Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Blinking i spotter med Fibaro Dimmer 2


TomB

Anbefalte innlegg

Jeg har flere soner i huset med litt forskjellige type antall spotter, og fellesen er at jeg plages med noe blinking i spottene. Nede i huset har jeg 6 soner med alt fra 3-12 spotter som per i dag bruker Ikea sine LED pærer (den forrige serien, ser det er kommet nye nå). Der sliter jeg med at den ene sonen har 1-2 spotter som blinker jevnlig, men det er sonen som har 12 spotter. Den sonen som har 3 spotter (med en bypass) blinker såvidt jeg kan se ikke. Oppe har jeg byttet ut gamle LED-spotter med nye Power-LED spotter som har innebygget pære. Det er av veldig god kvalitet og høy pris, og har et veldig bra lys med dim-to-warm. Men der har jeg også 1-2 spotter som blinker.


Fellesen her er altså at ikke alle blinker samtidig men kun 1-2 spotter som blinker. Er dette Fibaro Dimmer 2 problem, eller er det et spot problem, altså noe jeg kan reklamere på? Oppe på en sone med 7 spotter har jeg valgt å lage en HS3 event som automatisk setter lyset til 85% i stedet for 100% når det blir skrudd på, da er det lite problem med blinking, men forekommer fremdeleles. På 100% så blinker spesielt den ene spotten jevnlig.

 

Andre som sliter med samme type problem? Litt kjipt å dra inn elektriker hvis han umiddelbart sier det er et Fibaro problem, men noe bør jeg få gjort med det. Jeg har heldigvis en kone som ikke reagerer på sånn blinking, men det irriterer meg noe grenseløst til tider..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å flytte pærer fra ett rom der ting fungerer og erstatte med de som blinker? Da finner du kanskje ut av om det er pærene? Evt "roter" pærene i rommet med 12 pærer og se om de fungerer på en annen plass og om problemet er lokalisert til de samme "uttakene". Hjelper ihvertfall kanskje litt ift å innsnevre problemet :) Hva slags pærer har du i spottene? Max-belastning på det ift hva Fibaro er dimensjonert for?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet med 2-wire eller 3-wire? Bypass på alt?

Leading eller trailing edge?

Kjørt auto-calibrate flere ganger?

 

Hvor gamle er Dimmer2'ene dine? Hvilken versjon er de?

 

20 minutter siden, TomB skrev:

Oppe på en sone med 7 spotter har jeg valgt å lage en HS3 event som automatisk setter lyset til 85% i stedet for 100% når det blir skrudd på, da er det lite problem med blinking, men forekommer fremdeleles. På 100% så blinker spesielt den ene spotten jevnlig.

Kan du da ikke bare sette maks styrke til 85% med en parameter? :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også litt blinking i noen led pærer. Har et inntrykk av at de langsomt, over mange minutt, øker litt i lysstyrke for så å ta seg inn igjen ved å brått redusere lysstyrken litt. Bedret seg en god del da jeg skiftet fra Fibaro til Qubino dimmer men forsvant ikke. North pærer fra ClasO. Ingen forskjell med/uten bypass.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Moskus said:

Koblet med 2-wire eller 3-wire? Bypass på alt?

Leading eller trailing edge?

Kjørt auto-calibrate flere ganger?

 

Hvor gamle er Dimmer2'ene dine? Hvilken versjon er de?

 

Kan du da ikke bare sette maks styrke til 85% med en parameter? :) 

 

 

Mange gode spørsmål som jeg kanskje ikke klarer å svare helt på siden det er elektriker som har gjort alt (som har smarthus med Fibaro i hele sitt eget hus). Calibrate er kjørt ved installasjon og en gang etterpå, ikke flere ganger.

 

Alle ble kjøpt i 2017 og 2018, de fleste i 2018, vet ikke når det har gått et skille der, alle er Dimmer 2 ihvertfall.

 

Joda, jeg kan sette 85% men det blinker allikevel innimellom på min kontorsone, så det er ikke en perfekt løsning. Og jeg vil jo egentlig helst ha 100% lys ut av dem, så det er uansett ikke en perfekt løsning.

 

Hvor ser jeg versjon? (Dette er den første som ble installert).

image.png.2781ce2872f8b047653651606405a433.png

 

24 minutes ago, haraldmm said:

Hva med å flytte pærer fra ett rom der ting fungerer og erstatte med de som blinker? Da finner du kanskje ut av om det er pærene? Evt "roter" pærene i rommet med 12 pærer og se om de fungerer på en annen plass og om problemet er lokalisert til de samme "uttakene". Hjelper ihvertfall kanskje litt ift å innsnevre problemet :) Hva slags pærer har du i spottene? Max-belastning på det ift hva Fibaro er dimensjonert for?

 

Jeg kan flytte rundt de som er like spotter, men kan ikke flytte oppe ned, og motsatt. Utfordringen er at selv om jeg står å stirre rett opp (nesten rett på spottene) så er jeg ikke 100% sikker på at jeg ser rett på den som blinker, ellersom det er veldig kjapt og det påvirker jo lyset i rommet. Jeg byttet den jeg trodde blinket på kjøkken-sonen men det blinker allikevel, så om jeg da bommet på den jeg byttet eller ikke er jo et spørsmål :)

 

Ville spørre litt for å se om det er andre her som sliter med samme ting, eller om jeg er den eneste.

 

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TomB skrev:

Hvor ser jeg versjon?

Her: image.png

 

Den kan ha noe problem med blinking, det var verre med versjon 3.3.

Det enkleste er å kjøpe en ny dimmer2 med versjon 3.5 (som har vært det gjeldende iallfall det siste året eller så), men det er mulig å oppgradere dem hvis du har tilgang til en Fibaro Home Center Lite eller 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Her: image.png

 

Den kan ha noe problem med blinking, det var verre med versjon 3.3.

Det enkleste er å kjøpe en ny dimmer2 med versjon 3.5 (som har vært det gjeldende iallfall det siste året eller så), men det er mulig å oppgradere dem hvis du har tilgang til en Fibaro Home Center Lite eller 2.

 

Jeg har desverre ikke noe tilgang til Fibaro HC eller HC Lite, det er ingen andre måter å oppgradere firmware på ennå?

 

51 minutes ago, aleks said:

 

Jeg trodde Bypass kun var når du hadde veldig lav last, jeg har minimum 18-20Watt og oppover på disse sonene, og mente at det skulle være nok. Jeg har Bypass på den sonen som har 18W faktisk, så det er kun der det er 24W eller mer jeg ikke har Bypass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TomB skrev:

er ingen andre måter å oppgradere firmware på ennå? 

HS3Pro kan oppgradere firmware men en er avhengig av at leverandøren av enheten leverer riktig fil og det er ikke Fibaro særlig interessert i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SveinHa said:

HS3Pro kan oppgradere firmware men en er avhengig av at leverandøren av enheten leverer riktig fil og det er ikke Fibaro særlig interessert i...

 

Så i dette tilfellet er det ikke aktuelt via HS3 da antar jeg... Synd de ikke kan se verdien av å levere devices uten å måtte levere ut hub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, TomB skrev:

Jeg har desverre ikke noe tilgang til Fibaro HC eller HC Lite, det er ingen andre måter å oppgradere firmware på ennå?

Nix. Ikke for Fibaro-enheter. :(

 

... jeg vet at HomeSeer har diskutert med Fibaro om det der: Dvs. at HS får tilgang til Fibaro sine firmware-oppdateringer (det er noe med tilgang til krypterte filer, etc), men jeg tviler på at det har skjedd noe mer.

 

Bypass'en gjør mer enn å bare være bunnlast, så vidt jeg vet.

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Moskus said:

Bypass'en gjør mer enn å bare være bunnlast, så vidt jeg vet.

 

Betyr det at dere alle andre kjører med Bypass på alle Fibaro Dimmer 2 som dere har i bruk? Da har jeg misforstått, jeg trodde Bypass kun var for veldig små laster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TomB skrev:

Betyr det at dere alle andre kjører med Bypass på alle Fibaro Dimmer 2 som dere har i bruk? Da har jeg misforstått, jeg trodde Bypass kun var for veldig små laster.

Jo, men hvis det kun var for veldig små laster skulle det i teorien kun vært en motstand, men det er noe elektronikk inni den. Svaret fra Fibaro er stort sett alltid "bruk bypass hvis du har problemer".

 

Stort sett går det greit uten Bypass hvis du ikke har veldig små laster, og kanskje til og med da også.

... jeg kjøpte en haug da de var på salg til 50,- hos Komplett, så jeg skal få elektrikeren til å montere det "overalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TomB skrev:

Jeg trodde Bypass kun var når du hadde veldig lav last, jeg har minimum 18-20Watt og oppover på disse sonene, og mente at det skulle være nok. 

 

Ikke i følge manualen:

Sitat
Resistive-capacitive loads
Fluorescent tube lamp (compact / with electronic ballast), electronic transformer, LED
50-200VA

 

(50-200VA er vel nesten 1:1 i watt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ZoRaC said:

Ikke i følge manualen:

 

(50-200VA er vel nesten 1:1 i watt)

 

Så det du sier er at det er anbefalt selv om man er helt oppe i 50W per sone da. Kjekt, spesielt fra et firma som tjener mer på å selge Bypassene også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TomB skrev:

 

Så det du sier er at det er anbefalt selv om man er helt oppe i 50W per sone da. Kjekt, spesielt fra et firma som tjener mer på å selge Bypassene også ;)

 

Jeg har ca 10 Dimmer 2, ingen med bypass... noe 2-wire og noe 3-wire. Noe LED og noe halogen. Tror jeg er nede i 12-15w på den med minst last. Kan se litt «flimmer» på den ene E27 LEDen, men bare så vidt og på laveste dimming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg fikk installert en Aeotec Nano Dimmer idag. Den dimmer en sone med 4*10W LED lys. Flimrer alt for mye.

En annen Aeotec Dimmer med 6*10W LED (Samme type) fungerer helt fint, men jeg får ikke noen effekt ved å justere under 26 på Min brightness level. Hvis jeg da lager en regel for å dimme til 5% kl. 02:00 f.eks., så er det fortsatt 27% og det fungerer dårlig.

Vil en Bypass hjelpe til å fjerne flimring samt gjøre det mulig å dimme lyset mellom 1% og 100% i 1%-intervaller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, 4ndersjensen skrev:

Jeg fikk installert en Aeotec Nano Dimmer idag. Den dimmer en sone med 4*10W LED lys. Flimrer alt for mye.

En annen Aeotec Dimmer med 6*10W LED (Samme type) fungerer helt fint, men jeg får ikke noen effekt ved å justere under 26 på Min brightness level. Hvis jeg da lager en regel for å dimme til 5% kl. 02:00 f.eks., så er det fortsatt 27% og det fungerer dårlig.

Vil en Bypass hjelpe til å fjerne flimring samt gjøre det mulig å dimme lyset mellom 1% og 100% i 1%-intervaller?

Ser på 4-lys sonen at den drar 31.8W ved 100% og 6-lys sonen drar 75W ved 100%. Jeg får det ikke til å stemme, da det er samme enheter. (Ca. 8W vs. ca. 12.5W)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.