Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeotec Z-stick på Home Assistant (RPI-3B) - får ikke til zigbee


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har kjøpt meg en RPI3B + Aeotec Z-stick (Elektroimportøren).

Har lekt litt med HA de siste dagene og begynner å skjønne konseptet.

Jeg har installert Z-stick (har ingen Z-wave noder ennå) men ble fortalt at den støtter zigbee også. Jeg har Philips Hue, noen IKEA Trådfri pærer + smart plug, så det var primær grunn til at jeg kjøpte denne pluggen. Jeg sliter dog med å få Zigbee til å fungere.

hassio hw info viser følgende:

core-ssh:/config# hassio hw info
{
    "result": "ok",
    "data": {
        "serial": [
            "/dev/ttyAMA0",
            "/dev/ttyACM0"
        ],
[snip]

  }

}

/dev/ttyACM0 er Zwave-komponenten:
 

2019-01-08 22:37:53.488 Info, Setting Up Provided Network Key for Secure Communications 

2019-01-08 22:37:53.489 Info, mgr, Added driver for controller /dev/ttyACM0 

2019-01-08 22:37:53.489 Info, Opening controller /dev/ttyACM0 

2019-01-08 22:37:53.489 Info, Trying to open serial port /dev/ttyACM0 (attempt 1) 

2019-01-08 22:37:53.490 Info, Serial port /dev/ttyACM0 opened (attempt 1)

 

.. Så i min logikk bør /dev/ttyAMA0 være zigbee, men her tenker jeg nok feil.

 

Jeg har forsøkt å legge inn i configuration.yaml

 

zha:
  usb_path: /dev/ttyAMA0
  database_path: /config/zigbee.db

 

samt

 

zigbee:
  usb_path: /dev/ttyAMA0
  database_path: /config/zigbee.db


Men dette fungerer ikke. Det gir ingen feilmelding heller dog..

 

Noen som kan hjelpe litt her?

 

Mange takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 4ndersjensen skrev:

Hue Bridge er integrert men det er et herk å få til IKEA Trådfri uten IKEA Gatewayen..

 

Du kan legge Trådfri inn i Hue hub. 

 

Men, enig med de andre her - du vil ha begge deler, så bestill en ConBee i tillegg du. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

Du kan legge Trådfri inn i Hue hub. 

 

Men, enig med de andre her - du vil ha begge deler, så bestill en ConBee i tillegg du. :) 

Når du skriver Hub, mener du da Bridge?

Jeg har fått til Trådfri pærer på Bridgen via LampFinder (http://huetips.com/lamp-finder/), men får ikke til outlet / smartpluggen:

Sitat

 

The Hue bridge only supports third-party Zigbee Light Link (ZLL) and Zigbee 3.0 lights.

For some reason Philips does not support generic on/off switches, except plugs with the Zigbee Light Link protocol like Lightify (Ledvance) smart plug and Innr plug. They are detected as lights. The Trådfri plug use Zigbee 3.0 and is identified as a "On/Off Plug In Unit" not "On/Off Switch Lighting" and that is why it not works.

 

 

 

Får man oppdatert firmware på Trådfri uten Hub/Gateway?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, 4ndersjensen skrev:

Når du skriver Hub, mener du da Bridge?

Jeg har fått til Trådfri pærer på Bridgen via LampFinder (http://huetips.com/lamp-finder/), men får ikke til outlet / smartpluggen:

 

Ja, mente den. Mulig det er bare pærene og bryterne som støttes av Hue da. 

 

9 minutter siden, 4ndersjensen skrev:

Får man oppdatert firmware på Trådfri uten Hub/Gateway?

 

Ja, med ConBee/deCONZ. Pærene må opp på et viss firmwarenivå for å kunne legge til ConBee, men mener alle pærer solgt etter høsten 2017 kommer med ny nok. Eldre enn det må innom en IKEA gateway for oppgradering først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, ZoRaC said:

Ja, med ConBee/deCONZ. Pærene må opp på et viss firmwarenivå for å kunne legge til ConBee, men mener alle pærer solgt etter høsten 2017 kommer med ny nok. Eldre enn det må innom en IKEA gateway for oppgradering først. 

 

Er vel for å parres med Hue hub Trådfripærene må opp på et visst firmware nivå? Kan ikke huske å ha sett noen begrensninger i deCONZ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Neophyte skrev:

Er vel for å parres med Hue hub Trådfripærene må opp på et visst firmware nivå? Kan ikke huske å ha sett noen begrensninger i deCONZ?

 

De må opp på samme nivå for begge - den første versjonen tror jeg bare var støttet av IKEA Gateway.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Da fikser jeg en ConBee.

Er det noe "must have" jeg bør se på nå mens jeg holder på å bli kjent med systemet?

Prøvde meg på Lovelace i går men fikk til stadighet valideringsfeil i en gauge-card.js fil, så jeg venter litt med det.

Har ellers Sonos, Naim (ChromeCast), IKEA, Philips Hue, Google Home (+Mini), CO Tech (Clas Ohlson) smartplugg, Unifi USG + div, BMW i3, Garmin-klokke etc, så hvis noen har tips til lavthengende frukter, så takker jeg mye :)

Ellers tror jeg en temperatursensor og vindu/dørsensor og værstasjon blir noe av det første jeg investerer i. Sensative Strips eller Aeon Labs Magnetkontakter er interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unify og I3 er det direkteintegrasjon med i Home assistant (bare sett opp komponentene).

 

Hvis du skal styre "gamle" smartplugger må du ha en 433mhz sender eller telldus. De fleste her inne ville nok anbefalt å droppe gamle 433mhz-sendere (nexa etc) for å løse opp kompleksiteten, men hvis du må ha 433mhz støtter rfxtrx-modulen home assistant direkte og fungerer med alle store merker.

 

Ville anbefale deg å fokusere på en teknologi og holde deg til den - til flere plugger du har av samme teknologi til mindre kompleksitet og bedre nettverk (til en grense, men generelt sett til det bedre med mindre det er massivt mange) - zwave er vel mest brukt i norge på plugger, men open zwave kan slite noen ganger, dog personlig har jeg ikke fått noen store problemer med den sticken du nevner.

 

Siden du har rpi regner jeg med du installerte hass.io og ikke den manuelle home assistant? - installerte du hass.io har du tilgang til mange gode ting som f.eks deconz, grafana, mqtt som installeres via addons direkte i UI, og du kan oppgradere fra UI.

 

Lovelace fungerer fint i siste versjon - du prøvde å konfigurere direkte fra interface i HA - fra den siste versjonen av hassio konfigureres det aller meste fra websiden, og ikke i yaml-filene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 9.1.2019 den 1.23, aleks skrev:

IKEA trådfri og hue fungerer med conbee

 

aeotec: zwave

conbee: zigbee

 

ville hatt begge, begge støttes i ha og er for meg et must, da trenger du ikke andre hubs

 

 

Jeg har foreløpig bare Aotecen og rundt 25 z-wave noder som styrer det meste av varme og lys.   Lurte på noe Ikea i tillegg - også kommer jo de med noe styring av persienner og slikt også hvis jeg forstår det riktig.

 

Da er jo Conbee alternativ til å kjøpe Ikea spesifikk gateway (hvis jeg forstår det riktig)?

 

Det jeg lurer på er hvordan ytelsen er med Hassio på en Rpi3 med allerede en aeotec med sine noder, samt sensorer fra Verisure, YR og Ruter.   Jeg synes det er litt trengt i grensesnittet til tider - hva skjer hvis jeg legger på mer nå?  Noen erfaringer med både Conbee og Zwave med mange komponenter og Hassio? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en RPI3B+ med PoE HAT.

Jeg satt oppe til kl. 2 i natt og fikk til Conbee og Z-stick. Har nå alle lys (Philips Hue og IKEA trådfri) inne, noen IKEA bevegelsessensorer og smartplugger. Jeg har lagt til en Aeotec multisensor 6 og skal se litt på den nå.

Ellers har jeg integrasjon med Tibber, Ruter (EnTur), Volvo OnCall, BMW Connected Drive, SpeedTest, System Monitoring, MQTT og OwnTracks og YR. Jeg har installert Grafana og InfluxDB, Samba og deCONZ men jeg mener ikke respons er treig eller opplevelsen er dårlig (ennå).

Det kommer fort mye inn, så jeg tenker nok at jeg på et tidspunkt må ha meg en kraftigere maskin og da blir det vel en liten PC med nok minne og (raskere) disk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.