Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beste løsning for både Zwave og Zigbee støtte på Raspberry Pi


2minitz

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat startet sette opp min smarthus løsning (noob alert!), og trenger hjelp til å velge rette komponenter for å få støtte for både Zwave og Zigbee til min Raspberry Pi Model 3+.

Jeg vurderte først å skaffe en Samsung SmartThings, da den støtter begge protokoller, men denne selges ikke lenger av noen sikkert fordi det er nye og bedre løsninger ute nå.

Jeg vurderer kjøpe en Zwave USB stick (Aeotec Z Stick Gen5) for Zwave støtte og enten Amazon Echo Plus eller Echo Show for å få støtte for Zigbee.

Fins det andre / bedre alternativer jeg bør vurdere? Vera Plus?

Endret av 2minitz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva støtter den som deConz ikke støtter?

 

Har ikke testet selv (nødvendig hardware på vei i posten), men det skal være mulig å lage støtte for ukjente enheter selv.

For min del ser jeg ikke for meg at det kommer til å erstatte deConz og JowiHue plugin i HomeSeer. Men fungerer det greit for meg kommer jeg nok til å bruke zigbee2mqtt til ting som ikke er lys.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, 2minitz said:

 

 

Kjøpte en ConBee, men får den ikke til å spille på lag i mitt Home Assistant oppsett... 
Noen som har fått ConBee til å fungere på Home Assistant?

 

Conbee kjører jo fint med Home Assistant, dog du kan ikke bruke den som en zigbee-device, du må kjøre den med sin egen deconz-programvare og bruke api-et (automatisk integrasjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, aleks skrev:

 

Conbee kjører jo fint med Home Assistant, dog du kan ikke bruke den som en zigbee-device, du må kjøre den med sin egen deconz-programvare og bruke api-et (automatisk integrasjon)

OK fint å vite at det skal gå ihvertfall. Da får jeg grave litt mer og finne ut hva jeg gjør feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
33 minutes ago, 2minitz said:

Denne løser muligens problemet (moddet SmartThings for norsk marked):
https://www.alfa-trading.no/produkt/smartthings-hub-v3-2018/
 

Noen med erfaringer med denne?


 

 

SmartThings har native støtte i siste versjon av home assistant, men herregud 2k! Snakk om avanse. Du får dem fra 5-700 i uk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.