Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer-skolen #1: Velkommen!


Moskus

Anbefalte innlegg

Hei og velkommen til HomeSeer-skolen!

Sannsynligvis leser du dette fordi du er interessert i hjemmeautomasjon, og kanskje lurer du på om HomeSeer er noe for deg. Kanskje bruker du HomeSeer allerede, men gjerne vil se om det er mer å lære. Eller kanskje bruker du et annet system, men vil gjerne utvide smarthus-konseptet ditt enda litt mer.

 

HomeSeer er et sofistikert program/system som har muligheter for utvidelser i (nesten) alle retninger. Det har en Event-motor som er blant de mest avanserte i markedet, det kan utvides stort med scripts og plugins og dermed kobles til andre programmer eller annen hardware, og du kan programmere i et .NET-språk (som C# eller VB.net).

 

Men det er én ting HomeSeer ikke er: Intuitivt.

Det er absolutt ikke selvforklarende for en nybegynner. Det er ingen enkle veivisere i programvaren så man kan fort få følelsen av å være på dypt vann.

 

Det skal vi imidlertid prøve å rette litt på med HomeSeer-skolen.

Vi begynner med det helt grunnleggende, som versjons-valg, installasjon og grunnleggende oppsett, for selv der er det ting å tenke på. Så går vi videre med hvordan man skal forstå brukergrensesnittet, og hvordan man legger til Z-wave og 433 MHz-enheter (som Nexa). Et smarthus er ikke smart før ting begynner å skje automatisk, og derfor må vi se litt på Eventer (dvs. regel-oppsett). Videre skal vi se litt nærmere på brukergrensesnitt generelt og HStouch spesielt. Til slutt skal vi se om vi klarer å lage noen enkle scripts.

 

HomeSeer-skolen er først og fremst beregnet for nybegynnere. Hvis du har satt opp HomeSeer selv før kan du sannsynligvis hoppe over de første delene. Men kanskje lærer du noe likevel? Og kanskje (og forhåpentligvis) lærer jeg noe nytt av kommentarene, det er jo lenge siden jeg har satt HomeSeer opp fra bunnen av...

 

Hvis du fremdeles (av for oss helt uforståelige grunner) lurer på om HomeSeer er for deg kan du lese anmeldelsen Vesternet har.

 

homeseer.png

HomeSeer vinner nok ingen pris for "Mest Sexy Brukergrensesnitt".

"Mest Anvendelige og Konfigurerbare" er derimot vesentlig mer sannsynlig. ;)

 

Før vi kommer noen vei må man faktisk kjøre HomeSeer, og før man gjør det må man foreta et…

 

Versjonsvalg

HomeSeer er i utgangspunktet et program man installerer på en PC (eller kall det en "server"). Men det kommer også ferdig installert på selvstendige bokser. Programvaren kommer i to versjoner, og det er flere bokser å velge mellom, så man har litt å velge i.

 

Først programvaren:

HomeSeer 3 kommer i en standard og en Pro versjon.

 

Standardversjonen har følgende inkludert:

  • Ubegrenset antall devicer og Eventer (regler)
  • Gratis app'er til Android og iOS (standard layout til HStouch)
  • Støtte for Z-wave
  • Støtte for X10
  • Tilgang til MyHS, nå din HomeSeer-installasjon fra alle steder

 

I tillegg er det en lang liste med "offisielle plugins", og enda flere tilgjengelige på forumet (f.eks. FitbitSeer og TextSeer av undertegnede).

 

Pro-utgaven har i tillegg:

  • Gratis tilgang til alle HomeSeer Tech sine egne plugins som f.eks. Global Cache og NetCam-plugin. Dette gjelder dessverre ikke tredje-parts plugins.
  • Gratis tilgang til HStouch Designer. Designeren lar deg lage dine egne grensesnitt.

 

Standard-utgaven koster $250. HStouch designer koster $200, og en plugin koster typisk mellom $20 og $40. Pro-utgaven koster $600.

Og så må det nevnes at HomeSeer Tech selger programvaren sin til 50% rabatt minst to ganger i året, på våren (rundt mai) og i November ("Black November" som de kaller det, som en større utvidelse av Black Friday). Hvis du kan vente så lenge, så er det noen kroner å spare... Hvis du ikke kan vente så lenge, så er det oftere mellom 25%-rabattene dukker opp. :) 

 

Som poengtert under trenger du også hardware tilhørende protokollene du vil bruke. Skal du ha Z-wave-utstyr kan du f.eks. bruke en UZB1. Jeg anbefaler RFXtrx433 til 433Mhz utstyr (som Nexa, Oregon Scientific, Rollertrol, Somfy, etc).

 

controllere.png

De forskjellige controllerne

 

Hvis du derimot vil ha en ferdig boks, så har de tre forskjellge å velge mellom:

  • Zee2, bygget på en RaspberryPi. Finnes kun i Standard-utgave.
  • SEL, kjører Linux. Kommer i en Standard og en Pro-utgave.
  • S6, kjører Windows 7 (embeded). Kommer i en Standard og en Pro-utgave.

 

Zee2 koster $200. SEL koster $400/$700 og S6 koster $900/$1200. Man betaler altså $300 ekstra for Pro-utgaven. Alle boksene inkluderer et Z-wave interface (husk å bestille EU-utgaven!) men ikke til 433 MHz.

 

Forskjellen mellom de forskjellige boksene er datakraften. Jo dyrere jo mer håndterer den, selvfølgelig. Zee2 sitt begrensete minne gjør at du ikke kan kjøre mer enn 5 plugins, og erfaring viser at den begynner å bli litt treg når Z-wave nettverket blir stort (mer enn ca. 50 noder).

 

SEL har ingen begrensninger på antall plugins eller antall noder den håndterer. Man må bære være obs på at den kjører Linux-versjonen av HS3, og ikke alle plugins kan kjøre på Linux. Men antallet som kun kjører på Windows blir mindre og mindre.

 

S6 er i praksis en PC med HomeSeer installert. Hvis denne er interessant for deg tror jeg det er billigere og  enklere å kjøpe en liten PC for å installere HomeSeer på.

 

MERK:

Det finnes norske forhandlere for hardware-controllerne. Intin.no selger dem, og artius.no åpner sin nettbutikk neste uke.

 

 

...så hva skal jeg velge?

Det vet jeg ikke! :P

Men jeg kan fortelle hvordan jeg vurderer det.

 

Jeg hadde allerede en server som håndterer familiens bilder og video-opptak, fillagring, etc, så for meg var det naturlig å velge programvaren. Jeg har også et mål om å integrere mest mulig, og det er lettere for meg å få til med Windows. Har man en gammel PC stående man ikke vet hva man skal brukes til, vil denne helt sikkert være egnet. HomeSeer i seg selv krever ikke så mye.

 

I tillegg har jeg valgt Pro-versjonen, mest fordi HStouch Designer følger med. Og skulle jeg få bruk for en av HST-sine plugins, så slipper jeg å betale for det. Selvlagde HStouch-oppsett tilpasset skjermstørrelse og bruksformål finnes flere stedet i huset.

 

Hvis jeg skulle automatisere hytta så kunne jeg gjerne gått for en Zee2. Der blir det ikke SÅ mange noder, det er ikke bruk for like mange plugins (man trenger for eksempel ikke FitbitSeer på hytta), og den trekker veldig lite strøm.

 

Zee2 er en glimrende enhet å starte med hvis man ikke vil ha sin egen dedikerte PC. Dessverre kan ikke HomeSeer-lisensen overføres til PC hvis du vil oppgradere senere, men oppsettet ditt kan enkelt flyttes. :)

 

 

 

I del 2 skal vi gå kjapt gjennom første gangs oppsett.

 

 

 

Vis full oppføring

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för fin läsning! Om jag väljer HomeSeer på en gammal PC jag har liggandes, kan jag flytta licensen till en ny PC senare tillsammans med oppsettet? Bör kanske tilläggas att man behöver en kontroller för att kommunicera med sina enheter om man väljer PC lösningen och inte e övriga boxarna...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Shen skrev:

Om jag väljer HomeSeer på en gammal PC jag har liggandes, kan jag flytta licensen till en ny PC senare tillsammans med oppsettet?

Ja, helt uproblematisk.

 

12 timer siden, Shen skrev:

Bör kanske tilläggas att man behöver en kontroller för att kommunicera med sina enheter om man väljer PC lösningen och inte e övriga boxarna...?

Jo, det er et poeng, men det er også litt avhengig av protokoll. Z-wave følger med Zee2, men ikke 433 MHz kommunikasjon. Med programvaren følger ingenting. Men det kan godt stå, ja.

 

EDIT: Lagt til. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei!

Bestemt meg for å gå for HomeSeer nå, og spørsmålet er selvfølgelig hvilken..

Tenker å styre hue (rundt 30 stykk), varmepumpe og dørlås med den. I dette huset i hvert fall. Vil det da funke med Zee? Eller trenger jeg noe større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal fungere fint med Zee, men det er avhengig av hvor mye mer du skal automatisere.

 

Jeg bruker imidlertid ikke Hue-pærer, så jeg vet ikke hvor den teoretiske grensen for de ligger. Men for Z-wave-utstyr begynner Zee2'en å slite når du passerer 50-60 noder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fantastik bra guide!

 

Denne uken er det 50% på HS3 og jeg har bestemt meg for å sette igang med å automatiserer mye her hjemme.

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe en HomeTroller S6 PRO, men det virker som om jeg ikke får rabatten på softwaren da?

 

I dag har jeg kun Apple produkter hjemme og må derfor kjøpe en PC som jeg har tenkt å ha inne i et halvbrede rack jeg har under trappa, styres via remote desktop. Er denne pcen brukanes til HS3Pro? Kan HS3 køre på windows10? eventuelt er det noen som har et godt forslag til PC jeg kan kjøpe til dette.

 

Jeg kommer til å kjøre z-wave og 433, samt at jeg kommer til å bygge mye Arduino ting som jeg ser for meg kommer til å snakke med HS3 over WiFi (har også kjøpt en Z-uno)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ruud skrev:

Fantastik bra guide!

Takk! ?

 

20 timer siden, Ruud skrev:

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe en HomeTroller S6 PRO, men det virker som om jeg ikke får rabatten på softwaren da?

Det skal visstnok komme uka etter, det er en som har spurt support om det samme. Rabatten blir blir da ikke 50%, men nærmere 15%.

 

20 timer siden, Ruud skrev:

Er denne pcen brukanes til HS3Pro?

Ja, det skulle jeg tro. HS3 kan kjøre på en Raspberry Pi hvis du vil. Alt over det er en bonus (eller nødvendighet hvis du begynner å gjøre mye).

 

20 timer siden, Ruud skrev:

Kan HS3 køre på windows10?

Ja, men les del 2 av guiden også. ;)

 

20 timer siden, Ruud skrev:

Jeg kommer til å kjøre z-wave og 433, samt at jeg kommer til å bygge mye Arduino ting som jeg ser for meg kommer til å snakke med HS3 over WiFi (har også kjøpt en Z-uno)

Ja, da vil du nok komme langt. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte og lastet ned HS for Raspberry PI for noe over en uke siden. Det har ikke vært mulig å se innholdet i loggen! Telleren viste at det var mange oppføringer i loggen men visningen var blank.

 

Nå oppdaterte jeg til  Ver. 3.0.0.318 og det virker som forventet. Det ser ut til at dette ble fikset i 3.0.0.297.

https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=176440  Siste punkt.

 

Dette kan være kjekt for andre å vite da det ser ut til at den første nedlastingen ikke nødvendigvis er oppdatert. Mulig dette er nevnt her i HomeSeer skolen, men at det har gått meg (smart?)hus forbi.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Einar skrev:

Mulig dette er nevnt her i HomeSeer skolen, men at det har gått meg (smart?)hus forbi.

Nei, det er ikke nevnt, bl.a. fordi det er avhengig av når man lastet ned imaget.

 

Men den generelle regelen med å holde programvaren sin oppdatert gjelder jo alltid... ;)

Versjoner før .311 hadde en lei feil som kunne gi uvedkommende tilgang hvis du brukte port-forwarding-metoden for å få tilgang utenfor hjemmets fire vegger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
  • 3 uker senere...
1 time siden, Baron skrev:

Styres S6 via egen mus/tastatur eller når man den via rdp?:) kjører Apple over hele linja, men har parallels installert 

Begge deler er mulig.

 

Men jeg hadde faktisk heller kjøpt en PC (f.eks. en NUC?) og installert HomeSeer på den. Det blir nok mye billigere. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Noen som sitter med oppdatert informasjon om HomeTroller Plus? Ser det skal være mulig å bestille den igjen på nettsiden til HS fra 11. januar, men man må kanskje sikre seg at det er er europeisk versjon..? SEL er mulig å få tak i fortsatt her til lands, men er jo på vei ut virker det som. Litt skeptisk til å gå for SEL da arvtageren Plus er Windows-basert, og man kan tenke seg at støtten for Linux seiler akterut..? 

Tenkte i utgangspunktet at det var lurest for meg å gå for en "ferdig boks" istedenfor å sette opp en PC selv (les: inkompetent, hehe), men usikker på hva jeg skal velge nå som jeg trenger å gå til innkjøp av et system i løpet av de nærmeste månedene🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2020 den 13.17, Stigris skrev:

og man kan tenke seg at støtten for Linux seiler akterut..? 

Det tviler jeg veldig på. Heller motsatt: Linux-støtten fosser frem.

 

På 27.12.2020 den 13.17, Stigris skrev:

Ser det skal være mulig å bestille den igjen på nettsiden til HS fra 11. januar, men man må kanskje sikre seg at det er er europeisk versjon..?

Ja, hvis det følger med interfacer så må disse være EU...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det går kaldt nedover ryggen på meg om Alzheimeren er kommet...

Jeg har en standart pc med Linux Mint, men jeg skjønner pokker meg ikke hvordan få installert Homseer...

Jeg har lastet ned programvaren, men hva gjør jeg for å installere den.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Gravity skrev:

Jeg har en standart pc med Linux Mint, men jeg skjønner pokker meg ikke hvordan få installert Homseer...

Den gangen jeg prøvde HS4 på Linux, brukte jeg denne: https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs4-hs4pro-software/1415987-installing-hs4-on-linux

 

og autostart som beskrevet her:

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs4-hs4pro-software/1415987-installing-hs4-on-linux?p=1432458#post1432458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.