Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Cleverio Fjernstyrte lyspærer


Anbefalte innlegg

Kjøpte en slik pakke. Rimelige saker som kan styres på 433Mhz, og er kompatibel med Telldus.

Funker fint med android appen til telldus, og via live.telldus.com på pcen. Problemet er om jeg setter opp en hendelse på Telldus live. Har prøvd med en magnetkontakt fra Nexa (som funker 100% og fjellstabilt med samme hendelse mot en Telldus Z-wave-fjernstrømbryter). Men ikke denne 433 pæra.

Skjønner ikke hvorfor?

Som sagt, funker finfint med appen og pcen, jeg kan skru den av og på derifra uten noen problemer. I desperasjon pakket jeg ut den medfølgende fjernkontrollen og testet med den (tenkte det var noe tull med learning mode eller noe). Men den også funker 100% som den skal. Men en hendelse? Not gonna happen.

Må også nevne at under "KONTROLLER ENHETER" (live.telldus.com) viser status at pæra er 'på' når hendelsen er 'på', og status på pæra viser 'av' når hendelsen er 'av'. Det eneste problemer er at pæra ikke lyser i det hele tatt når status er 'på'. (Men dette har vel egentlig ikke så mye å si, siden 433 Mhz er enveis)

Nevne en ting til: Prøve å slette hendelser, og sette opp på nytt. Har også prøvd ny pære (merket den første pæra med en strikk rundt så jeg ikke blandet, og slettet den gamle pæra fra enhetslista). Problemene er konsistente. Hendelse = no go.

Endret av Måkemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering; Prøvde nå en av telldus bryterne (z-wave) til å trigge med.

 

Da funket ting som det skulle. Noe som vel må bety at Nexa magnetkontakten "jammer" frekvensen pæra bruker.. ? Det var jo litt dumt, men da skjønner jeg ihvertfall årsaken til mysteriet. Går det an å skifte kanal på disse Nexa kontaktene? Pæra har ingen innstillinger av noe slag.

 

Det er en Nexa LMST-606

 

Edit: Nå maser jeg men, fikk det til. Bare å legge inn en liten forsinkelse (oppskriften hadde Arne Olav), så var det i boks. 3 sekunders venting er til å leve med. :)

 

 

 

Endret av Måkemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Måkemannen skrev:

Noe som vel må bety at Nexa magnetkontakten "jammer" frekvensen pæra bruker.

Bingo!

Nexa sine magnetkontakter er kjente problemkilder for alle som bruker 433 MHz. :(

 

9 timer siden, Måkemannen skrev:

3 sekunders venting er til å leve med. :)

3 sekunder er jo 2/3 evighet! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo! Nexa sine magnetkontakter er kjente problemkilder for alle som bruker 433 MHz. [emoji20]

 

 

  I found out the hard way! [emoji4]

 

 

Bingo! Nexa sine magnetkontakter er kjente problemkilder for alle som bruker 433 MHz. [emoji20]

 

3 sekunder er jo 2/3 evighet! [emoji6] 

 

Andre alternativer er å vel bytte til andre typer magnetkontakter eller teknologi (z-wave), men det hadde nok blitt dyrere. Men på dette viset får jeg ihvertfall brukt de bryterene jeg har. Ikke noen stor krise om jeg må vente noen sekunder. Det er i enden av en lang gang i kjelleren der lysbryteren er i "feil" ende.

 

Prøvde 1 og 2 sek, men det var helt dødt. Etter 3 sek er tydeligvis nexaen relativt stille.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.