Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Plug-in av/på med strømmåler som fungerer med HS3?


TMB

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ønsker å sette inn en plug-in-mottaker mellom stikk og vaskemaskin.

Den må støtte strømmåling da jeg skal sette opp regler for varsling basert på strømtrekk.

 

Etter en del lesing her på forumet virker det som at Fibaro sin Wall Plug ikke fungerer skikkelig med HS3 da den ikke automatisk rapporterer inn forbruk.

Men dette kan vel løses ved å sette den til å polle manuelt hvert minutt for eksmpel? Eller?

Jeg skal jo ikke sitte og stirre på forbruket live uansett :P

 

Ser også at Telldus har en variant, men den støtter kun 2300W og vet ikke om det blir for lite. Her står det heller ikke om den støtter måling av akkumulert forbruk, kun "live" watt-forbruk. Noen som har denne og vet om den gjør det?

Leste også en psot her hvor det sto at denne kunne ha problemer med å motta av/på-kommandoer, og ikke sender status om man trykker på knappen på den manuelt, men for min del skal denne alltid stå på så det er ikke livsviktig om akkurat det bugger seg en gang iblant.

 

Finnes det eventuelt andre varienter som fungerer til dette formålet? :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GeneralVirus skrev:

Fibaro wallplug fungerer fint med HS. Rapportere både watt og kwh akkumulert.

Kan bekrefte dette. 

Derimot kan den være litt knapp mtp maks effekt, har høyrt fleire som har hatt problem med for høg effekt. Derimot trur eg det er dårleg utvalg blant dei som har høgare rating og samtidig er Z-wave. Det beste er sjølsagt Aeotec HD relé, men då må du ha elektriker... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibaro sin er maks 2500 watt, da i "panelovnwatt"(resitiv) ifølge fibaro kan en regne halvparten av det til "vaskemaskinwatt"(induktiv) og den er da ratet til 1250ish watt. Det kan gå bra, mangen har kjørt den med fibaroen lenge men det kan og gå litt mindre bra. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hkmod25 skrev:

Personlig, ville jeg ALDRI bruke en Fibaro PlugInn bryter enten med en vaskemaskin eller en varmeovn.

 

Hvorfor ikke? Den er jo laget for 2500w kontinuerlig last. Tror du ikke fibaros ingeniører vet hvordan et relé virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal brenne. 2400W som han ser i GUI er bare den aktive delen av belastning. I tillegg kommer den reaktive.

(Fra manualen: "The Wall Plug allows to monitor the active power and energy consumption.")

Om vi tipper at cosφ for vaskemaskin ligger på sirka 0,8 så den faktiske belastning vil ligge da på ca. 3000VAr

 

( It is recommended not to exceed 3A for 250V AC, cosφ=0,4 )

Om vi ekstrapolerer dette til cosφ=0.8 så vil max.strøm ligge da på ca. 6A (ved 250V). Dvs. max. 1500W.

 

Se også tråden her:

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har nylig fått en Fibaro Wall plug som jeg bruker til å styre en varmepumpe på 2KW. Jeg har satt opp scedule i Telldus tidsplanlegger der jeg vil at vrmepumpen skal gå fra 00:00 til 06:00 om morgene, da er strømmen billig og så har jeg en liten periode fra 2:30- 17:00 på ettermiddagen. Problemet mitt er at noen ganger starter den ikke som planlagt, jeg må da trykke på B knappen og da starter den og stopper etter programmet, ved neste sekvens kan den starte, men så stopper det opp igjen. Noen andre her som har erfart det samme eller noen som har ett tips på hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Frank Pedersen skrev:

Har nylig fått en Fibaro Wall plug som jeg bruker til å styre en varmepumpe på 2KW. 

 

Men varmepumpe er vel ikke bare resistiv last? I så fall kan det fort være at den belastes med mer enn den tåler og dermed slår ut. 

 

Urelatert, men jeg tror ikke varmepumper har godt av at strømmen kuttes «i hytt og pine»...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slå av  og på strømmen til en varmepumpe 2 ganger i døgnet skal ikke være noe problem. Alminnelig lite frysemaskineri som er noe automatisert med defrosting funksjon.

Det er nok en blanding av resistiv og reaktiv last her, men både Watt indikering og KWh registrering fungerer greit når den går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her; Tok et termobilde av en slik kontakt og de er ikke gode til høye laster (eller lengre laster med lavere w) - rated er en ting, men den går varm, veldig varm. Så varm det uroer meg (derfor blir ikke fibaroplugger brukt her lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i det, men varmepumpen går sjelden på full last, mere typisk under 1 KW har jeg sett og jeg har ikke tatt termofoto, men kjent på pluggen som så vidt er lunken så jeg er vel rimelig trygg på å bruke den med under 50% av merkeeffekten, det er en del å gå på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med induktiv last er ikkje når den først går. Derimot når du skal bryte induktiv kan reléet få problem og ein risikerer at det ikkje klarer jobben. I beste fall eit defekt relé, i verste fall ståande serielysbue som brenner opp pluggen og potensielt huset.

Fibaro sin plugg er stempla med 2500 Watt, men reaktiv effekt er målt i VAr (voltampere reaktiv). 

Forbrukeren i ei varmepumpe er i all hovedsak kompressoren og den er induktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.