Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

UZB1 vs HS3 port


SteinarH

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg litt hjelp. Man gjør en ting for å løse et problem og ender opp med et annet.

 

Jeg kjører både HS3 og deConz på samme PC. Jeg hadde da en konflikt hva gjelder porter; begge lyttet på port 80. Siden deConz visstnok legger tilbake port 80 ved oppdatering, tenkte jeg det var best å endre port på HS3. Mange gode beskrivelser på nett om dette, og valgte port 88, og konflikten forsvant.

 

Men: Etter jeg gjorde endringen, får jeg ikke kontakt med UZB1sticken lenger. Ingen av z-wave-enhetene har kontakt med HS3. Noen som vet hva som kan være galt?

 

Jeg har endret tilbake til port 80 uten at det løste problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du opp riktig COM port i settings for z-wave? Bytte av nettverks port skal normalt ikke påvirke COM port for z-wave. Jeg skifter UZB1 i ny og og da må jeg mappe z-wave COM port på nytt da COM port nummer skifter i Windows, er som alt annet USB device en plugger og skifter rundt på ulike USB porter.

 

Så når Z-wave nettverket mitt er "borte" etter USB swapping så er det bare PLUG-INS > Z-wave > Controller Managment  og under Z-Wave Interfaces skal det ligge en "UZB1 z-wave controller Z > velger så gul pil icon og skifter "Serial" port helt til høgre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Moskus skrev:

Ser du den i Device Management (hvis det er Windows du bruker)?

Hvordan ser Plugins -> Z-wave -> Controller Management ut?

 

Jeg ser den i Device management, og det ser normalt ut. Dvs. jeg prøvde å disable og så enable igjen, og da ble iconet gult.

 

Jeg får ingen feilmelding i liggen når HS3 kan kjøre gjennom port 80. Er ikke hjemme nå, men mener UZB1 ser ut å starte normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SteinarH skrev:

Jeg ser den i Device management, og det ser normalt ut.

Hvilken COM-port har den fått?

 

3 timer siden, SteinarH skrev:

Dvs. jeg prøvde å disable og så enable igjen, og da ble iconet gult.

Hvilket ikon snakker vi om her? Er det i HomeSeers Controller Management, eller i Windows sin Device Manager?

 

3 timer siden, SteinarH skrev:

Jeg får ingen feilmelding i liggen når HS3 kan kjøre gjennom port 80. Er ikke hjemme nå, men mener UZB1 ser ut å starte normalt.

Får du ingen feilmeldinger når HS3 kjører på port 80? Og da starter UZB1 som normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er man kommet seg hjem igjen og kan jobbe videre med problemet. Dette ble et litt rotete svar med mye utklipp. Ha tålmodighet med meg :-)

 

54 minutter siden, Moskus skrev:

Hvilken COM-port har den fått?

 

Den har fått COM3, og det er den samme etter hver restart.

 

image.png.11a416b48207a5bd69ef046a1810a021.png

 

Er også den som er satt opp i HS3:

 

image.thumb.png.7c981e7589bbc38be3cefac9616180ea.png

 

1 time siden, Moskus skrev:

Hvilket ikon snakker vi om her? Er det i HomeSeers Controller Management, eller i Windows sin Device Manager?

 

Ikonet er det jeg har satt ring rundt. Nå er det riktig, men hvis jeg disable og enable, så blir den gul med feilmelding.

 

1 time siden, Moskus skrev:

Får du ingen feilmeldinger når HS3 kjører på port 80? Og da starter UZB1 som normalt?

 

Jeg får ikke feilmelding ved oppstart av HS3, hverken på port 80 eller 88. Tilsynelatende starter UZB1 som normalt. Men den virler ikke; har ikke kontakt med noe som helst. Her er logg fra oppstart og fra Speaker. Under der igjen, feilmeldinger som dannes nå i loggen. Snodig nok, så ligger det en aktiv informasjon fra en z-waveenhet??

 

image.png.21e33861b4487ac3c8a6b6f639b3621c.png

 

image.png.1942e405796a0ad7a1506b3b9882f9fa.png

 

image.png.1e2ab6b17fe5a600fee34721392d4d4f.png

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Moskus skrev:

Mulig driver-problem?

 

Tja.. fikk lagt inn driveren på nytt. Får mer informasjon, men kan ikke si at flyten går så smidig som den gjorde tidligere. Og webgrenesnittet er veldig tregt når UZB er enebled. Fungerer raskt og fint uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, SteinarH skrev:

Siden deConz visstnok legger tilbake port 80 ved oppdatering, tenkte jeg det var best å endre port på HS3.

 

Man endrer vel port på deCONZ via en BAT-fil? Ellers så er vel den smart nok til å endre seg til 8080 hvis 80 er opptatt, slik at om man sørger for at HS alltid starter først, så bør ikke det være et problem?

 

Når det er sagt, så skal det fungere helt fint å flytte HS. Jeg har gjort det og opplever ikke noen problemer med det. Men, kanskje er det enklere å flytte deCONZ enn å finne ut av problemene du opplever? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ZoRaC skrev:

Når det er sagt, så skal det fungere helt fint å flytte HS. Jeg har gjort det og opplever ikke noen problemer med det. Men, kanskje er det enklere å flytte deCONZ enn å finne ut av problemene du opplever? :) 

 

Hadde jeg visst det jeg vet nå (og egentlig vet jeg av erfaring at jeg ALDRI skal rør noe som fungerer helt fint :P), så hadde jeg aldri gjort det. Og hvis det er slik at deConz endrer port selv, så er jo hele denne erfaringen noe jeg helst ikke ville oppleve. Nå er det jo for sent, og problemene ser ikke ut til å være løst enda..

 

Reinstallering av PC, og legge alt inn på nytt er min metode... Men kanskje ikke helt nødvendig.. enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.