Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sliter med å bli komfortabel med HomeSeer


aleks

Anbefalte innlegg

Dette er ingen krangelstarter med HomeSeer og ingen bør ta dette personlig - jeg prøver bare å få noe input og forstå hvorfor HS er så populært her inne.

 

Jeg har nå gått gjennom HS, Smartthings, OpenHAB og Home Assistant og alle har sine fordeler og ulemper, og HS er alltid den som popper opp som det komersielle alternativet for de som bare vil ha det til å "fungere". Det er ikke noe tvil om at UI til HS trenger en del love, men det er noe jeg kunne leve med.

 

Det jeg sliter med er SDK-et til HS. Jeg tror aldri jeg har sett et system med mindre informasjon og overkompleksitet - hvordan skal en trenge flere funksjoner bare for å lage en link og bruke tre timer på å lage en nettside? - jobbet med et overlaySDK for HS en stund for å betraktelig forenkle utvikling av HS-applikasjoner og har fått god traction på det som har en kodestyl som

 

 Device OperationalModeDevice = new Device(HS, RootDevice)
            {
                Name = "Operational mode",
                Unique = (string)device.DeviceID

            }
            .addPED("DeviceId", device.DeviceID)
            .addPED("Type", "OperationMode")
            .CheckAndCreate((double)device.Device.OperationMode)
                    .AddButton(1, "Heat", $"images/HomeSeer/contemporary/Heat.png")
                    .AddButton(2, "Dry", $"images/HomeSeer/contemporary/water.gif")
                    .AddButton(3, "Cool", $"images/HomeSeer/contemporary/Cool.png")
                    .AddButton(7, "Fan", $"images/HomeSeer/contemporary/fan-on.png")
                    .AddButton(8, "Auto", $"images/HomeSeer/contemporary/auto-mode.png");

Usikker på dere ønsker jeg skal gjøre dette public, eller det er en metode dere hadde ønsket å kunne utvikle med uten å fokusere på noe kode - legge til en knapp er AddButton, legge til en dropdown er AddDropdown etc, legge til ped er addPED.

 

Dog der jeg stanger hodet i veggen er følgende

 

1. WEB; Hvorfor skal websider være for forbanna vanskelig å forstå? Jeg hadde ønsket å lage et enkelt overlay med noe som

Web MyWebside = new Plugin.CreateMenuLink(foo).CreateSubLink(bar)

MyWebsite.createPage(newfoo).addHeader().addDropdown etc etc etc

 

Jeg syntes bakgrunnskoden er alt for komplisert til at noen skal kunne forstå det - jeg faller av når jeg skal begynne med html da det er ingen klare eksempler på hvordan det faktisk er bygget opp - hvor er SDK-dokumentasjonen som sier - ok slik legger du til en webside med steg 1.2.3 - disse funksjonene trenger du, disse callbakcs er i bruk. Jeg blir så lei av å finlese eksempelkoder som er bygget opp av 20 funksjoner (no offence)

 

2. Det får meg til å bli redd for programvarekoden hvis SDK ser slik ut

 

3. Brukere dere HS grunnet det er det gode gamle og dere er vant med det? Hva er den grunnleggende grunnen til at dere faktisk bruker HS når den har et elendig SDK, uviss kode, UI fra windows 3.11 og store mangler i plugins?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, aleks skrev:

Hva er den grunnleggende grunnen til at dere faktisk bruker HS når den har et elendig SDK, uviss kode, UI fra windows 3.11 og store mangler i plugins?

Kanskje vi bare er smarte nok til å forstå det? :P 

 

30 minutter siden, aleks skrev:

har et elendig SDK

SDKet kunne vært bedre, ikke uenig i det. Men jeg vet ikke hvor du har hentet din eksempelkode fra, og jeg forstår den ikke.

 

30 minutter siden, aleks skrev:

uviss kode

???

 

31 minutter siden, aleks skrev:

UI fra windows 3.11

*sukk* ?

 

31 minutter siden, aleks skrev:

store mangler i plugins

Hæ?

 

 

 

Men OK, jeg skal være seriøs:

Grunnen til at jeg bruker HomeSeer er ikke det sexy grensesnittet eller det fantastiske SDKet. Men heller at det:

  • Er stabilt
  • Er enkelt å bruke i det daglige (f.eks. endre regler, devicer, etc)
  • Støtter alt jeg har bruk for (og jeg er i stand til å programmere det som andre ikke gjør
  • Kan brukes uten å "hacke" noe som helst.

I HomeSeer er det sluttbruker som står mer i fokus enn f.eks. HomeAssistant. Og sluttbruker i HS-verdene er ikke utrolig IT-kompetent. Han kan ikke kode, og er sannsynligvis ikke interessert i å lære det heller. Han vil derimot ha muligheter til å lage avansert automasjon og han vil at det skal være stabilt. Og kunne bruke f.eks. IFTTT, Alexa, Google Home, etc.

 

Hvis du hater SDKet så vanvittig fordi det er komplisert (og ja, jeg synes også det er unødvendig vanskelig å lage en webside), så er det en ærlig sak. Men da er kanskje ikke HomeSeer for deg. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk like HomeSeer da jeg har en følelse de har en stabil grunnkode og jeg liker det faktum det ser ut som en har mye grunnkontrol over devices i forhold til f.eks Home Assistant hvor du har overflatisk kontroll.

 

Jeg er en utvikler og synes normalt sett SDK ikke er kompliserte, men i HS ser det ut til å være en miks av SDK fra HS 2 og HS3 og 13 forskjellige måter å gjøre ting på. Som du vet @Moskus det er veldig lett å lese sin egen kode, men eksemplene dine tror jeg er mye learn as you go and derfor strukturert for din utviklingsstil som er helt forståelig, men vanskelig å tolke.

 

Koden du så er min implementasjon av et overlayAPI hvor all HS-kode er fjernet fra utviklingsprosessen og OOP-metoden, men jeg sliter veldig med å forstå web-delen av SDK-en, derfor lurer jeg egentlig på om det finnes noe mer klar info om f.eks 

 

1. Hvordan lage en link

2. Hvordan bygge en webside

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, aleks skrev:

HS ser det ut til å være en miks av SDK fra HS 2 og HS3

Jepp. :(

Vi hadde denne diskusjonen med HS-gutta da vi var i overgangen. Etter påtrykk fra en del "gamle" HS-brukere ville de gjøre funksjoner så like HS2 som mulig, men problemet med det er koden ble veldig lite konsistent. Eksempel: hs.DeviceValue henter verdi fra en device og bruker Device Ref, men for å sette den verdi til en device må man bruke hs.SetDeviceValueByRef(). Hvem faen har tenkt?!

 

26 minutter siden, aleks skrev:

1. Hvordan lage en link

 

    ''' <summary>
    ''' Registers the web page in HomeSeer
    ''' </summary>
    ''' <param name="link">A short link to the page</param>
    ''' <param name="linktext">The text to be shown</param>
    ''' <param name="page_title">The title of the page when loaded</param>
    ''' <remarks>HSPI_SAMPLE_BASIC</remarks>
    Public Sub RegisterWebPage(ByVal link As String, Optional linktext As String = "", Optional page_title As String = "")
        Try
            Dim the_link As String = link
            hs.RegisterPage(the_link, plugin.Name, instance)

            If linktext = "" Then linktext = link
            linktext = linktext.Replace("_", " ").Replace(plugin.Name, "")
            If page_title = "" Then page_title = linktext

            Dim webPageDescription As New HomeSeerAPI.WebPageDesc
            webPageDescription.plugInName = plugin.Name
            webPageDescription.link = the_link
            webPageDescription.linktext = linktext & instance
            webPageDescription.page_title = page_title & instance

            callback.RegisterLink(webPageDescription)
        Catch ex As Exception
            Log("Registering Web Links (RegisterWebPage): " & ex.Message, LogType.Error)
        End Try
    End Sub

Bruk:

        RegisterWebPage(link:=configPageName, linktext:="Configuration", page_title:="Configuration")
        RegisterWebPage(link:=pricechartPageName, linktext:="Price charts", page_title:="Price charts")

Resultat:

image.png

 

 

34 minutter siden, aleks skrev:

2. Hvordan bygge en webside

@Guahtdim har gjort en fantastisk jobb! :) 

https://github.com/Moskus/hspi_CsharpSample/blob/master/hspi_CsharpSample/Config/WebConfig.cs

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det besnærende med HS er at man kan kode plugins i C#.

Det til tider frastøtende med HS er at SDK er veldig lite informativt. Og det er ikke så mye hjelp å få på HS forum. Jeg mistenker at endel som henger der ikke sier alt siden de utvikler plugins for penger.

 

Det blir som en annen på HS forum som påstod han hadde brukt flere dager på å finne ut hvordan han fikk tilbake verdier fra egenlaget device-tab (man må lytte på en magisk streng "deviceutility")

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Guahtdim said:

Det besnærende med HS er at man kan kode plugins i C#.

Det til tider frastøtende med HS er at SDK er veldig lite informativt. Og det er ikke så mye hjelp å få på HS forum. Jeg mistenker at endel som henger der ikke sier alt siden de utvikler plugins for penger.

 

Det blir som en annen på HS forum som påstod han hadde brukt flere dager på å finne ut hvordan han fikk tilbake verdier fra egenlaget device-tab (man må lytte på en magisk streng "deviceutility")

 

Det er det som får meg til å bli ganske lei, når en må lete i tre dager på å finne ut noe kryptisk fra SDK-en (som er flere forskjellige dokumenter som avviker), og forumene er mye gjetning. Altså litt av grunnen til jeg tar opp debatten er først å få litt forståelse hvorfor dere henger med HS, selv med kodekompleksiteten og hvilke fremtid det har. Hvis dere der det er verdt å lære seg og at resultatet long term blir mer stabilt og fleksibelt enn alternativene er jeg ikke i mot å kjøre på, men hvis dere holder på HS av gammel vane så er det lite relevant for meg å fortsette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg holdt på med HS siden høsten 2017. Å kunne lage egne plugins var det som gjorde at jeg hoppet fra Domoticz (brukte det i ca 6 måneder). Nå er jeg litt for langt inne i HS til at jeg kommer til å skifte med det aller første.

 

Skal jeg lage plugins så føler jeg at jeg klarer meg greit selv om all GUI-kode blir noe skikkelig herk (men her har jeg meg selv å skylde for å ikke gidde å lage noe litt bedre og mer objektorientert enn å skjøte sammen strenger). 

 

Det er mye jeg skulle ønske de kunne forbedre med HS, men man kan ikke få alt...

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, aleks skrev:

jeg prøver bare å få noe input og forstå hvorfor HS er så populært her inne.

 

 Jeg tror @Moskus er inne på det:

2 timer siden, Moskus skrev:

I HomeSeer er det sluttbruker som står mer i fokus enn f.eks. HomeAssistant. Og sluttbruker i HS-verdene er ikke utrolig IT-kompetent. Han kan ikke kode, og er sannsynligvis ikke interessert i å lære det heller. Han vil derimot ha muligheter til å lage avansert automasjon og han vil at det skal være stabilt. Og kunne bruke f.eks. IFTTT, Alexa, Google Home, etc.

 

Jeg kan ikke .Net eller CS, men jeg synes jeg får til utrolig mye avansert automasjon med GUI. I tillegg har jeg laget noen enkle scripts der jeg føler GUI ikke strekker til. Så mitt inntrykk er at HS (og kanskje Homey?) gir mest funksjonalitet uten å røre tastaturet for å konfigurere/scripte noe som helst. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Guahtdim said:

Personlig har jeg holdt på med HS siden høsten 2017. Å kunne lage egne plugins var det som gjorde at jeg hoppet fra Domoticz (brukte det i ca 6 måneder). Nå er jeg litt for langt inne i HS til at jeg kommer til å skifte med det aller første.

 

Skal jeg lage plugins så føler jeg at jeg klarer meg greit selv om all GUI-kode blir noe skikkelig herk (men her har jeg meg selv å skylde for å ikke gidde å lage noe litt bedre og mer objektorientert enn å skjøte sammen strenger). 

 

Det er mye jeg skulle ønske de kunne forbedre med HS, men man kan ikke få alt...

 

Så er det slik du føler deg for investert til at du ønsker å flytte over til noe annet, eller at HS er overlegent f.eks dom som du brukte før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ZoRaC said:

 

 Jeg tror @Moskus er inne på det:

 

Jeg kan ikke .Net eller CS, men jeg synes jeg får til utrolig mye avansert automasjon med GUI. I tillegg har jeg laget noen enkle scripts der jeg føler GUI ikke strekker til. Så mitt inntrykk er at HS (og kanskje Homey?) gir mest funksjonalitet uten å røre tastaturet for å konfigurere/scripte noe som helst. :) 

 

Det er derfor jeg er litt på gjerdet. Fikk tilbud om en gratis pro-versjon av den nye Homey og det blir litt mer all in one, dog har kraftig event engine.

 

HomeSeer er nok en del mer fleksibelt og har en sterk Zwave-integrasjon - det kan IKKE sies for f.eks Home assistant som bruker openzwave som ikke blir oppdatert skikkelig og er langt etter i utvikling. 

 

Men problemet er vel alltid at gresset alltid føles grønnere på andre siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, ZoRaC said:

Jeg kan ikke .Net eller CS, men jeg synes jeg får til utrolig mye avansert automasjon med GUI. I tillegg har jeg laget noen enkle scripts der jeg føler GUI ikke strekker til. Så mitt inntrykk er at HS (og kanskje Homey?) gir mest funksjonalitet uten å røre tastaturet for å konfigurere/scripte noe som helst. :) 

 

Er nok her det ligger, du får til nesten alt uten å måtte styre med koding og scripting. Når man har satt det opp kan man bare la det kjøre uten å tenke noe mer over det, det bare fungerer. En annen fordel er at det er mange her på forumet som er god på HS, så er lett å få hjelp hvis man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, aleks said:

 

Så er det slik du føler deg for investert til at du ønsker å flytte over til noe annet, eller at HS er overlegent f.eks dom som du brukte før?

HS slår Domoticz på mange områder som er viktige for meg. Jeg har nå lagt ned ganske mange timer på å kunne lage plugins. Oppsettet jeg har hjemme fungerer som jeg ønsker. Skal jeg skifte over til noe annet så må oppsiden være bedre enn den jeg har med HS. 

Mulig jeg er for investert med tanke på tid. Hvis jeg skal skifte så er det ganske mye funksjonalitet jeg vil ha med over som jeg antar ikke eksisterer i andre systemer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, ZoRaC said:

 

Jepp, @Moskus og HS-skolen var mye av årsaken til mitt valg for snart 3 år siden. ? 

 

All ære til @Moskus og hans ekstreme kunnskaper om HomeSeer - det er uten til trolig en av de som kan mest om HS i verden (tuller ikke), og en ekstrem ressurs. Den store gruppen av HS-personer her inne er grunnen til jeg enda sitter på gjerdet mot HS, og pusler litt med det fra tid til annen, selv om jeg kjører Home Assistant som hovedsystem nå. Problemet med Home Assistant hvis en skal kjøre noe fornuftig MÅ en ha flere delsystemer som Node Red etc etc etc og plugins er mye create and forget som gjør ting kan stoppe å fungere over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier: Gresset er alltid grønnere på den andre siden. :)

Og slik det er nå er det ingen systemer som er "perfekte", og jeg tror ikke at noen systemer i det hele tatt kommer til å bli det. Det er det i det hele tatt lite i verden som er perfekt. ;)

 

Alt er et kompromiss (og ikke bare innen hjemmeautomasjon). Man må bare selv velge et system som går minst ut over det man selv synes er viktig. For meg ligger det i det enkle oppsettet. Jeg tok tiden på meg selv i jula, mest fordi det er faktisk ganske lenge siden jeg inkluderte nytt utstyr selv: Det tok under 4 minutter å inkludere to lys og en bevegelsessensor og så sette opp lysstyring med forskjellig nivå basert på Lux i rommet.

 

Det er jo meg da. Jeg kan HS.

Men jeg ble faktisk overrasket over hvor smidig det gikk. :)

(Det såga ikke sier noe om er hvor mye det irriterte meg at jeg måtte bruke "unødvendig tid" på å gi fornuftige navn til alle enheter etterpå, det tok minst like mye tid, og man må være nøye med navngivingen når man har 1300 devicer).

 

 

Som vi har vært inne på, så er jeg enig med deg om at SDKet til HS-plugins trenger hjelp. Det er nesten vanskelig å få det vanskeligere enn det der, bl.a. fordi f.eks. nettside-kreasjon er nødvendig for å gi en tilfredsstillende brukeropplevelse. I HASS er det ikke like nøye for der er det alltid en halv million parametre man må knote i en tekstfil uansett, og i OpenHAB er det alltid noe java-kode man må tweake litt for å få det til å fungere som tiltenkt. Men en HS-plugin må som oftest ha en config-side som minimum, det gjør det mye lettere å bruke.

 

Jeg lager alltid et console application først med alle klasser og kode først. Der kan jeg frustrere meg over selve jobben som skal løses. TibberSeer, FitbitSeer, RobonectSeer, TrådfriSeer og CoffeSeer har alle console applikasjoner som kjører standalone. En HS-plugin er i prinsippet en console app, med litt ekstra kode.

 

Ellers kan man t Jon00-prisnippet. Han satser på kvantitet, men jeg kan ikke si over kvalitet for han har høy kvalitet. Men det er ikke veldig fokus på gode interfacer, og det er litt jobb å sette hans plugins og scripts opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


2. Det får meg til å bli redd for programvarekoden hvis SDK ser slik ut


Jeg har snoket litt rundt i koden dems og det var ikke det peneste jeg har sett. Store deler er dessverre "obfuscated" som gjør den enda vanskeligere å lese og forstå, men graden av kompleksitet virker unødvendig høy.

Jeg testet HASS (var forholdsvis nytt og umodent), så på OpenHAB (orket ikke tanken på å måtte installere Eclipse) og var såvidt innom Domoticz før jeg valgt HS.

Det som ble utslagsgivende for meg var at jeg har lang erfaring med C# (og før det VB.Net og VB, men er rimelig rusten der) og tilgangen på slike ting som HS-skolen her.

Det var først etterpå at jeg oppdaget hvor dårlig C# scripting støtten er (ihvertfall på linux), at mono støtten ikke er 100% og at viljen til å ta tak i ting ikke alltid er tilstede (sånn som at HSTouch klienten til Linux mer eller mindre er lagt død til tross for at den fortsatt shippes med Designeren, og ymse sikkerhetsproblemer i plugin systemet).

Jeg har fortsatt ingen planer om å bytte ut HS, det er for mye arbeid, gresset er ikke så mye grønnere og jeg har tross alt investert i en Pro lisens.



Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tor-Erik skrev:

Jeg testet HASS (var forholdsvis nytt og umodent), så på OpenHAB (orket ikke tanken på å måtte installere Eclipse) og var såvidt innom Domoticz før jeg valgt HS.

Eclipse IDE trenger man kun for å gjøre utvikling på OpenHAB. For vanlig bruker-installasjon av OpenHAB er det bare java runtime som må være på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.