Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fuktig vaskerom - bør jeg gjøre tiltak?


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med at det blir veldig fuktig på vaskerommet ved bruk av vaskemaskin og tørketrommel. Det kondenserer "over alt" - på vindu/vindushåndtak, på sisterne på toalettet og på vannrør. Det blir så ille at det renner dammer bortover gulvet fra det som kondenserer på vannrørene!

 

Hva er "skadelig" for vaskerommet /huset og hva er "greit"?

 

Vaskerommet i 1. etg er 4,5 kvm og har 300 liters VVB, toalett, vaskemaskin og kondens-tørketrommel. Lufting skjer via luftekanal opp til loftet, hvor det står en takvifte (som også har et tilsvarende rør til badet i 2. etg). Har ingen hastighetsregulering på denne - den står på trinn 2 av 3 hele døgnet, 24/7.

 

Slik ser det ut for vaskerommet over noen dager:

_492221b7-1af6-414c-9452-c4e495c8993c.png

 

Luftfuktigheten kommer opp mot 75%, ligger på rundt 35-40% til vanlig. I går hang vi opp ull til tørk, derfor gikk den ikke så mye ned i går.

Ofte åpner vi vindu for å senke luftfuktigheten raskere, men det har vi ikke gjort her. Jeg ser fra dataene at luftfuktigheten går ned med ca 10% pr time, så etter ca 3 timer er fuktnivået nede på vanlig nivå igjen.

 

Så spørsmålet er altså, er det skadelig for huset at man har så høy luftfuktighet i 2-3 timer sånn ca hver eneste dag?

Bør vi sette inn noen tiltak her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensvannet spesielt på vinduskarm er skadelig, og hvis det renner kondens ned på treverk i vinduskarmen 2-3 timer hver eneste dag, så vil vinduskarmen råtne.

 

Kondensvann på andre skjulte flater inni konstruksjonen er også skadelig hvis det er i kontakt med organisk materiale.

 

Jeg ville gjort tiltak, enten ventilere bedre, eller sette inn en luftavfukter. Hvis du ikke har balansert ventilasjon med varmegjenvinner, ville jeg kanskje satset på luftavfukter. Hvis denne viser seg å være tilstrekkelig, kan du stenge ventilasjonen på vaskerommet, så holder du varmen innendørs (du får neppe problem med for mye CO2 på et vaskerom..)  

 

Jeg har Meaco DD8L på vaskerommet og den gjør en super jobb, jeg har hatt den lenger enn jeg har hatt balansert ventilasjon, men bruker den fortsatt da vaskerommet ikke har luftsirkulasjon (det ble for vanskelig å bygge).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes overraskende fuktig ut! Jeg sliter med å overstige 50% rh på badet, hvis jeg glemmer å slå på vifta når vm eller tt går. Er du sikker på at tørketrommelen kondenserer godt nok?

Jeg hadde et bad med punktert dampsperre i taket og i tillegg for lite isolasjon (flatt uttak over badet). Det var pill råttent for noen år siden. Snekkeren kalte det jord... Så ville nok fått ned luftfukten hvis jeg var deg...

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle sammen. Var det jeg antok, ja. 

 

Jeg har lenge tenkt å gjøre noe med ventilasjonen - har en z-wave dings i skuffen som kan veksle mellom trinn 2 og 3, men det krever en del montering av elektriker, så det har blitt nedprioritert. 

 

Har også vurdert å bytte den 30 år gamle loftsvifta med en ny og få smart styring av den. Tenkte denne løsningen med VillaVent: 

 

Men, det koster også en del i innkjøp + elektriker, så det har også blitt lagt litt på is. I tillegg gir det noen utfordringer med å øke ventilasjonen bare på vaskerommet, siden viften har 2x 100mm rør og det ene går til badet. 

 

Så jeg har begynte å se på avfukter i går, så det er egentlig det jeg har «landet» på. :) 

 

Trenger en som er litt smal og ikke trekker for mye strøm (denne må kobles på samme 16A-kurs som min 3kw VVB). 

 

Fant denne: https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/vifter-og-aircondition/MRD10/wood-s-avfukter-mrd10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woods fikk gode skussmål da jeg snuste litt på luftavfukter i alle fall [emoji106]

 

Men lar den seg automatisere? [emoji16] Så litt touch/statelessaktig ut, det betjeningspanelet, kanskje?

 

(nå er det liten eller ingen vits i å automatisere en avfukter da, den starter jo på innstilt rh uansett)

 

En annen ting å ta standpunkt til er om du vil tømme kammeret selv eller drenere rett til sluk. Ikke alle har mulighet til det siste.

 

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du vurderer løsningen med VV-450 og frekvensomformer. Vil bare tipse om at VV-450 nå fås i EC-utgave med 0-10V signalinngang. Dersom du likevel skal skifte vifta så hadde jeg gått for den. Da trenger du ikke frekvensomformer, og det er nok med f.eks. en Qubino 0-10V dimmer. Går for denne løsningen selv nå.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hilmar skrev:

Men lar den seg automatisere? emoji16.png Så litt touch/statelessaktig ut, det betjeningspanelet, kanskje?

 

Nei, dessverre. :( Så jeg burde vel egentlig postet på byggebolig.no, for dette er ikke automasjon... ? 

Var noen få modeller med IR (det kunne jeg brukt, har en NodeMCU der), men de kostet gjerne 3 ganger mer. 

 

2 minutter siden, Hilmar skrev:

En annen ting å ta standpunkt til er om du vil tømme kammeret selv eller drenere rett til sluk. Ikke alle har mulighet til det siste.

 

Helt klart slange! Denne støtter det. :) det var også det første jeg kjøpte til tørketrommelen... ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ares skrev:

Ser du vurderer løsningen med VV-450 og frekvensomformer. Vil bare tipse om at VV-450 nå fås i EC-utgave med 0-10V signalinngang. Dersom du likevel skal skifte vifta så hadde jeg gått for den. Da trenger du ikke frekvensomformer, og det er nok med f.eks. en Qubino 0-10V dimmer. Går for denne løsningen selv nå.

 

Oi, det høres jo veldig bra ut! :) det gjør det både enklere og billigere, ja! Da får jeg også mulighet til å øke ventilasjonen på badet ved dusjing... hmm... og ikke minst, det blir automasjon! ? 

 

Må vel tenke litt. Den 30 år gamle vifta som står der i dag vil uansett ikke leve evig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på automasjon av min DD8L på vaskerommet, og enkleste idé jeg har fått fra diverse forum er å hacke seg inn på 'full-vanntank-sensoren'. Det ville gitt meg en av-på-mulighet, men fortsatt kunne jeg ikke justert set-punkt for fuktighetsnivå. Avfukteren min står i en fibaro-plugg, men det er mest for strømmåling. Denne typen avfukter blir ødelagt hvis jeg kutter strømmen tvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Oi, det høres jo veldig bra ut! :) det gjør det både enklere og billigere, ja! Da får jeg også mulighet til å øke ventilasjonen på badet ved dusjing... hmm... og ikke minst, det blir automasjon! ? 

 

Må vel tenke litt. Den 30 år gamle vifta som står der i dag vil uansett ikke leve evig...

Hvis avtrekket på vaskerommet er en del av friskluftstilførselen til resten av huset (dvs. du suger inn luft fra ventiler på soverom eller andre rom, som finner veien til vaskerommet og så ut over tak), så teller det til fordel for økt ventilasjon i stedet for avfukter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ares skrev:

 

Ser du vurderer løsningen med VV-450 og frekvensomformer. Vil bare tipse om at VV-450 nå fås i EC-utgave med 0-10V signalinngang.

 

Vet du forskjellen på K, L og S variantene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, berland skrev:

Hvis avtrekket på vaskerommet er en del av friskluftstilførselen til resten av huset (dvs. du suger inn luft fra ventiler på soverom eller andre rom, som finner veien til vaskerommet og så ut over tak), så teller det til fordel for økt ventilasjon i stedet for avfukter. 

 

Ja, dette er ventilasjonen til hele huset. Har tatt på hull og satt inn rist i døra inn til vaskerommet også, i tilfelle den lille spalten under døra ikke var nok, men det hadde ikke nevneverdig effekt. 

 

Det er tilsvarende på badet i 2. Etg også. Jeg tror ikke jeg kan stenge av ventilasjonen fra vaskerommet om jeg går for avfukter, for da blir det nok for lite ventilasjon totalt sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Vet du forskjellen på K, L og S variantene? 

 

Fant det i manualen:

Sitat

Villavent VV-450 leveres i 3 modeller (fig.1)


Mod.1: Loftsvifte har 1 stk. Ø125 mm og 3 stk. Ø100 mm kanaltilkoblinger for avtrekk, og 1 stk. Ø125 mm for avkast.


Mod.2: Standard har 2 stk. Ø125 mm kanaltilkoblinger for avtrekk, og 1 stk. Ø125 mm for avkast


Mod.3: Kanalvifte har 1 stk. Ø125mm kanaltilkobling for avtrekk, og 1 stk
Ø125 mm for avkast.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, ZoRaC skrev:

det gjør det både enklere og billigere, ja! 

 

Stryk det - det er ca 2000 kr mer for EC-utgaven, så det er helt klart billigere med en frekvensomformer (men litt mer arbeid)... jaja, får tenke litt til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Stryk det - det er ca 2000 kr mer for EC-utgaven, så det er helt klart billigere med en frekvensomformer (men litt mer arbeid)... jaja, får tenke litt til. :) 

 

Med mindre du får tak i en billig brukt frekvensomformer så skal det vell godt gjøres å komme billigere ut av det enn dette. Omron sin ligger vell på 1500,- på eBay pluss frakt, fortolling og mva. Edit: selvsagt forbeholdt at du skal skifte vifta uansett. Beholder du den gamle så forstår jeg regnestykket ?

Endret av Ares
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ares skrev:

Med mindre du får tak i en billig brukt frekvensomformer så skal det vell godt gjøres å komme billigere ut av det enn dette. Omron sin ligger vell på 1500,- på eBay pluss frakt, fortolling og mva. 

 

Hmm... da må jeg ha sett feil, mente de lå på rundt 500 kr. :) 

 

11 timer siden, Ares skrev:

selvsagt forbeholdt at du skal skifte vifta uansett. Beholder du den gamle så forstår jeg regnestykket ?

 

Ja, spørsmålet er jo hvor lenge den 32 år gamle vifta holder... ? når vi flyttet inn for 3 år siden var den koblet til trinn 1, men virket ikke. Den var full av 30 år gammel skitt, så motoren dro den ikke rundt!

24F44CA9-969D-40F8-BC1F-CE7C3E78FF32.thumb.jpeg.b331654dca4e3868b1243d18e3dea300.jpeg

 

Siden dette er ventilasjonen i huset så må den jo uansett byttes om ikke lenge, regner jeg med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

Det blir litt mer komplisert med 2 etasjer - vanskelig/tidkrevende/dyrt å trekke rør til rommene i 1. etg.

Jepp... men det kan være verdt det likevel. Vi får noen kasser, men det får vi leve med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.