Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alternativer til Fibaro dimmer 2, eller er den det åpnebare valget?


hvardl

Anbefalte innlegg

Hei!
I neste uke skal elektriker bytte mine gamle 12v halogen spotter til 230V LED. Jeg vil koble dette opp mot google home etterhvert.
Er da Fibaro dimmer 2 med pulsbryter det enkleste valget til en forholdsvis OK pris? Må få bestilt dette i dag dessverre. 

Regner med jeg må skaffe meg en hub til dette også, men mye å velge i på den fronten også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lang tid hadde jeg på meg.... 5 stk Fibaro dimmer 2 bestilt, måtte få de i posten i dag :p
Nå trenger jeg bare en hub....aner ikke hva jeg skal gå for. Sett litt på Smartthing men den er jo dyr (opp mot 2000 kr). Noen billigere som fungerer like greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, ta det heilt med ro med valg av system. 

Sjølv var eg i litt lignande situasjon for eit års tid sidan, lurte på forskjellige system. 

Endte opp med HomeSeer og har ikkje angra. Brukte ein gammal stasjonær pc med HS-lisens samt UZB1 Z-wave-interface, startkostnaden vart dermed ikkje den heilt store. Omtrent ubegrensa automasjonsmuligheiter og det meste kan integrerast. Kan f.eks nevne at eg har styring av vvb og varmekabel ut frå strømpris (TibberSeer plugin), styring av Neato robotstøvsuger, overvåking av kjøleskap og fryseboks via Arduino, seriekopla røykvarslarar og temperaturmålingar integrert via RFXtrx433, meir opplagde ting som lysstyring vha bevegelse + lysmåling og mykje, mykje meir. 

Ingen bør begynne med så mykje i eitt jafs, men med HomeSeer er det deg sjølv som eventuelt begrensar. 

Og så har jo @Moskus laga den fantastiske HomeSeer-skolen som er vel verdt å sjekke ut. 

Og, har du Tibber? Det er per i dag den einerådande strømleverandøren om du vil styre forbruket ut frå pris og/eller liveforbruk og det kan i lengden bli ganske lønnsomt. 

Om du ikkje er kunde frå før så kan du bruke denne linken, så får vi begge 500 kr å handle for. 

 

Dette vart kanskje litt lengre svar enn du var ute etter, men eg har registrert at litt for mange har begynt med for enkle system og endt opp med å begynne på nytt etter ei stund når dei innser begrensningene og derfor er det etter mitt syn vel verdt å sjå på HomeSeer.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar!
Jeg ser mange bruker HomeSeer og jeg forstår det slik at den gir et hav av muligheter, men hvordan ser appen ut? I tillegg til stemmestyring må alt kunne styres enkelt via en app på en iPad (fruen er akkurat nå ikke så glad i stemmestyring). Det virker som særdeles mye å sette seg inn i med HomeSeer, noe jeg kan godt gjøre men vil helst unngå :p  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, hvardl skrev:

hvordan ser appen ut?

Hvordan du selv ønsker. HStouch er veldig fleksibelt, men det kan ta litt tid å sette opp.

 

15 minutter siden, hvardl skrev:

Det virker som særdeles mye å sette seg inn i med HomeSeer, noe jeg kan godt gjøre men vil helst unngå ?

Uansett hvilket system du velger med flere muligheter enn FutureHome, så VIL det være en del å sette seg inn i. Det er dessverre ikke til å komme rundt... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at HSBuddy etter mitt syn er eit godt alternativ til HSTouch som er enkelt å sette opp og har bra grensesnitt. Det kan også brukast til pushvarsel. 

Men: du skal ikkje bruke nokon app så mykje om automasjonen er bra - då skal det meste gå av seg sjølv. Talestyring gjennom Google Home eller Alexa funkar også til det meste av manuell styring. 

Screenshot_20190123_141436_net.avglabs.hsbuddy.jpg

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel legge til at HomeSeer har et nytt program for mobil som riktignok er i beta enda, men som ser ut til å bli svært enkelt å sette opp egne løsninger i.

En bør i tillegg velge enheter som lar en styre for eksempel lys uten at en må ha en server oppe til enhver tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter nå litt på en Samsung Smartthings hub... Hvilke begrensninger har denne dersom jeg sammenligner med Homeseer ? Prisen på ST er jo en del lavere så jeg har en mistanke om at jeg skyter meg litt i foten om jeg går fot ST. 
Jeg har ikke noen veldig avanserte behov utenom styring av lys. På lys-styring vil jeg kunne lage noen enkle scenarioer; f.eks morgenlys, kveld og natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, hvardl skrev:

Så da vil jeg miste smartfunksjonene når internett takker for seg. Men en Fibaro dimmer 2 (selve bryteren på veggen) skal vel kunne fungere helt normalt uten internett, hub wifi osv. ? 

Joda, klart det. Akkurat  kommer det nok til å gå helt fint for deg. :) 

 

Men jo mer du bruker hjemmeautomasjon jo mer avhengig av det blir man.... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvardl, ble du fornøyd med fibaro-dimmerne? Har blitt veldig godt vant med Trådfri-lamper, så jeg vurderer nå å kjøpe inn dimmer2 for å få alle lampene smarte. Største usikkerheten for meg er om man må legge inn Bypass over alt etter hvert som man går over til LED-lamper, og om elektrikeren vil kreve 10A sikring - hva endte du opp med å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 21.3.2019 den 9.57, BonsaiBilly skrev:

Største usikkerheten for meg er om man må legge inn Bypass over alt etter hvert som man går over til LED-lamper

Eg brukar Dimmar2 på LED-lys heime hjå meg utan bypass. Minste lasta på eine dimmaren er 2x6W. Worst case om ein ikkje brukar bypass er at du ikkje får dimme lasta di så langt ned som du kunne med halogen verkar det som. Men så fort eg sette parameter (minimum dimmenivå) = 1 så er det knapt synleg lys når eg dimmar heilt ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.