Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beste Z-Wave stick for tiden?


Cali

Anbefalte innlegg

Bl.a. HomeSeer kan (kunne for eldre firmware, vi håper på en fiks) ta en backup av interfacet, og legge tilbake backup'en på en lik eller annen pinne.

 

Det kan AeoTec sin også, men idiotisk nok kun ved å bruke sin egen (Windows) programvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ta backup av pinnen?

Man tar jo bare backup av hele systemet (snapshot) også kjører en recover fra det?

 

Min Home Assistant tok kvelden fordi elektriker drev å tok strømmen av og på alt for mange ganger. Måtte da formatere SD kortet og kjøre en snapshot. Tok kanskje 10 minutter og alt var som før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis selve usb pinnen tar kvelden eller blir korrupt ;) Da sliter man. Skal man bruke Home Assistant er Aeotec sin nok det beste valget, siden den har nevnte backup program. Home Assistant kan ikke ta backup av UZB1 eller Aeotec.
Homeseer har noe støtte for det, men har vell vært ødelagt/bugs i lang tid der. Så sånn sett fint med Aeotec sin som bare fungerer med egent program, uten å være avhenging av et system some Homeseer og Home Assistant osv. som er beta testing på høyt plan selv om de kaller det ferdig versjon :P Ulempen er at Aeotec sitt program tidligere ikke har støttet å oppgradere når de kommer med nytt Z stick produkt. Så man får flyttet alle over.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dennis87 skrev:

Hvis selve usb pinnen tar kvelden eller blir korrupt ;) Da sliter man. Skal man bruke Home Assistant er Aeotec sin nok det beste valget, siden den har nevnte backup program. Home Assistant kan ikke ta backup av UZB1 eller Aeotec.
Homeseer har noe støtte for det, men har vell vært ødelagt/bugs i lang tid der. Så sånn sett fint med Aeotec sin som bare fungerer med egent program, uten å være avhenging av et system some Homeseer og Home Assistant osv. som er beta testing på høyt plan selv om de kaller det ferdig versjon :P Ulempen er at Aeotec sitt program tidligere ikke har støttet å oppgradere når de kommer med nytt Z stick produkt. Så man får flyttet alle over.

Skal kjøre denne sticken på raspberry pi, kan jeg da bruke backup-programmet om det er Windows programvare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cali skrev:

Skal kjøre denne sticken på raspberry pi, kan jeg da bruke backup-programmet om det er Windows programvare?

 

 

Du plugger den i en windows pc for å kjøre backup en gang i ny og ne.  At den til vanlig brukes i en pi spiller ingen rolle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis selve usb pinnen tar kvelden eller blir korrupt ;) Da sliter man. Skal man bruke Home Assistant er Aeotec sin nok det beste valget, siden den har nevnte backup program. 

Hvorfor sliter man da? Om pinnen skulle slutte å fungere kjøper man en ny en og kjører en recover av snapshot. Alt vil bli som før. All informasjon ligger i separate yaml filer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du med alle inkluderingene av nodene? For det har ikke Home Assistant/OpenZwave noe backup av. Det ligger på Zwave sticken man bruker. xml config filen og yaml filene hjelper ikke. Er bare config filer som blir opprettet basert på nodene som er på zwave sticken. Slett alle zwave config filene i hass og eneste som skjer er at de blir laget på nytt igjen ved neste restart og man mister eventuelt custom navn osv. Alle nodene er der forsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som bruker RazBerry 2? Her er det gode backupmuligheter i Z-Way-programvaren.
 
Siden han uansett skal kjøre på en RPi så burde det være med i vurderingen [emoji4]
Trenger man Z-way for å ta backup av UZB1/RazBerry, eller har de en binary man kan få tak i gratis? For Z-way koster vel noen kroner?

Det er egentlig litt showstopper for z-wave på Hass at det ikke finnes noen gode backupmuligheter, synes jeg.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hilmar skrev:

Trenger man Z-way for å ta backup av UZB1/RazBerry, eller har de en binary man kan få tak i gratis? For Z-way koster vel noen kroner?

Det er egentlig litt showstopper for z-wave på Hass at det ikke finnes noen gode backupmuligheter, synes jeg.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
 

 

Z-way lisens er inkludert i RazBerry. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
19 timer siden, Lantz skrev:

Hva med batterifunksjonen til Aeotec? Hvor handy er denne når man skal legge til komponenter i andre siden av huset?

Kun egnet for enheter uten kryptering, så vidt jeg vet. Enheter med kryptering vil alltid prøve dette først (med mindre noe annet er blir spesifisert fra controller), og siden det ikke er mulig å sette dette opp uten controller, så feiler det. Slik var det iallfall med den gamle versjonen...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.