Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Helvetesuka er over...eller?


Anbefalte innlegg

Hei.

ADVARSEL.Dette innlegget er langt, og ikke en full-blown solskinnshistorie:-)

Dette innlegget er skrevet etter å kommet over det verste sjokket i møte med prosjektet mitt "et smartere hjem".. Det er nå to måneder og 6000kW siden jeg bestemte meg for å prøve å automatisere ned strømforbruket samt ta i bruk smartere styring av lys og AV-utstyr her i hjemmet. Jeg leste med opp på alle aktuelle systemer, både når det kommer til sentraler, trådløse standarder og aktuelle komponenter å "innvoke" i prosjektet. 

Siden jeg har jobbet innen automatisering i industrien i 25 år, og kjenner ulike typer programmering og er en langt på vei datanerd, vurderte jeg det som passende for meg å gå for en av de mer fleksible løsningene. Valget falt på Home Assistant. Dette var også en billig inngang (pengemessig ? siden jeg hadde en RPi3 liggende i skuffa.)

I romjula handlet jeg inn diverse Z-wave utstyr og fortsatte konsumeringen av artikler, forum og hjelpsomme amerikanske youtube-duder. (Utrolig positive folk over there! Nekter å tro at det gjelder alle som har kastet seg ut i "YAML verden"). For en uke siden startet det jeg (og min frue!) vil heretter refere til som Helvettesuka. Jeg tenkte "...med min bakgrunn blir dette piece of cake og en "walk in the park". Om en uke vil jeg sitte i sofaen og stolt bivåne historiske trender på mitt fantastiske Smart Home -oppsett samt høre Google mini-en legge ut om status samt fortelle meg hvor flink jeg har vært.

Slik gikk det ikke!

 

Slik gikk det:

Dag1: Innstallering av HA på Rpi. Ingen verdens ting fungerer. Til slutt måtte jeg innse at RPi'en fra skuffa ikke er like sprek som jeg trodde. Den vil ikke starte med hassio.  Må til slutt spør facebook om noen har liggende en til låns.

Dag2. Ny RPi i hus. (eller rettere sagt, lånt RPi i hus) Denne fungerer:-) Selvsagt går ingenting på skinner og DNS, sikkerhet, SSL og alt det andre som skulle være så såre enkelt er fu**ings umulig å få innstallert. 

Dag3. Gir opp forsøkene fra Dag2 og går videre. Tenker at nå løsner det..  Kjører i gjennon en håndfull videor på nettet og leser dokumentasjon og forum så det står etter. Får endelig opp mine Hue lamper og Google minien. Sender noen text-to-speech meldinger til kjøkkenet i håp om at familen tror at far har stålkontroll på prosjektet sitt.

Dag4. Begynner på z-wave delen av prosjektet. Kommer ikke opp å gå. Pr nå er HA restartet 40-50 ganger de siste 4 dagene. Det tar utrolig lang tid å vente på en restart!

Dag5. Hellvetesuka er på sitt verste da det går opp for meg at billig plastikk-utstyr til 250 kr ikke er så robust og samarbeidsvillig som jeg er vant med fra industrien.... Det er liksom ikke bare å koble opp, trykke "pair" og så går resten av seg selv... Jeg får en sterk følelse av jeg er udugelig og tenker at kanskje en FutureHome eller annen mer "quick-setup-server" hadde passet meg bedre. En server som ikke plager folk med YAML og 4 forskellige event loggere og som ikke må restartes for hvert enkelt kolon jeg har glemt å legge inn...  Er det på tide å snu? Jeg legger meg, lettere deprimert. 

Dag6: Det begynner å løsne....rent teknisk. Det er verre med samvittigheten som gnager. Her sitter jeg timesvis hver dag mens alt annet i livet er satt på hold i 6 dager og jeg har ikke klart å få en eneste ting til å gå på automatikk her i huset. Det viser seg også at min Hue Bridge går inn og ut av nettet bare for å irritere meg når jeg skal prøve å få en motion detektor til  slå dette av og på.

Dag7: På gangen har jeg endelig fått opp en scene som trgges av en bevegelsedetektor og setter lyset i en romantisk stilling. Og som gir arkiteten endelig en opptur og tro på at dette faktisk kan gå.

 

Jeg håper og tror at det verste er over, men sitter fremdeles med en følelse av at dette er ment for folk som mangler hobbyer og som har anledning til å bruke 4-5 timer daglig i ukesvis for å komme i nærheten av noe som kan kalles et smart hjem.

 

Til dere der ute: Er min opplevelse enestående? Har jeg bedre tider i vente? Har jeg valgt feil teknologi? Jeg vil ha fleksibilitet og ønsker meg til slutt et flott panel på veggen på kjøkken som jeg kan sjekke statusen, sjekke strømforbuket og åpne garasjeporten. Jeg vil kunne styre musikken i huset, styre varmepumpa, se info fra Tibber og stolt vise fram resultatet til gjester at jeg kom meg gjennom hellvettesuka og er blitt en "skilled" hjemmeautomasjons-snekker.

 

Kommer jeg der?

 

Hilsen engasjert men urolig noob.

 

 

 

Endret av gladpomp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Moskus pleier å si, man må enten investere tid eller penger. :) du har valgt en gratisløsning og betaler da i form av tid. ;) 

 

Men helt ærlig, det virker jo som du har vært ganske uheldig med en del ting også da... 

 

Det finnes løsninger som lar deg konfigurere alt uten å røre et tastatur (sånn omtrent). Det er ikke nødvendigvis enklere, men det virker som mange av dine problemer har vært relatert til installasjon og config/YAML... HomeSeer er ett slikt alternativ. Homey et annet (men de har vel kuttet PC/web-løsning og har bare app nå?). Av andre løsninger er jeg usikker på om de kan alt det du ser for deg:

13 minutter siden, gladpomp skrev:

Jeg vil ha fleksibilitet og ønsker meg til slutt et flott panel på veggen på kjøkken som jeg kan sjekke statusen, sjekke strømforbuket og åpne garasjeporten. Jeg vil kunne styre musikken i huset, styre varmepumpa, se info fra Tibber

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker @ZoRaC. Jeg nevnte ikke at jeg brukte noen timer på å få inn NodeRed som jeg anså som en mer intuitiv måte å programmere på, men valgte til slutt å gi opp. Fikk aldri opp UI selv om jeg prøvde det meste både på hassio og port-åpninger på routeren.

 

Jeg har vurdert HomeSeer, men har kviet meg grunnet inngangsprisen. Tenkte det kunne være greit å teste litt før jeg investerte i dette. Men kjenner jeg meg selv rett, lukker jeg øynene og legger den "i kurv". Men eg er så pass sta at jeg gir ikke opp ganske enda...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, gladpomp skrev:

Jeg har vurdert HomeSeer, men har kviet meg grunnet inngangsprisen. Tenkte det kunne være greit å teste litt før jeg investerte i dette. Men kjenner jeg meg selv rett, lukker jeg øynene og legger den "i kurv". Men eg er så pass sta at jeg gir ikke opp ganske enda...

 

Som @GeneralVirus sier, det er 30-dagers trial på Homeseer. :) I mai pleier det være halv pris. Ikke sikkert HomeSeer er "rett for deg", men jeg ville prøvd det (og lest HomeSeer-skolen her på forumet). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke pi kjørte du på? Hassio er ganske pek og klikk nå så rart hvis grunnleggende ting som nodered ikke fungerer. De to tingene jeg har merket folk gjør feil er når en laster inn en Add-ons må du fylke ut konfigen (i samme addonsside) har du ikke ssl så sett ssl til false og sett passordene. Når de to tingene er satt så skal det egentlig fungere smertefritt.

 

siste versjon av hass har nå gått til å være mer frontendorientert så trenger ikke rote stort i yaml lengre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen ja!

 

Hass.io ville rett og slett ikke fungere på min pi 3 b+, prøvde flere minnekort og versjoner. Endte opp med debian 9, satte opp alle grensesnitt først, så la jeg inn hassbian(?).. Nå fungerer denne fint som grensesnitt mellom Vera, google home og xiaomi (støvsugern).

 

Stå på, HA virker å ha veldig mange integrasjonsmuligheter og et sterkt brukerforum, så jeg ville ikke gitt opp riktig enda. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ZoRaC skrev:

Som @Moskus pleier å si, man må enten investere tid eller penger. :) du har valgt en gratisløsning og betaler da i form av tid. ;) 

Jepp, det er mitt utsagn, og det står jeg 100% ved! :)

 

 

13 timer siden, gladpomp skrev:

For en uke siden startet det jeg (og min frue!) vil heretter refere til som Helvettesuka. Jeg tenkte "...med min bakgrunn blir dette piece of cake og en "walk in the park".

En av utfordringene er vel at dette har mer med programvare å gjøre enn med automasjon å gjøre, iallfall nå i begynnelsen, og selv etter en stund er det ikke ferdig.

 

13 timer siden, gladpomp skrev:

Det er liksom ikke bare å koble opp, trykke "pair" og så går resten av seg selv...

Vel, dette blir jo tatt ut av sammenhengen, men for Z-wave er det jo iallfall stort sett sånn....? Tar meg få sekunder å få nytt Z-wave utstyr inn i HomeSeer. Zigbee er litt mer kronglete (via deCONZ), men det er da vanligvis ikke å regne som umulig.

 

Akkurat HomeAssistant bruker jo OpenZwave, og det er ikke bare en dans på roser. Man har stor fleksibilitet, men det kan virke som man også er avhengig av denne fleksibiliteten til å få noe til å fungere.

 

13 timer siden, gladpomp skrev:

Kommer jeg der?

Ja, garantert! :) 

Men vit at du har alternativer. For mange er Home Assistant bra, men det finnes annen programvare og hub'er som kan være aktuelle også. Jeg kommer f.eks. ikke til å bytte ut HomeSeer, det er stabilt og enkelt i bruk.

 

Men alt er enkelt når man kan det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er nok igjennom 1-2 uker med litt knot og banning før man får kontroll på hvordan yaml skal settes opp og ting henger sammen.

Var der selv når man startet med hass ;) 

Nå går det som en lek å sette opp nye automasjoner. Home Assistant er veldig fleksibelt og har mye mer muligheter og støtte for enheter enn på de fleste andre systemene. 

De fleste som først har blitt vant med fleksibiliteten til Hass går tilbake igjen etter å ha prøvd div andre smartsystemer, som kanskje er lettere å sette opp men blir fort begrenset av at støtte ikke finnes eller koster ekstra.


Første man stort sett finner ut etter litt er at Raspberry Pi er et leketøy som er greit å starte med til litt testing og fikling. Men er mye tregere og begrenset sammenlignet med å kjøre Hass på en pc eller Synology Nas osv ved bruk av Docker. Skal man ha en liten minipc er feks asus tinker board s som hass.io støtter et bedre valg. Raskere og har eMMC. 

Bruker selv Docker på Synology NAS og en reboot av hass tar 5-10 sek.

 

Ta en titt på Youtube kanalen til BRUH Automation som har mye bra info og howto på hass. 

https://www.youtube.com/channel/UCLecVrux63S6aYiErxdiy4w

Noe der er litt utdatert nå men han har akkurat startet å lage videoer igjen. Sitter du fast er det mye hjelp å få på Discord kanalen eller forumet til Home Assistant. Prøv også i hass kategorien på forumet her. Send meg gjerne melding så kan jeg prøve å hjelpe er det noe du sitter fast med og ikke finner ut av etter å ha sjekket nevnte muligheter. . 

Endret av Dennis87
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Som @GeneralVirus sier, det er 30-dagers trial på Homeseer. :) I mai pleier det være halv pris. Ikke sikkert HomeSeer er "rett for deg", men jeg ville prøvd det (og lest HomeSeer-skolen her på forumet). :) 

 

OK. Men da tenker du å kjøre en test på min eksisterende Rpi (model B) kan være en grei måte å sjekke ut om HS kan være mer riktig for min del..? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:
14 timer siden, gladpomp skrev:

Det er liksom ikke bare å koble opp, trykke "pair" og så går resten av seg selv...

Vel, dette blir jo tatt ut av sammenhengen, men for Z-wave er det jo iallfall stort sett sånn....? Tar meg få sekunder å få nytt Z-wave utstyr inn i HomeSeer. Zigbee er litt mer kronglete (via deCONZ), men det er da vanligvis ikke å regne som umulig

Min erfaring var at kun 1 av 2 aeotec multisensorer fungerte i forhold til å detektere motion. I tillegg gikk det en stund før jeg oppfattet at man måtte endre parametere på enhetene for at de skulle kunne detektere bevegelse. Har også opplevd at å dra ut/sette in gen5 stick'en medfører at rasperry pi'en må restartes for at den skal kommunisere igjen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, gladpomp skrev:

OK. Men da tenker du å kjøre en test på min eksisterende Rpi (model B) kan være en grei måte å sjekke ut om HS kan være mer riktig for min del..? ?

Er det en original  Pi? Altså versjon 1? Nei, den kan du nok ikke bruke til så mye. Er det versjon 2 eller 3, så går det fint (hvis den er i orden).

 

3 minutter siden, gladpomp skrev:

Min erfaring var at kun 1 av 2 aeotec multisensorer fungerte i forhold til å detektere motion. I tillegg gikk det en stund før jeg oppfattet at man måtte endre parametere på enhetene for at de skulle kunne detektere bevegelse. Har også opplevd at å dra ut/sette in gen5 stick'en medfører at rasperry pi'en må restartes for at den skal kommunisere igjen.. 

Ja, dette er "dataproblemer" og ikke "automasjonsproblemer". Jeg er ikke noen super-ekspert på Home Assistant, men kan det virke som om Raspberry Pi'en din ikke har en kraftig nok strømforsyning? Den ønsker seg fort 2A eller mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minute ago, Moskus said:

men kan det virke som om Raspberry Pi'en din ikke har en kraftig nok strømforsyning? Den ønsker seg fort 2A eller mer...

 

Den offisielle strømforsyningen til Raspberry Pi (3?) er 2.5A. Kan lønne seg å kjøre USB-hub med egen strømforsyning for å forsyne eksterne dingser som tastatur, mus, z-wave, osv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, aleks skrev:

Hvilke pi kjørte du på? Hassio er ganske pek og klikk nå så rart hvis grunnleggende ting som nodered ikke fungerer. De to tingene jeg har merket folk gjør feil er når en laster inn en Add-ons må du fylke ut konfigen (i samme addonsside) har du ikke ssl så sett ssl til false og sett passordene. Når de to tingene er satt så skal det egentlig fungere smertefritt.

 

siste versjon av hass har nå gått til å være mer frontendorientert så trenger ikke rote stort i yaml lengre

Jeg kjører med RPi 3 Model B. (Ikke B+)....   Når det gjelder siste versjon, tenker du på 0.86.1..som kom nettop,,,?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, dette er "dataproblemer" og ikke "automasjonsproblemer". Jeg er ikke noen super-ekspert på Home Assistant, men kan det virke som om Raspberry Pi'en din ikke har en kraftig nok strømforsyning? Den ønsker seg fort 2A eller mer...

 

Kult at du foreslår dette. Pi'en hyler av til at spenningen er for lav. Jeg har egentlig ignorert dette da jeg mener at forsyninga er stor nok Jeg bruker "den store" ipad-laderen. Mener det står 2,5A på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, gladpomp said:

 

Kult at du foreslår dette. Pi'en hyler av til at spenningen er for lav. Jeg har egentlig ignorert dette da jeg mener at forsyninga er stor nok Jeg bruker "den store" ipad-laderen. Mener det står 2,5A på den...

 

Bruk en original strømforsyning til RPI - særlig hvis du kjører smarthjem. Ting som deconz etc krever stabil strømforsyning.

 

Ellers har jeg hatt mest flaks med å bruke NUC til smarthjem - mye mer kraft, ingen problemer med USB som trekker strøm, ingen sdkort-problemer og mer fremtidsrettet

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, fiLLLip skrev:

 

 

Den offisielle strømforsyningen til Raspberry Pi (3?) er 2.5A. Kan lønne seg å kjøre USB-hub med egen strømforsyning for å forsyne eksterne dingser som tastatur, mus, z-wave, osv :) 

Ahh. God ide:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Moskus skrev:

Er det en original  Pi? Altså versjon 1? Nei, den kan du nok ikke bruke til så mye. Er det versjon 2 eller 3, så går det fint (hvis den er i orden).

Det er en original RPi 3 Model B ja ? Sjekker om jeg finner den gamle strømforsyningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker OpenHAB, som vel er omtrent det samme som Home Assistant, og har opplevd det samme som du - det koster litt i starten. Jeg har kjørt dette rett på Windows og nå etterhvert på RPi3B+, der kjører det stabilt og også med grei ytelse når jeg bruker en vanlig SSD som disk (i stedet for MicroSD-kort).

 

Ellers ville jeg tenkt litt på hvor mye automatikk du bygger opp - vil alle fremtidige eiere klare å operere dette? Eller skal du ta det ned når du selger boligen din? Jeg har en kjenning som måtte være litt sysadm på huset han hadde solgt, de nye eierne var ikke begeistret for at alt lyset kom på midt på natta pga falsk brannalarm osv.  

 

/Erlend

 

RPi testbed: RPi3B+, standard RPi kabinett, USB2SATA-overgangskabel, 32GB SSD, RFXCOM-antenne, USB strømkabel med bryter. 

2019-01-26-12_30_55-Photo - Google Photos.png

Endret av Erlend1963
Trykkfeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2019 den 12.37, Erlend1963 skrev:

Ellers ville jeg tenkt litt på hvor mye automatikk du bygger opp - vil alle fremtidige eiere klare å operere dette? Eller skal du ta det ned når du selger boligen din? Jeg har en kjenning som måtte være litt sysadm på huset han hadde solgt, de nye eierne var ikke begeistret for at alt lyset kom på midt på natta pga falsk brannalarm osv.  

Ja det er jo en bekymring jeg har. Jeg tenker at jeg kun skal holde meg til z-wave og wifi utstyr som lett kan integreres i et enklere system ala futurehome eller lignende om huset av en eller annen grunn skal selges.. Regner med at det bør være håndetbart for nye eiere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kommet meg gjennom min egen helvetesuke nå. Skulle oppdatere firmware på z-wave controller for å kunne ta backup restore med homeseer. Jeg hadde på følelsen før jeg begynte at dette var en dårlig idé, basert på lignende erfaringer som du har fått nå. Det viste seg selvfølgelig at all node information var borte fra controller og det var ikke mulig å utføre restore av backupen jeg hadde tatt. Jeg har rundt 50 noder...

 

Det er definitivt en del av gamet at "ingenting" bare virker. Det er i hvert fall blitt mitt utgangspunkt, så blir jeg heller utrolig glad hvis noe faktisk er plug 'n play.

Men angående hub og software har jeg vært innom tre til nå. Jeg prøvde først domoticz for å spare penger, var greit grensesnitt men jævlig mye knot. Med det så jeg begynte fra scratch igjen med homeseer. Også sykt mye knot i starten, som alskens linux-kommandolinje konfigurering og com-porter som ikke virker. Men dette kommer Moskus til å si ikke har noen ting med homeseer gjøre, og det er sant. Homeseer er dritbra, spesielt event-motoren. Jeg kan programmerer 99% av alt jeg vil automatisere gjennom den. Resten gjøres med scripts andre har laget, for jeg får hodepine av koder.

 

Når jeg skulle sette opp system på hytta prøvde jeg home assistant fordi det er det alle snakker om, og det er gøy følge litt med. Installasjon gikk greit siden jeg på dette punktet var blitt linux-ninja men du verden for et grunnleggende uferdig system. Jeg husker ikke detaljene, bare hauger av restarts og kodekonfigurering. Bare det å sette opp ekstern tilgang tok meg flere dager. Selve automasjonen med koding og greier var og helt pyton når jeg kom fra homeseer. Så jeg kjøpte en lisens til.

 

Mange er veldig fornøyd med home assistant også (sikkert fordi de ikke har prøvd homeseer), og det er minst like åpent og konfigurerbart som homeseer og med et svært community. Men det høres ut som du er litt som meg og da ville jeg valgt homeseer. Det er selvfølgelig bratt læringskurve her og, men min erfaring er at z-wavekonfigurering gir mest hodebry i starten.

I tillegg har du kanskje et av verdens beste homeseerforum her, med mange brukere og eksperter. I tillegg til det offisielle forumet selvfølgelig som jeg syntes er mer ryddig enn home assistant foraene.

 

Jeg innser at jeg råder deg til å starte helt på nytt igjen etter en forferdelig uke, men heller før enn siden. Lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, eivtress skrev:

Jeg innser at jeg råder deg til å starte helt på nytt igjen etter en forferdelig uke, men heller før enn siden. Lykke til.

Hei @eivtress. Mange takk for deling av erfaring og gode råd. Jeg er ikke så veldig redd for å begynne helt på nytt, om det er det riktige. Jeg har nok uansett lært mye i denne uka som kan nyttes på andre systemer. Hvis du skal komme med en anbefaling i forhold til hva jeg bør handle, om jeg skal over på HomeSeer, hva vil det være? Jeg ser du og andre snakker om lisens, men har jeg ikke behov for en "hub" eller en hardware å kjøre dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, gladpomp skrev:

Hei @eivtress. Mange takk for deling av erfaring og gode råd. Jeg er ikke så veldig redd for å begynne helt på nytt, om det er det riktige. Jeg har nok uansett lært mye i denne uka som kan nyttes på andre systemer. Hvis du skal komme med en anbefaling i forhold til hva jeg bør handle, om jeg skal over på HomeSeer, hva vil det være? Jeg ser du og andre snakker om lisens, men har jeg ikke behov for en "hub" eller en hardware å kjøre dette på?

 

Du kan kjøpe homeseers egne huber, hvor den minste er en forkledd pi, og de større litt kraftigere linux-bokser. Jeg har en hometroller sel. Det andre alternativet er å ha en windows pc som hub/server. Jeg tror dette er det mest fleksible pluss at noen få ting funker bare på windows. Hvilket OS du liker spiller jo inn her.

Du kan også bruke pi'en du har og kjøpe pi-lisens. Den er noe begrenset men også billigere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, eivtress skrev:

Du kan også bruke pi'en du har og kjøpe pi-lisens. Den er noe begrenset men også billigere.

 

Merk at HSPi lisensen bare kan kjøre på PI, så hvis du senere vil flytte til en NUC/PC så må du kjøpe ny lisens. Vanlig HS-lisens kan kjøres både på Pi/NUC/PC og er sånn sett mer fleksibelt. :)  

 

Jeg skal snart holde Smarthuskurs igjen, sist fikk jeg 50% rabattkode på HS-lisens til kurset jeg holdt. Skal høre om jeg får det denne gangen også, så kan du få den. :) Uansett, start med 30-dagers trial før du bestemmer deg. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Home Assistant-bruker så kan det høres ut som om du har vært uheldig. Jeg rotet litt i starten selv med HA, men jeg skjønte raskt hvilken feil jeg hadde gjort. Home Assistant kommer i flere smaker, Hass.io som ferdig image fungerer bra rett ut av boksen. Ulempen: Ingen tilpassing og mulighet for å installere tredjeparts software på boksen. Jeg scratchet hele Hass.io-prosjektet og begynte rett på Hassbian (Home Assistant kjørende i virtuelt Python-miljø på Debian-basert OS). Dette kjører på RPi 3 Model B, og det går som en kule. Ulempen med HA er selvsagt YAML og restarts, men restart av Hassbian er tyve ganger raskere enn Hass.io.

Jeg installerte også Node RED, og fordelen er er at det er raskere å sette opp automasjoner og debugge disse. Skulle selvfølgelig kanskje ønske at dette var noe som var innebygget i HA, men samtidig så er Node RED ekstremt utvidbart til masse API-er og eksterne tjenester som strengt talt ikke trenger å ha noe med HA å gjøre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.