Gå til innhold
  • Bli medlem
SteinarH

TIBBER som strømleverandør

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Moskus skrev:

Vår Aidon sender kun "test-data". Heia Lyse.

Test-data som at det ikkje er reelle data eller at det er reele data med feil format?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, bjornepappa skrev:

At nettleverandør ikkje har fått opna HAN-porten er beklageleg, men er AMS-målar på plass? Og i så fall, har du spesifikt bedt nettselskapet om å få gå over til timesavrekning?

AMS-måler er på plass, og nettselskapet avleser og oversender til strømleverandør timesforbruket. Ved den strømleverandør jeg har hatt i det siste, så faktureres jeg månedsforbuk jevnt fordelt (uten forbruksmønster) og til en beregnet snittpris for måneden. Forutsigbart og veldig greit, og prisen er ikke høyere enn Tibber. Ved overgang til Tibber, så vil de fakturere basert på timesforbruket. Jeg er av den tro da, at kostnadene vil gå opp. Selvfølgelig kan jeg daglig sjekke hvordan strømprisene blir neste dag, og så passe på å dra hjem fra jobb og koble ut det som muligens ligger inne, når prisene kommer over et gitt nivå. Men da har jeg lite inne på dette forumet å gjøre :).

Bakgrunnen for et ønske om å ta i bruk informasjonen fra HAN-porten, er foreløpig kun for å få kontroll på maksimalforbruket med større oppløsning enn timebasis.

12 timer siden, bjornepappa skrev:

Min Aidon-målar sendte i alle fall ingenting før den vart opna. 

Mener du med dette, at du har en Aidon-måler som både er åpen og sender ut det som den skal etter forskriften??
I så fall, hvilket nettselskap har du?

Tilbakemelding fra nettselskapet, Aidon og NVE, er at Aidon ikke klart klart software som ivaretar kravene som er satt med hensyn til personvern, og dermed ikke kan åpne HAN.porten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, SteinarH skrev:

AMS-måler er på plass, og nettselskapet avleser og oversender til strømleverandør timesforbruket. Ved den strømleverandør jeg har hatt i det siste, så faktureres jeg månedsforbuk jevnt fordelt (uten forbruksmønster) og til en beregnet snittpris for måneden. Forutsigbart og veldig greit, og prisen er ikke høyere enn Tibber. Ved overgang til Tibber, så vil de fakturere basert på timesforbruket. Jeg er av den tro da, at kostnadene vil gå opp. Selvfølgelig kan jeg daglig sjekke hvordan strømprisene blir neste dag, og så passe på å dra hjem fra jobb og koble ut det som muligens ligger inne, når prisene kommer over et gitt nivå. Men da har jeg lite inne på dette forumet å gjøre :).

Bakgrunnen for et ønske om å ta i bruk informasjonen fra HAN-porten, er foreløpig kun for å få kontroll på maksimalforbruket med større oppløsning enn timebasis.

Mener du med dette, at du har en Aidon-måler som både er åpen og sender ut det som den skal etter forskriften??
I så fall, hvilket nettselskap har du?

Tilbakemelding fra nettselskapet, Aidon og NVE, er at Aidon ikke klart klart software som ivaretar kravene som er satt med hensyn til personvern, og dermed ikke kan åpne HAN.porten.

Enten du vil eller ikkje så kjem du til å få aktivert timesbasert avrekning, det er ein heil del av poenget med AMS. 

Du kan vere ganske sikker på at du blir fakturert for eit vekta gjennomsnitt og ikkje gjennomsnitt av alle timeprisar. 

Min Aidon-måler sender data og det begynte den med eit par dagar etter at eg sendte forespørsel om det via mail til mitt nettselskap. Om det er iht forskriften veit eg ikkje, men Pulse får data og det stemmer på ein prikk med det eg veit er av belastning. 

Endret av bjornepappa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, bjornepappa skrev:

Enten du vil eller ikkje så kjem du til å få aktivert timesbasert avrekning, det er ein heil del av poenget med AMS. 

I know.. men til riktig tid, hadde jeg håpet.

3 minutter siden, bjornepappa skrev:

Min Aidon-måler sender data og det begynte den med eit par dagar etter at eg sendte forespørsel om det via mail til mitt nettselskap.

Ja, det er jo positivt. Da er det kanskje håp for oss andre med Aidon også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, SteinarH skrev:

I know.. men til riktig tid, hadde jeg håpet.

Sidan du har rota deg innpå her så har du vel litt interesse for temaet? 

Då har du lite å tape på å begynne automatiseringen, jo før jo heller 😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, SteinarH skrev:

Det er mer opp til eieren av nettet, ikke selve måleren, dessverre... :( 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig å bruke Tibber pulse hvis strømmåler er i fellesrom tre etg. ned i borettslag? Må man få wifi dekning der for at det skal funke kankje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Redshift skrev:

Er det mulig å bruke Tibber pulse hvis strømmåler er i fellesrom tre etg. ned i borettslag? Må man få wifi dekning der for at det skal funke kankje?

Det blir nok vanskelig ja. Man må ha Wifi-dekning.

Men man må  jo ikke benytte sitt vanlige nett ettersom Pulse er en sky-dings. Du kan muligens spørre en nabo som bor nærmere om å få koble seg til der? Datamengden som sendes er jo helt ubetydelig, og vil ikke være merkbar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutes ago, Moskus said:

Det blir nok vanskelig ja. Man må ha Wifi-dekning.

Men man må  jo ikke benytte sitt vanlige nett ettersom Pulse er en sky-dings. Du kan muligens spørre en nabo som bor nærmere om å få koble seg til der? Datamengden som sendes er jo helt ubetydelig, og vil ikke være merkbar.

Det er jo en god idé ja! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
38 minutter siden, Moskus skrev:

Det er jo klart, men ut fra det jeg forsto, så lå litt av problematikken hos produsenten. Får håpe jeg tar feil.

11 timer siden, bjornepappa skrev:

Då har du lite å tape på å begynne automatiseringen, jo før jo heller 😀

Jeg er i full gang.. Og enn så lenge har jeg automatisert ventilasjonsanlegget og lyset på badet 😀... Og litt mer.. Men mer skal det bli. Mange gode forbilder her inne 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
41 minutter siden, SteinarH skrev:

Det er jo klart, men ut fra det jeg forsto, så lå litt av problematikken hos produsenten. Får håpe jeg tar feil.

Jo, men det er ganske ullent dette. Som du ser har @bjornepappa en Aidon-måler som gir verdier slik den skal gjøre. Jeg (med Lyse) og andre (med f.eks. Hafslund) har Aidon-målere som gir noe "test-data" med lengre intervaller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 timer siden, bjornepappa skrev:

Min Aidon-måler sender data og det begynte den med eit par dagar etter at eg sendte forespørsel om det via mail til mitt nettselskap.

Kan du dele hvilket nettselskap du har? Som du kanskje så, så har jeg i dag snakket med NVE:

12 timer siden, Moskus skrev:

Ikke helt sikkert dette er helt rett. Se linken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, SteinarH skrev:

Kan du dele hvilket nettselskap du har?

Eit veldig lite, men nokså imøtekommande: Luster energiverk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
32 minutter siden, SteinarH skrev:

Ikke helt sikkert dette er helt rett. Se linken.

Det er nok forholdsvis sikkert, så vidt jeg kan se. Når noen Aidon-målere fungerer, så burde alle.

Og videre: Det er såpass mange Aidon-målere ute nå, at Aidon burde klare å fikse data-formatering på en formiddag, hvis det var dem som var problemet.

... men se hva?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, Moskus skrev:

... men se hva?

Jeg skrev dette under et annet emne før i dag:

Jeg har nå omsider snakket med Grøtterud/NVE, og verden er ikke så svart som den kan tolkes i teksten på NVEs sider.

For det første erkjenner NVE at de har uttrykt seg dårlig i formuleringen av teksten. De jobber akkurat nå med å få endret denne, slik at den formidler det som er realiteten og ikke skal kunne fortolkes.

Når det gjelder kravet om åpning av HAN-porten, så er det ingen realitetsendring i forhold til forskriften. NVE har ikke gitt dispensasjon eller på annen måte gjort vedtak som utsetter kravet om at HAN-porten skal åpnes 1. januar 2019. Kravet er fortsatt gyldig altså. Realiteten, etter NVEs oppfatning, er imidlertid at det er fremlagt problemer med å klare å få til en løsning fra enkelte leverandører (Les: Aidon).  Det er etter deres oppfatning, ikke nettselskapene som er problemet. Dette vil de fortsatt følge nært opp.

Likevel: Når vi vet at @bjornepappa har fått tilgang til riktig avlesning via HAN-porten, var dette svært så interessant for henne, og ønsket informasjon om hvilket selskap dette er. Kan dette bli opplyst, så har jeg avtalt å sende henne en e-post.

•  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg så den posten tidligere. Vi vet jo at enkelte netteiere hevder at Aidon er problemet, samtidig som vi vet at enkelte med Aidon fra mindre netteiere får ut data. Lyse og Hafslund har jo servert oss standardsvaret "vi kan ikke åpne HAN-porten for NVE har ikke bestemt formatet på datastrømmen enda". Meg bekjent har iallfall både Hafslund og Lyse servert denne forklaringen.

Hvis Aidon har et slikt problem, blir det dyrt for dem... Eller oss, med andre ord. :( 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er slik at det er nettleverandørene som holder både NVE og oss forbrukere for narr, så er jo ikke det bra. Jeg fikk imidlertid en klar oppfatning av at NVE mente at det lå hos Aidon, men dette behøver ikke nødvendigvis være tilfelle. Jeg har informert NVE om hvilket nettselskap som har åpnet, så blir det jo interessant å få en tilbakemelding om status.

Det som tilsynelatende ser ut som en fellesnevner, er at et er de store selskapene med Aidon-målere som "sliter"; Lyse, Hafslund og Eidsiva (flere?). Jeg har hatt samtaler med Aidon, og den senere tid er de svært så tilbakeholden, nærmest avvisende med informasjon, og har antagelig fått munnkurv fra selskapene. Kanskje litt i overkant, men står vi egentlig ovenfor en trenering fra disse selskapene, i kraft av at de ikke ønsker at forbrukerne skal kunne tilegne seg forbruksinformasjonen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, SteinarH skrev:

Kanskje litt i overkant, men står vi egentlig ovenfor en trenering fra disse selskapene, i kraft av at de ikke ønsker at forbrukerne skal kunne tilegne seg forbruksinformasjonen?

Nei, det tviler jeg veldig sterkt på. Det vil i så fall være en fullstendig idiotisk strategi, de kan ikke trenere det i det uendelige.

Og min Aidon-måler fra Lyse gir jo informasjon. Bare ikke så ofte som NVE sier den skal.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, Moskus skrev:

Og min Aidon-måler fra Lyse gir jo informasjon. Bare ikke så ofte som NVE sier den skal.

Men er det riktig informasjon? På rett måte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
50 minutter siden, SteinarH skrev:

Men er det riktig informasjon? På rett måte?

"Riktig?" Den gir iallfall data som jeg stoler på, sammenlignet med min andre måler. 

Men kun 1 minutts oppløsning, istedenfor 2 sek.

Selve formatet kan jeg ikke uttale meg om, jeg bruker Tibber Pulse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Moskus skrev:

"Riktig?" Den gir iallfall data som jeg stoler på, sammenlignet med min andre måler. 

Ok. Men da er jo nesten alt i sin skjønneste orden. Jeg hadde fått en forståelse av at det som ble sendt ut på porten, ikke samsvarte i innhold og språk med det som er kravet. Da legger jeg ballen død.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, SteinarH skrev:

Jeg hadde fått en forståelse av at det som ble sendt ut på porten, ikke samsvarte i innhold og språk med det som er kravet. Da legger jeg ballen død.

Den ballen er nok ikke direkte død, enda. Dette fungerer kun fordi det er tatt ekstra forbehold for Aidon-målere hos Tibber.

Men jeg er usikker på om dataformatet mellom de ulike produsentene varierer. Det tror jeg det gjør, men jeg har ikke finlest HAN-trådene her på forumet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk dette svaret fra Skagerak Nett.

HAN-porten vil være klar til bruk rundt mars/april 2019 hos Skagerak Nett. Det jobbes med å klargjøre og oppgradere systemer, men på grunn av forsinkelser fra NVE er ikke alt klart til nyttår. 

• Haha 2
  • Confused 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Redshift skrev:

grunn av forsinkelser fra NVE er ikke alt klart til nyttår. 

Dette er jo tøv! De andre selskapene har jo hatt dette klart i månedsvis! En forsinkelse fra NVE ville jo ha rammet ALLE, for kravene til alle netteierne fra NVE sin side er jo den samme!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutes ago, Redshift said:

Jeg fikk dette svaret fra Skagerak Nett.

HAN-porten vil være klar til bruk rundt mars/april 2019 hos Skagerak Nett. Det jobbes med å klargjøre og oppgradere systemer, men på grunn av forsinkelser fra NVE er ikke alt klart til nyttår. 

Disse unnsyldningene begynner å bli underholdende - makan til fantasi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå