Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Batteri til batteribank


Anbefalte innlegg

Jeg har gitt opp mitt tidligere prosjekt med å bruke UPS-er til batteribank som kan drive et akvarium som bruker ca 27kWh pr dag. Har kommet så langt jeg forstår det slik det ikke er verdt å kjøpe AGM blybatterier for å seriekoble to til 24V og paralellkoble flere grupper for å få høyere amp. Har sett litt på Tesla sine batterier som inneholder ca 5,5kWh pr bank på 24V og koster ca 9000 kroner pr stk. Noen erfaringer med andre batterier, pris, evt hvor lenge disse batteriene holder i forhold til blybatterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lithium er overlegent bly på stort sett alle punkter (bortsett fra om det først går gæli så kan det gå virkelig skeis). Finnes massevis av "DIY Powerwall" på youtube og diverse forum. Jehu Garcia på Youtube er vel en av flere frontfigurer på Youtube innen DIY Powerwall. I anskaffelse er vel Lithium noe dyrere enn bly om en regner kWh mot kWh, men med Lithium kan en benytte omtrent 100%, og ved bly kan en kun benytte 50% før en burde stoppe for å lade igjen uten å skade batteriene. Dette er "erfaringer" jeg har gjort meg kun ved å se på de forskjellige youtube-kanalene som finnes, så er ikke sikkert du kan ta alt ordrett og at det stemmer :)

https://www.youtube.com/results?search_query=diy+powerwall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, aleks said:

Ja enig i det. Skal ikke teslabatterier være ganske sikre vs diy?

De er sikre om du benytter BMS (Battery Management System) som passer på batteria. Om du ikke benytter BMS kan det gå som her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.