Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flic med Raspberry pi og homeseer


tater

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at flic kan pares opp direkte mot RPi .

og noen har laget en plugin til Home Assistant så den kan kontrollere enheter og eventer.

Så mitt spørsmål er om noen har fått til det samme med Homeseer? evt om noen tar utfordringen med å finne ut av det? Og da aller helst uten bruk av plugins da rpi er begrenset til 5 plugins. Jeg har nemlig ikke kunnskap nok om disse systemene til å få det til.

Grunnen til at jeg gjerne vil ha en flic knapp inn i systemet er helt enkelt at jeg til nå ikke har klart å finne noen andre z-wave knapper som er like fine og diskrete.

 

Her er link til sdk for flic linux https://github.com/50ButtonsEach/fliclib-linux-hci

 

Jeg vet at jeg kan bruke flic og IFTTT for å styre Homeseer, men jeg ønsker å være uavhengig av tredjeparts servere/systemer og heller ha kontroll på alt "inhouse"

 

Håper noen er interessert i få til dette..

Endret av tater
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tater skrev:

Så mitt spørsmål er om noen har fått til det samme med Homeseer?

Det ser dessverre ut som om det eneste som linker til det er deg selv...

 

1 time siden, tater skrev:

evt om noen tar utfordringen med å finne ut av det?

Hehe! Godt forsøk... ;)

 

Du kan jo høre på Github om de kunne legge til noe enkelt, som f.eks. HTTP Get/Post eller MQTT til pakken. Det hadde jo løst en del. :) 

Ellers har de jo en C# client, så å lage en plugin er forholdsvis enkelt. Men igjen: Det blir en plugin i så fall...

 

 

1 time siden, tater skrev:

Jeg vet at jeg kan bruke flic og IFTTT for å styre Homeseer, men jeg ønsker å være uavhengig av tredjeparts servere/systemer og heller ha kontroll på alt "inhouse"

Enig med deg! Problemet er at jeg tror at foreløpig er den krigen tapt, og kommer til å være det til Amazon S3 er nede en uke eller så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Hehe! Godt forsøk... ;)

Er da lov å prøve seg? hehe

 

da har jeg etter mye om og men funnet ut at det er HTTP Get/Post støtte i Flic sin egen app, og at denne faktisk sender HTTP request direkte til adressen jeg legger inn og IKKE gjennom flic servere som jeg i utgangspunktet trodde. Flic knappen er fortsatt koblet mot telefon, så for å slippe å være avhengig av at telefonen min er i nærheten for at ting skal virke så er neste steg å få den koblet mot enten RPi eller en flic gateway. En flic gateway er nok det enkleste alternativet ettersom den likevel sender request direkte til adressen jeg ber om, som sagt var jeg i utgangspunktet sikker på at request gikk via flic servere.

 

Og vipps så fikk jeg funksjonaliteten jeg var ute etter (inhouse drift) uten å drive med mye koding (som jeg ikke kan) og uten plugin ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått i hus flic gateway og testet med å skru av telefon for å være sikker på at ting ble helt uavhengig av den og nappet ut wan kabelen til routeren for å være sikker på at alt opererer lokalt, og SUKSESS det funket som jeg vil. Neste prosjekt blir å se om jeg får det til å spille gjennom en RPi så jeg kan kjøre tjenesten på samme maskin som homeseer så jeg kan bli kvitt en boks. Men ved å bruke gatewayen vil jo dette funke på alle homeseer installasjoner og ikke bare RPi.

 

Dersom noen er interessert er dette fremgangsmåten jeg brukte:

-         Installer FLIC appen på mobilen og koble til knapp eller gateway/hub og knapp iht. oppsettveiledning i appen, egentlig ganske selvforklarende.

-         Trykk på den knappen du vil sette opp og deretter på knappefunksjonen du vil sette opp (click, double click eller hold)

Screenshot_20190126-160825_Flic.thumb.jpg.345cd10d06c87642c71dfe0aa0d0a83e.jpg

 

-         Velg Tools og så Internet request.

Screenshot_20190126-160830_Flic.thumb.jpg.704e62501e0243d6adbdb328d2a65b54.jpg       Screenshot_20190126-160839_Flic.thumb.jpg.466ec332bee81ed7bf0373d575d9585c.jpg

 

-         Her velger du GET og under URL så skriver du inn adressen til HS serveren og JSON request

       -   http://192.168.1.161/JSON?request=runevent&group=FLIC&name=toggle roomba

       -   Her valgte jeg å bruke JSON til å kjøre et event som inneholder et skript for å toggle en device av/på slik at jeg kan skru av og på en device med samme knappefunksjon,               og kan i så måte styre 3 ting med en FLIC

-         Dersom du har aktivert brukernavn og passord i HS må dette legges inn under Headers

        -   På Key skriver du «Authorization»

        -   På Value skriver du inn Basic + kryptert brukernavn og passord. F.eks «Basic YWRtaW46YWRtaW4=»

        -   Basic YWRtaW46YWRtaW4= kan dekodes til admin:admin

        -   Jeg brukte http://base64encode.org for å kryptere mitt bruker:pass

        -   Trykk så på ADD for å lagre headeren, så trykker du på SAVE ACTION for å ferdigstille konfigurasjonen

Screenshot_20190126-160903_Flic.thumb.jpg.be7dae20058239ecfe47467b1fbeb7a3.jpg

Endret av tater
  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.