Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Har jeg forstått "Remove delayed device Actions" riktig?


Marc

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å følge homeseer skolen eksempel av bevegelsessensor event.

Der blir "delayed action" brukt for at lyset skal slåes av etter 10 minutter etter siste bevegelse. 

 

delayed.jpg.b3a2d5fe83bfb5b050eb3a21024c04d7.jpg

 

Jeg sliter litt med å forstå hva den egentlig gjør.. ?

 

Men hva skal vi med "Remove Delayed Device Actions"? Jo, "lyset av etter 10 minutter" blir nettopp det; en "Delayed Action". Disse Delayed Action'ene blir kjørt etter den aktuelle forsinkelsen. Når bevegelsessensoren blir trigget, så blir alle eventuelle slike Actions (som i vårt tilfelle skrur lyset av) fjernet først.

 

Sluttresultatet er at lyset blir værende på så lenge det er bevegelse i rommet, men blir skrudd av etter 10 minutter hvis bevegelsen stopper (for da blir IKKE denne Delayed Actions fjernet). :) "

 

Jeg skjønner jo selvfølgelig den siste setningen, 

Sluttresultatet er at lyset blir værende på så lenge det er bevegelse i rommet, men blir skrudd av etter 10 minutter hvis bevegelsen stopper.

 

Men hva i mitt hode så virker den eventen på toppen sånn:

 

1. Bevegelse i gangen blir utløst (eventen starter)

2. ???????? Fjerne en delayed action? hvilken action?

3. Taklyset blit slått på

4. Etter et delay på 10 minutter så blir taklyset slått av

 

Sluttresultatet er at lyset blir værende på så lenge det er bevegelse i rommet

(hvis en dropper den delayed action) Så vil vel det si at hver gang det blir bevegelse i rommet så vil jo eventen aktiveres, og så vil lyset være/komme på, så det er jo greit. Men timeren vil vel starte hver gang. Så det vil da si at lyset vil bli slått av hvert 10 mninutt etter at eventen starter. Så vil det si at delayed action kansellerer det helt siste (after a delay of...). 

Det gir jo mening, for da vil hver bevegelse som starter eventen fjerne siste punktet om at lyset skal bli slått av.

Men hvis jeg har forstått det riktig så kan kun da "Remove Delayed Device Actions" brukes der hvor en har valgt "after a delay off"?

 

Sånn for morroskyld så kan jeg jo lime inn den jeg laget her om dagen. En event som skal slå av lyset ca 3 minutter etter at det er oppdaget bevegelse.  

Den er satt til å detektere bevegelse hvert 8x3 sekund, så det vil vel si at lyset slukkes etter ca 3-3,5 minutt etter siste bevegelse.

Ser dere noen feil eller noe rart med eventen?

 

forsok.jpg.fbb6afbebca74ea7d63fbcfe30846ec3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen spørsmål her, du har forstått det riktig.

 

Du kan gjøre det slik som ditt event også, men da må du ha 2 events. En for å skru på og en for å skru av. Vet noen har gjort det på den måten du gjør, med ditt event så vil ikke lyset bli skrudd av hvis lyset er dimmet, så kan være en grei måte å overstyre automatikken på. Men jeg foretrekker færrest mulig events, og har egentlig veldig veldig sjeldent behov for å overstyre automatikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk. Jeg var bare veldig usikker på den remove delayed event, det tok sin tid før jeg skjønte at den kun henviser til en action senere som har "delay på seg".

Ja jeg hadde to eventer, AV/PÅ. Men det er selvfølgelig smartere med den andre, så får bytte den ut. Var bare morsomt og høre om den egentlig fungerte som den skulle!

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke bruker "remove delayed device action" vil bevegelse opprette et "slå av" event timet til nå+10 minutt i mappen "Delayed actions". Ny bevegelse oppretter nytt event på nå+10 minutt og slik fortsetter det med flere og flere "slå av" event for hver bevegelse. Når de første 10 minuttene er utløpt slås lyset av selv om der har vært bevegelse i mellomtiden. Derfor brukes "remove delayed device actions" for å fjerne de nå irrelevante eventene.

 

Se i mappen "Delayed actions" så blir det hele mye klarere. Alle delayed events har krysset av "Options/Remove after triggering"

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SveinHa ja det var sånn jeg forstod det etter en stund, at den "fjerner" den linjen som har "delay". Så det vil si at den fjerner "off" funksjonen hver gang eventen blir aktivert.

Men hvis feks sensoren er satt opp til å detektere hvert minutt etter at den har detektert noe, og "Remove delayed device action" står på under ett minutt, så kan en jo selvfølgelig risikiere at den slår seg av, før "removen" slår inn. Men det er jo ikke noe problem og ha delayen på lenger tid enn "remove delayen".

 

Jeg tror noe av det som gjorde så at den var litt vanskelig og forstå var at hele eventen starter med en "remove delay device action", som peker til den siste spesifikke hendelsen siden den har en liten "delay" under seg. Men nå har jeg forstått den ?

 

1 time siden, SveinHa skrev:

Se i mappen "Delayed actions" så blir det hele mye klarere. Alle delayed events har krysset av "Options/Remove after triggering"

 

Ehh mappen? Hva og hvor? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke fjerner delayen (se på toppen inne på events, når det ligger en eller flere delayed event der så ser det slik ut)

delay.thumb.PNG.7be9053f1eff69de9d2939a94bd23ae0.PNG

 

Der havner alle delayed events, så hvis du ikke sletter de når det opprettes en ny vil du få et nytt delayed event hver gang den trigges, og hver av de vil da slå av lyset 10 min etter at det ble trigget, så selv om det er bevegelse der så vil den altså slå av lyset flere ganger, fordi du ikke sletter det delayed eventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@SveinHa Ah, det er derfor jeg ikke har sett noen, for de blir laget når en action blir "delayed" og når den blir utført så forsvinner de igjen.

 

@Actibus Skjønner, så det vil altså i noentilfeller bli laget en haug av eventer som samler seg opp, og så blir de selvfølgelig gjennomført senere og forsvinne ut av systemet.

 

Det er tydeligvis mye og lære..

Akkurat nå så sliter jeg også med en ekstern dimmeplugg, Nexa AD-147.

Jeg fikk den assosiert med S2 på en bryter i går, slik at jeg fikk både dimmet opp og ned osv med den. Den fungerte greit nok, det var endel mer "delay" i den, og dimmet ikke så smooth som Fibaro dimmer 2. Men nå har den blitt umulig.. Når jeg slår den på så går den av etter et par sekunder. Prøver jeg å dimme den til et annet nivå, så kan den plutselig dimme opp/ned av seg selv før den slår seg av.. Så stabil er den ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Ad147 assosiert mot en wall controller, fungerer greit her, men den dimmer jo veldig hakkete, og det er på halogen.

Men virker greit, ser bare teit ut når man dimmer, den går jo ikke smooth slik som fibaro og qubino gjør. 

LED kan være trøblete på de mener jeg å ha lest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den virket endel mer hakkete, og har sikkkert 2-3 sekunders delay når en skal slå den av og på.

Men det rare var den virket tilferdstillende i går, og så ble den plutselig helt umulig.. Men jeg skal prøve å bytte pære på den, så håper jeg at det løser problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.