Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sector eller Verisure?


mk1 black limited

Anbefalte innlegg

Robotstøvsugeren løser ut alarmen vi har som ikke kan justeres til 'husdyrmodus'. Alarmen må derfor byttes ut. Spørsmålet er om vi skal velge det ene eller det andre - er det en av dem som i det hele tatt kan brukes mot HomeSeer? Den vi har i dag kan styres via SMS, det kan ikke noen av de nye. De kan derimot begge styre såkalte smarplugger, hvilket i og for seg kan brukes til å trigge et rele e.l. som igjen kan kobles til HomeSeer. Men det er jo mer tungvint enn SMS da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mk1 black limited skrev:

Den vi har i dag kan styres via SMS, det kan ikke noen av de nye. De kan derimot begge styre såkalte smarplugger, hvilket i og for seg kan brukes til å trigge et rele e.l. som igjen kan kobles til HomeSeer. Men det er jo mer tungvint enn SMS da...

 

Jeg kjenner ikke til Sector sin løsning, men kjenner veldig godt til Verisure sin løsning - også i kombinasjon med plugin'en som Moskus anbefaler.

 

Jeg vet ikke hvorfor du ønsker SMS-styring, for Verisure har en app som fungerer svært bra. Har selv brukt SMS på tidligere alarmsystem på hytten, men foretrekker helt klart app-løsning.

 

Men aller mest spennende er kombinasjonen Verisure+Homeseer (via nevnte app). Da kan man la Verisure samarbeide med Homeseer. Har selv f.eks en Verisure smartplugg til kaffetrakteren som av Verisure slåes av når vi slår på alarmen, men som også slåes automatisk av etter 30 minutter av Homeseer fra vi setter på kaffen. Ellers har vi diverse Hue-lamper som slåes av/på basert på om alarmen slåes av eller på, tørketrommel som slåes av når alarmen settes på, osv. Mulighetene er mange.

 

Har opplevd noen oppstartsissues (bl.a. fordi jeg har svært mange Verisure-dingser koblet opp) - og da har supporten fra @lilfire vært utrolig rask og god.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ehrm, @lilfire - etter at jeg installerte plugin'en din (som ser ut til å virke fint) har både HSTouch og Imperihome sluttet å virke. HSTouch logger denne feilen ved oppstart:

 

Quote

okt-12 22:50:40         HSTouch ServerWarning   HSTouch had an Error retrieving the capabilities for a media plugin with Error = Konvertering fra strengen til typen Integer er ikke gyldig.

 

Hverken HSTouch-appen eller Imperihome-appen får kontakt med sine respektive plugins.

 

Her er loggen fra installasjonen:

 

 okt-12 22:19:09         HSTouch Server Warning    Exception on Value Change callback: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.   

 okt-12 22:19:09         HSTouch Server Warning    Exception on Value Change callback: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.   

 okt-12 22:19:09         ImperiHome    ERROR System.NullReferenceException: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst. ved HSPI_ImperiHome.ISSDeviceObject.FromDevice(DeviceClass dev) ved HSPI_ImperiHome.ISSCache.UpdateDevice(Int32 dvRef)   

 okt-12 22:19:08         ImperiHome    ERROR System.NullReferenceException: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst. ved HSPI_ImperiHome.ISSDeviceObject.FromDevice(DeviceClass dev) ved HSPI_ImperiHome.ISSCache.UpdateDevice(Int32 dvRef)   

 okt-12 22:19:08         HSTouch Server Warning    Exception on Value Change callback: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.   

 okt-12 22:19:08         LSoftVerisure    Create2AK2 2NDK Temperature   

 okt-12 22:19:08         LSoftVerisure    Create 2AK2 2NDK, Tale- og lytteenhet   

 okt-12 22:19:08         LSoftVerisure    Create2S6R KN79 Temperature   

 okt-12 22:19:08         LSoftVerisure    Create 2S6R KN79, Sirene   

 okt-12 22:19:08         LSoftVerisure    Create2AKA VGJR Humidity   

 okt-12 22:19:08         ImperiHome    ERROR System.NullReferenceException: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst. ved HSPI_ImperiHome.ISSDeviceObject.FromDevice(DeviceClass dev) ved HSPI_ImperiHome.ISSCache.UpdateDevice(Int32 dvRef)   

 okt-12 22:19:08         HSTouch Server Warning    Exception on Value Change callback: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.   

 okt-12 22:19:08         LSoftVerisure    Create2AKA VGJR Temperature   

 okt-12 22:19:08         LSoftVerisure    Create 2AKA VGJR, Røykdetektor   

 okt-12 22:19:08         HSTouch Server Warning    Exception on Value Change callback: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.   

 okt-12 22:19:08         LSoftVerisure    Create2AKA VG2P Humidity   

 okt-12 22:19:08         ImperiHome    ERROR System.NullReferenceException: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst. ved HSPI_ImperiHome.ISSDeviceObject.FromDevice(DeviceClass dev) ved HSPI_ImperiHome.ISSCache.UpdateDevice(Int32 dvRef)   

 okt-12 22:19:08         HSTouch Server Warning    Exception on Value Change callback: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.   

 okt-12 22:19:08         LSoftVerisure    Create2AKA VG2P Temperature   

 okt-12 22:19:08         LSoftVerisure    Create 2AKA VG2P, Røykdetektor   

 okt-12 22:19:08         HSTouch Server Warning    Exception on Value Change callback: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.   

 okt-12 22:19:08         LSoftVerisure    Create2AKA VF2T Humidity   

 okt-12 22:19:08         ImperiHome    ERROR System.NullReferenceException: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst. ved HSPI_ImperiHome.ISSDeviceObject.FromDevice(DeviceClass dev) ved HSPI_ImperiHome.ISSCache.UpdateDevice(Int32 dvRef)   

 okt-12 22:19:08         HSTouch Server Warning    Exception on Value Change callback: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.   

 okt-12 22:19:08         LSoftVerisure    Create2AKA VF2T Temperature   

 okt-12 22:19:08         LSoftVerisure    Create 2AKA VF2T, Røykdetektor   

 okt-12 22:19:01         LSoftVerisure    Update every 3600 second   

 okt-12 22:19:01         LSoftVerisure    LogToFile:False   

 okt-12 22:19:01         LSoftVerisure    Debug:False   

 okt-12 22:19:01         LSoftVerisure    C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3   

 okt-12 22:19:01         LSoftVerisure    LSoftVerisure plugin initializing   

 okt-12 22:19:01         Info    Plugin LSoftVerisure has connected. IP:127.0.0.1:56285   

 okt-12 22:19:00         Warning    I/O interface LSoftVerisure is down, executable is not running, restarting ...   

 okt-12 22:18:48         Info    Plugin LSoftVerisure with instance: has disconnected   

 okt-12 22:18:46         LSoftVerisure    Plugin restarting   

 okt-12 22:16:31         LSoftVerisure Error    Sync stop ukjent feil   

 okt-12 22:16:31         LSoftVerisure Error    System.Collections.Generic.KeyNotFoundException: Den angitte nøkkelen finnes ikke i ordlisten. ved System.Collections.Generic.Dictionary`2.get_Item(TKey key) ved Verisure.VerisureSync.Login()   

 okt-12 22:16:30         Plug-In    Finished initializing plug-in LSoftVerisure   

 okt-12 22:16:30         LSoftVerisure    Update every 3600 second   

 okt-12 22:16:30         HSTouch Server Warning    Exception on Value Change callback: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.   

 okt-12 22:16:30         HSTouch Server Warning    Exception on Value Change callback: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.   

 okt-12 22:16:22         HSTouch Server Warning    Exception on Value Change callback: Objektreferanse er ikke satt til en objektforekomst.   

 okt-12 22:16:18         LSoftVerisure    Updateing   

 okt-12 22:16:18         LSoftVerisure    LogToFile:False   

 okt-12 22:16:18         LSoftVerisure    Debug:False   

 okt-12 22:16:18         LSoftVerisure    C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3   

 okt-12 22:16:18         LSoftVerisure    LSoftVerisure plugin initializing   

 okt-12 22:16:18         Info   Plugin LSoftVerisure has connected. IP:127.0.0.1:56004  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei. Jeg har flerårig efaring med flere alarmselskaper. Stanley, verisure, sector, og securitas alarm bla.

Min erfaring er at verisure er kjappe med nye teknologiske løsninger og er svært profesjonelle både mtp sikkerhet og har kompetente operatører. Jeg har også hatt alarm fra verisure og kan bekrefte at det aldri har vært noe problem med dem.

Mitt inntrykk av Sector er at de er mer useriøs og vet ikke helt hva dem holder på med. Bærer preg av å være "budsjett-alarmsystem". De satser visstnok på en mer teknologisk løsning istedet for vekteruttrykinger har jeg hørt. Men nå har verisure tilsvarende løsninger teknologisk. eks: kamera for kunden, og høytalere som alarmoperatører kan snakke direkte til kunde eller innbrudstyv på.

 

Dessuten; Hvis det er reelt innbrud og vekter blir sendt:

Verisure: Vekter drar rett til hus og har mulighet for innlåsning)

Sector: Vekter må kjøre til sectors' lokaler og hente nøkkel, DERETTER kjøre til deg. (Med mindre du har kodelås eller har nøkkelsafe på utsiden).

Ellers så kan det nevnes at Securitas kjører uttrykning for verisure, mens nokas kjører nå for sector.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Apropos alarm. Vi har Sector Alarm, og savner muligheten til å styre den og hente ut informasjon om den er på, åpne vinduer/dører etc. Man har jo en App som gir ut noe av denne informasjonen. Har noen prøvd å finne ut om det er noe API man kan klare å kommunisere med (tilsvarende som App)? Mulig det ligger en hemmelig nøkkel på telefonen som appen bruker i kallene sine.

 

De sier selv på sine Facebook-sider at de ikke har noe planer om å legge ut noe API....

Endret av mariusko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sector har faktisk også tilgang på web. Ser det er en ganske enkel side som genererer HTML med status på serverside man evt. må parse for å hente ut info etter å ha logget inn. Må jo polle innimellom om man skal bruke det til å aktivere ting. Blir det for ofte kommer de kanskje til å reagere på bruken.

 

@Moskus har du Verisure? Vet det finnes et uoffisielt API der som tilbyr mye ja. Frister litt å bytte, men ganske mye styr og kostbart å bytte bare for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i denne bransjen i mange år, ikke i Securitas, så det satt langt inne for meg å velge Verisure - men jeg har ikke angret på valget. Løsningen fungerer glimrende. Jeg liker at man kan styre mye selv via nettsidene (som også fungerer some en liksom-API for løsninger som f.eks. den til lilfire). For en tid tilbake trengte jeg å utvide systemet med et par ekstra røykvarslere. Da ordner jeg alt selv: Bestiller den via nettbutikken, skrur den opp selv, og kobler den opp mot resten av systemet. Slipper å få en montør på besøk en gang det ikke passer, osv.

 

Jeg har brukt Verisure i et år nå, det har ikke vært noe tull. Har hatt et par feil-alarmer, da er operatøren på telefonen etter 10 sekunder, og ser på bilder fra sonen som er utløst. Veldig bra.

 

Jeg benytter også sjansen til å rette på en vanlig misforståelse, selv om dette er komplett off-topic på et hjemmeautomasjonsforum :)

 

Den ‎03‎.‎11‎.‎2016 klokken 14.19, Peter skrev:

Dessuten; Hvis det er reelt innbrud og vekter blir sendt:

Verisure: Vekter drar rett til hus og har mulighet for innlåsning)

Sector: Vekter må kjøre til sectors' lokaler og hente nøkkel, DERETTER kjøre til deg. (Med mindre du har kodelås eller har nøkkelsafe på utsiden).

Ellers så kan det nevnes at Securitas kjører uttrykning for verisure, mens nokas kjører nå for sector.

Dersom det er reelt innbrudd, er det en jobb for politiet, ikke for vekter. Det er mange som fokuserer på dette med utrykningstid osv, men ingen selskaper kan garantere noe som helst om utrykningstid (uansett hva selgerne sier). Utrykningsvektere, i likhet med vakthavende elektrikere, vakthavende glassmestre, vakthavende låsesmeder, vakthavende rørleggere, osv, kan alltid være på andre oppdrag langt borte, og de kjører ikke bil med blålys på taket. Jeg har selv jobbet som vekter i mange år, inkludert som utrykningsvekter, og jeg vet at responstiden kan bli veldig lang, uansett hvor mye man skynder seg. I de aller fleste tilfeller, der man har grunn til å tro at alarmen er reell, er politiet på stedet lenge før vekter. Som for meg er 100% selvsagt, men for en del selgere og en del kunder ikke virker å være like selvsagt.

 

Det er ikke vekters jobb å "ta tyven". Jeg har tatt en del "på fersken", men det hører til unntakene, og er heller ikke ønskelig. Jeg hadde ikke så godt betalt at jeg syntes det var stas å møte på en klovn med finlandshette inne i et bygg kl 04 på natten. Det er heller ikke denne tjenesten man kjøper hos et sikkerhetsselskap. Her handler det om å 1) forebygge, og 2) minimere skadene.

 

Klistremerker på vinduene er veldig forebyggende. Det som er enda mer forebyggende er dersom klistremerkene settes på et hus bebodd av noen som også tenker litt forebyggende. Ikke la stiger og verktøy ligge synlig og tilgjengelig. Mange tyver er opportunister. Ingen grunn til å gi de en dytt i feil retning. De aller fleste innbrudd skjer ikke av profesjonelle bander. Bruk lys aktivt. De aller fleste tyver er livredde, og dersom de blir belyst når de nærmer seg huset, snur de i 9 av 10 tilfeller. Utelys med bevegelsessensor er noe av det mest effektive man kan montere. Tenk fra tyvens perspektiv: Blir jeg sett, blir jeg tatt.

 

Alarmens oppgave er, etter min mening, primært å varsle internt ved brann - men i en innbruddssituasjon er alarmens oppgave å stresse tyven, og dermed minimere skader. Alarm introduserer et tidspress for tyven og gjør det ubehagelig å oppholde seg i huset. Det man vil når man har en tyv på besøk, er at han skal løpe gjennom huset, raske med seg noen nettbrett, og komme seg fort avgårde. Det man IKKE vil er at en tyv bruker 6 timer i huset ditt på å gå gjennom alle skuffer, og fylle bilen med alt av verdi. Når tyven vet at politiet potensielt er på vei, eller at naboene er på vei til å våkne, vil han forte seg. Husk at det verste med et innbrudd i en privatbolig er faktisk ikke tingene som forsvinner - det er følelsen av utrygghet som oppstår etterpå. Jeg takler at en narkoman knuser et vindu hos meg, napper med seg et nettbrett, og løper. Jeg takler dårligere at en narkoman bruker 8 timer inne i mitt hus, på å gå gjennom mine ting.

 

Vekters oppgave er å minimere skadene. Vekter sikrer huset, rekvirerer glassmester eller låsesmed, bistår politiet med nøkler og alarmbetjening, og holder kontakten med kunden som er på ferie.

 

Tenk følgende situasjon: Du har ikke alarm i huset. Du får innbrudd. Tyvene brukte naboens stige for å komme seg opp på taket, og entret gjennom ditt takvindu. Selv den dummeste tyv vet at 9 av 10 nordmenn tror at innbruddstyver (også) kommer inn gjennom hovedinngangen eller terrassedøren og prioriterer sine bevegelsesdetektorer der. De vet også at 9 av 10 nordmenn oppbevarer verdisakene på badet og/eller soverommet, som gjerne ikke ligger på samme nivå som hovedinngangen eller terrassedøren. De oppdager kjapt at du ikke har alarm i ditt hus, dermed kan de også ta for seg resten av huset, og bruke god tid. I verste fall kan de komme tilbake neste natt og gjøre seg ferdig. 2 uker senere kommer du hjem, og ser raskt effekten et knust takvindu har hatt etter 2 ukers regnvær. Du ser også at hele huset ditt er gjennomsøkt og ødelagt, alle smykker, aller PC'er, alle nettbrett, alt sølvtøy inkludert alt arvegodset er borte - og huset er ødelagt.

 

Utrykningstid er ikke interessant, med mindre vi skiller mellom timer og dager. Det som ER interessant, er hvilken informasjon operatøren får når alarmen går. Jeg har sittet som alarmoperatør i mange år. Tenk følgende to scenarioer, fra en alarmoperatørs perspektiv (jeg har opplevd begge to, mange ganger):

 

A) Jeg får innbruddalarm fra hus X. Det eneste jeg vet er at alarmen er utløst. Jeg ringer eier, som er på ferie. Han vet ingenting. Jeg sender en vekter for å finne ut hva som foregår. Etter 45 minutter kan vekter bekrefte at det er innbrudd. Jeg varsler politiet, som er på stedet 1 time etter at alarmen gikk. Det blir gjort et forsøk med hund, uten resultat. En del av eiers gjenstander er borte. Vekter rekvirerer glassmester, eier informeres. En av gjenstandene som ble tatt dukker opp i en husransaking 8 måneder senere, resten er borte for godt.

 

B) Jeg får innbruddsalarm fra hus X. Jeg ser at innbruddsalarmen ble utløst i kjelleren først, så ble den utløst i stuen 3 minutter senere. Nå går den igjen i kjelleren. Jeg ser på bildene fra huset at 2 mann går frem og tilbake. Jeg ringer politiet og varsler vekter, og varsler eier. Politiet er på stedet etter 15 minutter, og hundepatruljen pågriper 2 mann 300 meter unna huset. I sekken har de tyvegods fra hus X. Vekter er på stedet etter 45 minutter, går gjennom huset med eier på tråden, informerer om hvordan det ser ut, og informerer om at politiet har funnet de stjålne eiendelene. Vekter rekvirerer glassmester som reparerer vinduet. Vekter sikrer huset, og holder eier informert. Tyvene blir pågrepet. Innbruddet blir satt i sammenheng med andre innbrudd i området.

 

Det er uendelig mye bedre å være både operatør, vekter, politi og eier i scenario B.

 

Moralen: Velg et system som gir operatøren et godt situasjonsbilde og dermed et godt beslutningsgrunnlag, som kan gis videre til politiet. Dersom man er opptatt av at "tyven skal tas" er dette uendelig mye viktigere enn utrykningstid. Sett opp flere detektorer. Sett opp detektorer med kamera. Mange DYI'ere tenker at man kan fikse dette selv, men egne sensorer og egne kameraer. Men litt av det man betaler et sikkerhetsselskap for er å sitte 100% klar hele døgnet, og absorbere informasjon i samme sekund som den kommer, kontakte politiet og sette i gang apparatet. Den jobben er faktisk ikke like lett å utføre for en privatperson kl 03 om natten fra et hotellrom på Tenerife.

  • Like 8
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, mariusko skrev:

@Moskus har du Verisure?

Nei, jeg har NorAlarm, med kablete sensorer og skap. Derfra fikk jeg en NO/NC-kontakt som viser om alarmen er på eller ei. Ekstremt hendig. Det bytter jeg ikke ut før jeg må, for det er tydeligvis ingen andre som kan tilby dette... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

@psv021, takk for et meget informativt innlegg. Det er selvfølgelig logisk og det eneste fornuftige det du skriver, men jeg hadde ikke dette bildet helt mentalt klart i pannebrasken. For ordens skyld, jeg har alarm - riktignok fra Sector -  med kamera i sensorene.

Endret av paalkr
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.2.2017 klokken 12.07, psv021 skrev:

Klistremerker på vinduene er veldig forebyggende. Det som er enda mer forebyggende er dersom klistremerkene settes på et hus bebodd av noen som også tenker litt forebyggende. Ikke la stiger og verktøy ligge synlig og tilgjengelig. Mange tyver er opportunister. Ingen grunn til å gi de en dytt i feil retning. De aller fleste innbrudd skjer ikke av profesjonelle bander. Bruk lys aktivt. De aller fleste tyver er livredde, og dersom de blir belyst når de nærmer seg huset, snur de i 9 av 10 tilfeller. Utelys med bevegelsessensor er noe av det mest effektive man kan montere. Tenk fra tyvens perspektiv: Blir jeg sett, blir jeg tatt.

 

Jeg fikk meg en vekker på dette for ett par år siden når noen hadde vært å snoket rundt huset (så spor i snøen). Fra den dagen tok jeg øksen inn i garasjen istedet for å oppbevare den i vedstabelen.

 

Heldigvis hadde jeg Verisure allerede da så jeg satser på at det var det som gjorde at de ikke tok neste steg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@psv021

True. Det er også en av grunnene til at jeg foretrekker verisure. Evt. Stanley når vi snakker om næringsliv

Viktig å ha nytt system, og ikke et som er 10år gammelt, da får ofte ikke operatøren like mye info som hos de nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kom over denne saken på GitHub, https://github.com/the-louie/sectoralarm og kan opplyse om at det funker brillefint også for norske sector alarm kunder (må bare bytte base-URL til den norske nettsiden). Et enkelt python-script som sjekker status og historikk på alarmen, samt info om hvordan alarmen ble armert eller disarmert (chip-ID eller kontrollpanel). Så nå har jeg full kontroll på status på husalarmen via Domoticz :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, paalkr said:

Kom over denne saken på GitHub, https://github.com/the-louie/sectoralarm og kan opplyse om at det funker brillefint også for norske sector alarm kunder (må bare bytte base-URL til den norske nettsiden). Et enkelt python-script som sjekker status og historikk på alarmen, samt info om hvordan alarmen ble armert eller disarmert (chip-ID eller kontrollpanel). Så nå har jeg full kontroll på status på husalarmen via Domoticz :)

 

 Du må i tilegg endre linje 106 og 108 i sectoralarm.py, da svenskene bruker "Igår" og Idag", mens den norske versjonen bruker "I går", og "I dag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har brukt denne koden til the-louie nå i en måned. Jeg poller sector alarm hvert minutt for alarmstatus, og bruker det til å skru av lys, radio og tv når alarmen armeres.

 

Er det noen som vet hva man får fra API'et om alarmen faktisk går? Hvis innbrudd/brannalarm kunne jeg godt tenkt meg å få skrudd på f.eks. lys. Ved innbrudd kunne f.eks. lyset i hele huset dimmes opp og ned for å tiltrekke oppmerksomhet.

 

(Jeg har spurt Sector Alarm kundeservice, men foreløpig har jeg bare høflig blitt satt videre til teknisk uten noe svar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å utløse alarmen selv og se? Mener å huske at Sector selv anbefaler at man prøver å utløse alarmen to ganger i året for å sjekke at den faktisk virker. Sikkert lurt å ringe kundeservice på forhånd og si ifra at du har tenkt til å teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.