Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av vannbåren varme


Anbefalte innlegg

Er litt fersk på dette hjemmeautomasjons-greiene men har noen tanker om hva som kunne vært kjekt i huset (har begynt med Home Assistant og Trådfri, har også planer om noen multisensorer for evt. varme og lys-styring).

 

Har i dag en Thermia Optimun G2 og vannbåren varme i det meste av huset. I dag styres varmen per rom med romføler fra canes/watts (http://shop.canes.no/produkt/41554244/watts-romtermostat-tradbunden-24v). 

Finnes det en enkel og samtidig "billig" måte å smartifisere dette litt på?

Synes presisjonen på justering er dårlig ("kalibreringen" er hakk man setter hjulet i...), samtidig som jeg ønsker mulighet for å kunne se hvilken temperatur det er og evt. justere "fjernstyrt". Nattsenking er det vel ikke så mye penger å spare på så lenge man bruker bergvarme ville jeg tro, da det ikke er de helt store kostnadene med drift av pumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge disse krever vel kanskje at jeg da bytter ut aktuatorer/fordeler også? Ledningene ligger jo der fra før, så hadde jo håpet at dette skulle være en enkel affære. De sender vel bare en form for signal med åpne/lukke ventil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok stemme at de er ganske standard ja. Men finnes det noen termostater da med kablet mulighet til nåværende anlegg, og z-wave i tillegg? Det hadde jo vært det ideele for et anlegg som allerede er montert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Havardr said:

Kan nok stemme at de er ganske standard ja. Men finnes det noen termostater da med kablet mulighet til nåværende anlegg, og z-wave i tillegg? Det hadde jo vært det ideele for et anlegg som allerede er montert

Z-wave ar aldri kablet. Med mindre du tenker på tilkoblet strøm. Hvis kabling klarer 230V finnes det termostater som kan kobles til permanent strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en DS18B20 sensor i hvert gulv koblet til en Fibaro Universal sensor og enkle events i HomeSeer som slår på/av aktuatorene.

 

Det er ikke særlig enkelt å regulere romtemperaturen nøyaktig med gulvvarme og spesielt ikke vannbåren da den er gjerne en del tregere enn elektrisk (som også lett kan effektreguleres) men så lenge der er en lunk i gulvet så er ikke romtemperaturen så viktig. Nå på vinteren har jeg 27-29 grader i stuegulvet og fyrer i peisen om jeg skal ha litt ekstra kosevarme. Er der ekstra kaldt og vind setter jeg tempen opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SveinHa skrev:

Jeg har en DS18B20 sensor i hvert gulv koblet til en Fibaro Universal sensor og enkle events i HomeSeer som slår på/av aktuatorene.

 

 

Har romtemperaturmåler per i dag, og er vel egentlig det jeg ønsker videre også. Multisensor fra Fibaro eller Neo Coolam. Bruker du da z-water styreenhet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vannbåren varme med Heatit Z-water koblet til 230V aktuatorer. 

Virtuelle termostater i Homeseer holder god kontroll på temperaturen i hvert rom. 

Hvert rom har en temperatursensor, enten på vegg eller i tak. 

Fungerer egentlig veldig bra. Det er vanskelig å få til ordentlig natt-senking, ettersom vannbåren varme er så treigt, men vi er svært fornøyde med jevn temperatur idag. 

Jeg hadde først tenkt å bruke Heatit  termostater i hvert rom, men kom frem til at med vannbåren varme er det ikke nødvendig å kunne styre temperatur av bruker. Systemet er for tregt til det. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Armas said:

Jeg har vannbåren varme med Heatit Z-water koblet til 230V aktuatorer. 

Virtuelle termostater i Homeseer holder god kontroll på temperaturen i hvert rom. 

Hvert rom har en temperatursensor, enten på vegg eller i tak. 

Fungerer egentlig veldig bra. Det er vanskelig å få til ordentlig natt-senking, ettersom vannbåren varme er så treigt, men vi er svært fornøyde med jevn temperatur idag. 

Jeg hadde først tenkt å bruke Heatit  termostater i hvert rom, men kom frem til at med vannbåren varme er det ikke nødvendig å kunne styre temperatur av bruker. Systemet er for tregt til det. 

 

 

Kan du fortelle litt om hva du bruker for å måle temp og hvordan du regulerer temp ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, clio75 skrev:

Kan du fortelle litt om hva du bruker for å måle temp og hvordan du regulerer temp ? 

 

Det er ikke avansert. Det er også godt mulig at jeg vil få utfordringer til våren når det blir mer oppvarming fra solen. Men nå i vinterhalvåret på sørlandet - der utetemperaturen ikke svinger all verden, får vi temperatur som er jevn nok for oss. 

 

Jeg har en miks av phillips hue-sensorer, multisensor 6 og 433mhz- sensorer fordelt på alle rom. 

Virtuell termostat fra SDJ Vstat i homeseer, med forskjellige schedules for hvert rom og for helg/ ukedag. 

Ettersom dette er vannbåren varme, og tregheten varierer fra rom til rom så tok det litt tid å lage gode schedules, men nå er vi ganske fornøyd. 

Nattsenking i stuen blir ikke mer enn litt over en grad Celcius, men jeg tenker jo at alt hjelper. 

Termostaten er så enkel som at når temperaturen går over ett gitt nivå så lukkes ventilen, og når den går under ett annet så åpnes ventilen. I praksis fungerer dette overraskende greit. 

 

Til sommeren vil vi kanksje få en utfordring med at vinduer/ dører står åpne lenge og vi kanskje vil få innetemperaturer som ligger like under temperaturen satt i termostaten. Ventilen vil da alltid stå åpen og all varmen forsvinner ut. Vi får se. Løsningen kan bli magnetsensorer på dører/vinduer - SDJ Vstat kan overstyres dersom ett vindu er åpent. 

 

Noe jeg ikk har fått til, er å lagre alternative schedules for SDJ Vstat, som kan hentes inn ved behov. F. eks. en egen schedule for stue ved hjemmekontor eller for ferie. Denne må kunne hentes inn med  ett event. Sikkert mulig, men har ikke fått det til ennå. 

Skal legge til en graf som viser temperatursvingningene når jeg kommer hjem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Interessant tråd. Jeg vurderer å legge inn vannvarme i gulvene og har så smått begynt å se på løsninger. http://manual.zwave.eu/backend/make.php?lang=en&sku=DANEHC10 ser lovende ut. Den baserer seg på zwave og det finnes noen relativt lekre trådløse temp-følene med skjerm. Jeg vet ikke hva som lar seg gjøre fra homeseer dog. Noen som vet? 

 

Når det gjelder aktuatorene ser de ut til å være basert på noe som utvider seg mer eller mindre proporsjonalt med temperaturen som igjen åpner ventilen. Oppvarmingen gjøres ved å kjøre et pwm-signal over en motstand. Regulatorern vil da kunne finne en passende stabil ventilåpning noe jeg vil tro er mye bedre enn av/på-regulering med tanke slitasje i systemet (unngår i praksis trykk- og temperaturendringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tm_ skrev:

Oppvarmingen gjøres ved å kjøre et pwm-signal over en motstand. Regulatorern vil da kunne finne en passende stabil ventilåpning noe jeg vil tro er mye bedre enn av/på-regulering med tanke slitasje i systemet (unngår i praksis trykk- og temperaturendringer). 

Om de ikke har spesielle aktuatorer og ventilmanifolder som er laget for pwm så ser jeg ikke noe poeng i pwm framfor on/off. De systemene jeg har vært borti ville jeg ikke en gang tenkt tanken å prøve pwm men on/off funker helt fint i betonggulv. Trykkstøt er et ikke-problem da flowen er liten og aktuatorene trege.

 

Grunnen til at jeg tenker at pwm ikke er noe poeng, med mindre ventilene er laget for det, er at ventilene har lang vandring (5mm?) men det er bare et ørlite område, kanskje 0.5mm, de regulerer på og aktuatorene endrer seg også over tid ved at de åpner mindre og mindre helt til de etter noen år åpner så lite at de må skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, tm_ said:

Hei,

Interessant tråd. Jeg vurderer å legge inn vannvarme i gulvene og har så smått begynt å se på løsninger. http://manual.zwave.eu/backend/make.php?lang=en&sku=DANEHC10 ser lovende ut. Den baserer seg på zwave og det finnes noen relativt lekre trådløse temp-følene med skjerm. Jeg vet ikke hva som lar seg gjøre fra homeseer dog. Noen som vet? 

 

Når det gjelder aktuatorene ser de ut til å være basert på noe som utvider seg mer eller mindre proporsjonalt med temperaturen som igjen åpner ventilen. Oppvarmingen gjøres ved å kjøre et pwm-signal over en motstand. Regulatorern vil da kunne finne en passende stabil ventilåpning noe jeg vil tro er mye bedre enn av/på-regulering med tanke slitasje i systemet (unngår i praksis trykk- og temperaturendringer).

 

Bare husk å vurder at hvis du legger rør i betong har du 4-6 timer med treghet i systemet. Nattsenking er ikke noe å tenke på. Vi har et TEK17-hus og det blir nesten alltid for varmt på ettermiddagen. Så jeg må lage noe mer intelligens i systemet som tar høyde for akkurat vårt hus. Så alt i alt synes jeg vann i betong er noe drit. Hadde jeg fått valget hadde jeg heller hatt elektrisk varme tett opp under parkett/gulv.

 

 

9 hours ago, SveinHa said:

Om de ikke har spesielle aktuatorer og ventilmanifolder som er laget for pwm så ser jeg ikke noe poeng i pwm framfor on/off. De systemene jeg har vært borti ville jeg ikke en gang tenkt tanken å prøve pwm men on/off funker helt fint i betonggulv. Trykkstøt er et ikke-problem da flowen er liten og aktuatorene trege.

 

Grunnen til at jeg tenker at pwm ikke er noe poeng, med mindre ventilene er laget for det, er at ventilene har lang vandring (5mm?) men det er bare et ørlite område, kanskje 0.5mm, de regulerer på og aktuatorene endrer seg også over tid ved at de åpner mindre og mindre helt til de etter noen år åpner så lite at de må skiftes.

 

 

En ting jeg lurer på er om alle tenker på samme type PWM. Slik jeg ser det kan det gjøres på 2 måter. PWM med hurtig frekvens slik at en aktuator holder f.eks 50% åpning konstant. Alternativt kan man ha en treg PWM (på en måte av/på over lengre tid). F.eks. at jeg kan sette at aktuatoren skal være åpen 5 minutter og lukket i 5 minutter (alternativt enda lengre). Så det blir som en treg effektstyring men sørger for full flow ved åpning og vil gi jevnere temp i hele gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, strips said:

En ting jeg lurer på er om alle tenker på samme type PWM. Slik jeg ser det kan det gjøres på 2 måter. PWM med hurtig frekvens slik at en aktuator holder f.eks 50% åpning konstant. Alternativt kan man ha en treg PWM (på en måte av/på over lengre tid). F.eks. at jeg kan sette at aktuatoren skal være åpen 5 minutter og lukket i 5 minutter (alternativt enda lengre). Så det blir som en treg effektstyring men sørger for full flow ved åpning og vil gi jevnere temp i hele gulvet.

Hos meg styres nibe aktuatoren med 10 minutter på og variabel lengde av(feks 50Minutter av i stua). 
Har ingen måte(enda) på å kompensere for ute temperatur, men det gir en god grunnvarme i huset(så lenge ungene ikke sover med vinduene åpne hele natta). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, strips skrev:

Bare husk å vurder at hvis du legger rør i betong har du 4-6 timer med treghet i systemet.

Alle mine betonggulv har en syklustid på ca 1 time. Styres av gulvsensor og enkleste mulig termostat uten hysterese (event: temp lavere enn setpunkt:slå på, ellers slå av) og da holder de seg godt under 0.5 grd.C avvik fra setpunkt.

 

PWM med syklustid på 10-20 minutt vil nok kunne fungere men vet ikke helt om det er noe poeng å lage slikt. Ikke at det er noe vanskelig men en har jo også en varmepumpe som vil få hyppigere start/stopp og det er jo heller ikke gunstig...

 

Har foreløpig ikke laget utetemperaturkompensering men mulig jeg lager noe slikt senere, eller kanskje enda smartere med innetemp.kompensering. Foreløpig gjør jeg enkelte manuelle justeringer av setpunkt kanskje en gang pr mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Highjacker" denne tråden litt jeg også. Har hatt vannbåren varme med kun en sløyfe lenge, som jeg har tenkt å implementere med Vera-sentralen jeg har fra før. Nå har jeg fått tre sløyfer til (utleieleilighet), og disse må få fjernstyring som fungerer uten min innblanding.

 

Ser dog at det i Z-Wave-verden er få løsninger som passer direkte inn på VBV, og jeg synes et HeatIt-system blir unødvendig dyrt når alle termostatene i praksis bare skal være en skjerm og temperaturføler.

 

Jeg ser for meg to alternativer for min del:

 

Secure SRT-321 termostat i selve rommet (begge løsninger)

 

Styre hver sløyfe i VBV med batteridrevet radiator-aktuator, f.eks. Danfoss eller Popp 10101. (disse er 51mm i diameter, og det er ca. 50mm mellom hver sløyfe på VBV-stokken)

 

-eller-

 

Kjøpe "vanlige" 230v aktuatorer til VBV-stokken, og styre disse on/off med vanlig z-wave relé.

 

Førstnevnte løsning er ca. 5-600,- pr sløyfe, sistnevnte ca. 400-1000,- avhengig av hvor delene kjøpes. Sistnevnte løsning fremstår for meg som mer robust, samtidig som jeg egentlig ikke ser noen voldsomme problemer med førstnevnte heller.

 

Noen som har eksperimentert litt rundt dette, eller går alle for "tradisjonelle" løsninger?

 

EDIT: Ser jo i denne tråden nå at Danfoss HC5/10 også er et åpenbart alternativ, sammen med vanlige aktuatorer. Det skal ikke være lett... Noen som vet hvordan interface med denne er opp mot z-wave? Får man like avanserte funksjoner som i Danfoss-Link systemet?

Endret av nils-he
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @nils-he

 

jeg har 10 Sløyfer så jeg gikk for z-water. 

Venter på z-temp fra Heatit for å styre denne, men frem til det bruker jeg Homeseer til å "PWM" stryre aktunatorenen til 10 minutter på og 50-90 minutter av. 

Du får sikkert noe slik til på  VERA også ;)

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, clio75 said:

Hei @nils-he

 

jeg har 10 Sløyfer så jeg gikk for z-water. 

Venter på z-temp fra Heatit for å styre denne, men frem til det bruker jeg Homeseer til å "PWM" stryre aktunatorenen til 10 minutter på og 50-90 minutter av. 

Du får sikkert noe slik til på  VERA også ;)

 

Kult, jeg blir nysgjerrig på hvilken temp du har på vannet? Merker du noe temp-svingning på det intervallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, strips said:

 

Kult, jeg blir nysgjerrig på hvilken temp du har på vannet? Merker du noe temp-svingning på det intervallet?

Har liten kjele så 60 grader på vannet. 

Ingen kjenner noe temp svingninger hos meg på det intervallet. Ingen som klager i alle fall :D :D 

 

Edit: HAr betong gulv. Så 10-12 kubikmeter reagerer ikke veeeeeeeeeellllldddiiigggg fort dessverre.

Endret av clio75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, clio75 said:

Har liten kjele så 60 grader på vannet. 

Ingen kjenner noe temp svingninger hos meg på det intervallet. Ingen som klager i alle fall :D :D 

 

Edit: HAr betong gulv. Så 10-12 kubikmeter reagerer ikke veeeeeeeeeellllldddiiigggg fort dessverre.

 

Bra å høre. Jeg har også noen kubikk betong. Men inntil videre så er jeg i tenkefasen. Har oppsett levert av utbygger med vanlige trådløse termostater mot 5 soner. Den ene sonen står med full åpning og er på badet så den bestemmer maks-temp på vannet. Så det er sjeldent vannet har høyere temp en 30 grader. Jeg måtte nok ha snudd litt på syklusen så åpning er lengre og lukketid er kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, strips said:

 

Bra å høre. Jeg har også noen kubikk betong. Men inntil videre så er jeg i tenkefasen. Har oppsett levert av utbygger med vanlige trådløse termostater mot 5 soner. Den ene sonen står med full åpning og er på badet så den bestemmer maks-temp på vannet. Så det er sjeldent vannet har høyere temp en 30 grader. Jeg måtte nok ha snudd litt på syklusen så åpning er lengre og lukketid er kortere.

Hos meg også bestemmer temp på badet vanntemperaturen. Men vanntemperaturen må justeres ned til 40 på sommerhalvåret og rundt 60 vinterhalvåret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, clio75 skrev:

Hei @nils-he

 

jeg har 10 Sløyfer så jeg gikk for z-water. 

Venter på z-temp fra Heatit for å styre denne, men frem til det bruker jeg Homeseer til å "PWM" stryre aktunatorenen til 10 minutter på og 50-90 minutter av. 

Du får sikkert noe slik til på  VERA også ;)

Takk for input - mulig jeg er dum nå men fungerer Heatit sammen med andre termostater enn den fra Heatit? Har jo liksom tenkt at de "må" brukes sammen, men det burde jo ikke være tilfellet... I så fall er den antakeligvis et bedre kjøp en Danfoss HC10 (spesielt mtp. at den kan styre både 24v og 230v aktuatorer, 230v har en tendens til å være litt rimligere - noe som vil ha noe å si når det blir mange sløyfer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.