Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av vannbåren varme


Anbefalte innlegg

Så flott! Så for å være helt sikker på hvor enkelt dette egentlig høres ut så får du opp 10 devices som du setter som "Heater" og logisk plasserer i de rom de tilhører i Homey (ut fra vannsløyfen/aktuator de skal slå av og på), og så vil da den virtuelle termostaten VThermo for samme rom slå de på når det trengs ut fra fysisk temperatursensor i rommet de er plassert i?

 

I så fall var jo dette mye enklere enn jeg hadde regnet med. På tide å bestille en Z-Water eller tre selv da. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som denne delen er enkel ja.  Som du sier: 10 devices. Device 1 har i tillegg 4 temp-sensorinnganger, men de skal jeg ikke bruke. 

Jeg kommer til å legge en "heater"/device i z-water i et rom, der ligger en Vthermo virtuell termostat og din temperatursensor som VThermo skal lese (Qubino dimmer m temp sensor). Jeg må i tillegg ha en "groups" app som leser riktig temp fra Qubino til VThermo.  Hvis det ligger flere temperatursensorer i samme "rom" vil VThermo midle temperaturen fra alle.  Dette er testet med lamper av/på - kobles opp hos meg om en uke eller to.

 

Har nå bestilt en ekstra Z-water for opptil 20 soner.

 

MEN: Hvordan løser jeg de funksjonene som f.eks Danfoss HC10 osv har?  Den styrer sirkulasjonspumpa ut i fra åpne ventiler, hvordan skal dette løses.  Jeg kan kanskje ikke slå av pumpa med en gang siste aktuator slår seg av - da er jo aktuatoren fortsatt litt åpen til den stenges helt?  Eller gjør det ingen ting?

 

Jeg ser også at pumpa bør kjøres automatisk selv på sommer av og til - i tillegg bør vel alle aktuatorer beveges litt de også - selv om anlegget ikke varmer (sommer)?

 

Er det noen som har tanker omkring dette?

 

1)En kunne hatt forsinkelse på sirkulasjonspumpe-stopp etter hvor lang tid det tar å stenge en aktuator?  Er det kanskje en shunt som lar pumpa jobbe selv om alle aktuatorer er av?

2) Det er greit å lage en "flow" som åpner alle aktuatorer en gang hver måned i noen minutter - eller kanskje etter 30 dager uten at de er blitt aktiverte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva brukte du for å koble strøm til Heatit Z-Water enheten? Jeg har Variant VVS-aktuatorer som er basert på 24v, så jeg antar jeg må ha et 24v adapter koblet til Z-Water-enheten, men hvor mye amp/watt skal adapteret levere? Jeg har prøvd å koble til på 230v-siden, men da skjer det intet med aktuatorene så jeg antar jeg er nødt til å ha et 24v-adapter for at de skal fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva brukte du for å koble strøm til Heatit Z-Water enheten? Jeg har Variant VVS-aktuatorer som er basert på 24v, så jeg antar jeg må ha et 24v adapter koblet til Z-Water-enheten, men hvor mye amp/watt skal adapteret levere? Jeg har prøvd å koble til på 230v-siden, men da skjer det intet med aktuatorene så jeg antar jeg er nødt til å ha et 24v-adapter for at de skal fungere?

Z-water kobles til 230volt. Og har inne bygget 24 volt power supply.

Bruker z-water selv.

 

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte opp 13 HeatIt Z-TRM2fx og 2 Z-Water i "hytta" til mine foreldre i helga. Det fungerte overraskende bra! :) Assosierte termostatene direkte til riktig endpoint på hver Z-water, så var det bare tut og kjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldingen! Mine Variant VVS-aktuatorer ser ikke ut til å åpne seg når jeg har Z-Water koblet til 230v. Alt fungerer fint i Homey og releet slår seg på og av, men selve Variant-aktuatoren åpner seg ikke. Har du noe peiling på hva som gjør at det ikke fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Master Aeon skrev:

Takker for tilbakemeldingen! Mine Variant VVS-aktuatorer ser ikke ut til å åpne seg når jeg har Z-Water koblet til 230v. Alt fungerer fint i Homey og releet slår seg på og av, men selve Variant-aktuatoren åpner seg ikke. Har du noe peiling på hva som gjør at det ikke fungerer?

Vent 4-5 minutter etter du har slått en aktuator på eller av! 

 

Gjorde akkurat samme feil selv. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldingen! Mine Variant VVS-aktuatorer ser ikke ut til å åpne seg når jeg har Z-Water koblet til 230v. Alt fungerer fint i Homey og releet slår seg på og av, men selve Variant-aktuatoren åpner seg ikke. Har du noe peiling på hva som gjør at det ikke fungerer?
Hvordan har du koblet. Må tilføre spenning til actuator og bryte andre siden via z-water.


Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har ventet mye lengre enn det også, men intet skjer. Den ene som allerede sto ute, dro seg i det minste inn i løpet av noen minutter når den ble koblet til Z-Water. De bare vil ikke åpne seg igjen av en eller annen årsak. Burde vært plug-and-play dette.

 

Kan det være noe parametre jeg må sette på devicen i Homey? Det skal normalt sett ikke være nødvendig å gjøre slikt i Homey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan du illustrere hvor ledningene skal kobles? Nå har jeg bare koblet til aktuatoren på "05 C" og "05 NO". Mulig en av ledningene skal et annet sted?
Ja må bare finne den

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Master Aeon said:

Ja, dette var jo en del annerledes enn "rett-frem"-koblingen jeg gjorde. Så FASE1 (blå i din illustrasjon) kobles til 24V og FASE2 (rød) kobles til 0V? Bare for å være helt sikker. ?

Stemmer :)

Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Master Aeon skrev:

Tusen takk for hjelpen! Da skal vi se om dette fungerer en del bedre. ?

Hvordan gikk det?

 

Reléene i Z-water er kun det: Reléer. De gir ikke strøm, så de kan brukes med både 230V- og 24V-systemer. Men man må altså koble opp strømmen selv. For 230V er det jo greit, det er tilførsel via huset, mens Z-water har praktisk nok innebygget en god 24V strømforsyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2019 den 20.06, Truls skrev:

Jeg kjører Homeseer med Danfoss temp sensor og Z-water, og bruker ett termostat script for å styre av/på.
Jeg fjernet hysterese i scriptet, for erfaringen var at i det temp passerer setpunkt på vei opp eller ned, og x-Water gikk av eller på, så tar det fort en time eller mer før temp snur op kommer opp/ned igjen. Dvs, jeg så ikke noen grunn til å utsette av/på med 0,5-1 time mer enn nødvendig, med tilhørende mer svingning i temp.
Typisk hos med svinger det ca 0,5 grader rundt setpunkt over en periode på noen timer, og det er helt OK. Er vannbåren i tregulv dette.

Truls
 

 

 

Hei @Truls

 

Jeg har en gammel Thermia Villa 105 bergvarmepumpe. Din løsning virker interessant. Kunne du forklart litt nærmere hvordan du har fått til å styre varmepumpen din?

- gjerne med noen bilder og kanskje script?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Varmepumpen styrer seg selv med utetemperatur-korrigering. Dvs vanntemperaturen er omvendt proporsjonal med utetemperaturen. Dette styrer varmepumpen selv, og er ikke endel av hjemmeaitomasjonssystemet.

Når det gjelder styring av de enkelte sløyfen, så har jeg en Danfoss i hvert rom. Fra denne får jeg aktuell temperatur i rommet, og setpunkt for ønsket temperatur. Om en ønsker å styre setpunkt bare fra mobil/PC så trenger en kun en temperaturmåler.

I andre enden, har jeg Uponor Multitelestat på varmestokken, disse åpner sløyfen sakte når de får 24VDC.
En Z-water leverer så strøm til telestatene, gjennom hver sin utgang.

Så nå har jeg temp inn, setpunkt, og mulighet for å slå av/på varme.

Da har en minst 2 muligheter for styring:
- Jeg har en event som trigges om setpunkt eller temp i ett rom har endret seg. Dvs en event pr rom. Når denne trigges, kjører den ett script som heter «temperatur.vb» eller noe, og ligger på Github. Det dette scriptet gjør, er egentlig en if-setning, at dersom Aktuell temp er lavere enn setpunkt så slår den på varme. I scriptet er det også en konstant for hysterese, som jeg satte til 0.

- SDJ-Stat er en gratis plugin i Homeseer, gjør egentlig mye av det samme. Er mange som også liker denne.

Dette fungerer egentlig fint, men skal ikke se bort fra at jeg på sikt prøver å få kontroll på trend, slik at jeg kan forutsi temp-endring en time frem i tid, og slå av/på varme tidligere, for enda jevnere temp-styring.

Truls




Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Varmepumpen styrer seg selv med utetemperatur-korrigering. Dvs vanntemperaturen er omvendt proporsjonal med utetemperaturen. Dette styrer varmepumpen selv, og er ikke endel av hjemmeautomasjonssystemet.

Fantastisk!

Har forhørt meg med Thermia i Sverige og de forteller at ekstern logikk som kontrollerer/overstyrer varmepumpa, har trolig ikke noe merkbar effekt.



Når det gjelder styring av de enkelte sløyfen, så har jeg en Danfoss i hvert rom. Fra denne får jeg aktuell temperatur i rommet, og setpunkt for ønsket temperatur. Om en ønsker å styre setpunkt bare fra mobil/PC så trenger en kun en temperaturmåler.

Jeg har droppet alle termostater og balansert inn anlegget ved justering av retur for ønsket grunntemperatur i hvert rom.

Nå har jeg god varme når det er behov, men ser at det på sommertid kan være ønskelig å stenge av alle kretser unntatt på badene. Dette kunne jeg gjort med din metode, og programmert Home Assistant til å stenge etter temperatur innom, og/eller ute. Tror jeg ville spart endel strøm på det, men må da investere i nye styreenheter på varmepumpa.


Pål Engh
Kråkerøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har justert kurver/flow slik at det passer med «normale» vinterdager. Men når solen kommer bommer de endel.
Her jeg bor er det ofte 5-10 grader ute, kald nordavind, mens solen steker på sydsiden hvor alle vinduene er. Da stiger fort temperaturen 4-5 grader, så kurven som uten sol holder perfekt 23 grader, blir 28 når en fyller på med solenergi.

Er der jeg ser innsparingen, og ser på logging, at nå skrus vannvarme av ca 10:00 om morgen når solen kommer, og på igjen i 22-23 tiden. Slik slipper jeg å lufte ut masse energi.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når temp i rommet er mer enn setpoint for samme rom, så stenger aktuatoren for den/de aktuelle sløyfene vannsirkulasjonen.

Dvs når temp passerer 23, aktiveres stenging av den/de aktuatorene som står på varmestokken for det aktuelle rom. Gjør ikke noe med varmepumpen, men blir jo mindre vann å holde varmt..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.