Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

House of the future Alpha 0,0000000000000000198


Cirion

Anbefalte innlegg

Heisann, er ny her, men ikke helt ny til "SmartHus"

 

Må vel si det startet helt tilbake til tiden med Amiga og modem... Trykk 1 for å legge inn melding til Meg, trykk 2 for å legge inn melding til damen trykk 3 for å legge inn felles melding, trykk 4 for å forsøke å ringe litt til...

 

Så knotet jeg i mange år med LinuxMCE den gangen jeg trodde dette skulle bli noe stort. Var vel med fra starten. Hadde sånn fjernkontroll til den som gjorde at jeg kunne flytte det jeg så på i stua over i soverom osv...

 

I 2012 kjøpte jeg et hus, og da var Z-Wave den store  drømmen for meg. Satset en formue på Fibaro, og fikk blod på tann, så jeg gjorde det noen ganger til...

 

Har nesten 50 fibaro moduler, men kun 37 installert. Ikke alt jeg kom i mål med.

 

Største problemet mitt med Fibaro, er hvor ustabilt det er når jeg lager mye morro... Sikkert fordi jeg koder møkk, men har måttet bite meg i det og slette alt av koding i mange omganger. Når jeg ikke bruker sånn morro, så er det stabilt og fint. Så fort jeg begynner å tenke "Det hadde vært morro..." så tryner driten.

 

Så for et par dager siden fikk jeg en NY APP, og jeg gliste fra øre til øre... Den så jo lekker ut. Men den gang ei.. Den sparket meg så hardt bak at jeg nå ser meg om etter en ny løsning.

 

Så fremover blir jeg kansje en OpenHAB bruker eller om noen overtaler meg til noe annet, så er jeg åpen for det.

 

Siden jeg har en Z-Stick fra den gangen jeg trodde HC2'en min sang på siste verset sommern 2016, og måtte ha noe for  å styre ting mens HC2 var på service, så tenkte jeg å  leke litt. HC2'en ble stabil og fin fram til nå siden jeg slettet all koding jeg ikke så på som absolutt nødvendig. Z-Stick'en ble aldri brukt.

 

Installerte en Ubuntu server i VirtualBox, og startet på OpenHAB installasjon. Har så langt satt opp Z-Stick'en som en sekundær kontroller og da fikk den hele listen med Z-Wave nettverket fra Fibaro.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cirion skrev:

Så fremover blir jeg kansje en OpenHAB bruker eller om noen overtaler meg til noe annet, så er jeg åpen for det.

Det er bare å prøve: Home Assistant, OpenHAB og HomeSeer.

Har du en Z-stick så kan du jo bare importere alle enheter, så dukker de opp. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 23.1.2019 den 12.33, Tor Magnus skrev:

Dersom du liker å fikle en del så er også Home Assistant helt i blinken. Jeg kom også fra Fibaro HC2, og koser meg stort sett med HA.

Jeg må si Home Assistant virket lovende... Men som helt fersking så fikk jeg ikke til en dritt... Når det i tillegg koster penger å få ting inn i Google Home, kastet jeg inn håndkleet og satte meg ned med OpenHAB.

 

Har knottet med OpenHAB nå i 3 uker, og det har vært 3 frustrerende uker! Startet på nytt flere ganger, og fikk til mer og mer men sitter fast. Er ikke noe designer og klarer ikke å få til noe grensesnitt som funker. Samt at jeg ikke får til å gjøre ting som er noe serlig mer avansert enn å slå av/på... Men det er meg;)

 

Tok en pause fra OpenHAB og begynte å leke med Home Asstant igjen, denne gangen hadde jeg 3 ukers erfaring med knotting, og et fint Z-Wave kart til å hjelpe meg. Så nå føler jeg at jeg er forbi der jeg var med OpenHAB og det bare på 1 døgn...

 

Så akkurat nå virker Home Assist meget lovende!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13/02/2019 at 08:28, Cirion said:

Når det i tillegg koster penger å få ting inn i Google Home, kastet jeg inn håndkleet og satte meg ned med OpenHAB.

Du trenger ikke betale for HA Cloud for å koble til Google Home. GH integrasjon har ikke kostet meg en krone (men en del fikling).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del fikling, er vel beskrivende for hver eneste ting jeg gjør i Home Assistant ;)

Så det har jeg god erfaring med...

 

Har også lest at jeg kan få til det, men krever SSL og DNS hostname:
https://www.home-assistant.io/components/google_assistant/

 

Fant ut i helgen mens jeg fiklet med SSL oppsett i Home Assistant at min Asus router har integrert løsning for dette.

https://www.asus.com/us/support/FAQ/1034294/

 

For de som vil prøve selv, trykk exporter på sertifikatet når det er satt opp, og pakk ut cert.pem og key.pem.

Kopier disse til /ssl/ mappen og legg til disse to linjene under http: i configuration.yaml

   ssl_certificate: /ssl/cert.pem
   ssl_key: /ssl/key.pem

Google Home biten har jeg ikke kommet til enda, akkurat nå sliter jeg med å få opp PLEX og dobbel Verisure konto.

Får ikke til noen av dem.

 

Alt jeg prøver tryner Home Assistant.

Samt at jeg ikke aner hvor jeg skal kjøre python kommandoer i Hassio så jeg får GIID numrene fra de forskjellige kontoene.

 

Grunnen til dobbel Verisure konto er at Verisure ikke støtter å sette begrensninger pr. dør. Jeg har 3 Yale Doorman låser og leieboeren trenger kun tilgang til Teknisk rom (sikringskap) og sin egen leilighet. Når jeg hadde alle 3 på en konto, så hadde alle tilgang til alle dører.

Endret av Cirion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.