke vet hvor du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, c0d3x skrev:

Jeg har Gudbrandsdalen Energi - Social avtalen, vil et bytte til Tibber være tilsvarende pris pr.mnd?
Kommer til å flytte i hus snart og vurderer å bruke Tibber i stedet for Gudbrandsdal Energi.

Forbruket kommer nok til å øke dramatisk på ny adresse.


Her er forbruket mitt for November.

image.png.ae87fbe3aca4552131507be026118eb5.png


Tibber koster 39 kr/mnd + ca 1 øre/kWh. Så det er uansett mer enn de 38,83 kr du betalte for november hos GE. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter du fra leilighet til hus vil nok strømforbruket ditt gå drastisk opp, med mindre det er passivhus og en annen måte å varme opp varmtvann på enn strøm.

 

Under 300 kWh på en måned? Jøss!
Vi har nesten 5 ganger så mye i juli. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.