Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvem kan bruke Tibber pulse?


Anbefalte innlegg

Ble inspirert til å bytte strømleverandør etter å ha lest SteinarH sin post om Tibber. Nå lurer jeg fælt på om Tibber pulse vil fungere hos meg. 

Er det noen som har en oversikt over hvilke nettselskap som bruker hvilke målere, og hvem som er villige til å åpne HAN-porten?

Hvem har fungerende Tibber pulse hjemme, hvilket selskap har de, og hvilken måler?

 

Tibber opplyser at de støtter AMS-målere fra Aidon, Kmastrup og Kaifa/Nuri

 

Selv har jeg Agder Energi og antar at jeg da har måler fra Kamstrup. 

 

Ett annet spørsmål er om Tibber pulse kan stå i utvendig skap? I nye boliger monteres strømmåler i utvendige skap. Idiotisk mener jeg, men det er en annen diskusjon. 

Tibber sier selv at Tibber pulse er laget for å stå inne. Hvilke tiltak kan gjøres for å ha denne i utvendig skap? Bortsett fra sikring mot  tyveri....

 

Endret av Armas
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Armas skrev:

Er det noen som har en oversikt over hvilke nettselskap som bruker hvilke målere, og hvem som er villige til å åpne HAN-porten?

Etter 1. januar i år skal alle ha tilgang til en HAN-port og alle nettselskaper skal åpne den på forespørsel. :)

Bare ta kontakt med Agder Energi, så burde det ordne seg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Etter 1. januar i år skal alle ha tilgang til en HAN-port og alle nettselskaper skal åpne den på forespørsel. :)

Bare ta kontakt med Agder Energi, så burde det ordne seg.

 

Det stemmer, men i praksis er det vel likevel noen som har utfordringer fremdeles?

Har Hafslund og Lyse løst problemet med sine Aidon-målere f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Armas skrev:

Det stemmer, men i praksis er det vel likevel noen som har utfordringer fremdeles?

Ja. Men "noen" er ikke "alle". ;) 

 

58 minutter siden, Armas skrev:

Har Hafslund og Lyse løst problemet med sine Aidon-målere f.eks?

Nei. Men jeg har Lyse og får iallfall noe data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Armas said:

Selv har jeg Agder Energi og antar at jeg da har måler fra Kamstrup. 

Hei,
Jeg er er også hos Agder Energi Nett, med Kamstrup måler. Jeg kontaktet de i mars i fjor - da var det ennå ikke klart for å åpne.

Jeg sendte en oppfølging i mai og fikk følgende svar:

Quote

NVE har ennå ikke fastsatt regler for sikkerhet knyttet til HAN-porten, og har inntil videre bedt nettselskapene om å holde HAN-porten deaktivert.

Vi har likevel lagt til rette for at kunder og leverandører som ønsker å prøve ut løsningen, skal få tilgang til dette. Foreløpig kan vi kun tilby ukryptert data og da kreves det en egen bekreftelse (samtykke) fra kunden før HAN-porten kan aktiveres.

Samtykke ligger som vedlegg. Skriv ut denne, les nøye og fyll ut feltene. Bekreftelsen kan skannes og sendes tilbake på denne e-posten. Målepunkts Id er vanligvis oppgitt på dine strømregninger.

Noen målere mangler sekundærmodulen som har RJ45 kontakten. Denne vil da bli ettersendt i posten til den aktuelle anleggsadresse, etter mottatt samtykke.

 

Jeg returnerte skjemaet og fikk kort tid etter tilsendt i posten modulen med RJ45-kontakt (plugges inn øverst på måleren etter at du har fjernet et plombert deksel). Veldig ryddig og greit.

Så tok det et halvt år til før jeg laget elektronikk for å lese måleren... ?

Men det har gått stabilt nå siden starten av desember. 

Agder Energi Nett Kundesenter
E-post: kundesenter.nett@ae.no | Telefon: 38 60 72 72

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun 11 uker igjen av Q1. Og Elhub går nå i produksjon Q1 (18. februar, med mindre det kommer en superkatastrofe) så ting kommer nok på plass.

 

Jeg har selv Hafslund og Aidon. Avventer inntil videre med å skaffe meg en Pulse inntil jeg vet at HAN porten er fungerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, henningl said:

 

Merkelig, jeg har Kaifa/Nuri fra BKK og trenger ikke ekstra strøm på.

Kan det tenkes at ESP-32 tilpasser sendeeffekten til minimum som er nødvendig for å få kontakt med Wifi? I så fall kan det være årsaken til at noen klarer seg uten eksternt power. Å sende RF fra inni et stålskap er ikke optimalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ArnieO said:

Kan det tenkes at ESP-32 tilpasser sendeeffekten til minimum som er nødvendig for å få kontakt med Wifi? I så fall kan det være årsaken til at noen klarer seg uten eksternt power. Å sende RF fra inni et stålskap er ikke optimalt...

Godt mulig det er sammenhengen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2019 den 8.47, Armas skrev:

Ble inspirert til å bytte strømleverandør etter å ha lest SteinarH sin post om Tibber. Nå lurer jeg fælt på om Tibber pulse vil fungere hos meg. 

Er det noen som har en oversikt over hvilke nettselskap som bruker hvilke målere, og hvem som er villige til å åpne HAN-porten?

Hvem har fungerende Tibber pulse hjemme, hvilket selskap har de, og hvilken måler?

 

Tibber opplyser at de støtter AMS-målere fra Aidon, Kmastrup og Kaifa/Nuri

 

Selv har jeg Agder Energi og antar at jeg da har måler fra Kamstrup. 

 

Ett annet spørsmål er om Tibber pulse kan stå i utvendig skap? I nye boliger monteres strømmåler i utvendige skap. Idiotisk mener jeg, men det er en annen diskusjon. 

Tibber sier selv at Tibber pulse er laget for å stå inne. Hvilke tiltak kan gjøres for å ha denne i utvendig skap? Bortsett fra sikring mot  tyveri....

 

 

Har fått svar fra Agder Energi og de bekrefter at HAN porten kan åpnes. Godt nytt. 

 

Tibber bekrefter også at de har flere kunder med Pulse montert hos Agder Energi. 

 

Angående plassering av Pulse i utvendig skap, så er det fukt som evt. kan bli ett problem. Tibber gir ingen garantier, men foreslår f.eks. plastpose sammen med silica-gel for å absorbere fukt. Ett annet problem er jo dårlig nett inne i ett utvendig metallskap...

Vurderer å trekke en kabel ut av skapet, og montere Pulse ett annet sted. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Armas said:

Ett annet problem er jo dårlig nett inne i ett utvendig metallskap...

Jeg var overrasket over hvor greit det gikk her, fra inne i et metall sikringsskap (innendørs). Tilsynelatende ingen problemer med en ESP8266 med kun PCB-antenne. Har restartet den en gang siden starten av desember, for øvrig ser det stabilt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GeneralVirus skrev:

Fikk mail fra Tibber idag om at Tibber puls som jeg bestilte i romjulen ikke blir levert før rundt 1. mars.... Så kanskje de har oppdaget noe feil på første generasjon.

Truleg er nok heller problemet at etterspørselen er større enn produksjonskapasiteten. Slik var det frå første dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.