Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nattsenking styrt av utetemperatur


Anbefalte innlegg

Har så smått begynt å styre noen panelovner slik at jeg kan regulere romtemperaturen i enkelte rom. Har da også selvfølgelig lekt litt med nattsenking og styring basert på schedule og hus-status.

Er det noen som har noen fancy måter å regulere tidspunktet for når man skal begynne å heve temperaturen igjen, for at det skal være varmt til et bestemt tidspunkt?

Setter dere tidspunktet bare basert på målinger og erfaringer, eller bruker dere også utetemperaturen til å styre dette? Det burde være mulig å lage en slags selvlært måte, eventuelt bare en tabell basert på utetemperaturen. Finnes det noen tråder her inne som omhandler dette? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv SDV-Vstat, og den fungerer bra. Men den endrer bare setpunktet for temperatur. Har ikke prøvd schedule-funksjonen enda, men tror ikke den tar hensyn til hvor lang tid det tar å varme opp rommet. Bruk av utetemperatur tror jeg bare gir en slags boost, at den øker setpunktet dersom det oppstår hurtige temperaturendringer. Jeg tenkte mer på en løsning som finner ut når setpunkt skal endres for at rommet skal være varmt kl 07.00. Er det 20 minus ute tar det selvfølgelig lengre tid å varme opp rommet fra 17 til 22 grader, enn dersom det er 5 plussgrader ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rufus skrev:

Jeg tenkte mer på en løsning som finner ut når setpunkt skal endres for at rommet skal være varmt kl 07.00. Er det 20 minus ute tar det selvfølgelig lengre tid å varme opp rommet fra 17 til 22 grader, enn dersom det er 5 plussgrader ute :)

Ah... nei, den analysen må du nok foreløpig gjøre selv. Men det skal ikke så mye observasjon til.

 

Installer Device History plugin hvis du ikke har den allerede, så er det bare å vise varmekilde-status, utetemperatur og innetemp i samme plott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SDJ-Vstat har kun en enkel funksjon for "utekompensering", hvis temperaturen dropper mye ute så fremskynder den tidspunktet for når settpunkt_high skal starte. SDJ-Vstat er eneste mulighet for å få termostaten inn som termostat i ImperiHome, hvis det er et poeng. Utvikleren er rask på å svare, så hadde man lagt frem ønsket sammen med en del litteratur så skal du ikke se bort i fra at han vil prøve å få implementert "smart" termostat

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Rufus skrev:

 Finnes det noen tråder her inne som omhandler dette? :) 

 

Jeg har et system for å optimalisere oppvarming i forhold til timespriser, men det inkluderer også som bivirkning at det kompenserer for utetemperatur i tillegg, 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, iceball skrev:

SDJ-Vstat har kun en enkel funksjon for "utekompensering", hvis temperaturen dropper mye ute så fremskynder den tidspunktet for når settpunkt_high skal starte. 

 

Jepp, jeg bruker dette. Synes det fungerer bra! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, berland skrev:

Jeg har et system for å optimalisere oppvarming i forhold til timespriser, men det inkluderer også som bivirkning at det kompenserer for utetemperatur i tillegg, 

Imponerende system. Her må jeg nok ha litt ferie først, for å ha tid til å sette meg inn i det ? bruker du det fullt ut, og det fungerer i praksis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, iceball skrev:

SDJ-Vstat har kun en enkel funksjon for "utekompensering", hvis temperaturen dropper mye ute så fremskynder den tidspunktet for når settpunkt_high skal starte

Da har jeg misforstått denne funksjonen. Det må jeg leke litt med. Denne er vel da avhengig av at man bruker schedule? Hvilken drop er det den går ut ifra? En bestemt utetemp? Over hvilken tidsperiode? ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rufus skrev:

Da har jeg misforstått denne funksjonen. Det må jeg leke litt med. Denne er vel da avhengig av at man bruker schedule? Hvilken drop er det den går ut ifra? En bestemt utetemp? Over hvilken tidsperiode? ? 

Hadde ikke lagt merke til parametrene under hver termostat. Det var jo egentlig ganske selvforklarende ? fantastisk plugin! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Rufus skrev:

Imponerende system. Her må jeg nok ha litt ferie først, for å ha tid til å sette meg inn i det ? bruker du det fullt ut, og det fungerer i praksis? 

Ja, koden kjører hver eneste time og planlegger 24 timer fram i tid. Det fungerer i praksis i form av at det har skjedd en håndfull ganger i høst/vinter at huset har begynt å varme seg tidligere pga. strømpris (prisvariasjonene er for små). Men det fungerer som sagt også til å varme opp huset tidligere når det er kaldt ute, fordi koden beregner hvor mange watt som trengs for å heve temperaturen om morgenen, og når det er over 8kW i timessnitt så innser koden at oppvarmingen må starte tidligere.

 

(i morgen tidlig stiger prisen så mye mellom 06:59 og 07:00, til at master-termostaten i huset økes en grad ekstra mellom 6 og 7, estimert besparelse på det er 30 øre!)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, berland skrev:

Ja, koden kjører hver eneste time og planlegger 24 timer fram i tid. Det fungerer i praksis i form av at det har skjedd en håndfull ganger i høst/vinter at huset har begynt å varme seg tidligere pga. strømpris (prisvariasjonene er for små). Men det fungerer som sagt også til å varme opp huset tidligere når det er kaldt ute, fordi koden beregner hvor mange watt som trengs for å heve temperaturen om morgenen, og når det er over 8kW i timessnitt så innser koden at oppvarmingen må starte tidligere.

 

(i morgen tidlig stiger prisen så mye mellom 06:59 og 07:00, til at master-termostaten i huset økes en grad ekstra mellom 6 og 7, estimert besparelse på det er 30 øre!)

Det minner meg om en masteroppgave som jeg så på nett her om dagen.

https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2564803/19440_FULLTEXT.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Den tar for seg noen av de samme tingene som du har gjort. :) Var noe interessant lesestoff der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.