Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

mr.rs4

Anbefalte innlegg

Har nå I dag Futurehome og fibaro produkter. Er ikke bygget ut helt enda. Men ser nå allerede at det blir for "enkelt" og ser på flere andre muligheter.  Og har nå gått for Homeseer. Og her føler jeg meg helt ute å kjøre. Men med den hjelpen en har fått her inne, så tror jeg at je skal få det til. 

 

Setter STOR pris på all hjelp, innspill og deres meninger. 

 

Det blir fort litt dyrt om man skal sette hele huset opp med fibaro produkter, så kom gjerne med innspill & meninger. 

 

Hvilke andre produkter kan man ha med Homeseer for å styre lys, dimme lys, bevegelse og dør sensor, åpne og stenge en Liftmaster garasje port. Temp og lys sensorer. Vannlekkasje sensor og brann / gass varsler. 

Og om mulig sjekke om posten har kommet (post kassa er ca 30m luftlinje ifra huset, og står ute, så sensor må tåle vann og ha lang rekkevidde). 

Har i dag fibaro utstyr 3x bevegelse sensor, 3x power outlet, 1x strips dør sensor

 

Oppsett / ønske 

- Mobil app til Homeseer. Må fungere med Android og kanskje iphone. 

- Styre garasje port med ingen bevegelse i garasjen på tid, så stenge porten automatisk. + åpne / stenge ifra Google assist. 

- Styre/dimme lys med google assist i alle rom. 

- Borte, hjemme moduser

- Automatisk styring av lys og nattstyring

- Ringe klokke med video og tale

- IKEA lystette elektriske gardiner - Og styre lys via google assist

 

Bevegelse

- Bevegelse i gang oppe og det er natt så skru på lys i gang og bad på minimum. Etter slutt på bevegelse i 10min skru av lys igjen.

- Kommer hjem, skru på lys til 90% om det er mørkt i rom / etter tid på gang, kjøkken og stue. Er det mørkt ute, setter styrke på 50%.

- Om man går på bad, går lys på automatisk til 90% styrke om det er dag.

 

3x Flod sensor(kjøkken, VVB og vaskerom). Og sirene hyler. Notifikasjon til valgte mobiler.

 

Google assist høytalere 

- Sette opp med google assist, og styre /dimme lys i alle rom som har sensor utstyr.

- Skru av/på tv med google. Denne kan kanskje være vanskelig? 

- Åpne og stenge garasje ifra Google assist.

- Mulighet for å snakke med google og styre musikk igjenom Heos høytallere som jeg allerede har. Om det ikke går så kanskje bytte til Sonos.

- Legge til på handle liste

- Legge til på huske liste(denne er vel ikke utberedet enda)? 

 

Dør / Ringeklokke

- Ytterdør lås alla Danalock. Mulighet for å åpne dør om man ikke er hjemme. Og evt gi kode på mobil for slippe inn, og og registrering på hvem som kommer.

- Ringeklokke med cam og lyd 2 veis. Registrere bevegelse. Ved ring, svare 2 veis + opptak / visning og snakke via mobil.

 

Brann / gass

- Brann / gass alarm, lys slås på og dørlås åpnes. Og sirene hyler. Notifikasjon til valgte mobiler.

 

Huset

 

Kjeller

- 2x dører dør sensor - Notifikasjon på mobil når dører åpnes. Gi ny notifikasjon om dører er åpne når nattmodus slåes på. 

- 1x Bevegelse sensor + temp

- Sjekke temp

- Ikke Bevegelse på en stund, og er det natt skru av lys. 

 

 Hoved etasje

- 1x dører dør sensor - Notifikasjon på mobil

- 4x Bevegelse sensor + temp

- 4x dimmere(gang, kjøkken, stue og tv stue) 

 

Kjøkken

- Styre og dimme lys tak - Og styre lys via google assist(legge bryter i boks til lysbrytere) 

- Styrke kaffe trakter

- Ikke Bevegelse på en stund, og er det natt skru av lys. 

- Sjekke temp

 

Stue

- Styre og dimme lys tak - Og styre lys via google assist(legge bryter i boks til lysbrytere) 

- Ikke Bevegelse på en stund, og er det natt skru av lys. 

- Sjekke temp

 

TV Stue

- Styre og dimme lys tak - Og styre lys via google assist (legge bryter i boks til lysbrytere) 

- Styre TV - Og styre TV via google assist

- Ikke Bevegelse på en stund, og er det natt skru av lys. 

- Sjekke temp

 

Gang

- Styre og dimme lys tak - Og styre lys via google assist(legge bryter i boks til lysbrytere) 

- Ikke Bevegelse på en stund, og er det natt skru av lys. 

- Ytterdør lås - Notifikasjon på mobil. Låse dør etter et klokkeslett. 

 

Loft

- 3x Bevegelse sensor + temp

- 3x Dimmer

 

Gang og bad

- På bad normalt ikke lys før bevegelse. Er det natt så sett lys på minimum og automatisk av etter tid.

- I gang styre lys tak, og skru av på natt. 

 

Hoved Soverom

- Styre og dimme lys tak - Og styre lys via google assist(legge bryter i boks til lysbrytere) 

- Sjekke temp

- Åpne / stenge rulle gardiner(Somfy). Og styre via google assist og ved klokke slett automatisk opp / ned.

 

Soverom

- Styre og dimme lys tak - Og styre lys via google assist(legge bryter i boks til lysbrytere) 

- Sjekke temp

- IKEA lystett rulle gardiner - Åpne / stenge rulle gardiner(IKEA). Og styre via google assist og/eller ved klokke slett automatisk opp / ned. Men opp skal de klokken 06:40 på hverdager og 10.00 helg / skole fri.

 

Biljard & Spill rom

- Styre og dimme lys tak - Og styre lys via google assist(legge bryter i boks til lysbrytere) 

- Sjekke temp

- IKEA lystette elektriske gardiner - Og styre lys via google assist

 

Forskjellige modus som ønskes

 

Hjemme oppsett - Natt modus, låse ytterdør, skru av deler av strøm, skru av lys, sjekke dører og vinduer er lukket. Garasje port stengt.Borte oppsett.

Spill oppsett.

Borte modus - låse ytterdør, skru av deler av strøm, skru av lys, sjekke dører og vinduer er lukket. Garasje port stengt. Ved bevegelse eller dør/vindu sensor så gi lyd/notifikasjon til mobil, evt alarm til sirene.

 

Brukere

- Bruker nr 2 og 3 får ikke sette opp / forrandre på setup.

- Ikke alle brukere får notifikasjon på enkelte sensorer. 

- Enkelte bevegelser på enkelte sensorer skal kun en bruker blir push varsel på, på enkelte soner. Andre brukere ikke.

 

Utstyr som skal kjøpes(har noe allerede) - Er det noen som har utstyr de vil bli kvitt og jeg trenger det, send meg en PM. 

2x Sirene for brann alarm - Usikker på hva jeg skal velge

3x Flod sensor

1x Sensor for postkasse

Flere power outlets med opptil 3000-3600watt uttak

4x dimmere for styre lys

3x google assist høytalere, kanskje flere(google eller H/K)

1x inne "bjelle" når det ringer på med ytterdør

4x brann / gass alarmer 

Flere vindu / dør sensorer av forskjellige merke

Flere IKEA produkter

 

Utstyr kjøpt

4x google assist høytalere, kanskje flere

1x Ring klokke med video/tale funskjon for ytterdør - Kjøpte NEST sin. Må bytte trafo i sikring skap pga 12V(har 8Volt i skap).

2x Fibaaro dimmere for styre lys

4x Fibaro bevegelse sensor

4x Fibaro Wall Outlet

1x Fibaro Roller Shutter(usikker på hva jeg ska bruke den til, plan var garasjeport, men det trengs ikke lenger)

1x Sensor for styre garasjeport opp/ned(må vel ha 2 sensorer her? En for åpen og en for steng posisjon? ) - dette fikset google og MyQ

4x Nexa power outlets med opptil 2500-3600watt uttak

2x Harman Kardon Citation 500

1x Harman Kardon Citation 500

2x Nexa Wall Outlet(433MHz)

1x Nexa Dimmer(433MHz)

1x Nexa Dør magnet(433MHz)

Flere IKEA produkter

Endret av mr.rs4
Lagt til utstyr kjøpt & skal kjøpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig utstyr

Raspberry Pi 3 Model B+ Ettkortsdatamaskin Ettkortsdatamaskin med wifi
https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/raspberry-pi/raspberry-pi-3-model-b-ettkortsdatamaskin-p88100

 

Conbee Zigbee-kontroller for USB
USB-kontroller for Zigbee
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/styreenheter/conbee-zigbee-kontroller-for-usb-p50899

 

RFXtrx433XL USB-kontroller
USB-tilkoblet fjernkontroll og mottaker
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/styreenheter/rfxtrx433xl-usb-kontroller-p88434

 

Aeon Labs Z-stick gen5 USB-adapter
USB-kontroller for Z-wave-system
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/kontrollers/aeon-labs-z-stick-gen5-usb-adapter-p50549

 

Sensorer ifra fibaro - 3x bevegelse sensor, 3x power outlet, 1x strips dør sensor

 

Og 1stk Futurhome som ikke brukes. 

Endret av mr.rs4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da fått med en liten NUC Intel NUC i3-8109U, Bean Canyon.

Fått tak på software HS3Pro og innstallert det på NUC`en(og Windows 10 på NUC). 

Har funnet frem til Plugins som jeg har USB stick til( HSZigBee, JowiHue, RFXCOM, Z-Wave). Men skal det ikke komme port nummer opp på USB stick som er satt inn i NUC`en?

Se bilde:

image.thumb.png.44d6fa3ecd44fc27df508417fcab3575.png

 

 

Endret av mr.rs4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MESSAGE BOARD (copy/paste section below to message board posts)

Current Date/Time: 25.01.2019 00.19.15
HomeSeer Version: HS3 Pro Edition 3.0.0.435
Operating System: Microsoft Windows 10 Enterprise 2016 LTSB - Work Station
System Uptime: -1 Days 18 Hours 30 Minutes 19 Seconds
IP Address: 192.168.xxx.xxx
Number of Devices: 0
Number of Events: 1
Available Threads: 400
HSTouch Enabled: True
Event Threads: 0
Event Trigger Eval Queue: 0
Event Trigger Priority Eval Queue: 0
Device Exec Queue: 0
HSTouch Event Queue: 0
Email Send Queue: 0
Anti Virus Installed: Windows Defender 

Enabled Plug-Ins
3.0.1.7: HSZigBee
2.0.2.8: JowiHue
3.0.1.249: Z-Wave

HELP DESK (copy/paste section below to help desk tickets & emails)

Current Date/Time: 25.01.2019 00.19.17
HomeSeer Version: HS3 Pro Edition 3.0.0.435
Operating System: Microsoft Windows 10 Enterprise 2016 LTSB - Work Station
System Uptime: -1 Days 18 Hours 30 Minutes 20 Seconds
IP Address: 192.168.xxx.xxx
Number of Devices: 0
Number of Events: 1
Available Threads: 400
HSTouch Enabled: True
Event Threads: 0
Event Trigger Eval Queue: 0
Event Trigger Priority Eval Queue: 0
Device Exec Queue: 0
HSTouch Event Queue: 0
Email Send Queue: 0
Anti Virus Installed: Windows Defender 
License: Registered
License: xxxxxx
User Name and Access Level: xxxxxx(Admin)
WAN IP Address: xx.xx.xx.xx
Web Server Port: xxxx Byttet ifra standard og portforward i router
Location: (Latitude) xx.0784 (Longitude) xx.6409

Enabled Plug-Ins
3.0.1.7: HSZigBee
2.0.2.8: JowiHue
3.0.1.249: Z-Wave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet til HomeSeer-skolen #3: Grunnleggende Z-wave, og fått lagt til en Fibaro wall plug og en Fibaro bevegelse sensor. Så langt så bra ?

 

Dette er neste men forstår ikke helt hvordan, kanskje begynner å bli litt trøtt i nattens timer ?

For test prøver jeg å få Fibaro bevegelse sensor til å styre Fibaro wall plug, med at er det bevegelse så skru på Fibaro wall plug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen måte å gjøre det enklere og mer oversiktlig?

Om man har mange switcher, dimmere og motion sensorer så kan det bli mye info, om man ikke får lagt til navn på hver enkelt?

Og hva er de 2 enkle i midten? Mellom 1 og 2

Se hidden contents

Spoiler

image.thumb.png.d353ab050f4d4f28e253051785a162c8.png

 

Endret av mr.rs4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, mr.rs4 said:

Er det noen måte å gjøre det enklere og mer oversiktlig?

Om man har mange switcher, dimmere og motion sensorer så kan det bli mye info, om man ikke får lagt til navn på hver enkelt?

Og hva er de 2 enkle i midten? Mellom 1 og 2

 

Gå inn på hver enkelt å gi de navn. Del 6 av Homeseer skolen tar for seg litt om det.

 

De 2 enkle i midten ser ut som devicer du har laget selv vedhjelp av den grønne pluss knappen. Virtuelle devicer kaller vi det, bare å slett inntil videre. Virtuelle devicer kan brukes til mye gøy etterhvert.

 

2 minutes ago, mr.rs4 said:

Ok, da forstår jeg. Har bare ikke kommet så langt på "skole benken" enda....

 

Hva er "lurest", legge til alle sensorer, og så lage events?

 

Tja, blir helt opp til deg det. Personlig så legger jeg til alt jeg skal ha inn, gir navn og sorterer. Så lager jeg events. Men ingen fasit.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å lage med en events, der en får "Bevegelse i gang oppe så Lys på i kino rom i 3 sekunder". 

Men får det ikke helt til. 

Fibaro power outlets vil ikke slå seg på når det er bevegelse i Fibaro Bevegelse sensor. Hva er det jeg ikke forstår og gjør galt?

 

Se hidden contents
 

Spoiler

 

image.thumb.png.7453d769726da324df33a8ad01846675.png

 

Har nettopp fått bevegelse på Fibaro bevegelse sensor, så den registre bevegelse(kl.12.14.09), men events vil ikke utføres.

image.thumb.png.fb240216dbfac2048208fa06a4397cc4.png


 

 

Endret av mr.rs4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil kanskje anbefale å lese gjennom heile HS-skolen før du gjer noko som helst. 

Ang. device-kaos: du kan/bør hide devicer som berre er der men som du ikkje har bruk for. Dette gjer du etter å ha plassert i rett rom og etasje.

For å få til dette, marker aktuelle devicer og velg nedtrekksmenyen oppe til venstre. Her kan du både endre rom og etasje samt skjule/hide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungere mail funksjonen uten registering?

Får ikke satt opp events med mail funksjon, der dør sensor er åpen, etter tid så skal HS sende mail med "Kjeller Dør Kino Rom - Åpen"

 

Se hidden contents
 

Spoiler

 

image.thumb.png.ec4250da4552576413f9f3a6a5450fe9.png

 

Oppsett på e-mail

image.thumb.png.ee6d6af30af6bec55c828fe828b6aa93.png

 

 

Endret av mr.rs4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du 2 trinns innlogging på Google så må du gi tilgang via lesser secure apps på Google kontoen din (der oppretter du da en fast login som kan brukes uten kodegenerator) 

 

Evt se i loggen om det står en feilmelding når den prøver å sende en mail

Endret av Actibus
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å sette opp en event på garasje porten. Kånå glemmer nesten ALLTID å lukke porten etter seg. Og det liker jeg ikke.

 

Har satt opp et slik oppsett, og lurer på om det vil fungere? Vil ikke teste idag, pga da kommer all snø og dritt inn i garasjen...

 

Event som jeg ønsker er:

Er porten åpen og det har ikke vært bevegelse i garasjen på 30min, send mail / notifikasjon.

Vent 30min, og fortsatt åpen, og ikke bevegelse.

Lager en snakke funksjon "Garasje port er åpen, sender lukke sekvens til garasjeport".

Vent 5min, og fortsatt åpen, og ikke bevegelse.

Fortsatt ikke bevegelse så lukk garasjeporten.

 

Men får ikke lagt inn og det har ikke vært bevegelse i garasjen på 30min. Se bilde

 

 

Spoiler

image.thumb.png.63a002fb60a821256ea5af3c14378b60.png

 

Endret av mr.rs4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, mr.rs4 skrev:

Holder på å sette opp en event på garasje porten. Kånå glemmer nesten ALLTID å lukke porten etter seg. Og det liker jeg ikke.

 

Har satt opp et slik oppsett, og lurer på om det vil fungere? Vil ikke teste idag, pga da kommer all snø og dritt inn i garasjen...

 

Event som jeg ønsker er:

Er porten åpen og det har ikke vært bevegelse i garasjen på 30min, send mail / notifikasjon.

Vent 30min, og fortsatt åpen, og ikke bevegelse.

Lager en snakke funksjon "Garasje port er åpen, sender lukke sekvens til garasjeport".

Vent 5min, og fortsatt åpen, og ikke bevegelse.

Fortsatt ikke bevegelse så lukk garasjeporten.

 

Men får ikke lagt inn og det har ikke vært bevegelse i garasjen på 30min. Se bilde

 

image.thumb.png.63a002fb60a821256ea5af3c14378b60.png

Trykk på grønn pluss og legg inn AND IF. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bjornepappa

Haha, det har jeg gjort, men fant ikke noe der. Var kun dato og tider ....

Takker for hjelp:-) 

 

Men fikk det til tror jeg, måtte bare ta ein ny runde og trykke til man finner det man vil ha ?

Får testet dette imorgen / annen dag med mindre vind og snø ?

 

Bilde oppsett gjemt under her 

Spoiler

image.thumb.png.b8624d633476699ec7d503ee175a60b6.png

 

Endret av mr.rs4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.