Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Prosedyre ved inkludering z wave


oevensen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal til å inkludere enheter som jeg tidligere har hatt i Homey. Er det noe å tenke på når man inkluderer? Husker ikke om man skulle begynne med de som var nærmest hubben eller om det ikke spiller noe rolle. Hva er rekkevidden på usb z wave? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, oevensen skrev:

Er det noe å tenke på når man inkluderer?

 

Ja, du må kjøre «exclude» først. :) 

 

53 minutter siden, oevensen skrev:

Husker ikke om man skulle begynne med de som var nærmest hubben eller om det ikke spiller noe rolle. Hva er rekkevidden på usb z wave? 

 

Har sannsynligvis ikke mye å si, men ville startet med de nærmeste strømenhetene og tatt alle på strøm først, deretter tilsvarende for batterienheter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ZoRaC skrev:

 

Ja, du må kjøre «exclude» først. :) 

 

 

Har sannsynligvis ikke mye å si, men ville startet med de nærmeste strømenhetene og tatt alle på strøm først, deretter tilsvarende for batterienheter. :) 

 

2 minutter siden, Venin skrev:

Lettere å oppnå kontakt med de nærmeste, og så lager jo de et mesh til neste node.

 

Men kan jeg spørre om hvorfor du går fra Homey til HomeSeer? ?

Godt poeng, starter med de nærmeste da. 

 

Jeg går i hovedsak vekk fra Homey fordi jeg ønsker et dashboard til nettbrett på veggen. Har savnet dette lenge og fruen og har klaget fordi vi ikke har det. Og så synes jeg det er litt dårlig at jeg må legge inn delay hvis jeg skal slå av mange lys samtidig. Og at alt skal programmeres på app liker jeg ikke heller. 

Har hatt HomeSeer før så slipper å sette meg inn i alt. Lager da egne dashboard og får de tilpasset slik jeg ønsker det i stedet for å gå å vente på om noen kanskje lager en løsning for dette i Homey. 

 

Men for all del, mye bra med Homey og absolutt ingen dårlig kontroller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Ja, du må kjøre «exclude» først. :) 

 

 

Har sannsynligvis ikke mye å si, men ville startet med de nærmeste strømenhetene og tatt alle på strøm først, deretter tilsvarende for batterienheter. :) 

Ja jeg ekskluderer de fra Homey først. Men mulig jeg må tilbake stille noen komponenter og. Testet å legge til en fibaro dimmer 2 som ligger 1 etg over homeseer, men klarte ikke å legge den til. Synes det var litt rart, forsøkte også å legge til en Merten Connect bevegelsessensor 230V som står 4m unna, men fikk ikke kontakt der heller. 

 

Noe annet som kan være triks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står under z wave node information at det ligger endel noder der. Dette må ligge fra gammelt, men får ikke slettet de. Har opprettet New config under setup. Trodde jeg startet på nytt igjen da, alle event er er vekke, men nodene henger igjen.

15478371814368171910321501186646.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Gizmo skrev:

To ting som jeg har lært etterhvert er at det er lurt å inkludere nodene non-secure for å ta ned belastningen på nettverket, og at man som hovedregel må fjerne unødvendig polling manuelt i etterkant. 

Høres fornuftig ut.

Er det vanlig at man må flytte på pc/z-wave usb når man skal inkludere enheter? Blir avstanden fort for stor hvis man ikke har mange enheter som mesher i starten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, oevensen skrev:

Høres fornuftig ut.

Er det vanlig at man må flytte på pc/z-wave usb når man skal inkludere enheter? Blir avstanden fort for stor hvis man ikke har mange enheter som mesher i starten? 

Eg har aldri gjort det, har kutta USB-skøyteledning på interface, har server i 1.etg og aldri opplevd problem med nodene som er lengst unna i 2.etasje. Bur i gammalt hus med tømmervegger. 

Plugin-noder er sjølvsagt kurant å flytte på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, bjornepappa skrev:

Eg har aldri gjort det, har kutta USB-skøyteledning på interface, har server i 1.etg og aldri opplevd problem med nodene som er lengst unna i 2.etasje. Bur i gammalt hus med tømmervegger. 

Plugin-noder er sjølvsagt kurant å flytte på. 

Ok, kan være jeg må teste med skjøteledning eller flytte server akkurat når jeg henter inn enheter. Får ikke kontakt med mye av utstyret nå, litt rart for det er ikke så store avstander. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 8.37, oevensen skrev:

Får ikke kontakt med mye av utstyret nå, litt rart for det er ikke så store avstander. 

Problemet med RF er at rekkevidde i teori og praktisk fort kan være to forskjellige ting.

 

Dette gjør Z-wave noe med: Det er et mesh-nettverk. Ulempen er dog at hvis man ikke har mye utstyr å "mesh'e" med så hjelper det ikke... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Moskus skrev:

Problemet med RF er at rekkevidde i teori og praktisk fort kan være to forskjellige ting.

 

Dette gjør Z-wave noe med: Det er et mesh-nettverk. Ulempen er dog at hvis man ikke har mye utstyr å "mesh'e" med så hjelper det ikke... :( 

Ja ser den, dette ble min mistanke og tilslutt at det ikke var noe mesh av det lille utstyret som var tilkoblet når jeg skulle inkludere nye devicer. 

Men tror jeg den serveren står på en meget bra plass nå, ble overasket over hvor responsivt det var med HS?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.