Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppset av Heatit termostat med 1.92 firmware


Michal

Anbefalte innlegg

Jeg har oppgradert min Heatit termostat (med uoriginal kabel for et par kroner, gikk helt fint), men har problem å forstå de nye "kanalene" som dukker opp i openHAB (v. 2.4.0).

Jeg får følgende kanaler:

  1. Switch switch_binary .. av/på, vet ikke hva den gjør
  2. Switch sensor_binary .. vet ikke hva det er; verdiene er oppgitt som "Triggered"/"Untriggered", men jeg ser alltid bare Triggered
  3. Switch thermostat_mode .. velge modus: av/på/eco/cool (hvor det siste ikke gjør noe)
  4. Number thermostat_setpoint_heating .. setpoint i vanlig modus, funker som forventet
  5. Number thermostat_setpoint_cooling .. setpoint i "cooling" modus - ikke i bruk
  6. Number thermostat_setpoint_furnace .. vet ikke hva det er, ser ikke å ha noe effekt
  7. Number config_decimal_param12 .. styrke i "Power" modus - bruker ikke denne
  8. Switch switch_binary1 .. indikator om varmen er på - funker
  9. Number sensor_temperature2 .. lufttemperatur, målt inni termostaten .. ganske nytteløst
  10. Number sensor_temperature3 .. temperatur fra ekstra sensor .. har ikke
  11. Number sensor_temperature4 .. gulvtemperatur (fra føler) .. funker ok

 

Det jeg lurer mest på er:

  • Hva er de første to brytere? Og er de ment som read-only, eller også for styring?
    • Jeg ser at når jeg slår termostaten på manuelt (ved å bruker kanal 8, dvs. rele-switch), så skifter kanal 1 fra 'av' til 'på' - betyr det at dette er en indikator på om termostaten styrer selv, eller bare lar seg styre? (Man må jo nesten ha noe slikt, fordi ellers vill den bare overstyrt den man har gjort?)
  • Hva er kanal 6, dvs setpoint for "furnace"?
  • Er det virkelig ikke mulig å se eller styre setpoint i eco-modus? Det ser jo å gå i HomeSeer, ifølge dette innlegget.
    • Men "device overview" fra Z-wave databasen sier at eko-modus skiller seg bare med større hysterese - noe som høres merkelig ut, siden selve termostaten har klart setpoint for både vanlig/"komfort" og "eko".
    • Forresten vises "ECO mode setpoint" som parameter 11 under konfigurasjon, men denne er ikke synkronisert i termostaten - akkurat som de andre parametrene der - er det vanlig?

 

Forresten har jeg satt alle 5 "association groups" i konfigurasjonen til "Controller".

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Number Termostat_Bad_Oppe_SensorTemperature "Temperatur bad oppe" {channel="zwave:device:ff1568d3:node58:sensor_temperature", expire="10h"}
Number Termostat_Bad_Oppe_SetpointHeating "Termostat bad oppe"  {channel="zwave:device:ff1568d3:node58:thermostat_setpoint_heating"}
Switch Termostat_Bad_Oppe_bryter {channel="zwave:device:ff1568d3:node58:switch_binary1"}
Number Termostat_Bad_Oppe_SensorLuft {channel="zwave:device:ff1568d3:node58:sensor_temperature2"}
Number Termostat_Bad_Oppe_SensorExt {channel="zwave:device:ff1568d3:node58:sensor_temperature3"}
Number Termostat_Bad_Oppe_SensorGulv  {channel="zwave:device:ff1568d3:node58:sensor_temperature4"}

Er det jeg bruker pr. termostat. Riktig å assosiere alle gruppene til kontrolleren. Ser ut som vi har samme forståelse.

 

Har ikke svar på alle spørsmålene dine, har lurt på det selv, og fått inn noe i Z-wave databasen til Chris Jackson for å gjøre det litt mer forståelig. 

 

Den første tror jeg er der for å skru hele termostaten helt av, men det har jeg aldri testet. Er interessert i å få til P-modus, jeg har ikke gjort noen skikkelige tester, tviler på at det virker utavboksen nå. Upløyd mark! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, jeg har ikke sensor_temperature - hva viser den? Du har jo de siste tre som viser alle 3 målte temperaturer?

 

Ellers har jeg lest litt om v2 av termostaten (som har firmware som ligner på 1.92) og tror nå at kanal 1 (switch_binary) er en av/på signal som termostaten sender, så den kan kontrollere andre ting. (Fra manualen: "Binary Switch Command Class: Sends Binary Switch Set commands to other devices when the internal relay is switched. It can be used to control other slave relay devices.") Det ville sannsynligvis bety at den er read-only..

 

Har fortsatt ikke peiling på hva kanal 2 (sensor_binary) er for og har heller ikke funnet noe måte å styre setpoint i Eco modus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg klarer meg med funksjonaliteten jeg har med OpenHAB 2.4.0 så jeg har ikke gjort noe mer for å få flere ting til å fungere. Alle mine termostater er oppgradert til 1.92 med fungerende rapportering av av/på. Dette hadde jeg også med 1.8 men da via et hack som parset debug-loggen til OpenHAB etter hint om at varmekabler ble skrudd av eller på. 

 

Jeg emulerer 'P'-modus på noen termostater (parkettgulv uten tempføler i betongen) ved å skru dem av/på (dvs. 'av' = 5 grader lavere termostat)  hvert 10. minutt via en OpenHAB-regel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.