Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Otovo og solpaneler - en liten advarsel


Anbefalte innlegg

Dette er min personlige erfaring med å investere i solpaneler, og siden det er snakk om så mye penger synes jeg at jeg burde informere litt åpent om ting som har skjedd her.

 

Begynte å planlegge solpaneler i fjor vår, og Otovo var svært raske ut for å selge solpaneler, som virket til å være en grei pris, og virket som å være en større seriøs bedrift som har tingene på stell, og gikk derfor for tilbudet de ga meg. Planleggingen gikk veldig fort, for fort, og ingen kommentarer, eller problemer ble påpekt. Lovet gull og grønne skoger med så og så mye produksjon.

 

I midten av monteringen begynte tingene å komme, og ble opplyst om at solforholdene var oppdaget å ikke være optimale, og pipene ga mye skygge - da skulle de selge meg optimizere og ble satt litt ut av at jeg måtte legge ut mer for å få produksjonen - de monterte også 4 ekstra paneler, og prisen ble rundt 50.000 høyere, en totalregning på underkant av 200.000

 

I etterkant har jeg aldri hatt nær produksjon til hva som var originalt lovet, selv om jeg kjøpte flere paneler, inverterne som var levert er 2x 6kw, noe som ikke kan teoretisk ta full solpanelstyrke, men bare bygget for praktisk verdi (selger solpaneler som skal kunne gi 13-14kw, men montere 12kw invertere virker litt rart) - har vært mye tull med AP-punktene, bruk av kinesiske merker som spytter ut grid info til kinesiske nettsider mv. Fikk heldigvis nye wifi sticks, men enda synes jeg ikke disse inverterne skriker kvalitet (Solis)

 

Så kom en regning på ca 160.000 og ble betalt med en gang, all informasjon hos Otovo viste alt var betalt, og jeg regnet med de hadde tatt til vettet og trukket fra noe grunnet feil i planlegging.

 

Flere måneder etterpå klaget de på jeg ikke hadde betalt, og ga beskjed joda, regning var fullbetalt, og notert på sidene deres som fullbetalt, men Otovo hadde rotet det til slik regning ikke ble komplett, og midt i klaging og prøve å få et svar på mangel på planlegging etc så sendte de regningen til inkasso, et svært uetisk og truende steg når en er midt i en klagerunde med firmaet.

 

Betalte regningen da jeg var midt i kreftoperasjon og ikke orket å krangle mer med dem.

 

Det jeg reagerte på nå er de reklamerer på offentlig media, og når spørsmålet om snø kommer opp, sier Otovo offentlig problemer som takvinkling, ikkeoptimale forhold etc vil alt bli opplyst om - jeg har ikke optimal takvinkling for snø som kan skli av etc, og ble aldri informert om dette.

 

Derfor står jeg nå med et solanlegg som kostet 200.000, er totalt ubrukelig hvis NOE snø kommer fra takvinkling er alt for lav til at snø faller av, har skyggeproblemer rundt alle pipene og må ettermontere optimzere til en etterkostnad, og har to invertere som ikke kan ta av en optimal produksjon.

 

Ønsker ikke henge ut et firma, men mener et stort firma burde være seriøse og ikke først selge inn noe som en pakkepris, begynne midt i jobben og å legge på penger og ikke dimensjonere inverterne for opimal produksjon - jeg mener hvis jeg betaler for teoretisk sum burde de levere invertere til å ta den summen.

 

Grunnen til jeg skriver her er jeg har klaget i flere måneder til Otovo, og ingen av punktene over er svart på fra Otovo eller ønske å rette opp i - de har fått pengene sine nå og da er det 100% tyst fra dem.

  • Like 1
  • Sad 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, aleks skrev:

midt i klaging og prøve å få et svar på mangel på planlegging etc så sendte de regningen til inkasso, et svært uetisk og truende steg når en er midt i en klagerunde med firmaet.

Uetisk og truende, ja. Og det er vel heller ikke lovlig...?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at en så stor investering blir til noe negativt, så lenge det er en uenighet så holder inkassoselskapene som oftest fingrene laaangt fra fatet..

Men man må opplyse inkasso om at det er en disputt.

 

Men utenom uenigheten mellom deg og installatør, hvordan er produksjon i forhold til forbruk? 

Og hvordan ser økonomien i dette ut?

Solcelle ser spennende ut, men jeg er usikker på om strømmen i Norge er dyr nok.. (enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har vært veldig pågående. Problemet blir uenighet i tolkning.

 

I ideelle forhold synes jeg ikke det er så verst mtp solpaneler - jeg har langt fra optimale solforhold og og peak sommer kom jeg opp på i overkant om 10 kilowatt produksjon som er veldig bra. I mine beregninger hadde jeg forventet snø skulle skli av paneler etc (slik Otovo lover på nettsidene og markedsføringen deres) slik det var noe produksjon på vinterstid. Jeg har solforhold fra i starten av januar til å produsere 5 kilowatt pr dag om vinteren og 100 kilowatt om sommeren, og det kan være teoretisk sett mulighet for bedre produksjon på vårparten når solen er sterk og lufta er kald, men den produksjonen kan jeg pr dags dato ikke regne med.

 

Norge er ikke det ideelle landet for solpaneler, og en investering på 200k er vanskelig å forsvare - hvis du har et svært godt tak mot syd hvor du kommer unna med langt færre paneler enn jeg trengte og da langt mindre totalkostnader hadde jeg ikke vært i tvil, det vil nok lønne seg, men har du ikke et tak som er ideelt er det nesten umulig å tjene kostnaden i å installere dem - tilbakebetaling for overskuddstrøm kommer nok aldri til å holde, og da må en regne batteribanker i tillegg som for koster 100k i ekstrainvestering - da må strømprisene opp ganske mye for å forsvare det. I den ideelle verden hadde vi hatt full produksjon på vinteren når forbruket er høyest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.