Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ustabilt og tregt Z-wave nettverk. Hva kan være galt?


bio

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjører HS3 på en Windows 10 Pro VM på en Esxi 6.5 server. Masse minne og CPU tilgjengelig. Uzb1 er tilkoblet via ip fra en RPI med ser2net.

Z-wave versjon 3.0.1.249. Totalt 10 plugins, ca 45-50 noder, de fleste på strøm.

 

Z-wave nettverket mitt er generelt tregt, og både Heatit Z-TRM2fx og Fibaro Dimmer 2 devicene setter seg som Unknown i ny og ne. Jeg finner ikke den røde tråden, da det kan skje på ulike devicer hele tiden. Jeg har prøvd å finne den ene, eller flere nodene som kanskje kan krangle til hele nettverket, for å så om routingen går gjennom disse når det skjer. Finner ikke ut av det.

Jeg har vært flink til å optimalisere hver node som er lagt til, og har prøvd en haug av ting for å finne ut av hva som skjer og når, men jeg gir snart opp.

 

Bruker Imperihome på nettbrett og telefon, og når jeg styrer devicer derfra, så er det alltid instant og ingen feilmeldinger. Men feilene skjer som regel når devicene trigges fra eventer.

 

 

Jeg har satt push notifikasjon om en device changes and becomes Invalid/error state eller Unknown.

 

 

Test 1:

 

Trigget 15:14:22 

image.png.028acb7f91b42f7bdb9bcf259e22ecf2.png

 

Se tidene, fulgte med på dette bildet, og jeg så bla at Taklyset på vaskerommet gikk til Unknown, før den fikk status 5% sekunder etterpå:

 

image.thumb.png.df31e3044561b0f1e9c359f5fbc33cef.png

 

image.png.419133b57ea628b183f73a28c5ad7a8c.png

 

Logging er satt på alle devicer. Hvorfor vises ikke Z-wave loggingen på alle devicer? Det er også helt random, i samme eventet kan jeg få Device control på alle, mens Z-wave log linje på en av de.

 

Test 2

 

Trigget 15:21:35

 

image.png.de3645abeba337b4ff536a0c8408d45c.png

 

image.png.0597590c257ef4f0a1adcb96e298d9fd.png

 

image.png.ff717c263bd6586944da7c2fd8347fa1.png

 

 

Alle dimmerne, Fibaro Dimmer 2 FGD-212 har disse assosiasjonene. Prøvde for en stund tilbake uten endpoint, som i HS skolen, men da fikk jeg ikke riktig status ved bruk av bryteren, eller/og om forbruk ikke viste riktig. Mener å ha lest at det er flere som bruker endpoint på gruppe 1 og gruppe 2. Dette har som sagt fungert knirkefitt tidligere.

image.png.01e81bfb1884227c0933730a6065a73a.png

 

 

Noen som kan hjelpe meg? Begynner å bli smått frustrert over å ikke få dette til å fungere optimalt. Også tatt i bruk Z-Seer+ for å prøve å finne ut av det uten hell.

Dette skjer som sagt på random devices, ikke den eller de samme hver gang. 

Jeg kan ikke si det sikkert, men jeg syntes det begynte å krangle ekstra etter at jeg fikk Heatit Z-TRm2fx installert.

 

 

Takk

 

 

EDIT:

Kjørte den samme OFF eventen nå 15:32:46 og da ingen feilmeldinger, men noe tregt spør du meg.

 

image.png.97b922cc5c16951ce03b299f9d553a9d.png

 

image.png.62fcc7e56bc5cd9f511ead275402198b.png

 

Og i dette samme tidsrommet kom fruen og ungene hjem og trigget "Hjemmemodus"

image.png.fff96f313c3415ede8558a6b3a8bdd10.png

image.png.171528f2aa51d4ca563612383fabf127.png

 

Dette resulterte i dette:

 

image.thumb.png.3450eb7a7689b33e6e5fac3700f94a22.png

image.thumb.png.c4edce00477b31378ab3602cac919d5c.png

 

Endret av bio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Unknown» på Fibaro mener jeg er et kjent problem hvis noden er inkludert «secure». Mener det løser seg ved å inkludere «non-secure». 

 

HomeSeer sier at secure gir veldig mye mer trafikk/treghet enn «non-secure» og de anbefaler å kjøre alt «non-secure» (om ikke enheten støtter den nye krypteringen, S2). 

 

Det er visst spesielt batterinoder som blir trege secure. Jeg har masse Fibaro og det meste secure, men merker ingen treghet. 

 

Er termostaten lagt til secure eller non-secure? Hvis den skaper problemet så kanskje det hjelper å legge den til non-secure?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, ZoRaC skrev:

«Unknown» på Fibaro mener jeg er et kjent problem hvis noden er inkludert «secure». Mener det løser seg ved å inkludere «non-secure». 

 

HomeSeer sier at secure gir veldig mye mer trafikk/treghet enn «non-secure» og de anbefaler å kjøre alt «non-secure» (om ikke enheten støtter den nye krypteringen, S2). 

 

Det er visst spesielt batterinoder som blir trege secure. Jeg har masse Fibaro og det meste secure, men merker ingen treghet. 

 

Er termostaten lagt til secure eller non-secure? Hvis den skaper problemet så kanskje det hjelper å legge den til non-secure?

Hei,

 

Takk for svar.

 

Alle nodene jeg har er lagt til som non-secure bortsett fra ID lock 150.

Den har forøvrig også litt problemer, og jeg har planer om å ekskludere og inkludere den på nytt.

Kan den skape problemer? Skal/kan det routes gjennom den selv om det er en Battery device?

 

Sjekket loggen akkurat nå, og her ser du litt av problemet med denne devicen, selv om dette var voldsomt forhold til det pleier. Pleier å være en slik om dagen.

Event som låser døren, hvis den har vært ulåst i 30 min.

 

image.png.bc41bea3efd4f4d9fcaf889ce3150e48.png

 

image.png.f75e487aba5c187cce9ed3f7b371920c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke sikkert at den beste løsningen er å optimalisere.... [emoji20] 
Jaha? [emoji25]
Vel, det er egentlig å optimalisere de nodene som "feiler" på nytt jeg har prøvd endel. Samt ekskludere og inkludere, men da igjen optimalisere og full optimalisere.
Har også prøvd å sette route manuelt til Direct på endel av nodene som er like ved kontroller og som har rotet "omvei" i mine øyne.

Uansett, nå som gjort er gjort. Hva kan jeg gjøre for å rette opp i nettverket? Føler at det meste nå er helt kaos.
Begynne på nytt? [emoji31]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Erik G skrev:

Restore fungerer vel på UZB1 opptil 4,07 ?

Hvis nettverket ditt fungerer normalt ellers, så kan du sette en liten pause mellom de forskjellige hendelsene.

 

Det fungerte å ta restore.

 

Leste litt her og ble litt klokere:) https://forums.homeseer.com/forum/lighting-primary-technology-plug-ins/lighting-primary-technology-discussion/z-wave-homeseer/1259063-network-optimization-best-practices-for-z-wave-networks-11-12-18

 

Vi får se hvordan det går fremover nå.

 

Takk for hjelpen alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info, det hjalp ingenting. Får fortsatt random unknown på ulike noder.

 

Har også prøvd "Test node connectivity on network" mange ganger og nesten vær gang er det en node som ikke svarer. Og det er forskjellige noder hele tiden ?

Lost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lignende problemer etter å ha rotet bra rundt i HS som (enda mer) nybegynner. Restart av plugin hjalp, men kun for en variabel tid, mange feilmeldinger, treigt nettverk m.m.

Det som ryddet opp i ting og gjorde systemet stabilt igjen hos for meg var en reskann av hver eneste node inklusiv alle batterinoder.
Før reskann viste command/respons testen i Z-seer treig respons og med diverse feilmeldinger. Etter, ble det akseptabelt/bra. Det vil si under 1 sekund. 

Jeg bestemte meg for å prøve dette blant annet fordi det i Z-wave tab'en under Node type stod på alle nodene: "Node is Z-Wave Plus but ZW Plus Info not retrieved."

Så kan kanskje være verdt å forsøke en slik fremgangsmåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, bio skrev:

Har også prøvd "Test node connectivity on network" mange ganger og nesten vær gang er det en node som ikke svarer. Og det er forskjellige noder hele tiden ?

Lost!

Da har du nok (minst) en node som ikke spiller skikkelig på lag, kanskje en som ligger i gråsonen for å ha kontakt. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gizmo skrev:

Jeg hadde lignende problemer etter å ha rotet bra rundt i HS som (enda mer) nybegynner. Restart av plugin hjalp, men kun for en variabel tid, mange feilmeldinger, treigt nettverk m.m.

Det som ryddet opp i ting og gjorde systemet stabilt igjen hos for meg var en reskann av hver eneste node inklusiv alle batterinoder.
Før reskann viste command/respons testen i Z-seer treig respons og med diverse feilmeldinger. Etter, ble det akseptabelt/bra. Det vil si under 1 sekund. 

Jeg bestemte meg for å prøve dette blant annet fordi det i Z-wave tab'en under Node type stod på alle nodene: "Node is Z-Wave Plus but ZW Plus Info not retrieved."

Så kan kanskje være verdt å forsøke en slik fremgangsmåte?

Takk for tips. Ser at endel av Fibaro Dimmern har Node is Z-Wave Plus but ZW Plus Info not retrieved, men samme hvor mye jeg rescanner de (uten feilmeldinger) så vil den ikke Retrieve Z-wave plus info som dette fra en annen node, 

Node 51 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Da har du nok (minst) en node som ikke spiller skikkelig på lag, kanskje en som ligger i gråsonen for å ha kontakt. :( 

Og det er kanskje ikke så lett å finne hvilken? :)

 

Forresten, er det sånn at etter en backup og restore av nettverket så skal man ikke trykke optimize what so ever?

Jeg legger merke til at de fleste av nodene ikke viser neighbournodes, og med 49 noder i huset som ikke er altfort stort så er det stortsett et node hver 2-3 meter. Selv de nodene som har flere naboer i samme rom, viser 0 naboer.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bio skrev:

Forresten, er det sånn at etter en backup og restore av nettverket så skal man ikke trykke optimize what so ever?

Ja, det stemmer, men kun hvis man har mange nok noder. Du burde ha mange nok.

 

1 time siden, bio skrev:

Jeg legger merke til at de fleste av nodene ikke viser neighbournodes, og med 49 noder i huset som ikke er altfort stort så er det stortsett et node hver 2-3 meter. Selv de nodene som har flere naboer i samme rom, viser 0 naboer.

Bare vent, så blir de oppdatert. Explorer frames gjør jobben sin i bakgrunnen.

 

Du kan optimalisere enkelte noder (ref. tråden på HS-forumet), men hvis du kan unngå det, så prøv uten først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Optimize funksjonen det samme som heal network for hass/Openzwave? Der kjøres den som standard hver natt og har ikke noe problem med det og har 47 noder. Eller er dette noe annet? Heal network tar bare noen få minutter og har ikke merket noe negative effekter av det uten at det er tregere å svare akkurat når det kjøres. Men siden det er midt på natten er det et lite problem. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Dennis87 skrev:

Er ikke Optimize funksjonen det samme som heal network for hass/Openzwave?

Jo.

 

39 minutter siden, Dennis87 skrev:

Der kjøres den som standard hver natt og har ikke noe problem med det og har 47 noder.

Fy.

 

39 minutter siden, Dennis87 skrev:

Heal network tar bare noen få minutter

Da kan det ikke være det samme.

 

39 minutter siden, Dennis87 skrev:

har ikke merket noe negative effekter av det uten at det er tregere å svare akkurat når det kjøres.

Jo. Tabell-oppslag (som "heal" eller "optimize" resulterer i) er faktisk tregere enn hvis Z-wave får bestemme selv etter Plus kom.

Før Z-wave Plus var riktignok "heal"/"Optimize" alpha og omega, men slik er det ikke lenger.

 

HS3 hadde en innebygget "auto optimize" funksjon, men valgte de å ta bort, nettopp fordi man ikke trenger lenger å optimalisere konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
  • Heal Network tells the controller to “heal” the Z-Wave network. Basically asks the nodes to tell the controller all of their neighbors so the controller can refigure out optimal routing.


Virker som det er mye av det samme. Rart hvis dette er så krise at Home Assistant er satt opp til å kjøre det daglig som standard etter test network. Har også som nevnt ikke opplevd noen problemer. Nettverket fungerer alltid raskt uten feil. Tar nok litt mer enn noen minutter men ikke stort mer enn 10-15 minutter.

 

Man kan deaktivere det å kjøre feks hver uke eller aldri. Men hvis dette var et problem med z-wave skulle man hørt mye klager av brukere av Home Assistant. Er det bare tull å kjøre så skrur jeg det gjerne av ? 

 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Dennis87 skrev:

Er det bare tull å kjøre så skrur jeg det gjerne av ? 

Jeg kan ikke svare på Z-wave Plus og Explorer Frames-integreringen i OpenZwave. Men i HomeSeer er det iallfall gunstig å slå den av. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er langt fra løst og jeg sliter virkelig med å finne problemet.
Etter uttalige tiltak er jeg smått frustrert og håper virkelig noen kan bistå. Setter stor pris på hjelpen så langt.

Tiltak utført og resultater etter forslagene om backup og restore, samt rescanne, ekskludere og inkludere.

- Tok backup og restore først, nettverket ble raskere, men fortsatt ble endel devicer satt som unknown etter at de var inkludert i eventer. Random devicer stortsett hver gang.

- Etter tips fra@Gizmo sjekket jeg at flere av nodene hadde info som Zwave Plus, men at Plus info ikke var mottatt, begynte derfor med rescan på de jeg så.
Endel feil meldinger ved rescanning, og at Zwave plus info enda ikke hadde kommet med, gjorde at jeg valgte å ekskludere og inkludere. Etter stortsett flere forsøk, med diverse feilmeldinger, eller devicer som manglet ble de inkludert uten feil og alt virket tipp topp.
Jeg tok ikke sjansen på at rescan var nok på resten, så jeg eksluderte alle batteri devicene (9 av 49 noder), og ekskluderte og inkluderte samtlige 40 devicer som da går på strøm (kun to av de er uten Zwave Plus, Fibaro RGBW). Har enda ikke inkludert batteri devicene igjen.

Tenkte at nå er det meste gjort på nytt, så nå må det være bra. Test connectivity in network viste kontakt med alle, Zseer+ viste god kontakt.

- Bygget, reparerte eventene igjen.

- Da eventene trigget ved morgen modus fikk jeg feil meldinger på Pushover (hvis device blir unknown, send push) igjen. Gikk inn og så at noen av devicene var satt som Unknown igjen. Dette fortsatte helt random ved trigging av eventer, forskjellige devicer osv. Rimelig frustrerende.

- Flyttet RPi med Uzb1 til Midt i stua, som er ca midt i hus med ca 15 noder i umiddelbar nærhet, 2-5 meter fri sikt, og som sagt tidligere, resten av nodene er ca hver 3-4 meter. Backup og restore igjen, diverse tester med Test connectivity og Zseer+ gav perfekte resultater.

- Eventene trigger, feilmeldingen fortsetter å dukke opp, random. Sjekker connnectivity på nodene som blir Unknown hver gang, perfekte resultater. Nodene som nå er 1-3m fra kontrolleren blir også unknown i ny og ne, 9 fibaro Dimmer 2 og 2 Heatit Z-TRM2fx. Blir rimelig lei, og lar dette skure å gå litt.

- Fortsetter testing, trigging av eventene manuelt for å se hva som skjer, miksede resultater, ingen rød tråd. Ved response og command test i Zseer+ med 50 pakker kan alle pakkene være grønne på alle noder i det ene øyeblikket, men feile på endel pakker i andre øyeblikket. Argh.

- Under haugevis av testinger over dager merker jeg plutselig at en node står uten Node Id, en Fibaro Dimmer 2 som må vekkes (?), ekskluderer og inkluderer, fungere igjen. Så ser jeg det på en annen. Hva skjer?

- I går mottok jeg en ny Uzb1, fordi jeg tenkte kanskje den var problemet. Satt opp en splitter ny RPi med Uzb1 og ser2net, tok ikke sjansen på å bruke samme RPi, tilfelle den var problemet.

- Sjekker hvordan jeg skal kopiere over nettverket til denne, så jeg følger en guide på HS forumet (@Moskus har kommentert at fremgangsmåten var enkel og fungerte), dvs backup, skru av interface, og restore network til den nye Uzb1 på en annen Pc med ny HS3 Install. I guiden står det at man bør prøve å styre devicene for se om det fungerer. Men Uzb1 pinnen med nettverket viser kun 1 node? Ingen av de 40, importerer node info og devicer, men ingenting kommer. Prøver andre backup filer jeg vet fungerte tidligere, men samme problemet, ingen noder blir vises på pinnen. Prøver uansett å koble denne nye pinnen til den originale HS3 i stallen som har alle devicene, fortsatt ingen noder vises på pinnen, men devicene kan styres forde med god respons. Men de viser ikke strøm og mye annet er rart, vises ikke i Node information.

Så der er jeg nå, har den samme HS3 installen på den samme Win 10 Pro vmen på Esxi 6.5 serveren, med en ny RPi og ny Uzb1 pinne som viser kun seg selv(1 node i nettverket), men som kan styre 40 noder med devicene som finnes. Den gamle UZb1 er helt koblet fra, så jeg vet at det er den nye som styrer de.
Devicene fortsetter å bli UNKNOWN når de trigges fra eventer, rapporterer ikke riktig, men devicene styres fint fra HS Mobile eller imperihome.

Jeg er villig til å begynne helt på scratch fordi jeg har testet så mye nå at jeg føler alt er bare rot i systemet. Inkludere alt på nytt, nye eventer osv, men jeg er redd jeg gjør dette og bruker haugevis av timer, så begynner problemet igjen fordi jeg faktisk ikke vet hva problemet er.

Under testene har jeg sett på ressursbruk på Esxi 6.5 serveren og tilhørende VM, og det har ikke vært noe unormalt her. Masse minne, cpu og diskplass til overs. (Denne serveren er totalt overkill, så den skal holde i massevis og andre vmer på samme har ingen problemer)

Har også prøvd å slette Zwave databasen for å bygge en ny, ingen hjelp.

Det jeg nå tenker, sette opp ny VM med Linux, og installere fresh install av HS3, kanskje t.o.m kjøpe ny ssd disk dedikert til denne vmen. (Gå fra Win 10 Pro med HS3 til Linux med HS3 siden jeg i utgangspunktet er mer fan av Linux)

Beklager langt innlegg, men jeg er helt oppgitt og desperat, aner ikke hva som kan være feil. Strømnettet i huset?. (splitter nytt tek 10 hus), Feil på alle 22 fibaro Dimmer 2? Alle 6 Heatit Z-TRM2fx? Disken i esxi 6.5 serveren?

Har forøvrig også endel Xiaomi temperatur sensorer og motion sensorer på batteri (Raspbee og Jowihue), og de er det ingen problemer med så vidt jeg kan se. Også det som er koblet til Rfxcom virker fint, egen RPi. Det er zwave som krangler.


På forhånd, tusen takk for alt du kan bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette hørtes frustrerende ut! [emoji33] [emoji20] 
 
Kommer ikke på stort i farten, annet enn om du har noen annet utstyr på samme frekvens som z-wave (868.42), som kan stå å forstyrre nettet?
Takk for raskt svar (sitter som en unge å ventet på notifikasjoner fra forumet[emoji16])

Vet ikke helt hva det kan være som? Noen måte å finne ut av det? Har jo en Ams måler stående ute i skapet, men den har vært her hele tiden.

Nesten alle noder har direkte kontakt med Uzb1 uten routing. Og de som er 2 meter fra får også unknown i ny og ne.

No tips til hvordan jeg kan få den nye pinnen til å vise mer enn en node? Har restora nettverk til den store gullmedaljen nå uten at nettverket dukker opp med mer enn Uzb1 selv som den ene noden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Kommer ikke på stort i farten, annet enn om du har noen annet utstyr på samme frekvens som z-wave (868.42), som kan stå å forstyrre nettet?

Det var min tanke også! Det kan godt være naboen for den del. Bl.a. Aidon AMS-målarar meiner eg ligg i samme frekvensområde, kva dei andre brukar veit eg ikkje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Det var min tanke også! Det kan godt være naboen for den del. Bl.a. Aidon AMS-målarar meiner eg ligg i samme frekvensområde, kva dei andre brukar veit eg ikkje. 


Det er Aidon vi har her.
Men hele nabolaget er nytt og kom med disse målerene. Så jeg kan ikke si at det fungerte før vi fikk Ams. Vi har 3 eneboliger i nærheten, ingen av de driver med smarthus

Uansett, hvordan kan jeg sjekke dette? Finnes det noen analyzer for frekvensen? Har vel litt tynt grunnlag for å ringe nettselskapet og klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.