Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber - Høyere Spotpriser?


Anbefalte innlegg

Det er nok mye jeg ikke skjønner ifb med prising av strøm, men akkurat dette kunne jeg tenke meg å få rede på:
 

Tibber opererer iflg deres avtalevilkår med følgende: (https://norge.tibber.com/terms/)
● Strømpris: innkjøpspris rett fra produsent (følger Nord Pool spot pris per time)
● Et påslag per kWt går utelukkende til å dekke lovpålagte elsertifikater, derav Tibber har 0% margin. Påslaget utgjør mellom 1,4 og 2,5 øre avhengig produsent og tid på året - dette følger du i appen.

 

Leser på E24 i dag: (https://e24.no/energi/stroem/aarets-dyreste-stroem-i-soer-norge-dagens-priser-blir-de-hoeyeste/24544786)

"Prisen på 67 øre kilowattimen er en snittpris for hele mandag, men prisene varierer fra time til time. I morgentimene ligger prisen på 82 øre, og så dempes den noe utpå dagen, før den skal opp i 86 øre kilowattimen mellom kl. 17 og 19, ifølge Nord Pool."

 

Her er mine strømpriser (fra Tibber) i dag:

image.png.9149651ef99267abf262595929497b67.png

 

 

Altså; det er en vesentlig forskjell...

 

Hvorfor denne differansen? Er det ikke "faste" Nord Pool Spot priser det hele tas utgangspunkt i?

 

Endret av Vitellius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vitellius skrev:

Et påslag per kWt går utelukkende til å dekke lovpålagte elsertifikater, derav Tibber har 0% margin. Påslaget utgjør mellom 1,4 og 2,5 øre avhengig produsent og tid på året - dette følger du i appen.

Wait what?

 

Er det lovpålagte påslaget varierende nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

Wait what?

 

Er det lovpålagte påslaget varierende nå?

 

Mener det er slik at påslaget går på produksjonen/salget til kraftselskapet, men at de selv velger hvordan de skal hente de inn. De kan da velge at enkelte abonnement har høyere el.sert.kostnad enn andre. Tror jeg da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sitat

Kraftleverandørenes kjøp av elsertifikater vil øke frem mot 2020, før det avtar frem mot 2035


https://www.nve.no/energiforsyning-og-konsesjon/elsertifikater/


Ja, strømprisene er veldig høye i hele markedet for tiden. Blir sannsynligvis slik fram til og med fredag, men sannsynligvis noe billigere igjen fra lørdag.

 

Endret av daniel.h.iversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, daniel.h.iversen skrev:

 


https://www.nve.no/energiforsyning-og-konsesjon/elsertifikater/


Ja, strømprisene er veldig høye i hele markedet for tiden. Blir sannsynligvis slik fram til og med fredag, men sannsynligvis noe billigere igjen fra lørdag.

 

Så, man får billigere strøm om man kjøper den fra ett kullkraftverk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 15.00, Vitellius skrev:

Svarer meg selv på denne.
Når man får lagt på Mva på E24 og Norpool sine tall så begynner det å nærme seg Tibber sine priser (som her inkluderer mva)....

 

Fy faen, dette begynner å bli dyrt ?

 

Det stemmer nok. Prisen til deg som kunde er NP-pris*1,25(mva)+el.sert.

 

Men den gode nyheiten er at prisvariasjonen gjennom døgnet er stor, og det betyr at det er gode muligheter for å spare ein del gjennom å plassere forbruk som vvb, varmekabel og andre "trege" laster på billigare tidspunkt utan at det går utover komforten. 

Jo større variasjon, jo bedre blir økonomien i dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bjornepappa skrev:

Men den gode nyheiten er at prisvariasjonen gjennom døgnet er stor, og det betyr at det er gode muligheter for å spare ein del gjennom å plassere forbruk som vvb, varmekabel og andre "trege" laster på billigare tidspunkt utan at det går utover komforten. 

Jo større variasjon, jo bedre blir økonomien i dette! 

Tja, utenom nettleia er prisen 20-30% høyere nå enn i sommer som var (sånn ca. på døgnsnitt). Ved unormal høy variasjon i timespriser gjennom døgnet kan man oppnå 5-15% besparelse på optimal styring av varmtvannsbereder (som betyr ~1 % besparelse på strømregning). For oppvarming av huset er det mindre å spare, kanskje opp til 5% på dager med stor variasjon. 

 

Det er ikke god økonomi i smartstyring av laster etter strømpris. Det er en nerdehobby (ja, jeg vet at det kan endre seg i framtida). At strømprisen for tida er høy er det altså ikke mye å gjøre med, det mest økonomiske er uten tvil å gå ned litt på komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, berland skrev:

Tja, utenom nettleia er prisen 20-30% høyere nå enn i sommer som var (sånn ca. på døgnsnitt). Ved unormal høy variasjon i timespriser gjennom døgnet kan man oppnå 5-15% besparelse på optimal styring av varmtvannsbereder (som betyr ~1 % besparelse på strømregning). For oppvarming av huset er det mindre å spare, kanskje opp til 5% på dager med stor variasjon. 

 

Det er ikke god økonomi i smartstyring av laster etter strømpris. Det er en nerdehobby (ja, jeg vet at det kan endre seg i framtida). At strømprisen for tida er høy er det altså ikke mye å gjøre med, det mest økonomiske er uten tvil å gå ned litt på komfort.

Endring i døgnsnitt er lite interessant i denne sammenhengen ettersom dei fleste ikkje verken vil fryse eller slutte å dusje. Det er derimot prisendringar innad i døgnet som kan utnyttast. 

 

Prisane varierer jo med prisområdet, det kan vere store forskjeller på timesnivå pga. kapasitetsbegrensningar mellom dei. Her i NO5 varierer prisane i dag mellom ca. 66 og 110 øre/kWh. Det samme bildet har det vore siste tida og det forventar eg også så lenge det er kaldt vær og lite vind generelt i Norden. Naturlegvis er svingingane mindre i perioder med lågare prisar (=mildare vær og meir tilgjengelig produksjon), men slike svingninger kan vi berre forberede oss på at det blir meir av i framtida som som følgjer av meir uregulerbar produksjon som vind og sol til fordel for termisk produksjon. 

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, berland said:

Det er ikke god økonomi i smartstyring av laster etter strømpris.

 

Ett unntak her er elbil-lading.

Et regneeksempel fra i går/i natt.

Bilen ble plugget inn kl 17:00.

Tibber stoppet ladingen umiddelbart, og flyttet ladingen til et klokkeslett med lavere strømpris.

 

Eksempelet viser hva det ville kostet dersom bilen hadde blitt ladet kl 17:00 i forhold til hva det kostet da den faktisk ble ladet, bestemt av Tibber (03:13-04:45)

En besparelse på 20% er jo formidabelt! (Har jeg gjort noen regnefeil her?)

Tibbers kode er nok ikke helt optimal, da strømmen var billigere i timen mellom 03:00 og 04:00, enn i timen 04:00 og 05:00.

Dersom ladingen hadde startet kl 03:00 ville man spart ytterligere noen øre.

 

lading.PNG.7c1c90765975ecfb87fc2dfb0d77fbd3.PNG

lading2.PNG

Endret av Norseman
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, berland skrev:

Det er ikke god økonomi i smartstyring av laster etter strømpris.

Da har vi et problem, for hele energi-Norge legger opp til at det skal lønne seg. Det er jo slik vi skal få bukt med forbrukstoppene.

 

.. og jeg har problemer med å se at det ikke lønner seg å flytte forbruk fra "dyr" tid til "billig" tid. Å flytte 1 kW fra kl. 07:00 til kl. 09:00 vil jo spare tilsvarende forskjell i pris.

 

Tror jeg må se om jeg finner det gamle, store regnearket mitt og koden fra Tibber-testingen min. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Norseman skrev:

Ett unntak her er elbil-lading.

Helt enig. Har man elbil, og har tenkt å kjøpe elbil-lader, så er Tibber + deres ladeboks en no-brainer. Da får man implisitt tilgang til et strømmarked med effektprisingen som jeg ikke har som privatperson og husoppvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Da har vi et problem, for hele energi-Norge legger opp til at det skal lønne seg. Det er jo slik vi skal få bukt med forbrukstoppene.

 

.. og jeg har problemer med å se at det ikke lønner seg å flytte forbruk fra "dyr" tid til "billig" tid. Å flytte 1 kW fra kl. 07:00 til kl. 09:00 vil jo spare tilsvarende forskjell i pris.

 

Tror jeg må se om jeg finner det gamle, store regnearket mitt og koden fra Tibber-testingen min. :) 

Når elektro-installasjon er gjort, og programmering er gjort, jo, da er det åpenbart lønnsomt å flytte fra dyr til billig tid. Derfor gjør jeg det. Men før man kan kalle det "lønnsomt" for almennheten, må det være slik at jeg kan si til hvermannsen at kjøp "ditt og datt", og få til smartstyring av huset ditt levert av den og den, og du vil tjene penger i forhold til å holde på som før.

 

Til og med varmtvannsberederen som det er relativt enkelt å få til styring av slik at man "tjener" penger, men som jeg måtte bruke over en lapp i Aeotec Heavy Duty + elektrikerjobb. Jeg tror ikke den investeringen noen gang blir lønnsom annet enn psykisk.

 

Som land skal vi flytte forbruk bort fra forbrukstoppene, men så lenge det enorme flertallet ikke er i stand til å faktisk gjøre det, så gjetter jeg på at dette blir en politisk sak som ender opp med en mellomting med desto mindre fortjeneste for oss som allerede har smartstyringen på plass. Netteierene har all grunn til å skremme oss med at vi får kjempedyr effektprising i framtida, for det i seg selv får noen til å tilpasse seg, og det skaper mulighet for å gå litt tilbake når det endelige kompromisset skal besluttes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, berland skrev:

Når elektro-installasjon er gjort, og programmering er gjort, jo, da er det åpenbart lønnsomt å flytte fra dyr til billig tid. Derfor gjør jeg det. Men før man kan kalle det "lønnsomt" for almennheten, må det være slik at jeg kan si til hvermannsen at kjøp "ditt og datt", og få til smartstyring av huset ditt levert av den og den, og du vil tjene penger i forhold til å holde på som før.

Å bruke 25-50.000 kr på å helautomatisere huset sitt sparer man nok aldri inn i strøm, nei.

Men man sparer ikke inn 10-15.000 kr på en TV eller 20.000+ på et stereoanlegg heller. Man kjøper ikke elbil heller for å spare strøm

 

Men kan kan få det vesentlig mer komfortablelt uten at man øker forbruket av betydning. :)

 

1 time siden, berland skrev:

Til og med varmtvannsberederen som det er relativt enkelt å få til styring av slik at man "tjener" penger, men som jeg måtte bruke over en lapp i Aeotec Heavy Duty + elektrikerjobb. Jeg tror ikke den investeringen noen gang blir lønnsom annet enn psykisk.

Tja, sparer man 1 kr dagen, tar det riktignok 4-5 år.

 

Vår varmtvannsbereder bruker ca. 2 kW over 15 minutter omtrent hver time. Det er 0,5 kWh pr time. Nå tok jeg bare for "løye" utgangspunkt i strømprisen for i morgen. Da vil det koste meg kr 10,39 i løpet av døgnet. Fjerner vi de 8 dyreste timene (og øker forbruket timen etter et langt opphold som er naturlig, men det er kanskje noe overdrevet), så synker det til hhv. kr. 8,68. En besparelse på kr 1,71 i morgen er iallfall nok til å gjøre det interessant. Dette tilsvarer ca. 16,4%, tidligere overslag har gitt en gjennomsnittsbesparelse på ca. 15% hvis jeg husker riktig. Og dette er bare for varmtvann.

 

Å styre varme vil jo kunne gi også noe reduksjon. Igjen må man jo investere i utstyr. Men det ser jo ut som dette bør være lettere å betale ned enn f.eks. grunnfjellsbrønner, etc.

 

image.png

 

... det er derfor jeg stusser når du sier det kun gir 5% besparelse (ja, OK "opp til 15% i mer ekstreme tilfeller"). Jeg ville sagt at normalen vil iallfall være 14-15% og potensiale for enda mer når det er "noe større variasjoner" over døgnet (altså ikke som vi har hatt i høst). Jeg er enig i at oppvarming vil gi noe mindre, men her er det nok enda større variasjoner (ettersom vi har så forskjellige totale U-verdier og forbruk, og ikke minst vaner).

 

1 time siden, berland skrev:

Som land skal vi flytte forbruk bort fra forbrukstoppene, men så lenge det enorme flertallet ikke er i stand til å faktisk gjøre det, så gjetter jeg på at dette blir en politisk sak som ender opp med en mellomting med desto mindre fortjeneste for oss som allerede har smartstyringen på plass.

Det har vært mitt argument mot AMS-målere hele tiden. Flertallet, og da mener jeg det enormt store flertallet på 99,999997% av Norges husholdninger, har ikke mulighet til å styre de store lastene. Sånn er det bare. Politikere og andre eletriske "forståsegpåere" har jo hyllet AMS opp og i mente for at "nå kommer alle til å bry seg om strømforbruket sitt". Jeg tipper at det gjør de ikke for det har ingen praktisk betydning.

 

Å skaffe seg kontroll koster penger. Så lenge det er bare er variasjon i strømpris, blir ikke dette en tilstrekkelig sterk motivator for å gjøre noe med det, nettopp fordi besparelsen ikke er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, berland said:

Helt enig. Har man elbil, og har tenkt å kjøpe elbil-lader, så er Tibber + deres ladeboks en no-brainer. Da får man implisitt tilgang til et strømmarked med effektprisingen som jeg ikke har som privatperson og husoppvarming.

 

Man trenger faktisk ikke deres ladeboks heller.

Jeg bruker en annen som er billigere. Tibber styrer ladingen via bilens API, og de har støtte for ganske mange biltyper, inkl ladbare hybrider. 

Så det er ingen merkostnad for å etablere Tibbers smart-lading gitt at man allerede har en "dum" lader på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Moskus skrev:

... det er derfor jeg stusser når du sier det kun gir 5% besparelse (ja, OK "opp til 15% i mer ekstreme tilfeller"). Jeg ville sagt at normalen vil iallfall være 14-15% og potensiale for enda mer når det er "noe større variasjoner" over døgnet (altså ikke som vi har hatt i høst). Jeg er enig i at oppvarming vil gi noe mindre, men her er det nok enda større variasjoner (ettersom vi har så forskjellige totale U-verdier og forbruk, og ikke minst vaner).

 

Tallene dine er helt ok, men det er med dagens/morgendagens variasjon. Dette er ikke representativt for høsten som har vært. Å spå strømpris eller variasjon i strømpris i framtiden er ikke noe jeg driver med, så derfor våger jeg bare gå god for 5%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Norseman skrev:

 

Man trenger faktisk ikke deres ladeboks heller.

Jeg bruker en annen som er billigere. Tibber styrer ladingen via bilens API, og de har støtte for ganske mange biltyper, inkl ladbare hybrider. 

Så det er ingen merkostnad for å etablere Tibbers smart-lading gitt at man allerede har en "dum" lader på plass.

Får du den 20% rabatten/prisløftet på elbilstrømprisen når du ikke bruker deres ladeboks?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, berland said:

Får du den 20% rabatten/prisløftet på elbilstrømprisen når du ikke bruker deres ladeboks?

 

Her har jeg ikke fulgt med i timen!

 

Har nå fått lest meg opp på hvordan Tibbers ladeboks fungerer.

De får altså handlet strøm til 20% under Nordpools priser. Kravet Nordpool stiller i gjengjeld at de kan redusere eller stoppe ladingen din i løpet av to sekunder dersom strømmen trengs til andre formål i nettet.

 

Da lurer jeg litt på hvordan Tibber regner 20% besparelse som de markedsfører ladeboksen med. Er det 20% i forhold til gjennomsnittlig strømpris i døgnet? Eller er det 20% billigere enn den allerede lave strømprisen man har om natta? Eller det det 20% billigere enn å starte lading kl 16 f.eks?

 

De skriver jo på sin blogg at smartlading gir 18% billigere lading allerede uten denne 20% Nordpool-rabatten.

(18% er regnet ut fra smart-lading om natten,  kontra å lade kl 16:00)

 

Betyr det at i dette eksempelet, for å oppnå 20% besparelse for kunden, kan Tibber å skru ned strømprisen tilsvarende 2% (for å komme fra 18% til 20%), og kan deretter ta mellomlegget i lomma selv?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, berland skrev:

Dette er ikke representativt for høsten som har vært

Nei, men denne høsten er heller ikke representativ. Strømprisen har jo vært paddeflat hele høsten...

Tanken bak regnearket/koden er fra i fjor vinter, og da kom jeg også frem til at 14-15% var relativt "lett".

 

Det var i forbindelse med denne tråden at jeg regnet litt mer i detalj. Får se om jeg finner arket igjen, kanskje jeg husker feil...? Men jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.