Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ustabilt og tregt Z-wave nettverk. Hva kan være galt?


bio

Anbefalte innlegg

6 timer siden, GeneralVirus skrev:

Ser ut som Z-Wave sticken din hikker litt, plug ut og inn igjen og restart plugin.

 

Takk for svar.

 

Det er andre gang jeg får opplevelse som dette. Inngangsporten var litt anderledes men resultatet det samme.

 

Jeg ser at jeg den får innrapportertfra alle Z-wavedevicer, og at den gir kommandoer i Modbus-plugin. Z-wave skrives ikke til..

 

Som vi ser av det under, så er jeg usikker på om det bare er sticken. Den skriver til Modbus en drøss av ganger på relativt kort tid, så det virker som det er Homeseer som tuller?

image.png.a9b62dc39a9f393f341ebe75785b020d.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, GeneralVirus skrev:

hvordan ser eventet ditt som heter Force Ventilation ut?

 

Dette eventet har fingert helt fint frem til i går. Jeg gjorde også som du skrev; tok ut og satt inn igjen Z-wavesticken, og den roet seg en del. Men jeg opplever fortsatt noe ustabilitet, og at ikke all rapportering kommer inn som den skal. Feilmeldinger ser også ut til å være borte.

 

image.png.48310c0f3a76f8575be257c61d9c851f.png

Endret av SteinarH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GeneralVirus skrev:

Problemet med dette eventet er at så lenge humidity er over 45% vil det trigge konstant.

 

Ja, det er riktig at det vil trigge hver gang det er en endring på nivået på fuktigheten. Imidlertid rapporteres det kun ved en endring på 10% eller hver tidsintervallpolling. Uansett vil den jo slette forrige trigging og starte en ny (på samme måte som @Moskus beskriver for lys i Homeseer-skolen). På denne måten, vil det aldri være mer enn en event som løper til enhver tid. Slik det er i loggen, trigges det ustoppelig..flere ganger i sekundet, og det er unormalt.

 

Dette har som nevnt fungert helt fint, og det fungerer bedre nå:

 

image.thumb.png.d9acf08b3ea50e84d271e6ae21105447.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hvordan gikk det med systemet til https://www.hjemmeautomasjon.no/profile/457-bio/ ?
Det er like ustabilt enda.
Etter en måned med lite søvn, bygd opp igjen fra scratch flere ganger, nye noder og ny annen hardware gav jeg rett og slett litt opp og har nå ca 40 eventer som trigger enkeltedevicer, samt eventer på nytt dersom noen devicer blitt satt som Unknown status.

Har t.o.m forsøkt i et par uker med alle Waterguard sensorer, og sensoren til komfyrvakta frakoblet i hele huset. Så at disse var farlig nærme samme frekvens SOM zwave.
Aner ikke hva mer jeg kan prøve.


Litt som å banne i kirka på dette forumet, men angrer faktisk på at jeg ikke kosta på noen kr ekstra for KNX når vi bygde hus. Ufattelig slitsom når man ikke kan stole på at ting bare fungerer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva du har prøvd. Men min UZB1 hadde mye dårligere dekning av å stå direkte i Raspberry'n. Nettverket var tregt ved scene valg og UZB1 så egentlig få noder selv om den sto sentralt i huset. 

 

I databladet til UZB1 står det faktisk at ved og ikke ha UZB1 direkte i USB porten, men derimot bruke en 10 - 20cm USB -> USB forlenger. Slik at den kommer seg litt vekk fra PCn / Raspberry'n vil øke signalstyrken. Og det gjorde susen for meg.

 

Jeg kjørte da en optimalisering etterpå. Dermed så den fra 7 -> 18 (av totalt 26 noder), slik at den slapp all rutene mellom. Tregheten forsvant for meg etterpå.

 

Nå har jeg Razberry2 kortet med en ekstern antenne tilkoblet. Nå ser den 23 noder.

IMG_20180508_172518067.jpg

Endret av deve87
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, bio skrev:

Litt som å banne i kirka på dette forumet, men angrer faktisk på at jeg ikke kosta på noen kr ekstra for KNX når vi bygde hus.

Vi bygger nå, og vi har bare ikke 1-2-300.000 kr ekstra til dette. Sånn er det bare.

Og jeg gjorde den motsatte vurderingen: Z-wave fungerer så bra at det er ingen vits i å bruke mer penger uten å få noe igjen for det...

 

Det SKAL imidlertid ikke være sånn som du har det.

 

Når det tar så lang tid før Z-wave enheter svarer så er det i de fleste tilfeller et resultat av at en eller i verste fall flere noder spæmmer nettverket med oppdateringsdata. F.eks. var noen splitter nye Aeo Tec plugin-moduler satt til å rapportere strømforbruk hvert 3. sekund hos meg, og det gav forsinkelser. Jeg vet ikke hvorfor de var slik, men det var en fabrikkinnstilling. Jeg merket det imidlertid fort da det bare var disse jeg hadde inkludert da nettverket ble tregt. Og jeg har sett at nyere versjoner av samme type ikke har dette problemet.

 

Men:

  • Vi vet at HeatIt Z-TRM2 kan være en synder (men det kan hjelpe hvis man fjerner assosiasjoner på gruppe 2, hvis man ikke har koblet til ekstern romsensor).
  • Vi vet at polling med fordel kan deaktiveres for de aller fleste enheter
  • Vi vet at enkelte enheter som f.eks. skal rapportere strøm kan være litt for ivrige i tjenesten. Nevnte Aeo-Tec pluginmodul rapporterte for ofte, kanskje gjør andre også det? Ved mistanke kan man skru på logging for flere enheter (jeg pleier deaktivere logging for de fleste enheter).
  •  Jeg hadde problemer med et par noder på en bestemt kurs som tydeligvis hadde et støyproblem. Nå er imidlertid den og en del andre kurser fjernet og flere noder er ekskludert, og nettverket er (som jeg også forventet) blitt enda et par hakk raskere. Nå er det så raskt at jeg nesten blir skremt...
  • Z-wave bruker 868 MHz. Det kan strengt tatt bli "jammet" av bl.a. AMS-målere og DECT telefoner og annet som bruker det åpne frekvensbåndet. Da er det imidlertid litt vanskeligere å finne...

(Jeg personlig har enda en problematisk node igjen: En eldre Aeo Tec bevegelsessensor står ute, og kan gi litt forsinkelser når denne sender Lux-data hvert 15. minutt, men det er såpass sjeldent at jeg ikke oppfatter det som noe krise i det daglige. Men hvis noen vet om en annen Z-wave sensor som måler Lux og som tåler å stå ute, så si i fra... ;) )

 

Hvis du virkelig vil ta tyren ved hornene, så hadde jeg begynt i en ende:

- Ekskluder og reset alle enheter.

- Lag et nytt Z-wave enheter.

- Inkluder noder, men type for type.

 

F.eks. hadde jeg da begynt med de jeg vet burde oppføre seg best. Fibaro Dimmer 2 mesher helt utmerket, og skal i utgangspunktet heller ikke ha noe særlig med data å sende til HomeSeer. 

 

 

Som sagt hadde jeg begynt med å sjekke rom for rom i homeseer om det er noen devicer som blir oppdatert oftere enn normalt enn nødvendig.

Hvis jeg ikke hadde funnet det, hadde jeg begynt med å fjerne gr. 2 assosiasjoner på HeatIt-termostater.

Hvis ikke det hadde hjulpet, hadde jeg ekskludert HeatIt-termostatene og se om det hjalp.

Hvis ikke det hjelper så... ville jeg vurdert å iallfall gjøre en test med å ta det fra begynnelsen. F.eks. kan man ekskludere 2-3 Fibaro-noder og teste med en demo av HomeSeer  på en annen maskin. Hvis disse også oppfører seg wonky i et eget nettverk med umiddelbar nærhet til controller, så har du nok større problemer (men du kan teste med å trekke ut strømplugg for strømplugg på utstyr som står i veggen hele tiden).

 

Dette er iallall en start.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus - 

Quote

Vi vet at polling med fordel kan deaktiveres for de aller fleste enheter

Dette gjelder både de som går på batteri og på fast tilførsel av strøm?

Jeg ser hos meg så er det satt 12t polling på batteri enheter av z-wave(Fibaro). Men ikke på de med fast tilførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Nå vet ikke jeg hva du har prøvd. Men min UZB1 hadde mye dårligere dekning av å stå direkte i Raspberry'n. Nettverket var tregt ved scene valg og UZB1 så egentlig få noder selv om den sto sentralt i huset. 
 
I databladet til UZB1 står det faktisk at ved og ikke ha UZB1 direkte i USB porten, men derimot bruke en 10 - 20cm USB -> USB forlenger. Slik at den kommer seg litt vekk fra PCn / Raspberry'n vil øke signalstyrken. Og det gjorde susen for meg.
 
Jeg kjørte da en optimalisering etterpå. Dermed så den over dobbelt så mange noder, slik at den slapp all rutene mellom. Tregheten forsvant for meg etterpå.
IMG_20180508_172518067.thumb.jpg.2056a0477bf0c2529015a706fa0d1f31.jpg


Interessant!

Da problemene begynte for fullt hadde jeg kjørt HS3 i Windows 10 Pro på en virtual machine på Esxi 6.5. UZB1 direkte i usb porten til en Rpi, ser2net for usb til ip til HS3.

Følgende er prøvd rundt zwave stick.

- Ny uzb1
- Ny Rpi
- Både ny og gammel Uzb1 i de forskjellige Rpiene, alltid ser2net for usb over ip.
- Både ny og gammel Uzb1 direkte i usb port på en stasjonær pc, fresh Install av HS3 på denne. Dette for å se om problemet var lan overføring fra Rpi.
- Forskjellig plassering på begge Rpi
- 2 forskjellige zwave nettverk, et for 1 etg og et for u etg
- firmware oppgradering og firmware nedgradering av begge Uzb1

Status nå rundt dette:
- HS3 på Linux (Ubuntu på Esxi 6.7)
- Fortsatt to zwave nettverk
- Rpi med Uzb1 rett i usb porten sentralt plassert i 1.etg, kun noder i 1etg koblet til dette nettverket. Ser2net for usb til ip.
- Rpi med Uzb1 rett i usb porten sentralt plasser i U.etg kun noder i Uetg koblet til dette nettverket. Ser2net for usb til ip.

Noder i begge nettverk får Unknown status i ny og ne. Får aldri Unknown status når jeg styrer en og en device, enten fra voice, app eller webgrensesnitt, alltid instant respons og tilbakemelding. Det er når jeg kjører flere ting samtidig i eventer.


Så, jeg har ikke prøvd usb forlenger, alltid vært koblet enten direkte i usb i pc, eller usb i Rpi, men alle nodene i begge nettverkene har alltid hatt mange naboer, og ved test connecticity så svarer alle kjapt. Rundt test network connecticity har jeg faktisk merket at ved å kjøre test, på test, på test haugevis av ganger etter hverandre så kan noen av nodene slutte å respondere helt random. Akkurat som nettverket kveles på et vis. Virker nesten som det er det som skjer når eventer drar i gang, selv om det ikke er allverden som skjer i de som feiler. (styring av 10 lys og 3 termostater i hvert nettverk er vel ikke voldsomt langt event?)

Har forøvrig også overvåke cpuer, minne osv. Aldri noe problem her. Esxi 6.7 serveren er et kraftig beist, overkill bygd:)

Har skuffen full av zwave komponenter jeg skulle ha montert i huset, men kvier meg for dette, da jeg vil ha ting stabilt før jeg utvider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye minne/ram har du på PCen / RPi? For min del så var RPi allfor treg, ikke bare med HS3 men med hele RPi. Den tålte ikke å ha for mye last på RPi(et par faner oppe i chrome og HS3 kjørene), så knelte RPi helt.

Jeg la om til NUC med 16gb Ram og relativt rask CPU, og det meste er oppe å kjører for meg(z-wave, RFXcom, JowiHue). Men har ikke så mange noder enda.

Jeg har ikke testet linux.

 

Annet tema, vil du selge ut sensorer(dimmere, bevegelse osv) kjøper jeg de av deg ?

Endret av mr.rs4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjører jeg ikke Homeseer, men Domoticz ?Hadde instant response når jeg bare styrte en og en node.

 

Men når jeg kjørte scene ved å sende forskjellige dimme verdier til omlag 15 av de. Så kunne det ta opp til 30sekunder før alle hadde kommet på.

 

Spesielt ble det hvis jeg kjørte AV kommando til alle de samme rett etterpå. Da kunne alt henge i over 1minutt til tider.

 

Fikk 'Timeout from node xx' gjennom hele prosessen fra mange av nodene

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite problemer med at PI blir for svak. Kjører Zigbee, Modbus, Z-wave og Wi-Fi saker med diverse logikk. CPU load 0 - 2.5%

 

En annen ting som hjalp med responsen. Var å laget et script som sjekket statusen til nodene før den sendte PÅ/AV/dim.. Er ikke nødvendig å kjører av kommando til noder som allerede er AV

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Moskus skrev:
1 time siden, bio skrev:

Litt som å banne i kirka på dette forumet, men angrer faktisk på at jeg ikke kosta på noen kr ekstra for KNX når vi bygde hus.

Vi bygger nå, og vi har bare ikke 1-2-300.000 kr ekstra til dette. Sånn er det bare.

Og jeg gjorde den motsatte vurderingen: Z-wave fungerer så bra at det er ingen vits i å bruke mer penger uten å få noe igjen for det...

Det var vel forsåvidt sånn det var/er her også. Elektriker skulle ha nærmere 200 000 bare for grunnpakken. Det var egentlig bare et grunnopplegg. 

Jeg er også overbevist om at Z-wave fungerer bra, og jeg er ikke på noen måte noen motstander av Z-wave. Jeg bare får det ikke til å fungere pålitelig hjemme hos meg, og det er frustrende når jeg vet det fungerer fint hos andre! 

 

47 minutter siden, Moskus skrev:

Men:

  • Vi vet at HeatIt Z-TRM2 kan være en synder (men det kan hjelpe hvis man fjerner assosiasjoner på gruppe 2, hvis man ikke har koblet til ekstern romsensor).
  • Vi vet at polling med fordel kan deaktiveres for de aller fleste enheter
  • Vi vet at enkelte enheter som f.eks. skal rapportere strøm kan være litt for ivrige i tjenesten. Nevnte Aeo-Tec pluginmodul rapporterte for ofte, kanskje gjør andre også det? Ved mistanke kan man skru på logging for flere enheter (jeg pleier deaktivere logging for de fleste enheter).
  •  Jeg hadde problemer med et par noder på en bestemt kurs som tydeligvis hadde et støyproblem. Nå er imidlertid den og en del andre kurser fjernet og flere noder er ekskludert, og nettverket er (som jeg også forventet) blitt enda et par hakk raskere. Nå er det så raskt at jeg nesten blir skremt...
  • Z-wave bruker 868 MHz. Det kan strengt tatt bli "jammet" av bl.a. AMS-målere og DECT telefoner og annet som bruker det åpne frekvensbåndet. Da er det imidlertid litt vanskeligere å finne...

Assosiasjon på gruppe 2 er fjernet på termostatene. Jeg har mistenkt, og jeg mistenker fortsatt Z-TRM2fx til en viss grad. Men, noe som gjør at kanskje min mistanke ikke slår helt an er at ved oppbygging, eksludering og inkludering av nettverket gang på gang, så prøvde jeg meg mye frem. Dvs, kun inkludere Fibaro Dimmer 2 i U.etg, dvs alle lysene. Kjørte noen eventer, ok fungerer fint. Fibaro dimmer 2 i 1.etg, kjørte noen eventer fungerte fint. Så lot jeg dette skure å gå litt, og lagde noe automatikk på dette, forskjellige lysscenarior i forhold til MDEN, 21 noder.  En gang i blant så fikk også en random device i disse eventene unknown status. Dette var da uten termostatene inkludert. Termostatene var i gang, og varmet, men de var ikke inkludert i nettverket. (Sender de noe på Z-wave frekvensen uten å være inkludert?)

 

Polling har jeg vært flink til å sjekke. Det er deaktivert på alt. Pr nå har jeg ingen Z-wave enheter på batteri, de ligger enda i skuffen. Kjører Xiaomi på bevegelsessensorer og Xiaomi/433mhz på temp osv, for å holde dette utenom til jeg finner ut av problemet.

 

Har hatt på logging på de fleste enheter, men har ikke sett noe unormale hyppige rapporteringer, med unntak av Heatit Z-trm2fx. 


Det med støyproblem på kurser jeg har lurt litt. Huset her er nybygg, Tek 10, ferdig juni 2018. Lurer litt på hvordan jeg kan finne ut om elektrisk støy krangler til noe. Har forøvrig, ved å se på volt svingningene fra rapporteringene til Ztrm2fx sett at disse svinger endel. Dette var også noe Thermofloor sa, noe de ikke har tatt helt høyde for mtp rapportering. (ny firmware kommer som skal løse akkurat voltsvingene). Mine Voltsvingninger var forsåvidt ikke helt unormalt, da det har med hvor langt man er unna trafo o.l.

 

WaterGuard flowstop bruker også 868 MHZ, har flere slike trådløse sensorer i huset (de er nå koblet vekk! midlertidig. Koblet de straks på igjen, fordi dette er en forsikring, og nettverket har ikke blitt noe mer stabilt), taksensoren for komfyrvakten går også på 868, den har jeg også prøvd å deaktivere noen dager uten at det hjalp. AMS måler er det verre med, den har alltid vært her. Føler jeg må prøve absolutt alt før nettselskapet blir involvert. Dog begynte problemene hos meg for fullt i desember var det vel, og da var vel Glitre Energi i full gang med å få data fra AMS målere og data rapportering klart til 1.januar, tilfeldig?

 

1 time siden, Moskus skrev:

Hvis du virkelig vil ta tyren ved hornene, så hadde jeg begynt i en ende:

- Ekskluder og reset alle enheter.

- Lag et nytt Z-wave enheter.

- Inkluder noder, men type for type.

 

F.eks. hadde jeg da begynt med de jeg vet burde oppføre seg best. Fibaro Dimmer 2 mesher helt utmerket, og skal i utgangspunktet heller ikke ha noe særlig med data å sende til HomeSeer. 

 

 

Som sagt hadde jeg begynt med å sjekke rom for rom i homeseer om det er noen devicer som blir oppdatert oftere enn normalt enn nødvendig.

Hvis jeg ikke hadde funnet det, hadde jeg begynt med å fjerne gr. 2 assosiasjoner på HeatIt-termostater.

Hvis ikke det hadde hjulpet, hadde jeg ekskludert HeatIt-termostatene og se om det hjalp.

Hvis ikke det hjelper så... ville jeg vurdert å iallfall gjøre en test med å ta det fra begynnelsen. F.eks. kan man ekskludere 2-3 Fibaro-noder og teste med en demo av HomeSeer  på en annen maskin. Hvis disse også oppfører seg wonky i et eget nettverk med umiddelbar nærhet til controller, så har du nok større problemer (men du kan teste med å trekke ut strømplugg for strømplugg på utstyr som står i veggen hele tiden).

 

Dette er iallall en start.

 

Føler forsåvidt det er det jeg har prøvd, flere ganger. Så det virker forsåvidt som problemene mine, faktisk ikke er nodene,  serveren, controlleren e.l, men noe annet, eksternt. 

 

Uansett takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

@bio, hvilken strømforsyning har du til Pi'ene for UZB1?

Slet en del med RFXtrx da strømforsyningen var for svak, god strømforsyning hjalp voldsomt.

Har lest endel om dette, så jeg har sørget for at jeg har "orginal PI" strømforsyning tilkoblet :)

Uansett så hadde jeg ustabiliteter uten RPi involvert, dvs UZb1 rett i PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, mr.rs4 skrev:

Hvor mye minne/ram har du på PCen / RPi? For min del så var RPi allfor treg, ikke bare med HS3 men med hele RPi. Den tålte ikke å ha for mye last på RPi(et par faner oppe i chrome og HS3 kjørene), så knelte RPi helt.

Jeg la om til NUC med 16gb Ram og relativt rask CPU, og det meste er oppe å kjører for meg(z-wave, RFXcom, JowiHue). Men har ikke så mange noder enda.

Jeg har ikke testet linux.

 

Annet tema, vil du selge ut sensorer(dimmere, bevegelse osv) kjøper jeg de av deg ?

Takk for innspill, men Esxi 6.7 serveren som kjører HS3 er solid bygd, masse minne og CPU. Har aldri kjørt HS3 på RPi. RPi som har UZb1 tilkoblet er headless og uten NOE annet, bruker knapt minne eller cpu.

 

Har egen RPi til Deconz/Mqtt Broker, egen RPi til UZB1 i 1.etg, egen RPi til Uzb1 i Uetg/Rfxtrx433e. I take no chances :)

 

Jeg har ikke gitt opp, men mulig jeg migrer endel over til Zigbee da jeg ikke har noe problemer i dette nettverket (Elko dimmere, Elko termostater(så fort Deconz støtter disse) bla), så da sier jeg ifra:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, deve87 skrev:

Lite problemer med at PI blir for svak. Kjører Zigbee, Modbus, Z-wave og Wi-Fi saker med diverse logikk. CPU load 0 - 2.5%

 

En annen ting som hjalp med responsen. Var å laget et script som sjekket statusen til nodene før den sendte PÅ/AV/dim.. Er ikke nødvendig å kjører av kommando til noder som allerede er AV

Dette har jeg lest litt om, og det skal visst ikke være et veldig stort problem. @Moskus ? Men jeg begynte å lage endel eventer (Fordi jeg ikke kan å scripte) for å sjekke dette. Men ble ufattelig tungvint og mange eventer for å sjekke dette for hver device jeg skulle styre i en event. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en Test Node Connectivity for første gang på lenge nå, fra nettverket i 1 etg. (Ja, dette er ikke veldig mange noder, men de er tett i tett og har mange naboer og er alle nærme UZb1).

 

Kjørte 5 ganger på rad, 5e test så er det en som ikke svarer:

 


Obtaining a list of nodes to be contacted...
21 nodes will be contacted, the following nodes will be skipped: 1 
Node 2 (1 etg Stue Taklys, sofa og spisebord, Root) Successfully contacted.
Node 3 (1 etg Stue Taklys, karnapp, Root) Successfully contacted.
Node 4 (1 etg Kjokken Taklys, Root) Successfully contacted.
Node 6 (1 etg Kjokken Benklys, Root) Successfully contacted.
Node 7 (Ute Ute Vegglys, side, Root) Successfully contacted.
Node 8 (1 etg Stue Panelovn 500W, Root) Successfully contacted.
Node 9 (1 etg Entre Termostat, Root) Successfully contacted.
Node 10 (Ute Ute Vegglys, inngang, Root) Successfully contacted.
Node 11 (Ute Ute Taklys, inngang, Root) Successfully contacted.
Node 12 (Trapp Trapp Vegglys, Root) Successfully contacted.
Node 13 (1 etg Entre Taklys, Root) Successfully contacted.
Node 15 (1 etg Vaskerom Taklys, Root) did not respond.
Node 16 (1 etg Vaskerom Termostat, Root) Successfully contacted.
Node 17 (1 etg Soverom Taklys, Root) Successfully contacted.
Node 18 (1 etg Walk-in-closet Taklys, Root) Successfully contacted.
Node 19 (1 etg Bad Taklys, Root) Successfully contacted.
Node 20 (1 etg Bad Termostat, Root) Successfully contacted.
Node 21 (1 etg Stue Bevegelsessensor, spisebord, Root) Successfully contacted.
Node 22 (1 etg Stue Bevegelsessensor, sofa, Root) Successfully contacted.
Node 23 (1 etg Stue TV Samsung 65 og Panelovn 1000W, Root) Successfully contacted.
Node 24 (1 etg Soverom Bevegelsessensor, Root) Successfully contacted.
Finished!

 

Kjørte så ytterligere 30 tester for å se om noen ikke responderte igjen, men alle ble Successfully contacted.

Det er dette jeg har opplevd før, og det er ikke samme noden som "did not respond", det er random.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg spammer ned forumet her, men følte jeg måtte ta tak i dette problemet igjen :)

 

Til info: jeg har til sammen 21 Fibaro Dimmer 2 noder. Ingen av de har tilkobling til S2.

 

Jeg har under feilsøking og diverse sett at Switch Multilevel 2 har en tendens til å endre seg i ny og ne på disse, uten at jeg skjønner hvorfor. (Skjønner at dette kan skje dersom strømmen blir tatt på de som er koblet våtrom med 2pol)

Har derfor satt opp Pushover til meg selv dersom Switch Multilevel 2 endres på dimmerne.

 

Skulle nå ta en sjekk i Z-Seer+, og ved Test all i 1etg nettverket så trigges eventet om at Switch Multilevel 2 er endret. Dette skjer hver gang jeg tar Test all.

Kan dette være no? Hvorfor endres Switch Multilevel 2 på flere Fibaro Dimmer 2 når ingenting er koblet til S2? Assosiasjon er kun til Homeseer uten endpoint på gruppe 1 på alle. Har elektrikeren min koblet feil? (Dog har jeg åpnet opp bryteren på et par av de som endrer S2 status, ingenting er koblet på S2.)

 

Switch Multilevel 2 kan også endre seg ved at man bruker bryteren i ny og ne.

 

image.png.ba8b5f0ed692ee2c66739a5898cc7951.png

 

 

 

 

Endret av bio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt på litt ytterligere logging og pushover ved endring av Switch Multilevel 2 nå.

Gikk inn på badet hvor lyset skrus på (Switch 1) ved bevegelse, Switch Multilevel 2 endres også.
Etter 5min skrudde lyset seg av (Switch 1), Switch Multilevel 2 endres også igjen.??

God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe av samme problemet. Mitt system fungerer, men jeg har noen noder som er 5 meter fra Z-net noden, og sitter i ett skap med noder 20cm ved siden av. Begge er 100K, men de router med 9.6k med nabo noden. Setter direct link, men den blir erstattet av 9,6k linken. Begge er 100k, men linken er kun 9.6k. Hva skjer? Hele systemet er treeeeeegt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, myrene skrev:

Har noe av samme problemet. Mitt system fungerer, men jeg har noen noder som er 5 meter fra Z-net noden, og sitter i ett skap med noder 20cm ved siden av. Begge er 100K, men de router med 9.6k med nabo noden. Setter direct link, men den blir erstattet av 9,6k linken. Begge er 100k, men linken er kun 9.6k. Hva skjer? Hele systemet er treeeeeegt.

Jeg skiftet mine eldre Z-wave komponenter med Z-wave+ for å slippe noder under 100k. Fikk inntrykk av at nettet ble ekstremt tregt pga de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.