Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Noen tidligere HomeSeer brukere her?


TomB

Anbefalte innlegg

Hei!


Jeg har brukt HomeSeer et par år nå, og den er veldig komplett, men krever også sitt for endel ting. Jeg ville bare sjekke innom her og se hvordan status er på Athom Homey nå, og om det eventuelt er noen andre som har gjort skifte fra annen controller til Homey og har noen meninger om det?

 

Er den stabil, og fungerer plug-ins bra? Er det god utvikling og driv fra de som lager plug-ins? Er det høye kostnader på plug-ins eller er det (foreløpig) basert på donasjoner?

 

En ting jeg er spesielt spent på er rekkevidden på 433MHz båndet. Jeg har i dag en ekstern RFXCOM modul på min HS3 server, og pga at den er ekstern kan jeg også sette den litt høyere i rommet, og den rekker både opp til loft (to etasjer) og ut i garasjen og hagen for temp sensorer mm. Jeg så noe tidligere om at 433MHz var begrenset på Homey, er det noe dere sitter igjen med som erfaring?

 

Jeg kjører hovedsaklig Fibaro Z-wave brytere/dimmere/sensorer/dørbrytere, og endel Nexa kontakter samt temp-sensorer, men har også noe Aeotec (garasjeåpner, wallplug). Jeg skulle gjerne tatt i bruk Xiaomi temp sensorer og ser at disse er støttet direkte i Homey, disse har jeg slitt mye for å få til i HS3 via DeConz og diverse ræl. Noen andre her som kjører Xiaomi utstyr?

 

Hva med event-motoren, den er jo spesielt sterk i HomeSeer, er den grei å sette seg inn i og komme igang med på Homey?

 

Hvordan er mobil-appen, er den kone-vennlig og avansert nok allikevel?

 

Kjekt å få litt tilbakemelding om dere har noen erfaringer, gode eller dårlige.


Jeg har veldig sansen for en god appliance, derfor synes jeg tanken på en Homey er besnærende kontra HS3 hvor jeg må ha en PC/VM som må maintaines med OS, gjøre oppdatering osv .. kjekt med alt som styres direkte fra en leverandør - så lenge denne leverandøren gjør en god jobb.

Endret av TomB
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Vera Plus tidligere, men har gått over til Homey. Det har jeg ikke angrer på for å si det sånn.
Veldig fornøyd med den. Jeg hadde endel 433 temp/fukt sensorer, men rekkevidden til Homey på 433 er litt begrenset grunnet liten antenne? Uansett, jeg byttet ut alle med Xiaomi zigbee, og det funker fjell og koster jo nesten ingenting. 433 er "ut" hos meg :-) zigbee med mesh in..

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TomB skrev:

Ikke så voldsomt mye action her på Homey gruppen ser jeg, det er jo kanskje et faresignal ved valg av teknologi :)

 

Kan jo også være et godt tegn at de fleste ikke har noe problemer og det er enkelt å sette opp. Så da slipper de spørre og grave på forum ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Bananfluen said:

Veldig fornøyd med den. Jeg hadde endel 433 temp/fukt sensorer, men rekkevidden til Homey på 433 er litt begrenset grunnet liten antenne? Uansett, jeg byttet ut alle med Xiaomi zigbee, og det funker fjell og koster jo nesten ingenting. 433 er "ut" hos meg ? zigbee med mesh in..

 

Er spørsmål der, jeg har ikke noe Zigbee nå i dag og har egentlig ikke behov for noe annet enn Xiaomi sensorer. Hvordan fungerer Mesh da, de som går på batteri er ikke en del av mesh ikke sant, de vil ikke repeate videre? Så hvis jeg ønsker å bruke de over hele huset i stedet for 433 så må jeg ha minst 2-3 strømdrevne Zigbee enheter også ikke sant?

Hva med Trådfri, vil de fungere i Mesh med Xiaomi eller er det Hue som er tingen? (Dyrt og unyttig hos meg som har Fibaro overalt).

 

6 minutes ago, Dennis87 said:

Kan jo også være et godt tegn at de fleste ikke har noe problemer og det er enkelt å sette opp. Så da slipper de spørre og grave på forum ;) 

 

Godt poeng, men kynikeren i meg tenker at et nytt produkt som Homey er ikke feilfritt, så mangel på poster tyder kanskje på hvor mange brukere som faktisk har Homey per i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AndreasLie said:

Nytt og nytt. Har kjørt min i over ett år nå kr der fungerer utmerket. Litt reboot en gang i blandt må til, men ellers er det ganske lett å sette opp 

 

Sammenlignet med HomeSeer som har kjørt i 10+ år er det jo nytt :)

Men jeg er nysgjerrig fordi selv om jeg liker HS3 veldig godt, så ser jeg på Homey som enklere, og siden jeg ikke er så flink i veldig tekniske ting så ønsker jeg å gjøre ting så enkelt som mulig for meg selv uten at det skal gå for mye på bekostning av funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AndreasLie said:

Da har vi samme tankegang. Jeg er heller ikke god på koding, men med drag and drop i Homey og mye bra funksjonalitet som andre har kodet før meg så får man til det meste.

 

@Moskus er Gud på Homeseer her i omegn, men det er jo begrenset hvor mye jeg kan mase på han for å finne ut av ting ;)


Jeg ser på Athom gruppen at det er endel trøbbel i paradis med Homey også, men den virker ganske OK for enklere bruk, og med Flows så ser det ut at man har mange av de samme mulighetene selv om Homeseer sannsynligvis vil være kongen på haugen i lang tid fremover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TomB skrev:

@Moskus er Gud på Homeseer her i omegn, men det er jo begrenset hvor mye jeg kan mase på han for å finne ut av ting ;)

Tja... da er jo du den eneste som begrenser deg. ?

 

Det er bare å spørre, det er mange flinke her inne! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Moskus said:

Tja... da er jo du den eneste som begrenser deg. ?

 

Det er bare å spørre, det er mange flinke her inne! :) 

 

Jada, det er alltid hyggelig å få hjelp her på forumet, som regel fått løst det meste :)

 

For meg som ikke vil bruke tid på design osv skulle jeg ønske at Imperihome hadde vært litt mer fleksibel på GUI design. Jeg bruker stort sett kun den i forkant av HS3, jeg har aldri fått dreisen på HSTouch designeren, så dermed ble det enkel utvei med Imperihome. Det er forsåvidt ikke sikkert Homey er noe bedre enn den kombinasjonen, og jeg er usikker på om jeg har lyst til å kjøpe en ny Homey bare for test, så jeg får se hva som skjer fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Actibus said:

Har du testet HomeSeer Mobile appen, den er ganske kurant, forsatt ikke like fancy som flere andre alternativer dog.

 

Nei, jeg har bare sett screenshots og litt skriverier om den. Jeg synes egentlig ikke det er så mye forskjellig fra dagens, bare "penere". Jeg liker Imperihome, men jeg skulle ønske man hadde litt mer frihet med hvordan man bygget opp sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.