Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gira knx og homeserver trøbbel


Mogge

Anbefalte innlegg

Hallo, 

Som topic sier så sliter jeg litt med å få kontakt med homeserver fra pc og da jeg ikke er tilkoblet trådløst nett hjemme. Skulle gjerne vært inne og programert litt. Men det lar seg ikke gjøre. Noen som har vært borti dette før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg bruker expert program fra gira som skal lage visualisering til mobil Og lignende. Men dette programmet får ikke koblet seg opp mot homeserver. Bruker en ip adresse og port som skal være linket opp mot homeserver. Men dette funker ikke. Kanskje litt dårlig forklart? Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ZoRaC said:

Så du skal koble til fra en app på mobilen og det virker på trådløsnettet hjemme, men ikke på f.eks 4G?

 

Du må i såfall opprette portforward i ruteren din for den porten du setter i programmet. 

Det er planen. Har også satt den i portforward. Men skjer ikke en dritt. Begynner å miste tolmodigheten. Hehe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mogge skrev:

Det er planen. Har også satt den i portforward. Men skjer ikke en dritt. Begynner å miste tolmodigheten. Hehe 

 

I programmet må du da sette WAN-IPen din (den finner du på www.whatsmyip.com). Denne kan endre seg, men det virker i hvertfall en stund... dessverre er det ikke sikkert det da virker på trådløsnettet etterpå, det varierer litt om ruteren takler det eller ikke 

 

Noe annet å være klar over er at med portforward til homeserver så kan hvem som helst i hele verden koble seg til serveren din! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ZoRaC said:

 

I programmet må du da sette WAN-IPen din (den finner du på www.whatsmyip.com). Denne kan endre seg, men det virker i hvertfall en stund... dessverre er det ikke sikkert det da virker på trådløsnettet etterpå, det varierer litt om ruteren takler det eller ikke 

 

Noe annet å være klar over er at med portforward til homeserver så kan hvem som helst i hele verden koble seg til serveren din! 

Det er pålogging på serveren. Regner med at det er trygt:) skal prøve litt her jeg så får jeg se hvordan det går 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mogge skrev:

Det er pålogging på serveren. Regner med at det er trygt:)

 

Er tilkoblingen kryptert? Hvis ikke er det nok at du åpner appen på wifi på et hotell, e.l, så har du delt brukernavn/passord med «alle» på samme wifi... 

 

Er alle standardpassord byttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

 

Er tilkoblingen kryptert? Hvis ikke er det nok at du åpner appen på wifi på et hotell, e.l, så har du delt brukernavn/passord med «alle» på samme wifi... 

 

Er alle standardpassord byttet?

Dette var kjekt å vite. Skal sjekke opp om den er kryptert. Ja passord er byttet fra standard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tilkobling skal være kryptert i følge leverandør. Men jeg får fortsatt ikke logget meg inn på server fra programmet. Kan virke som om det kanskje er noen porter som ikke er åpne. Er det noen som har brukt expert programmet til gira før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mogge skrev:

Kan virke som om det kanskje er noen porter som ikke er åpne.

 

Du må opprette port forward på alle portene appen trenger. Manualen eller leverandøren kan nok fortelle deg hvilke porter det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, ZoRaC said:

 

Du må opprette port forward på alle portene appen trenger. Manualen eller leverandøren kan nok fortelle deg hvilke porter det er. 

Jeg vet hvilke porter det er snakk om, men virker som om ikke routeren min spiller på lag. Er en Asus rt5300ac. Har satt de portene jeg skal til portforwarding, men fortsatt ikke kontakt. 

 

da er portforwarding på port 80 og 50000-50003 gjort i router. samt at jeg har gitt homeserver statisk ip.

 

Men fortsatt så funker det ikke:/

Endret av Mogge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.