Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Overgang fra MicroSD til USB-SSD på Pi


Anbefalte innlegg

@baronKanon, jeg har nå fått USB-boksene og satt i gang den første. Jeg lagde kopi av SD-kortet med SDCard copier (siden jeg ikke ville ha mer nedetid enn absolutt nødvendig, ellers kunne jeg brukt originalen), satte kopien i en SD-adapter på pc-en og brukte win32 Disk imager for å kopiere de til en img-fil. Den "brente" jeg så til USB-disken med samme program. Jeg prøvde først Pi-ens interne SDCard copier, men det slukte hele SSD-en, og planen er å bruke resten av den til loggfiler og sikkerhetskopier. Jeg gjorde Pi-en oppstartbar med USB (siden dette var en 3B, ikke en 3+, på den siste er denne delen unødvendig. Først denne kommandoen:

 

echo program_usb_boot_mode=1 | sudo tee -a /boot/config.txt

Og så omstart med SD-kortet fremdeles i, dermed var det gjort, og jeg kunne stoppe Pi-en og plukke ut SD-kortet. Så fyrte jeg opp Pi-en med SSD-en, noe som funket uten noen problemer. Så installerte jeg gparted for å lage neste partisjon (siden jeg som Windows-mann liker GUI, ikke kommandolinje):

sudo apt-get install -y gparted

Og kjørte den:

sudo gparted

Jeg opprettet partisjonen og trodde alt var fryd og glede. Jeg installerte også et imagebackup-script for pi:

 

git clone https://github.com/lzkelley/bkup_rpimage.git

Men da begynte problemene for meg. For det første kunne jeg ikke lage nye kataloger fra filbehandleren på Pi-en, jeg måtte bruke sudo mkdir, og for det andre feilet skriptet hele tiden med dette:

 

sudo sh bkup_rpimage.sh start -c -i /dev/sda1 /media/pi/Dokument-backup/pi_backup.img
trap: SIGINT: bad trap
-e Starting SD Image backup process
-e Creating sparse /media/pi/Dokument-backup/pi_backup.img, the apparent size of /dev/sda1
dd: klarte ikke å åpne '/media/pi/Dokument-backup/pi_backup.img': Ingen slik fil eller filkatalog

Har du noen anelse om hva noen av de to tingene skyldes? Det virker som om du har ganske mye mer snøring på Pi-er og sånt enn meg...noe som det ikke skal mye til for! Google er min venn, men her kom den til kort. Jeg leste originaltråden om skriptet, men jeg fant ikke noe ut derfra, antakeligvis fordi den er skapt for Pi-er med SD-kort, ikke SSD. Og de to siste spørsmålene i tråden er ikke besvart, så det virker som om den er død.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

 

Jeg har egentlig ikke bæret veldig mye peiling. Enkleste måten for meg var å installere raspbian, kjøre skript, og restore snapshot fra hass.io. Da kom alt inn. I SSH-addonen til hassio la jeg inn nat fra 222 på host til 22 i addon. 

 

Mener at jeg har slitt med overstadig bruk av sudo, men har latt det. 

 

Kan ikke hjelpe mer enn som så 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den fins. Jeg tror problemet er at skriptet ikke tar hensyn til at man bruker SSD istedenfor micro SD. Så nå prøver jeg på en dd-backup:

 

sudo dd if=/dev/sdb of="/media/pi/4f9dc5ef-c299-450e-a853-dbd532aa0bba/raspbianboot.img" bs=1M

Det er litt fiklete å finne ut av det, jeg må mellomlagre til en minnepinne (derav den sinnssyke katalognavnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.