Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ZigBee i HomeSeer for ELKO og IKEA Trådfri


Fermate

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Moskus said:

... men den brukes jo til å resette fjernkontrollen, ikke pærene?

 

Nei, den resetter pærer, særlig hue. Vi snakket om den lille grå knappen bak på den runde IKEA-kontrolleren. Hold den inne i 10-15 seksunder helt inntil lyspærer (slik den fysisk tar på dem) så ser du lampene begynner å blinke og resette seg til standardinstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, aleks skrev:

 

Nei, den resetter pærer, særlig hue. Vi snakket om den lille grå knappen bak på den runde IKEA-kontrolleren. Hold den inne i 10-15 seksunder helt inntil lyspærer (slik den fysisk tar på dem) så ser du lampene begynner å blinke og resette seg til standardinstillinger.

 

Var ikke klar over at touchlink kunne trigges med fjernkontrollen, smart! :) jeg har som regel gjort det via det gamle webgrensesnittet til deCONZ (som beskrevet i linken jeg la ut). Men, da har jeg måttet ha pærene bare noen cm unna ConBee, så litt tungvint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for super guide til deconz og conbee. 

 

Jeg har idag diverse hue-produkter (+ 1 ikea garderobe-belysning) integrert i homeseer med hue-bridge og jowiehue. 

Nå har jeg fått kjøpt meg en conbee og er klar for å flytte. 

Hva bør gjøres før jeg kaster hue-bridge og flytter alt over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg vurderer Hue bridge nr 2 da jeg føler jeg har maxet ut hva den tåler med antall pærer og brytere. Ser Kjell har Conbee Zigbee på tilbud og lurte på om det vil bli konflikt med Conbee og Hue bridge eller er det best med 2 stk Hue til styring av lys. Er klar over jeg kan legge til Zigbee enheter med Conbee men har tenkt å hjøre Z-wave på brytere og lys på Zigbee/Hue. Har nå HS3 med èn Hue og Z-wave stick.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg får ikke inn Ikea-enheter. Buhu :(

For en tid tilbake fulgte jeg denne guiden (takk for guide!) og fikk lagt inn pærer, brytere og sensorer. Systemet har ligget "dødt" en stund, og når jeg for et par dager siden skulle legge til flere gikk det ikke. Av forskjellige grunner reinstallerte jeg hele boksen og la inn homeseer og alt annet fra scratch, fortsatt ikke no hell.

Homeseer og jowiehue får koblet til gatewayen, problemet er at jeg i deconz ikke får lagt inn enheter.
Jeg kjører windows 10

- inge Ikea bridge er tilkoblet

- har prøvd med fem forskjellige typer Ikea pærer, og flere av hver type

- resetter pærene med strøm av/på seks ganger og forsøkt med å slå av/på en gang til etter det. Forsøkt å gjøre dette før jeg starter søk etter nye enheter og etter at søk er startet.

- pærer har nyeste firmware

- har også kjøpt helt nye pærer, pakket ut og forsøkt koble opp uten hell

- har også forsøkt med bryter og sensor, no luck

- har lagt enheten helt intill USB og lengre fra

- har søkt etter enheter i Deconz programvare, webapp og phoscon webapp

- usb-dings er bekreftet oppkoblet både i programvare og webapp, versjonsnummer kommer opp

- forsøkt med flere firmwareversjoner, kjører nå siste versjon: 26330500

 

Når jeg kjører søk etter pærer i phoconz kjøres søket, har forsøkt opp mot 10 minutters søk.
Når jeg kjører "permit join" i programvaren skjer det "ingenting". Mulig det ikke kommer noen nedtelling eller bekreftelse på at "permit join" kjører?

Det er garantert noe elementært jeg har oversett, men jeg tror jeg klikker snart. Iiiiik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Flott guide! :)Brukte denne da jeg startet opp min conbee for første gang for en måneds tid siden.

 

Men ble litt fintet ut av deconz softwaren det linkes til her, (V2_05_20 ) den er vist fra april 2018. Jeg kjørte på denne en stund, og det var litt bugs.. til jeg fant du det hadde kommet ca 20 nye versioner i etterkant, det løste en del problemer.  På denne siden legger de ut siste sw https://www.dresden-elektronik.de/deconz/win/ 

   

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Random skrev:

Men ble litt fintet ut av deconz softwaren det linkes til her, (V2_05_20 ) den er vist fra april 2018. Jeg kjørte på denne en stund, og det var litt bugs.. til jeg fant du det hadde kommet ca 20 nye versioner i etterkant, det løste en del problemer.  På denne siden legger de ut siste sw https://www.dresden-elektronik.de/deconz/win/ 

 

Ja, det kommer veldig hyppig nye versjoner (og ny firmware). Greit å

prøve å holde seg litt oppdatert, i hvertfall på de utprøvde/stabile versjonene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hvordan erfarer folk påliteligheten til IKEA fjernkontrollene?

Jeg har èn i gangen for å styre garasjeporten, men 1 av 5 ganger vi trykker på fjernkontrollen, så registreres det ikke når vi trykker på knappene.

Like irriterende hver gang når vi har kommet ut og halvveis bort på gårdsplassen før vi ser at porten ikke har begynt å gå opp.

Det går hardt ut over WAF!

 

Du, @ZoRaC, har vel flere av disse har jeg sett(?). Reagerer samtlige fjernkontroller alltid når du trykker, eller må du trykke flere ganger for at det skal skje ting?
 

Oppsett:

image.png.a51e59586768643564b1d4a71b0cacb7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, JohnMartin skrev:

Du, @ZoRaC, har vel flere av disse har jeg sett(?). Reagerer samtlige fjernkontroller alltid når du trykker, eller må du trykke flere ganger for at det skal skje ting?


Mener de responderer hver gang, ja. Bruker de ikke så ofte, har tross alt smarthus og ikke fjernstyrt hus... ;) 

Tror de var mer ustabile tidligere, men at det kom seg med oppdatert firmware og deCONZ (kjører .67). Tror jeg også har oppdatert firmware på fjernkontrollene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ZoRaC said:


Mener de responderer hver gang, ja. Bruker de ikke så ofte, har tross alt smarthus og ikke fjernstyrt hus... ;) 

Tror de var mer ustabile tidligere, men at det kom seg med oppdatert firmware og deCONZ (kjører .67). Tror jeg også har oppdatert firmware på fjernkontrollene. 

 

Akkurat.

Kjører jeg .67 så stopper hele nettet opp, så fungerer ikke så bra på raspbian ihvertfall.. :( Kjører .65 nå.  Fjernkontrollen skal være oppdatert med siste firmware.

Har en annen fjernkontroll liggende.. Kanskje jeg skal prøve å bruke den isteden å se om det hjelper.

 

Prøver jo å automatisere mest mulig, men har til gode å komme på en måte å forutsi når porten skal gå opp og ned ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom plutselig til å tenke på noe. 

Om jeg trykker Dim up, og porten går opp. Stenger jeg porten fra garasjen, så vil jo fortsatt fjernkontroll devicen ha verdi Dim Up neste gang jeg skal ha porten opp.

Eventet går jo på "changes and becomes Dim up", kan det være en av årsakene? Siden devicen ikke endrer seg? 

"Last change" endrer seg, men er det nok til å trigge et event? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, JohnMartin skrev:

Kom plutselig til å tenke på noe. 

Om jeg trykker Dim up, og porten går opp. Stenger jeg porten fra garasjen, så vil jo fortsatt fjernkontroll devicen ha verdi Dim Up neste gang jeg skal ha porten opp.

Eventet går jo på "changes and becomes Dim up", kan det være en av årsakene? Siden devicen ikke endrer seg? 

"Last change" endrer seg, men er det nok til å trigge et event? ?


Jepp, det er nok årsaken og hører hjemme her ;) 

 

Du må bruke «was set to» i stedet for «changed». ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:


Jepp, det er nok årsaken og hører hjemme her ;) 

 

Du må bruke «was set to» i stedet for «changed». ;) 

 

Gjorde akkurat en test, og så at jeg hadde gjort rett i første del av eventet:

image.png.3134f294dc8a888cfb5cfcde528e6c69.png

 

Med Dim down, så funket det.

Men så også at devicen faktisk ikke blir oppdatert når jeg trykker på knappen. Så må være noe connection issue som gjør at det feiler så mye.
Syns bare at det er rart at den ikke kommuniserer direkte til ConBee'n, siden avstand til Loftstue Vindu 1 er like kort som til ConBee'n.

Spørs om jeg må få meg en repeater i stikkontakten ved siden av gangen og se om det blir bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JohnMartin skrev:

Syns bare at det er rart at den ikke kommuniserer direkte til ConBee'n, siden avstand til Loftstue Vindu 1 er like kort som til ConBee'n.


Du kan prøve å bryte strømmen til loftstue vindu 1 en periode og se om den da «hopper over» til ConBee. Tror ikke nodene «hopper frem og tilbake» så lenge den har akseptabel dekning med den den kommuniserer med, så hvis du først får den direkte så blir den trolig der. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser til min store forskrekkelse at deConz ikkje har blitt oppdatert her i huset sidan det kom på drift, og installert versjon er 2.05.20 (!!).

Har prøvd å avslutte deConz og installere 2.05.67 i samme mappe, men får feilmelding, sjå vedlagt bilde. Kva er beste måte å oppgradere på?

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bjornepappa skrev:

Eg ser til min store forskrekkelse at deConz ikkje har blitt oppdatert her i huset sidan det kom på drift, og installert versjon er 2.05.20 (!!).

Har prøvd å avslutte deConz og installere 2.05.67 i samme mappe, men får feilmelding, sjå vedlagt bilde. Kva er beste måte å oppgradere på?

Skjermbilde.PNG


prøv å restart pcen (uten at deCONZ startes). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ZoRaC, hvordan versjon har du på dine fjernkontroller?

På ota listen fra Ikea, så er 2.3.014 siste på fjernkontrollen.

Fikk ikke til noe særlig med deconz, så har koblet opp IKEA hubben.

Der får jeg beskjed om at alle enheter er oppdatert til siste versjon. Tross for at de ikke har samme versjon en gang.

En har 1.2.223 og en har 1.2.214.

Får også beskjed i appen at jeg må oppdatere gateway for å legge til høytalere, men på oppdateringssiden, så får jeg beskjed om at jeg har siste versjon. Så noe muffens må det være ?

 

Edit: Bare overse.

Kom på nå at Unifi og Ikea ikke går så fint sammen. Tror problemet er at hubben ikke får koblet seg til internet. Så da må jeg bare prøve å finne en løsning på å oppdatere via Deconz. Om det viser seg at 2.3.014 er siste versjon da?

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bjornepappa skrev:

Det var dessverre ikkje hjelp i. Ser deCONZ foreslår å installere i ei anna mappe enn programfiler(x86), er det lurt å gjere det eller betyr det ingenting?


Aner ikke, jeg kjører Linux...

 

1 time siden, JohnMartin skrev:

 

@ZoRaC, hvordan versjon har du på dine fjernkontroller?


1.2.214 på alle sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

 

Hoppet på Ikea trådfri og deconz "bølgen" her :)

Har en win-box som kjører HS, og kjøpt en Conbee II usb-kontroller.

Fulgte guiden og fikk inn pærer i Phoscon web-app og i HS. Fungerte utmerket, og like raskt som zwave.

Men, da mistet vi muligheten til å styre de fra fjernkontrollen? Eller er det bare jeg som ikke har fått det til :)
 

Kan noen fortelle meg rekkefølgen, så jeg kan styre lys både i HS og med medfølgende Ikea fjernkontroller? Har kun fått til enten/eller, bortsett fra én gang da jeg kunne slå de av og på i decons-web OG med fjernkontrollen. Men da forsvant all justering av fargetemperatur. (Ungene har fått "rgb" pære på rommene sine.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Andreaz skrev:

 

Men, da mistet vi muligheten til å styre de fra fjernkontrollen? Eller er det bare jeg som ikke har fått det til :)
 

Kan noen fortelle meg rekkefølgen, så jeg kan styre lys både i HS og med medfølgende Ikea fjernkontroller? Har kun fått til enten/eller, bortsett fra én gang da jeg kunne slå de av og på i decons-web OG med fjernkontrollen. Men da forsvant all justering av fargetemperatur. (Ungene har fått "rgb" pære på rommene sine.

 

På forhånd takk!

 

Du styrer via events i Homeseer. Fjernkontrollen kan ikkje være kopla både direkte mot lyspæra og HS. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, bjornepappa skrev:

 

Du styrer via events i Homeseer. Fjernkontrollen kan ikkje være kopla både direkte mot lyspæra og HS. 

 

Det funger som sagt her, jeg har fått til å styre en Ikea trådfri lyspære med fjernkontroll (av/på og dimming) samtidig som den også er tilgjengelig i HS (og Phoscon web).

Det jeg mister er styring av fargene.  Antar det samme vil gjelde fargetemperatur på GU-10 downlight-pærene også. Har ikke rukket å teste ennå. Kommer tilbake til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Andreaz skrev:

 

Det funger som sagt her, jeg har fått til å styre en Ikea trådfri lyspære med fjernkontroll (av/på og dimming) samtidig som den også er tilgjengelig i HS (og Phoscon web).

Det jeg mister er styring av fargene.  Antar det samme vil gjelde fargetemperatur på GU-10 downlight-pærene også. Har ikke rukket å teste ennå. Kommer tilbake til det.

Det er jo i grunn litt snodig, for når du legg til einheiter i deCONZ så blir dei jo resatt og nullstilt. Men uansett har du bra med muligheiter for å styre med "Jowihue-events".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.