Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Godt alternativ til Tellstick?


Anbefalte innlegg

Heisann. Kjører i dag en Tellstick Znet Lite V2 (og Philips Hue).

 

Enhetene (innfelte + utenpåliggende av/på-enheter samt en Z-TRMv2fx) knyttet til Tellstick er integrert i Homekit via Homebridge da de ikke har "egen" integrasjon (beta-pluginen fungerer ikke).

 

Allerede her begynner problemene å irritere da det er et stort antall enheter som ikke støttes av homebridge-telldus så jeg får ikke alle enheter inn i Homekit. Jeg har ikke noe imot å bruke gatewayenes egne apper, men alle enhetene må også finnes samlet i Home-appen på iPhone.

 

Nå ønsker jeg å skaffe meg en slik for å kunne skru alle lys (Hue-pærer + av/på-enheter) av/på ved ytterdøren. Kjører i dag en løsning med en Hue-dimmer automatisert via Apple Home som ikke fungerer 100% samt at jeg vil få den inn i kombinasjonsramme.

 

Denne bryteren støttes ikke av Tellsticken virker det som. I tillegg var det et sant helvete å få lagt til den Z-TRMv2fx'en. Får blant annet ikke styrt temperatur, kun lese av.

 

Jeg har allerede en "server" stående på 24/7 som kjører Milestone videoovervåking samt Unifi Controller, som er kraftig nok til å kjøre mer. Så hva burde jeg se på i forhold til nytt system/gateway?

Regner med jeg må ha en USB Z-wave-stick som støttes også.

 

Har noen få 433MHz-enheter (1x av/på samt noen temperatursensorer) men det er ikke kritisk å få inn disse dersom jeg må ha en egen antenne som koster skjorta)

 

Krav:

- Alle enheter må kunne legges inn i HomeKit

- Må støtte de fleste enheter på markedet (tenker da på ting som den bryteren linket over, med mulighet for å automatisere enheter av/på når man trykker. Enten oppsett i gateway eller definering av knappene inne i Apple Home)

- Må fungere via LAN. Styrer kun ting remote 1-2 ganger i året. Tellsticken skal kunne styre ting lokalt etter siste update men det fungerer ikke i praksis.

- Må ikke koste en trillion dollars

 

Noen forslag til en som vil ta steget opp fra Telldus? :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HomeSeer, Home Assistant, Homey eller OpenHAB. Det er vel de store og som har god støtte for produkter. Homey er hardware, mens resten er software du kan kjøre på serveren din. Z-wave USB-pinne koster ca 500 kr, 433 MHz tranciever koster ca 1000 kr og ZigBee USB-pinne koster 5-600 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TMB skrev:

 

I korte trekk; hva er det som gjør HomeSeer verdt å betale såpass mye for, når de to andre alternativene er gratis?  :)

Hvilke funksjonaliteter er de de som er gratis mangler?

 

Både OpenHAB og Home Assistant krever vel litt config i div tekstfiler (YAML/Java), mens HomeSeer kan gjøre omtrent alt i webgrensesnittet. Ellers er vel Z-wave implementasjonen i de to litt dårligere, da de er basert på OpenZwave, som ikke er helt up-to-date, har jeg fått inntrykk av. 

 

Med forbehold - jeg har ikke prøvd noen av de. :) 

 

Jeg liker også HSTouch Designeren, for å lage «app». Når man først har lært seg den kan man få til ganske mye, veldig skreddersydd. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet alle 3 i et par dager med UZB1 og må si at HomeSeer er den desidert beste hittil selv om det var litt komplisert helt i starten. Har integrert den med Homebridge og det er mye(!) mer responsivt enn Telldus Live og har støtte for flere enhetstyper der. 

 

Så da får vi se når trialen går ut om 27 dager, om jeg skal bruke 2k på fullversjon eller ikke :P

Endret av TMB
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 11.08, TMB skrev:

Da har jeg testet alle 3 i et par dager med UZB1 og må si at HomeSeer er den desidert beste hittil selv om det var litt komplisert helt i starten. Har integrert den med Homebridge og det er mye(!) mer responsivt enn Telldus Live og har støtte for flere enhetstyper der. 

 

Så da får vi se når trialen går ut om 27 dager, om jeg skal bruke 2k på fullversjon eller ikke :P

 

Sjekk også ut Domoticz. Dette er også et gratis alternativ hvor det meste kan konfigureres grafisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.