Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Restore ikke mulig mot UZB1/Z-Net


lasseruud

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Z-Net fra Intin, men foreløpig har jeg ikke fått tatt den i bruk siden jeg ikke får lagt tilbake backup.

 

For å gjøre en lang historie kort:
Restore fungerer ikke mot UZB1 med den firmware-versjonen jeg har på mine to UZB1'er.

Z-Net'en kommer med en UZB1 med firmware 5.25 og jeg har en UZB1 kjøpt et helt annet sted som også har firmware 5.25.

For spesielt interesserte har jeg en tråd her: https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/homeseer-z-wave-products/z-net/1279258-upgrade-to-z-net-unable-to-restore-backup

 

Svaret fra Homeseer support hjalp meg ikke:

Quote

I apologize for the inconvenience you've had in backing up your Z-Wave network. At the moment, it is not possible to back up a Z-Wave network to a Z-Net with a UZB Z-Wave interface. We are discussing the issue with the manufacturers, but do not have a time frame for when this will be resolved. It is possible to send the Z-Wave network from the Aeon Labs interface to the Z-Net though! This will require two installations of HS3, and a second one can be obtained easily via the free trial.

 

Så langt jeg har funnet ut, er det ikke mulig å nedgradere firmware på UZB1.

 

For å få brukt Z-Net'en, må jeg da gjøre som dem skriver; sende nettverket til en annen med to installasjoner. Er dette en god og fungerende løsning? Er prosessen så enkel som de skisserer med en ekstra installasjon, etc?

 

Jeg kjører Z-stick i dag. Den har jeg i det minste mulighet til å ta backup av med Aeotec sin tool. Bytter jeg til Z-Net, står jeg uten mulighet for restore?

 

Er det ikke helt bak mål at restore mot UZB1/Z-Net ikke fungerer? Synes også det er for dårlig med "Det funker ikke. Vi har ingen ETA" som svar... Det må være mange der ute som er flinke og tar backup og som tror de kan gjenopprette dersom systemet havarerer.

 

PS: Om noen har en UZB1 med eldre (og støttet) firmware, kjøper jeg den gjerne. Kan betale godt. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Finnes det en oversikt over hvordan firmware Restore fungerer med?

 

Har ikke sjekket hvilken firmware jeg har, men skulle virkelig hatt en backup ?

 

Men går ut ifra at firmware 5.5 og 5.6 er nyere enn 5.25. Så hvis man kjøper en ny, så er det kanskje et lite håp om at man får en UZB1 der restore fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Sukk, jeg hadde en UZB med 5.01 og restore på den var ikke mulig da den var for gammel. Kjøpte en ny UZB som kom med 5.25 og fikk heller ikke til restore med den. Var lite fristet å oppgradere den gamle før jeg har en backu. Så jeg beit i det sure eplet og oppgraderte til 5.6. Men jeg mistet konfigen under forsøk på restore som feiler med 5.6. Så har jeg nå testet med siste Z-way både stabil og siste 3.0 RC for å teste backup restore etter å ha opprettet nytt nettverk men uten hell. Virker som z-way ikke vil utføre restore på enhetene. Den klarer derimot å gjenopprette home-ID. Leste ett sted at man trenger lisens på z-way for restore. I forsøk på bakup-restore med z-way har jeg nå havnet på 2 stk UZB med FW 5.36.

 

Derimot ser det ut til at man kan nedgradere enkelte versjoner av FW og det er kanskje mulig å finne en sti ned til 5.6. Selv om jeg ikke fikk til restore i Homeseer på 5.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk på å nedgradere:

 

Update from 5.36 to 5.27 firmware for EU/US/RU/IN/CN/ANZ/BR

Update from 5.27 to 5.7 firmware for EU/US/RU/IN/CN/ANZ/BR

 

Fra 5.7 kan man bare oppgradere :( men fra 5.27 var det mulig å nedgradere til mange versjoner mellom 5.17 og oppover. Mulig en av de andre har nedgraderings-script til 5.6

 

Tips: for å se alle mulige opp/nedgraderinger i z-way så skriv "all" i Token-feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.