Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave gremlins...


SveinHa

Anbefalte innlegg

Har de siste ukene opplevd et par snedige problemer:

  1. Noe av utelyset mitt styres av bevegelssensor og Qubino dimmer. Events styrer dimmenivået til faste verdier på 0, 5, 40 og 100%. Dimmeren har plutselig tilsynelatende begynt å stille seg inn på tilfeldige nivåer selv om den i praksis står på 5%: Screenshot_20190114-091342.thumb.png.d2ce846ae7e0745a1c478b9f640f17a6.png
  2. Forskjellige enheter blir ikke aktivert, litt varierende hvilke: Screenshot_20190114-084929.thumb.png.671e959b69b5ad1c34bf798e1764b02f.png

Vet ikke helt hva jeg skulle ha kunne gjort for å få til slikt men jeg har prøvd rescan og optimalisering av enkelte noder uten at det har hjulpet. Node 7 er en Aeotec multisensor 6 så hvorfor den rapporterer "Water Valve..." skjønner ikke jeg...

 

HS3Pro på Win10, Aeotec Z-Stick gen 5

 

Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SveinHa skrev:

Node 7 er en Aeotec multisensor 6 så hvorfor den rapporterer "Water Valve..." skjønner ikke jeg...

Rescan.

 

Det ser jo imidlertid ut som "Uteområde Garasje Lys Garasje" sliter mer enn normalt. Har du prøvd å ta strømmen på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har kommet et stykke videre.

 

Dimmeren som rapporterer forskjellige nivå virker i praksis som den skal men det ser ut til at underveis i dimmetiden rapporteres aktuelt dimmenivå hvert sekund men siste nivå, der dimmeren virkelig er, rapporteres ikke. Ved å sette opp polling hvert minutt løses problemet (men på feil måte...).

 

Flyttet Z-wave dongle bort fra AMS måler, Trådfri gateway og Altibox samt oppgraderte til Z-Wave plugin 3.0.2.240 så er problemet betydelig forminsket men ikke helt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn den selv om det er 3.0.1... i stedet for 3.0.2... så får vi se om det endrer noe.

 

En annen merksnodig sak er at enkelte event kjøres men utfører ikke det de skal. Skjer ikke ofte og tilfeldig hvilket event. I dag morges var det dette:

Screenshot_20190122-122541.thumb.png.12fb8c565d1b15c0f3f37c8724f365b9.png

 

Enkelt og beint fram. I scriptlisten står det sist kjørt på riktig tidspunkt og i loggen står dette:

Screenshot_20190122-122935.thumb.png.2a0db6d1bf3d39b718487b03553ffc27.png

 

Alt ser greit ut men klokken 10 stod alt lys fremdeles på. Kjørte eventet manuelt og alt gikk av som det skulle...

 

Edit: Ser der er en liten feil i eventet slik at remove delayed action ikke samsvarer med aktuelle device action men det skulle ikke bety noe i denne sammenheng.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette:

image.png

... betyr at Z-wave plugin har sendt informasjonen OG at noden har kvittert med "utført OK".

 

Så hvis disse lysene står på etterpå, så ville jeg faktisk begynt å se på om det var noe med selve nodene (evt det elektriske) som ikke oppfører seg som de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 timer siden, Moskus skrev:

betyr at Z-wave plugin har sendt informasjonen OG at noden har kvittert med "utført OK".

Slik jeg tenkte og...

 

Da vet jeg jaggu ikke hva jeg skal lete etter... flere noder feiler på samme måte samtidig og er i orden igjen litt senere. Skjer ikke ofte men tilsvarende event for å slå på utelys om kvelden har også feilet en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, GeneralVirus skrev:

Kan det være litt dårlig z-wave dekning ut dit? 

Tror ikke det. En av nodene er bare 2 meter unna HS med en trevegg mellom og den har 26 nabonoder. De andre ligger noe lengre unna og den verste har bare 6 naboer men det merkelige er at de alle feiler på samme måte samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SveinHa skrev:

Tror ikke det. En av nodene er bare 2 meter unna HS med en trevegg mellom og den har 26 nabonoder. De andre ligger noe lengre unna og den verste har bare 6 naboer men det merkelige er at de alle feiler på samme måte samtidig. 

Er alle på samme kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.