Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Termostat styring med Homey (komfort/frostsikring) 4 soner + mulighet for og skru enkelte soner helt av.


Knuters

Anbefalte innlegg


Hei, jeg har satt opp en Homey til å styre tempratur på varmeovner/panelovener. Jeg bruker da Telldus temperatur sensorer som målt temperatur, også styrer jeg en smartplugg av og på. Bruker appen Virtual Devices (https://apps.athom.com/app/com.arjankranenburg.virtual). Jeg har i hovedsak fulgt denne guiden for oppsettet. 

Denne guiden fungerer fint og gir meg det jeg trenger bortsett fra en liten ting.

 

Jeg styrer temeratur i 4 forskjellige soner (kjøkken/bad/stue/soverom) Dette er også på en hytte, så det er ikke alltid vi er der.

Når jeg er på hytta ønsker jeg komfor temperatur på alle soner. Dette er greit nok, lage en flow med viruell knapp som setter alle temeraturer til det jeg ønsker i hver sone.

Og slik kan jeg leke meg med forskjellige setpunkter for temepraturen uten problem.

image.thumb.png.038e424f9b3f659a389e6ba1610ad1d9.png

Når jeg reiser fra hytta ønsker jeg og ha egen modus for "frostsikring" der jeg setter temp på kjøkken/bad til f.eks 5°C, som også er laveste temperatur jeg kan velge på termostaten i virtuel devices.

De andre rom (soverom/stue) ønkser jeg nå skal være helt innaktive altså helt off. men så lenge jeg har en flow som denne, vil den jo alltid så lenge tempen er under target slå den på?

Problemet kunne jo hvert løst med at termostaten i viruel deviceses kunne skrus til -100°C f.eks, men siden laveste temp er 5°C er jo problemet der. Har prøvd og sette termostaten i "off" mode, men så lenge dette er bygget opp som det er så vil den alltid starte oppigjen når den gjør neste sjekke av temp >= taget temp.

 

Ønsker tips til hvordan jeg kan lege en betinnelse for at denne flowen ikke skal kjøre? ved "frostsikring" F.eks lage en knapp for at flowen er aktiv eller ikke aktiv? 

Er ganske ny på Homey, så kanskje noen har en løsning der ute? eventuelt om noen har tips til andre apper eller måter å bygge opp en tempratur styring på tar jeg gjerne imot gode tips.

 

 

 

 

 

 

Endret av Knuters
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

 

Ja har laget en flow for "away" og en flow for "home" Away setter da de 3 andre termostatene til 5 grader og disabler da den fjerde. Home setter den enable igjen og skrur termostatene opp til 22 grader. 

 

Har også en bryter som jeg bruker for å styre varmeovene med når jeg skal fyre i peisen. Da settes flere av termostatene til 5 grager og slå av ovene i området her. Termostatene resettes alle dager tilbake til 22 grader kl 0300. Denne flowen blir disabel i away flowen og enabeld i home flowen. Fint system, bare tar litt tid å bli kjent med det. Har brukt Telldus live tidligere og der er det jo mye mindre muligheter. Eneste jeg har og utsette på homey er litt ustabilt på noen 433mHz signaler, den bommer noen ganger når den sender signaler. også har jeg opplevd en del at Z-wave henger seg, men etter en resett er alt ok igjen. Likevel litt irriterende, men dette er vel et gangske nytt system og jeg mener jeg har hørt rykter om at det kommer en større oppgradering i fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommer denne uka. Har vært ute for test i et par uker allerede. Homey har ikke vondt av en restart en gang i blandt som alle andre pcer. Man kan lage en flow på det. Jeg har hatt større problemer med Telldus enn Homey (telldus på hytta, homey hjemme). Homey kan jeg i hvertfall restarte via appen, det har jeg ikke fått til med telldus. Det førte til at jeg ikke fikk styrt en eneste ovn på hytta før jeg ankom på fredag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei AdreasLie

 

Du sier du kan lage en Flow for og restarte Homey? Dette hadde jo hvert en god ide og gjort dette en gang i løpet av natten f.eks. Så har prøvd å se litt på det, men finner ikke noen god måte å lage en slik flow. Greit nok og sette et tidspunkt, men hvordan kan jeg restarte den? finner ikke noen "trigger" som er restart ?? Du jobber kanskje i den nye betaversjonen og dette er kanskje ikke mulig i den jeg har ? Eller bare jeg som ikke ser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det du sier om 433hz dingser. Min erfaring er at disse kan være upålitelig. Slik jeg forstår det så har de ikke toveis kommunikasjon med homey og sier derfor ikke i fra hvorvidt de har mottatt signalet eller ikke. Jeg har byttet ut det jeg har av 433 og bruker zigbee for det meste. Jeg bruker da adapter fra ikea og temperatursensorer fra Xiaomi. Dette synes jeg fungerer veldig stabilt. Har også en haug med ulike knapper fra Xiaomi som jeg bruker og som fungerer bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.