Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvor mye øker varmetapet ved 1 grads økning av innetemperatur?


Anbefalte innlegg

Jeg beregner dette for hele huset mitt jevnlig, og for øyeblikket er svaret 162W på spørsmålet:  Hvis huset holder konstant inne-temperatur, hva er avhengigheten mellom strømforbruk og antall grader forskjell mellom inne- og utetemperatur. Så da betyr det at det koster 162 W mer å holde en grad høyere temperatur. NB: Dette er en likevektstilstand som beskriver isolasjonen til hele huset.

 

Hva som kreves for å øke inne-temperaturen med en grad fra en time til den neste er 2800W, samtidig som man må bruke 162W * temperaturforskjell-inne-ute. 

 

NB2: Regnestykket er veldig avhengig av hvilken inne-temperatur jeg bruker, tallene over er for temperaturen målt inni fralufta i ventilasjonsaggregatet, og utgjør en slags snitt-temperatur for huset. Jeg har andre snitt-temperaturer for hele huset som gir forskjellige tall - dette er rett og slett vanskelig. 

 

For et rom så blir regnestykket lettere eller vanskeligere, alt etter som. Hvis du vet u-verdi på veggen (koeffisient for hvor godt isolert veggen er), så kan noen utregninger gjøres sammen med kvadratmetertall for yttervegg. Men med en gang du øker temperatur i et enkelt rom, så forsvinner fort varmen ut i andre rom også, så da blir det ikke så enkelt likevel. 

 

For flere detaljer om min beregning, så finnes det mer info her: 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, ronnyandre said:

Vil ikke det variere enormt basert på isolasjonsevne etc? Du kan sikkert klare å regne for et enkelt rom, men ikke sikkert at den formelen er overførbar til neste?

 

Jeg vil anta at forskjellen i prosent vil være relativt lik uansett hvor godt huset er isolert, men det er mulig jeg tar feil. Vil anta at de absolutte tallene er lavere for et godt isolert hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, berland said:

Jeg beregner dette for hele huset mitt jevnlig, og for øyeblikket er svaret 162W på spørsmålet:  Hvis huset holder konstant inne-temperatur, hva er avhengigheten mellom strømforbruk og antall grader forskjell mellom inne- og utetemperatur. Så da betyr det at det koster 162 W mer å holde en grad høyere temperatur. NB: Dette er en likevektstilstand som beskriver isolasjonen til hele huset.

 

Hva som kreves for å øke inne-temperaturen med en grad fra en time til den neste er 2800W, samtidig som man må bruke 162W * temperaturforskjell-inne-ute. 

 

NB2: Regnestykket er veldig avhengig av hvilken inne-temperatur jeg bruker, tallene over er for temperaturen målt inni fralufta i ventilasjonsaggregatet, og utgjør en slags snitt-temperatur for huset. Jeg har andre snitt-temperaturer for hele huset som gir forskjellige tall - dette er rett og slett vanskelig. 

 

For et rom så blir regnestykket lettere eller vanskeligere, alt etter som. Hvis du vet u-verdi på veggen (koeffisient for hvor godt isolert veggen er), så kan noen utregninger gjøres sammen med kvadratmetertall for yttervegg. Men med en gang du øker temperatur i et enkelt rom, så forsvinner fort varmen ut i andre rom også, så da blir det ikke så enkelt likevel. 

 

For flere detaljer om min beregning, så finnes det mer info her: 

 

Supert! Akkurat noe slikt jeg er ute etter og jeg forbereder også for å styre lastene i huset basert på strømprisene!

 

Er det slik at en teoretisk sparer på å senke temperaturen en periode tilsvarende det en reduserer varmetapet på grunn av lavere temperaturforskjell mellom inne- og ute-temperatur? Eller er det andre tap ved å endre temperaturen i forhold til å holde den mer konstant?

 

Etterhvert som jeg får samlet inn data er også min plan å bygge noen ML-modeller som kan brukes til  å automatisere styringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, OlavT skrev:

 

Supert! Akkurat noe slikt jeg er ute etter og jeg forbereder også for å styre lastene i huset basert på strømprisene!

 

Er det slik at en teoretisk sparer på å senke temperaturen en periode tilsvarende det en reduserer varmetapet på grunn av lavere temperaturforskjell mellom inne- og ute-temperatur? Eller er det andre tap ved å endre temperaturen i forhold til å holde den mer konstant?

 

Etterhvert som jeg får samlet inn data er også min plan å bygge noen ML-modeller som kan brukes til  å automatisere styringen.

Varmetapet til hele huset er ganske lineært i forskjellen mellom inne- og ute-temperatur. Så når du har senket temperatur inne, så forsvinner det færre watt ut gjennom veggene for samme utetemperatur. 

 

For konstant strømpris og oppvarmingskilder med virkningsgrad 1 (direkte el-varme), så vil det *alltid* lønne seg å senke temperatur for så å øke den igjen, om det så er for en kort periode.

 

Når strømprisen endrer seg, så endrer regnestykket seg tilsvarende, som man med store variasjoner kan utnytte.

 

For bedre varmekilder enn direkte el-varme, som varmepumper, så må man ta hensyn til at de får dårligere virkningsgrad jo mer man presser dem, som å forsøke å få til rask oppvarming.

Endret av berland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, berland skrev:

For konstant strømpris og oppvarmingskilder med virkningsgrad 1 (direkte el-varme), så vil det *alltid* lønne seg å senke temperatur for så å øke den igjen, om det så er for en kort periode.

 

Ikke for å «kuppe» tråden, men dette var veldig interessant. Det er jo mye diskusjoner om natt-/jobbsenking lønner seg eller ikke. Jeg som har bare varmekabler (el) og panelovner så er det altså helt utvilsomt at det lønner seg (om man tar varierende strømpris ut av regnestykket)?

 

Finnes det noen enkel modell man kan bruke for å automatisere dette basert på den varierende strømprisen? Altså om varmen bør slås på kl 04 i stedet for kl 06 f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Der har du min regel. :)

Justerer det med -30 minutter hvis det er veldig kaldt ute. 

 

Det har jeg også, men den tar ikke hensyn til strømpris... hvis strømmen kl 04 koster 50 øre og kl 06 koster den 1 kr - er det da lønnsomt å varme opp 2 timer tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Det har jeg også, men den tar ikke hensyn til strømpris... hvis strømmen kl 04 koster 50 øre og kl 06 koster den 1 kr - er det da lønnsomt å varme opp 2 timer tidligere?

Se tråden jeg lenket til tidligere for en ikke-enkel måte å regne det ut på. Det er et pdf-dokument i tråden som regner ut kriteriet for forvarming i en time, og hos meg ender det opp på 6%. Utifra dette tallet kan man lage en enkel automatisering som drar på litt ekstra effekt dersom prisen stiger med mer enn 6% om en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.