Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimme ved hjelp av veggkontroller


Marc

Anbefalte innlegg

Jeg fortsetter å spamme forumet med nybegynner spørsmål ?

 

Jeg klarte ved hjelp fra andre på forumet her og koble en veggkontroller opp mot en av/på veggplugg. Nå så nå kan jeg styre lysene ned til kjelleren ved en vanlig "veggbryter" i setdet for en liten nexa fjernkontroll som før. Det var vel egentlig ikke så vanskelig, hovedsaklig så ble det tull pga jeg blandet teksten i loggen med valuen når jeg laget triggerne. 

 

Planen var at neste prosjekt var å gjøre det samme, bare mot en dimmer. Planen var at en skulle kunne slå lyset av og på ved et trykk, og så holde knappen inne for å dimme belysningen opp og ned.

Jeg skjønte med en gang at dette kom til å bli vanskelig så har gruet meg og utsatt det hele en stund, men tenker at nå er det på tide og begynne..

 

 

Jeg tenkte at det smarteste er kanskje og begynne der jeg sluttet:

(Det jeg bruker nå er en Devolo Z-wave wall switch og en Nexa z-wave dimmeplug)

 

 dimme.thumb.jpg.28afc92e9ec64daff19c268f1b1f4ffe.jpg

 

Det er et par ting som jeg ikke helt skjønner. For det første så utløser jo "holde knappen inn" en statisk effekt. Altså det er ikke noe telleverk som på en måte teller oppover. 

Det andre er at det kun også er ferdiginnstilte ting på "Then controll a devize: xxxx. "xxxx og her er det jo bare ON/OFF/og så alle dimmeproseneten samt LAST (hva den sto på forrige gang)".

Så det er jo ikke noe som feks "øke". Slik at en kunne satt bryterens "Key held down" til å feks få en parameter til å stige og så koblet den til eventen ved å "øke/senke lysstyrken".

 

Hadde vært supert om noen hadde noen ideer om hvordan dette kan løses. Det burde jo være mulig og klare å dimme en "dimmeplug" ved hjelp av en veggkontroller.

 

Takk for all hjelp ?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg forklarte utydelig.

Jeg har en Nexa "pluggdimmer" AD-147, og en veggkontroller (Devolo Home wall switch).

Og så er målet og klare og bruke veggkontrolleren til å styre dimmepluggen. Jeg klarer jo å slå den av og på, men jeg har ingen ide om hvordan jeg skal klare å bruke veggkontrolleren til å dimme opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å finne ut av det ved å lese i Homeseer skolen, men jeg får det ikke til ?

Homeseer skolen er forresten utrolig nyttig, så det hadde vært genialt hvis den kunne blitt bygget litt ut med mer eksempler og mer informasjon osv. 

 

Men tilbake til problemet mitt... I eksempelet så blir bryteren bare assosiert med Group 2: som er Taklys.

 

Men når jeg trykker på Veggkontrollerens  Associations så får jeg opp:error.thumb.jpg.6fb860efbcdb1d17305c0d93822997f2.jpg

 

Så jeg regner med at jeg må endre noen parameters, siden det virker ut som om veggkontrolleren er satt i en "scenemodus", mens den må kanskje være i en annen modus?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få til en slik funksjon via en event er dessverre ikke så lett. Mye pga det du selv påpeker om at den bare setter en status når den holdes og at devicen gjerne ikke har en «increase»-funksjon. Jeg har gjort det med en «Xiaomi button», men det var ikke så enkelt. Kan poste noen screenshots av events senere, om ønskelig. 

 

Det beste er nok om du kan bruke assosiasjon. Spørsmålet da er vel om du trenger å bruke den Develcoen som scenecontroller i det hele tatt eller om du bare kan assosiere den mot alt den som styre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger jo den helt sikkert ikke som scenecontroller. Så lenge den klarer og slå av/på lyset, samt og dimme det så er jo alt bra ?

 

Men jeg regner med at jeg da må få satt veggkontrolleren i en annen modus ved hjelp av å forandre parametre?

Jeg har manualen her: https://www.vesternet.com/mwdownloads/download/link/id/1414/

 

Men jeg er usikker på hvilke parametre jeg skal endre, og det er utrolig tidkrevende å forandre på parametrene på den veggkontrolleren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Marc skrev:

Jeg trenger jo den helt sikkert ikke som scenecontroller. Så lenge den klarer og slå av/på lyset, samt og dimme det så er jo alt bra ?

 

Men jeg regner med at jeg da må få satt veggkontrolleren i en annen modus ved hjelp av å forandre parametre?

Jeg har manualen her: https://www.vesternet.com/mwdownloads/download/link/id/1414/

 

Men jeg er usikker på hvilke parametre jeg skal endre, og det er utrolig tidkrevende å forandre på parametrene på den veggkontrolleren...

Dette er vel ikke så vanskelig. Devolo veggkontroller er et OEM produkt av Z-Wave.Me WALLC kontroller.

For å aktivere ønsket feature (DIM) må du konfigurere Parameter 11, 12, 13 og 14 (Size: 1 Byte DEC) med Value: 1

Så lenge kontroller er batteridrivende enhet, må den oppvåkes hver gang rett etter konfig. kommando er send.

Derfor er det enklere å konfigurere slike enheter før montering på veggen.

Ellers en må altid huske (så lenge "direkte assosiering er i bilde") at både kontroller og respektive mottaker nåde MÅ bli i det samme "mode":

enten secure eller non-secure.

Uten dobb.-klikk funksjon du skal få 2 Grupper for assosiering: Group 2 (A) og Group 3 (B).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.