Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

TIBBER som strømleverandør


Anbefalte innlegg

Mulig dette er dekket i annen emne, men har ikke klart å finne det til nå.

 

Jeg vurderer å gå over til Tibber som strømleverandør, og det er sikkert mange som har erfaring fra de. De har jo også Tibber Pulse som kan være interessant for å strømstyre huset mot både effekt- og pristopper. Men spørsmålet er hvor "billig" strømmen fra Tibber egentlig er.

Jeg har over tid fulgt med på strømprisene hos Tibber og sammenlignet med andre strømleverandører, blant  annet Gudbrandsdal Energi (GE). Tibber hevder i vilkårene å ikke skulle ha noen marginer på sitt strømsalg. Det som tilkommer innkjøpspris (spotpris) fra Nordpool, skal være de lovpålagte avgiftene (El-sertifikat og mva.), og en månedlig abonnementskostnad på kr 39,-. Ved sammenligning mellom Tibber og andre, så ligger imidlertid Tibber sin pris pr. kWh, en god del høyere.

 

Min nærmeste sammenligning, er den strømleverandør jeg har i dag, GE.

  • Jeg har i dag en avtale med GE på innkjøpspris (spot) + el-sertifikat og mva., og med et påslag på 6,9 øre/kWh inkl. mva. Det påløper ingen ekstra månedskostander. Total pris inkl. alt ga i oktober, november og desember 2018, priser på henholdsvis 53,41 øre/kWh, 61,67 øre/kWh og 67,40 øre/kWh.
  • I samme måneder (oktober, november og desember 2018), oppgir Tibber sine priser til å være 53,41 øre/kWh, 61,71 øre/kWh og 67,40 øre/kWh (merkelig likt). I tillegg kommer en månedlig abonnementskostnad på kr. 39,- (3900 øre).

 

Jeg stiller derfor spørsmålet hvor besparelsen er? Og også hvordan Tibber beregner sin 0%-margin? Eller misforstår jeg dette helt?

 

Så kan man alltid stille seg spørsmålet hvor viktig dette er, at det er småpenger det er snakk om, og at man ikke bryr seg hva ting koster. Det er ikke det jeg ønsker å diskutere her :)

 

Andre som har gjort seg tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok nettopp en runde på dette, har Hafslund i dag og snittprisen de gir på sine nettsider er ikke den samme vi blir fakturert. Dette på grunn av at de bruker times måling og forbruket gjør dermed at snittprisen blir annerledes enn hva du greier å oppnå selv. (merkelig at de ikke opplyser timesverdiene ett sted, ligger vel litt slack/avanse i disse utregningene)

Selv om det ikke blir riktig å sammenligne en annen sitt forbruk mot ditt så tror jeg du vil få ett mer reeelt bilde ved å sammenligne snittprisen til en annen forbruker hos Tibber.

Skal sjekke mine fakturaer på hva vi har blitt fakturert de siste 3mnd på Hafslund webspot.
Vurderer å gå over til Tibber/GE.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Lyse før og har brukt Tibber siden Mai 2017. Jeg går ikke tilbake, og regner med å ha spart rundt 800-1000 kr i løpet av et år på det. Igjen ikke de store formuene, men hvorfor ikke...

 

Om ikke annet så spanderer jeg et par kroner i året på å få tilgang til den veldig gode APIen de har. :) TibberSeer bruker jo den.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Dreuf skrev:

hva er snittprisen din hos Tibber de for de 3 siste mnd?

Har ikke peiling. ;) 

 

I oktober var snittprisen inkludert alt 54,24 øre/kWh, men det er med mitt forbruk. Jeg har faktisk ikke fått faktura for november og desember, det må jeg nok sjekke.

 

EDIT: I app'en ligger det iallfall noe mer. I november var snitt prisen 62,79 øre/kWh med vårt unormale forbruk. Vi bygger på huset og deler av det er nå helt uisolert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det er mye å spare på noen strømleverandører - de fleste ligger vel ganske så nært spotprisen vi snakker om kroner i forskjell mellom leverandørene. Grunnen til jeg bruker Tibber er 1. De betaler overskuddstrøm med samme pris som de andre 2. De har et åpent API - tjener noen kroner eller taper gjør ikke noe for meg - å få god integrasjon med strømleverandøren gjør jeg kan lettere automatisere hjemmet til å spare inn de få kronene ekstra tibber evt koster

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg hadde Lyse før og har brukt Tibber siden Mai 2017. Jeg går ikke tilbake, og regner med å ha spart rundt 800-1000 kr i løpet av et år på det. Igjen ikke de store formuene, men hvorfor ikke...

 

Hvor viktig det er med strømpris og besparelse, er jo helt avhengig av det forbruket man har. For de som har lavt forbruk, er det nærmest irrelevant å tenke på strømpriser i det hele tatt. For min del derimot, hvor en signifikant andel av lønnen spises opp av strømforbruket, kan det ha relativt store utslag. (Ligger mellom 40 og 50k i året).

 

1 time siden, Moskus skrev:

Om ikke annet så spanderer jeg et par kroner i året på å få tilgang til den veldig gode APIen de har. :) TibberSeer bruker jo den.

 

Det er dette jeg også har siktet meg mot, men det bør være en relevans i forhold til strømprisen. Jeg ønsker å ta i bruk TibberSeer.

 

2 timer siden, Dreuf skrev:

Tok nettopp en runde på dette, har Hafslund i dag og snittprisen de gir på sine nettsider er ikke den samme vi blir fakturert. Dette på grunn av at de bruker times måling og forbruket gjør dermed at snittprisen blir annerledes enn hva du greier å oppnå selv. (merkelig at de ikke opplyser timesverdiene ett sted, ligger vel litt slack/avanse i disse utregningene) 

 

Fra min leverandør, oppgis det snittpris for måneden som fakturagrunnlag, noe som jeg mener også må være det riktige (i mitt område) gitt at informasjon fra HAN-porten fortsatt ikke er  tilgjengelig. Timesfakturering bør kun tillates hvor forbruker selv kan få innsikt i momentanforbruket, og dermed kunne ha mulighet for å utføre korrigerende tiltak. På denne måten, som NVE/Grøtterud formaner; å kunne ta (mer) ansvar for sitt eget forbruk.

 

Jeg har i dag hatt kontakt med Tibber (hyggelige folk, forresten), og de forklarer at de fakturerer alt pr .time. Dvs. aktuelt timeforbruk x aktuell timepris. For dere som har strømstyring, så er jo dette ikke noe problem. Da er det bare hvor mye energi man har lagt ned i programmering og hvilket utstyr man kan påvirke, som vil gi svaret på om man bør gjøre korrigerende tiltak. For oss som ikke har noe informasjon å hente, så blir det straks verre. Joda, vi også vet jo timprisen, men må/bør vi senke forbruket? Det vet vi ikke, siden vi ikke vet hvor mye effekt som forbrukes. I alle fall ikke før dagen etter, da vi kan lese det av hos nettleverandøren.

 

56 minutter siden, Moskus skrev:

I november var snitt prisen 62,79 øre/kWh med vårt unormale forbruk.

 

... som er ganske likt min leverandør, inkludert påslag og avgifter.

 

 

Interessant dette her, syns jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, SteinarH skrev:

Fra min leverandør, oppgis det snittpris for måneden som fakturagrunnlag, noe som jeg mener også må være det riktige (i mitt område)

Det er jo riktig i forhold til deg uansett hvordan man ser på det.

 

Først regner man ut hvor mye man skal betale, enten med virkelige eller leverandør-beregnede forbrukstall pr. time. Da får man en total. Og så summerer man opp hvor mange kWh man har brukt. Det første delt på det andre gir gjennomsnittsprisen.

 

Men denne gjennomsnittsprisen er altså avhengig av når på døgnet forbruket er. Jeg og min nabo kan med det samme totale forbruke ha forskjellig gjennomsnittspris avhengig av når på døgnet vi bruker mest strøm, gitt at det ikke er et estimert forbruk men reelt forbruk.

 

Nå skal jeg se om jeg finner igjen Excel-arket før og etter jeg fikk AMS-måler, men jeg er rimelig sikker på at gjennomsnittsprisen sank fordi jeg, som har et smart hus, bruker mer strøm på billigere tidspunkter enn andre.

 

30 minutter siden, SteinarH skrev:

.. som er ganske likt min leverandør, inkludert påslag og avgifter.

Ja, men jeg har timesavlesing, og det er altså unormalt høyt for oss fordi vi nå er pukka nødt til å bruke strøm i dyre perioder. Ellers blir det rett og slett for kaldt innendørs akkurat nå i byggeperioden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SteinarH skrev:

Jeg har i dag en avtale med GE på innkjøpspris (spot) + el-sertifikat og mva., og med et påslag på 6,9 øre/kWh inkl. mva. Det påløper ingen ekstra månedskostander  

 

Dvs at allerede på 565 kWh/mnd så vil det bli dyrere enn hos Tibber. 

 

Her en invite til Tibber - både jeg og du får gavekort på 500 kr hver hvis du bruker den. Ingen vits i å vente noe lengre. ;) 

 

https://invite.tibber.com/f32d943a 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisforskjellen mellom Tibber og de andre *billigste* er for liten til at det er vits i å bry seg om. Det viktige er at Tibber som (nesten?) eneste energileverandør ikke tjener mer penger dess mer strøm du sløser. Tibber henter fortjenesten fra de faste 39 kr/mnd + tilleggstjenester, og har nullmargin på kwh-prisen. 

 

Alle som *ikke* tar et fastbeløp i tillegg til strømprisen har da en dårligere forretningsmodell som man bør dra hele bransjen bort i fra.

 

Siden dette er forretningsidéen ville jeg ikke brukt tid på å prøve å sammenligne med andre priser, og hadde tatt sjansen på å stole på hva Tibber sier. Det er vanskelig å finne sammenlignbare tall. Finner noen tall som tilsier at noen selger strøm billigere enn Tibber/spotpris, så gjetter jeg på en av tre: Feilaktig sammenligning, lokketilbud, eller så går leverandøren snart konk.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, berland skrev:

Prisforskjellen mellom Tibber og de andre *billigste* er for liten til at det er vits i å bry seg om. Det viktige er at Tibber som (nesten?) eneste energileverandør ikke tjener mer penger dess mer strøm du sløser. Tibber henter fortjenesten fra de faste 39 kr/mnd + tilleggstjenester, og har nullmargin på kwh-prisen. 

 

Alle som *ikke* tar et fastbeløp i tillegg til strømprisen har da en dårligere forretningsmodell som man bør dra hele bransjen bort i fra.

 

Siden dette er forretningsidéen ville jeg ikke brukt tid på å prøve å sammenligne med andre priser, og hadde tatt sjansen på å stole på hva Tibber sier. Det er vanskelig å finne sammenlignbare tall. Finner noen tall som tilsier at noen selger strøm billigere enn Tibber/spotpris, så gjetter jeg på en av tre: Feilaktig sammenligning, lokketilbud, eller så går leverandøren snart konk.

 

Jeg har Tibber, og har ingen planer om å bytte.   Har tidligere sett Agva annonsere med priser lavere enn Nordpool spot.  Jeg har bare avfeid det med lokketilbud for å skaffe seg en kundemasse.  
I løpet av jula så jeg også GE vinterpot, som har et påslag på -9 øre/kWh.  Gudbrandsdal Energi er vel såpass kjente at de ikke trenger å kjøre lokketilbud, eller?

Hvordan tjener de penger?  Har de bedre innkjøpsavtaler enn Nordpool Spot?  Ville kunne spart et par hundrelapper i desember, uten at det gjør at jeg har planer å bytte bort Tibber av den grunn

 

Endret av Øyvind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste trenger nok å fylle på med kunder innimellom.
Siden de fleste kjører "spotpris" så må de ha noen dyktige selgere som i etterkant kan ringe deg å selge inn unødvendigheter.. Som Hafslund F eks som ringer for å tilby deg ett produkt hvor du betaler litt ekstra for å være "sikret" grønn energi..

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Øyvind skrev:

Har tidligere sett Agva annonsere med priser lavere enn Nordpool spot.

 

Jeg hadde dem for noen år siden. Kjempe billig i 3 mnd og så tredoblet de prisen! Prisjustering med 14 dagers varsel, iht avtalen. Det viste seg å bety å klikke seg inn dypt inne på nettsiden deres og finne den nye prisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

 

Jeg hadde dem for noen år siden. Kjempe billig i 3 mnd og så tredoblet de prisen! Prisjustering med 14 dagers varsel, iht avtalen. Det viste seg å bety å klikke seg inn dypt inne på nettsiden deres og finne den nye prisen...

 

Det interessante med Avga er på strømpriser.no er de både de billigste og dyreste på samme forbruk med ganske så stor forskjell. Det virker litt påfallende rart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i Tibber men her er mine personlige tips om man skal velge strømleverandør:

 

  • Det er vanskelig (egentlig umulig) og sammenligne månedsprisene, fordi det er så ulik praksis i hvordan man oppgir dette. Noen oppgir pris uten moms eller lovpålagte avgifter, mens hos enkelte er det veldig uklart hvilken periode de oppgir prisen for. Det er også forskjellige prisområder i Norge. Man må sammenligne betingelsene og  påslaget hos strømleverandørene, siden spotprisen er lik for alle.
  • Kjøp aldri strøm av telefonselgere/gateselgere. De jobber ofte på provisjon og vil ikke selge deg den mest gunstige avtalen. (De må jo tjene inn igjen lønnskostnadene til selgeren)
  • Sjekker man elskling.no eller strømpriser.no så vil de første treffene være lokketilbud. Der leverandørene går med tap, og man blir flyttet over til et dyrere abonnement etter noen uker. Husker man på å skifte leverandør hver måned vil det nok lønne seg å bruke disse lokketilbudene.
  • Man bør også vurdere om strømleverandøren tilbyr noe ekstra. (Der tilbyr Tibber et åpent API og muligheter for å integrere diverse produkter i appen.)
Endret av daniel.h.iversen
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, daniel.h.iversen skrev:

Det er vanskelig (egentlig umulig) og sammenligne månedsprisene, fordi det er så ulik praksis i hvordan man oppgir dette. Noen oppgir pris uten moms eller lovpålagte avgifter, mens hos enkelte er det veldig uklart hvilken periode de oppgir prisen for. Det er også forskjellige prisområder i Norge. Så man må sammenligne påslaget hos strømleverandørene, siden spotprisen er lik for alle.

 

Det er dette som er utgangspunktet mitt.

 

At det er vanskelig å sammenligne de forskjellige strømleverandørene, er det liten tvil om. Her bør kanskje myndighetene gå inn å regulere hvordan prisene skal oppgis til sluttbruker. Likevel er det ikke umulig, hvis man vet hva som skal implementeres for å danne den reelle kostnaden. Mva er relativt enkelt å beregne. Elsertifikat er noe mer ullent, da leverandøren har mulighet for å omfordele belastningen internt; altså kreve mye på et produkt og lite på et annet, så sant summen blir lik. Perioden er også helt klart en variabel, men snittpris over gitt tid og da gjerne faktureringstid, er et godt utgangspunkt. Prisområdet er helt klart svært enkelt; man vet antagelig hvor man bor :-)

 

Jeg sammenlignet Tibber mot min leverandør, og undret meg over at disse to lå på samme nivå, til tross for at min leverandør har et påslag på 6,9 øre/kWh. Hvis Tibber er netto; hva danner da likheten?

 

12 minutter siden, daniel.h.iversen skrev:

Sjekker man elskling.no eller strømpriser.no så vil de første treffene være lokketilbud. Der leverandørene går med tap, og man blir flyttet over til et dyrere abonnement etter noen uker. Husker man på å skifte leverandør hver måned vil det nok lønne seg å bruke disse lokketilbudene.

 

Lokketilbud finner man over alt, og er til for å kapre kunder, enten over tid eller for tilleggskjøp av produkter med høyere avanse. At noen leverandører velger denne løsningen, er nok en kalkulert risiko. Selv har jeg hoppet på "lokketilbud" mange ganger, kun med det formål å trekke meg ut når perioden er over. Og da gjerne over på et annet "lokketilbud". Spart relativt mye på dette, men som du insinuerer, må man være årvåken og påpasselig. Så kan vi jo se det ytterligere "positive" i det, at disse leverandørene (som Agva og Oslo Kraft), mister inntekter og dermed levepotensiale.

 

17 minutter siden, daniel.h.iversen skrev:

Man bør også vurdere om strømleverandøren tilbyr noe ekstra. (Der tilbyr Tibber et åpent API og muligheter for å integrere diverse produkter i appen.)

 

Uten tvil, finnes det tilleggsprodukter hos enkelte leverandører som kan gi grunnlag for å vurdering. Dette må hver enkelt se opp mot sine egne ønsker,  behov og potensiale. Men når sant skal sies, og det er påpekt i mange fora, så vil disse tilleggsproduktene og de eventuelle systemer man må ha rundt, gjøre at et eventuelt sparepoteniale går i negativ retning. Derfor bør man isolere vekk de forholdene som er av egeninteresse og kostnadsdrivende, og se på det reelle produktet man har et grunnleggende behov for å kjøpe.

 

 

Som nevnt, har jeg vært kunde hos mange leverandører, med forskjellige opplevelser. Jeg registrerte meg som kunde hos Tibber i går, så får vi se hvilken opplevelse dette blir. Jeg har håp og tro med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@daniel.h.iversen

 

Jeg ser litt på prisene som er oppgitt hos Tibber "akkurat nå", som jeg forstår er timeprisen "as we speek". Denne er oppgitt til å være:

image.png.c8b4fe50ddc676a85056fcad492a541f.png

 

Jeg fikk oppgitt fra Tibber at elsertifikatet i går var på 3,9 øre/kWh.

 

Sjekker dette opp mot Nordpool, og ser at prisen i samme tidsrom (CET, som jeg mener er lik vår tid nå), er en del høyere. Får å få samme pris som Tibber oppgir, så må jeg tilbake til prisen mellom kl. 07-08. Er det noe jeg ikke har oppfattet riktig?

 

image.png.d0a91a63c05fd2b87f36572a1503bd7a.png

 

EDIT: Ved skifte nå til kl. 10-11, så ligger utregning likt det som skule være mellom kl. 09-10. I tillegg ser jeg at det er avvik mellom prisen på det som fremkommer på nettsidene og det som fremkommer i appen.

Endret av SteinarH
Nye undringer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Dvs at allerede på 565 kWh/mnd så vil det bli dyrere enn hos Tibber. 

 

Her en invite til Tibber - både jeg og du får gavekort på 500 kr hver hvis du bruker den. Ingen vits i å vente noe lengre. ;) 

 

https://invite.tibber.com/f32d943a 

invite til Tibber, ble det brukt? Hvis kan jeg ta den... Eventuelt hvis noen andre har en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, aleks skrev:

 

Ja, fint å dele på det :) Hadde ikke hatt noe i mot å få flere signups heller, da jeg hadde tenkt å lage komponenter for pulse og laderen deres, selv om jeg har lader og ams-integrasjon med rpi fra før

Både Home Assistant og Homeseer har allerede støtte for Pulse

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel over som har laget flere komponenter til Home Assistant. Som feks Tibber og Mill som gjør alt det jeg kommer på å kunne bruke det til.
Jobber vel også noe for Tibber nå? så han har god kontroll ;) 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, daniel.h.iversen said:

Hmm, hva tenker du på da?

 

 

Nå vet jeg ikke hvor mye f.eks med lader som kan gjøres gjennom appen, men slik jeg forstår det er tibber integrasjonen hovedsakelig basert på sensorer, ikke automasjoner og servicer (i HA context). Rett meg hvis jeg tar feil.

 

For min personlige del er en del powerups ifm selveste appen (på telefon) ikke interessante da jeg har hovedsystemet som er smarthjemmet og ønsker ikke aktivere ting som lad når strømprisen er lav, men ønsker å bygge servicer som tar hensyn til mer som f.eks lad basert på kalender, utetemperatur, juster amp basert på solproduksjon etc. Tibber er det eneste strømselskapet som pr dags dato leverer et API og forhåpentligvis devices som kan motta service calls (lader?) - jeg har laget dette for f.eks salto-ladere basert på vanlig serial-kommunikasjon, men med mer avanserte ladere gjør det mer interessant å portere koden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppgitte "månadsprisen" er jo eit slags vekta gjennomsnitt basert på ein form for standard forbruksprofil. Dette vil "aldri" stemme med virkeligheten, men om forbruket blir lest av ein gang per månad eller anna kvar månad (som eg hadde før AMS) må jo det settast opp ein slags kvalifisert gjetning og at denne er standard i bransjen er ikkje unaturleg. 

 

Når AMS er rulla ut og komme på full drift med timesavlesning er jo dette historie, eg bad om å få aktivert timesavlesning lenge før nyttår fordi eg forsøkte å legge mest mogleg flyttbart forbruk på dei billigaste timane, og dette ser så langt ut til å fungere ganske bra. 

Det er ingenting urimelig i å bli fakturert for faktisk forbruk, derimot er det eit viktig insentiv for å justere forbruket for å avlaste produksjon og nett då pris er eit viktig signal på belastningen i kraftsystemet. 

 

Men: om ein ikkje kan, vil, prøver eller gidder å flytte forbruket er jo gevinsten ved å bruke Tibber kontra andre leverandørar omtrent null. 

Derimot har ein heller ingenting spesielt å tape på å gjere det, då abbonementskostnaden per kWh er omtrent den samme. Om ein har appen og kostar på seg Pulse kan ein i alle fall etterkvart bli meir interessert og på ein ganske enkel måte følge med på last- og prisvariasjon og bli kjent med kor mykje vaskemaskin, Vv-tank osv forbruker i kW og kWh og etter beste evne prøve å justere forbruket, enten manuelt eller etter kvart automatisk.

 

Kostnaden er jo uansett omtrent den samme som hos andre leverandørar. Vi bruker ca. 20000 kWh per år, det tilsvarer eit påslag på 2,34 øre per kWh og det er omtrent midt på treet. Gevinsten ein kan oppnå ved å plassere forbruket rett er langt større enn det ein kan spare på å bruke ein "dum" leverandør med bittelitt lågare påslag. 

 

Om nokon føler seg inspirert kan eg gjerne verve via denne linken ?https://invite.tibber.com/60109e7f

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.