Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Forandre sensorstatus i en event?


Marc

Anbefalte innlegg

Jeg har en indre gang med en bevegelsessensor som jeg har brukt "standard bevegelsessensor eventen" på, men jeg har to versjoner av eventen.

Versjon 1 heter "Bevegelsessensor Dag" og den sjekker om statusen er DAG, for da blir lyset skrudd på til 100%, og jeg har en event som er lik "Bevegelsessensor KVELD/NATT" som sjekker om statusen er KVELD/NATT, og hvis det er tilfellet så kommer lyset på, men da kun på 20%.

 

Dette fungerer bra og det er egentlig ikke noen problem, men så skal jeg utvide dette.

 

Jeg har en ytre gang, som jeg også har en bevegelsessensor event på, slik at lyset blir slått på når det blir bevegelse i gangen (kun en event her). 

Jeg tenkte og gjøre slik at når den sensoren ble utløst i den ytre gangen så forandret statusen på den andre bevegelsessensoren (den i den indre gangen), slik at lyset i den indre gangen blir slått på. Det vil si at i eventen til den ytre gangen , skal endre statusen på bevegelsessensoren i den indre gangen til "motion", for da vil en av eventene starte og lyset vil komme på i "riktig" styrke.

 

Men jeg klarer ikke finne ut noen måte og klare å endre status på bevegelsessensoren.. Er det ikke mulig? og er det eventuelt noen andre smarte måter og løse dette problemet på?

 

Beklager hvis dette ble veldig rotete, men satser på at noen skjønner hva jeg mener ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Marc skrev:

Men jeg klarer ikke finne ut noen måte og klare å endre status på bevegelsessensoren.. Er det ikke mulig? og er det eventuelt noen andre smarte måter og løse dette problemet på?

 

Du angriper nok problemet litt «feil» - du kan ikke endre en bevegelsessensor, for den er en sensor som skal «styre seg selv».

 

Jeg kommer på to valg:

1. Lag en virtuell device - «bevegelse i en av gangene» og så endrer du den når det er bevegelse i en av gangene. De to første eventene endrer du da til å trigge når den devicen endrer seg til «ja» i stedet for å trigge på selve bevegelsessensoren. 

2. I eventet til «ytre gang» legg til to «run another event» (husk «If conditions are true»!) som trigger begge event i «indre gang». 

 

Nr 2 er enklest og er nok måten jeg ville gjort det på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skjønte jeg endel mer :)

Men jeg synes at jeg burde få lov til å sette en status på en sensor hvis jeg ønsker det ;)

 

Men det med "if condition is true" hjelper en hel del, og det løser problemet jeg hadde med at jeg ikke bare kunne kjøre begge eventene.

 

Ett annet spørsmål:

 

Jeg har dobbeltbryter som styrer to lys på badet (jeg tror det var der vi satt en dobbeltswitch). 

Jeg ønsker å koble den første bryteren til den andre, slik at begge lysene går av og på når jeg altså bruker den første bryteren.

Jeg tenkte at dette kom til å bli lett, da jeg bare kan assosiere de to. Men så fant jeg ut at det ikke funngerte. 

Er det noen smart måte og få det til? eller er det letteste bare å lage en enkel event som sier at når lys1 slåes på så slåen lys 2 på, og det samme når en slukker lyset selvfølgelig.

Tenkte bare at det beste var at sånne småting gikk direkte i stedet for gjennom systemet, både med tanke på støy i systemet og hastighet når lyset slåes på og av. 

 

 

 

Endret av Marc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.