Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilke dingser kjøper dere for å styre ting med?


mr.rs4

Anbefalte innlegg

Har nå I dag Futurehome og fibaro produkter. Er ikke bygget ut helt enda. Men ser nå allerede at det blir for "enkelt" og ser på Athom Homey (en anbefaling ifra en her inne på forumet). 

Men er litt dyrt om man skal sette hele huset opp med fibaro produkter. 

Så hva andre produkter kan man ha med Athom Homey for å styre lys, dimme lys, bevegelse og dør sensor, åpne og stenge en Liftmaster garasje port. Temp og lys sensorer. Vannlekkasje sensor og brann / gass varsler. 

 

Og om mulig sjekke om posten har kommet (post kassa er ca 50m ifra huset, og står ute, så sensor må tåle vann og ha lang rekkevidde). 

 

 

EDIT

Legger til min plan videre som jeg ønsker.

 

Oppsett

Mobil app til Athom Homey

Styre garasje port med ingen bevegelse i garasjen på tid, så stenge porten automatisk.

 

Bevegelse

Bevegelse i gang oppe og det er natt så skru på lys i gang og bad på minimum. Etter slutt på bevegelse i 5min skru av lys igjen.

Kommer hjem, skru på lys til 90% om det er mørkt i rom / etter tid på gang, kjøkken og stue. Er det mørkt ute, setter styrke på 50%.

Om man går på bad, går lys på automatisk til 90% styrke om det er dag.

 

3x Flod sensor(kjøkken, VVB og vaskerom). Og sirene hyler. Notifikasjon til valgte mobiler.

 

Google

Sette opp med google, og styre /dimme lys i alle rom som har sensor utstyr.

Skru av/på tv med google.

Åpne og stenge garasje ifra Google.

Mulighet for å snakke med google og styre musikk igjenom Heos høytallere som jeg allerede har. Om det ikke går så kanskje bytte til Sonos.

 

Dør / Ringeklokke
Ytterdør lås alla Danalock. Mulighet for å åpne dør om man ikke er hjemme. Og evt gi kode på mobil for slippe inn.

Dør lås. Brukere og registrering på hvem som kommer.

Ringeklokke med cam og lyd 2 veis. Registrere bevegelse. Ved ring, svare 2 veis + opptak / visning og snakke via mobil.

 

Brann / gass

Brann / gass alarm, lys slås på og dørlås åpnes. Og sirene hyler. Notifikasjon til valgte mobiler.

 

 

Huset

Kjeller

2x dører dør sensor

1x Bevegelse sensor + temp

 

Hoved etasje

1x dører dør sensor - Notifikasjon på mobil

2x Bevegelse sensor + temp

4x dimmere

 

Kjøkken

Styre lys tak - Og styre lys via google assist

Styrke kaffe trakter

 

Stue

Styre lys tak - Og styre lys via google assist

Bevegelse

 

TV Stue
Styre lys tak - Og styre lys via google assist
Styre TV - Og styre TV via google assist

Bevegelse

 

Gang

Styre lys tak

Bevegelse

Ytterdør lås - Notifikasjon på mobil

 

Loft

3x Bevegelse sensor + temp

3x Dimmer

 

Gang og bad - Normalt ikke lys før bevegelse. Er det natt så sett lys på minimum og automatisk av etter tid.

Styre lys tak

Bevegelse

 

Soverom

Styre lys tak - Og styre lys via google assist
Bevegelse
Temp

Åpne / stenge rulle gardiner - Og styre lys via google assist og ved klokke slett automatisk opp / ned.

 

Forskjellige modus som ønskes

Hjemme oppsett - Natt modus, låse ytterdør, skru av deler av strøm, skru av lys, sjekke  dører og vinduer er lukket. Garasje port stengt.Borte oppsett.

Spill oppsett.

Borte modus - låse ytterdør, skru av deler av strøm, skru av lys, sjekke  dører og vinduer er lukket.  Garasje port stengt. Ved bevegelse eller dør/vindu sensor så gi lyd/notifikasjon til mobil, evt alarm til sirene.

 

Brukere

Bruker 2 får ikke sette opp / forrandre på setup.

Ikke alle brukere får notifikasjon på enkelte sensorer. 

Bevegelse på sensor, kun en bruker blir push varsel på, på enkelte soner. Andre brukere ikke.

 

 

Utstyr som skal kjøpes

2x Sirene

3x Flod sensor

1x Sensor for postkasse

1x Sensor for styre garasjeport opp/ned

Flere power outlets med opptil 3000-3600watt uttak

9 dimmere for styre lys

5x google assist høytallere

1x Ring klokke med video/tale funskjon for ytterdør

2x inne "bjelle" når det ringer på med ytterdør

4x brann / gass alarmer 

Flere vindu / dør sensorer

Endret av mr.rs4
Legger til min plan videre som jeg ønsker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, mr.rs4 skrev:

Så hva andre produkter kan man ha med Athom Homey for å styre lys, dimme lys, bevegelse og dør sensor, åpne og stenge en Liftmaster garasje port. Temp og lys sensorer. Vannlekkasje sensor og brann / gass varsler. 

 

Og om mulig sjekke om posten har kommet (post kassa er ca 50m ifra huset, og står ute, så sensor må tåle vann og ha lang rekkevidde). 

 

Du kan vel ha omtrent alt som er Z-wave, ZigBee og 433 MHz, er nesten bare å velge og vrake (med noen unntak)! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, mr.rs4 skrev:

styre lys, dimme lys,

 

Her bruker jeg Fibaro Dimmer 2 og IKEA Trådfri. 

 

6 minutter siden, ZoRaC skrev:

bevegelse

 

Her bruker jeg Neo CoolCam PIR (Z-Wave) fra AliExpress. 

 

13 timer siden, mr.rs4 skrev:

åpne og stenge en Liftmaster garasje port

 

Her finnes det vel egne z-wave enheter beregnet for slikt, mener jeg. 

 

13 timer siden, mr.rs4 skrev:

Temp og lys sensorer

 

Her bruker jeg noen 433 MHz-saker fra Clas og Xiaomi (ZigBee). 

 

13 timer siden, mr.rs4 skrev:

Vannlekkasje sensor

 

Her bruker jeg Neo CoolCam sin (Z-wave). 

 

13 timer siden, mr.rs4 skrev:

brann / gass varsler

 

Disse har jeg utenom smarthuset. 

 

13 timer siden, mr.rs4 skrev:

Og om mulig sjekke om posten har kommet (post kassa er ca 50m ifra huset, og står ute, så sensor må tåle vann og ha lang rekkevidde). 

 

Her bruker jeg en z-wave magnetsensor på lokket, men 50 meter blir nok i lengste laget...

 

PS:

Jeg bruker HomeSeer, så forbehold om alt støttes av Homey. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar @ZoRaC ?

Har sett litt på HomeSeer, og det blir for mye teksting. Liker bedre "bilde" oppsett via web / mobil app.

 

Her bruker jeg Fibaro Dimmer 2 og IKEA Trådfri. 

Ja, det er noe jeg har tenkt på, og prisene er ikke så galne på IKEA produkter.

Sett litt på Phillips og, men der er det dyrere igjen.

 

De andre produktene som du nevner(som ikke er fibaro), vil de fungere som en antenne extendere?

 

Avstanden til postkassen(sensor i post kassa) er nok mer 20-30meter i luft linje, og til nærmeste sensor. Men ca 40meter og noen vegger til sentralen.

 

Her bruker jeg noen 433 MHz-saker fra Clas og Xiaomi (ZigBee). 

På temp og lys sensorer, kan de dimmes og med 433mhz og Zigbee?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mr.rs4 skrev:

Har sett litt på HomeSeer, og det blir for mye teksting. Liker bedre "bilde" oppsett via web / mobil app.

 

Trenger ikke scripte noe som helst med HomeSeer. Bare klikking i et webgrensesnitt. :) 

 

4 minutter siden, mr.rs4 skrev:

De andre produktene som du nevner(som ikke er fibaro), vil de fungere som en antenne extendere?

 

Så lenge de går på strøm og er z-wave (eller ZigBee), så ja. 

 

5 minutter siden, mr.rs4 skrev:

 temp og lys sensorer, kan de dimmes og med 433mhz og Zigbee?

 

Eh... en temp og lyssensor kan vel ikke dimmes...? 

 

3 minutter siden, mr.rs4 skrev:

Og hvilke nettsider brukes det å handle ifra?

 

Clas Ohlson, TeknikMagasinet, Dustin, Komplett, NetOnNet, Tronika, Intin og AliExpress. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  55 minutes ago, mr.rs4 said:
På temp og lys sensorer, kan de dimmes og med 433mhz og Zigbee?

Eh... en temp og lyssensor kan vel ikke dimmes...? 

Hehe, var litt rask der. Mente om de enhetene med 433mhz og Zigbee kunne dimme lys som fibaro kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mr.rs4 skrev:

Hehe, var litt rask der. Mente om de enhetene med 433mhz og Zigbee kunne dimme lys som fibaro kan?

 

Ja, via sentralen så. Så det er litt mer sårbart når en enhet av en type skal styre en enhet av en annen type, for da må sentralen håndtere det. En Z-Wave bryter kan jo direkte assosieres med f.eks en Z-wave dimmer, slik at det fungerer uavhengig av om sentralen er oppe eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har sett litt på HomeSeer, og det blir for mye teksting. Liker bedre "bilde" oppsett via web / mobil app.

Trenger ikke scripte noe som helst med HomeSeer. Bare klikking i et webgrensesnitt. :) 

 

Er det slik du tenker på da? Eller er det nyere / annet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mr.rs4 skrev:

 


Har sett litt på HomeSeer, og det blir for mye teksting. Liker bedre "bilde" oppsett via web / mobil app.

Trenger ikke scripte noe som helst med HomeSeer. Bare klikking i et webgrensesnitt. :) 

 

Er det slik du tenker på da? Eller er det nyere / annet?

 

 

 

Den var litt lang, men på rundt 18-20 min ser det ut til at han setter opp noen events, ja (uten scripting). :)  

 

Anbefaler å lese igjennom HomeSeer-skolen til @Moskus - den var mye av grunnen til at jeg valgte HomeSeer. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, mr.rs4 skrev:

Hvilke Homeseer software og hardware bør jeg gå for, vis jeg skal utføre som beskrevet i første post. 

 

Hvis du har en gammel laptop liggende, så er jo det fin hw. :) da har du også litt beskyttelse mot strømbrudd. ;) 

 

Ellers er det mange som starter med en Raspberry Pi. Dagens modeller er ganske kraftige og kan nok styre ganske mye. 

 

Homeseer standard eller pro er å anbefale (ikke HS Pi, selv om du skulle velge å kjøre på en RPi). Pleier å være halv pris i mai, evt får man ofte 25% om man sender dem en e-post. 

 

EDIT:

Du trenger også en USB-pinne for Z-wave. Jeg bruker UZB1 og er fornøyd med den. For ZigBee trenger du en ConBee-pinne (eller RaspBee) (og JowiHue-plugin). For 433 MHz-enheter er det RFXtrx433E eller XL som er mest brukt. Til den trenger du RFXCOM-plugin. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mr.rs4 skrev:

Gammel laptop ja, men med strømbrudd så fungerer vel lite og ingenting? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Problem med oppstart igjen? 

 

Databaser er generelt lite glad i «bråstopp». Mange har opplevd korrupte databaser etter strømbrudd og behov for restore fra backup. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.